رواية بنت القبطان البارت الأول 1 بقلم دعاء احمد
رواية بنت القبطان الفصل الأول 1
اسر. لقينا رسيل يعني ما"متش
باسل بغ"ضب. بعد كل السنين دي عايز اعرف مكانها
اسر. في الغردقه بتدرب الاجانب على الغطس بس باسم ريمان أو بنت القبطان
باسل. بنت القبطان
اسر. احسن غطاس في الغردقه هو اللي دربها على الغطس فات خمس سنين
باسل بحزن اقسم ان يذيقها اياه. خمس سنين اخدت مني خمس سنين روح انت يا اسر عايزك تهتم بالشركه الفتره الجايه
اسر. انت ناوي على ايه
باسل. ناويه اند"مها على كل لحظه فاتت من الخمس سنين امشي دلوقتي
باسل الدمنهوري. ٣٣سنه صاحب شركات الهندسه الأكثر شهره طويل عينيه بنيه رياضي وسيم
يجلس وهو يمسك كأس نب"يذ يتذكر اول مره رأي تلك الفتاه قبل خمس سنوات
فلاش باك قبل خمس سنوات
في قصر مراد شاكر
في حفله
كنت تقف رسيل عينيها الزرقاء وشعرها بني ناعم ترتدي فستان بسيط ازرق يبدو على ملامح وجهها الارهاق
مدام كوثر. رسيل انتي تعبانه
رسيل. لا ابدا انا كويسه
مدام كوثر. مش ناويه تغني لينا النهارده
رسيل وهي بتبص لأمها . ماما اغني
امها بغ"ضب وكر"ه. غني يا حببتي
رسيل راحت علي الاستيدج
ومسكت المايك والنور انطفى وبقي موجه عليها لوحدها
(كدا وانت معايا بتوحش قلبي وعيني تاب وانت بعيد عن عيني انا ممكن ايه يجرالي ارجوك متغبش ثواني
انا عيشت حياتي ومتاثرتش بيها غير لما لقيتك فيها وعرفت أن الأيام كدا احلى معاك)
تغني بصوت عذب فهي صاحبت السابعه عشر عام
تغني تحت نظرات إعجاب البعض
وحقد عليها من البعض
ساره اختها. ماما شوفتي باسل بيبصلها ازاي
امها. ما انتي خايبه مش عارفه تشغليه سيبتي بنت الخدامه تشغله
ساره بكر"ه. منه لله بابا راح اتجوز الخدامه وجيبهالنا
امها. ما انا بطلعه عليها مسح وكنس ولولا أن الناس طلبوا يشوفها كان زمانها مر"ميه في البدرون زي العاده ولازم امثل دور الأم الحنونه
تنهي رسيل أغنيتها وتشعر بأن الدنيا تنقلب رأسا على عقب وتفقد الوعي تشعر بيدي تحاوط خصرها وحملها بين ذراعيه
باسل شال رسيل ومشى بثبات وعينيه على تلك الصغيره الجميله وتبدو عليها البراءه
باسل بحده لساره. اوضتها فين
ساره بغيره وارتباك فرسيل لاتملك غرفه منظمه مثلها بل يجعلوا تلك الفتاه كالخدامه أو أقل. فوق تعالى معايا
باسل مشي وراء ساره اللي طلعت على اوضتها دخل وحط رسيل بهدوء على السرير
ساره. خالص يا باشمهندس اتفضل
باسل ما هتمش بيها واتصل بالدكتور
بعد الفحص
الدكتور. واضح انها أرهقت نفسها في الفتره الاخيره لازم ترتاح وتتغذا كويس جسمها ضعيف جدا
باسل واقف حاطط ايديه في جيبه وبيبص لرسيل بانجذاب غريب
امها. اتفضل يا دكتور باسل بيه اتفضل
وما حدث بعد ذلك كان ادهي
باك
يجلس على مكتبه وهو يمسك صورتها وكم هي بريئه.
باسل. ليه هربتي لييه هجيبك يا رسيل وهند"مك على كل لحظه عشتيها مبقاش باسل الدمنهوري أن مخليتك تكر"هي اليوم اللي هربتي فيه
قالها بصوت عالي غا"ضب
ولكنه لا يعرف ما حدث
في الغردقه
تقف أمام البحر وهي ترفع شعرها ديل حصان بطريقه منظمه
فهي الان ريمان صاحبت ٢٢ عام
شوق صاحبتها. ريمان ازايك
ريمان. كويسه ها في ايه؟
شوق. في وفد عايزينك تدريبيه على الغطس وطلبينك بالاسم
ريمان بحده. لو اللي في بالي مش موافقه
شوق. بس دول هيدفعولك ضعف اللي بتاخديه من أي حد
ريمان بحده. مش بنت القبطان اللي تدرب اسر"ائيلين وياريت افهمي دا الغطاسين في كل مكان خليهم يشوفوا حد غيري
شوق. بس انتي احسن مدربه غطس في البحر الأحمر دا انتي متدربه على ايد القبطان
ريمان. عشان كدا برفض مش بنت حسن اللي تدرب أسر"ائيلين
صحيح القبطان فين انا لسه راجعه امبارح من تدريب مشوفتوش على المرسا
شوق. هتلقي في الكوخ بتاعه جايز بيصلح حاجه في المركب بتاعته
ريمان سابت شوق وراحت لكوخ القبطان
ريمان. يا قبطان يا ابو علي
حسن. ادخلي يا ريمو
ريمان. وحشتني اوي ياعم ايه منزلتش البحر النهارده
حسن. لا كنت بشوف ماتور اليخت بتاع مراد بيه
ريمان بضيق. يا اختي مراد بيه دا مبينزليش من ذور
حسن. ريمان
ريمان. ها
حسن. انا اكتر واحد عارفك في ايه؟
ريمان. مفيش شوق عايزين انزل مع وفد وانا رافضه
حسن. فهمتك تعرفي انك شبهي بس انتي في حاجه تانيه بتفكري فيها
ريمان. اسمعني من غيز زعل بصراحه انا عايزه اطلع على جزيره شدوان
حسن بغ"ضب. قلتلك ميت مره لا
دي أخطر منطقه للغطس ابو النحاس منطقه خطر سبع سفن غر"قوا فيها بلاش تكرري غلط مصطفى الله يرحمه
ريمان. بس انا مش مصطفى انا لو قدرت اغطس في المنطقه دي هابقي من أوائل الغطاسين في البحر الاحمر
حسن. ما انتي كدا فعلا يا ريمان من يوم ماجيتي الغردقه من خمس سنين نظرت عينيكي للبحر كانت بتقولي انك غطاسه شاطره عشان كدا دربتك بلاش تكرري غلطه ابني هو لما عمل اللي في دماغه مات
ريمان بحزن. فات خمس سنين يا عم حسن عارف نفسي افهم ايه اللي حصل قبليهم
حسن. الدكاترة منعوكي من انك تجهدي نفسك في التفكير في الماضي انسى بقى وعيشي
ريمان بابتسامه. انا هروح اغير واروح على كليتي ياله سلام يا ابو علي اشوفك تاني بقولك ايه اخرج كدا وشوف البحر وهتنسي اي حاجه مصطفى الله يرحمه في مكان احسن وبعدين انا مش بينتك ولا ايه
حسن. بنتي من يوم ما جيت الغردقه وانتي اكتر من بنتي ياله روحي شوفي كليتك ابقى تعالى على هنا هعملك رز صياديه وسمك مشوي
ريمان. ايوه كدا شكلها هتحلوا
ريمان حسن/رسيل شاكر. ٢٢سنه كليه العلوم غطاسه عيونها زرقاء شعرها بني
في قصر مراد شاكر
ساره بغ"ضب. بعد كل السنين دي بيفكر فيها لو يعرف انها ما"تت على أيدي انا بنفسي قت"لتها بقى باسل الدمنهوري يتجوز رسيل بنت الخدامه ويسبني انا
وحتى بعد ما ما"تت لسه بيفكر فيها اومال لو مش عملنا خطه عشان يكر"هها كان هيبقى عامل ازاي
امها. اصلك خايبه شوفي البت اللي مكملتش ١٧ سنه وقعته في غرامها حتى بعد ما خليته يفكر انها هربت لسه بيفكر فيها وعايزه وانتي بعد كل اللي عملته مفكرش فيكي
ساره. لازم اعمل حاجة باسل دا بتاعي انا ومش هضيع كل اللي عمله زمان عشان يضيع هدر
امها. دا بقى عايز تخطيط على رواقه عشان اللي عملته من خمس سنين ميضعش على مفيش
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية بنت القبطان" اضغط على أسم الرواية