رواية عشقت عفريته صعيديه الفصل الثاني بقلم رنا احمد عماد
رواية عشقت عفريته صعيديه الفصل الثاني
في شقه عادل .
سندس بصراخ وغيظ / ي ابوي ي ابوي علي الحمار ده ينفع الي انت عملته ده .
عادل بضيق/انا مش فاهم انتي زعلانه كده ليه .
سندس بغيظ /زعلانه لايشيخ وهزعل ليه عاد بقا بعد مكان عايز يموتك ويعتدي عليك برجالته تقوم تتنزل عن المحضر كده بكل سهوله وتقول قدام الظابط أنه سؤء تفاهم .
عادل بحزن /امال عيزاني اعمل ايه الراجل كان بيطالب بحقه مغلطش وبعدين اقف قدام مين انا مش قد الراجل ده انا غلبان .
سندس بجديه /عادل مينفعش كده مينفعش تكون ضعيف والناس تستغلك بالشكل ده .
عادل بحزن /وانا عندي ايه استقوي بيه ي سندس .
سندس بجديه واببتسامه /كفايه انك تكون عندك نفسك ي عادل نفس الإنسان المفروض تكون اغلا مايملك .
عادل بغيظ /هو طالعلي عفريته من علم النفس ولا ايه .
سندس /هههههه تشكر ي سيدي .
عادل بابتسامه /تعرفي أن الي بيحصل ده ولا ف الاحلام بس انا بجد مبسوط جدا بوجودك معايا وانك جنبي .
سندس بابتسامه /انا قولتلك هفضل جنبك لحد ماتكون زي مانت عايز .
قمر بخوف /ايه ي عادل انت بتكلم نفسك .
سندس بغيظ /جات البومه ام شعر في صدرها .
عادل بضحكه مكتومه /تعالي ي قمر اتفضلي ده انا بتكلم مع نفسي ي ستي مهو من غلبي .
قمر بغضب /ينفع الي حصل ده ي عادل المعلم سباعي كل شويه يطالبك بالايجار ده فضيحتك بقت بجلاللل.
سندس بغيظ /اه ي زباله وكان فين الحديد ده وانتي بتسحبي في فلوسه بس معلش ملحوقه انتي هتكوني اول أعدائي في المهمه دي .
عادل بحزن /وانا هعمل ايه بس ي قمر مانتي عارفه حالتي .
قمر بغضب /لا ي اخويا ده انت عامل زي المراه العويله الي ملهاش لازمه اه اه بتضربني ي عادل ده انت وقعتك معايا سوداء .
عادل بصدمه /بس انا مضربتهاش .
سندس بجديه /انا الي ضربتها .
عادل بغضب /ليه ليه ي سندس دي حبيبتي انا بحبها .
سندس بغضب /حبها برص دي واحده استغلاليه مش عايزه منك غير فلوسك وبس كان لازم تقف عند حدها طيبتك هي الي خلتها اخادت عليك بالمنظر ده .
عادل بحزن /ي عني الطيبه دلوقتي مبقتش بتتقدر .
سندس بجديه /الي انت فيه ده مش طيبه الي انت فيه ده ضعف سذاجه وده الي مخلي الناس كلها تتطمع فيك .
عادل بهروب /انا لازم اخلص الشغل انا مش ناقص المدير بديني خصم كمان .
سندس بياس /مفيش فايده بس انا لازما افضل وراك مش هسيبك ودلوقتي لازما نتفكر في لقمه نأكلها .
في مملكه الجان ..
مرجانه بابتسامه /ماذا بك عفارت هل اشتقت إليها .
عفارت بابتسامه /نعم ي خالتي فهي صغيرتي لكني اعلم أنها ستعود قريبا بعد اتمام ذلك المهمه كعادتها .
مرجانه بابتسامه وارتباك /لاتريد أن تعرفها بسرك مع سراي .
عفارت بلهفه وقلق /لا ي خالتي لااود ذلك الان عندما اعثر علي سلفانا اختي ساقتل سراي وسأكون انا الحاكم وستتحول مملكه الجان الي غير ذلك مع معشوقتي الجميله .
في شركه الشماع .
في مكتب تامر ...
تامر بابتسامه /اهلا شوكت .
شوكت بضيق /لا اهلا ولا سهلا ايه ي تامر لو اختك رفضاني قول .
تامر بابتسامه /رفضك ايه ي شوكت ده كلام انت تترفض بس هي بتتدلع زي البنات ي عني
شوكت بضيق /بس دلعها زاد اوي كده ي تامر .
تامر بابتسامه /هكلمك واقولك حدد ميعاد الخطوبه احنا مش عشرت يوم ي شوكت .
شوكت بجديه /تمام ي تامر .
تامر بغيظ /وبعدين معاكي ي سلمي شكلي كده دلعتك كتير انا معنديش استعداد انك تبوظي كل الي عملته هتتجوزي شوكت غصبن عنك ..
في فيلا الشماع .
سلمي بابتسامه وحنين /ايه رايك ي بابا أننا نروح نزور عادل ابن عمي .
الشماع بحزن /والله ي بنتي مبقدر ابص في وشه حتي كل مابفتكر الي عملته فيه ي بنتي .
سلمي بابتسامه /المسامح كريم ي بابا وعادل طول عمره حنين ومسامح اكيد هيسامحنا بالذات لو رجعناله حقه .
الشماع بضيق/وانا هرجعلوه حقه ازي وتامر مخفي غني كل الاوراق ومش عارف اوصل لاي حاجه.
سلمي بضيق من طمع أخيها/ماشي ي بابا بس ده مينمعش أننا نشوفه ونطمن عليه دي صله رحم ي بابا .
في شقه علاء .
في الحمام .
علاء بقرف /ايه الريحه الغريبه دي ي نهار اسود ناقعه الفراخ في البانيو وقعتك سوده ي سندس.
سندس في المطبخ .
سندس بحركات راقصه /انتي بسكوتايه مقرمشه انتي قطه مفرفشه .
علاء بغيظ / ومعفنه ومنتنه .
سندس بغيظ /انت هتلبخ ولا ايه مش كفايه بعملك طفح .
عادل بغيظ /ايه القرف الي انتي عملاه ده في حد ينقع الفراخ في البانيو .
سندس بلا مبلاه /اعمل ايه مالحوض مش فاضي.
عادل بغيظ /صبرني يارب .
سندس /طب بطل رغي وهات ليمونه من عندك .
لتقوم سندس بعصر اليمونه ليتطاير قطرات منها في عيناها لتصرخ الم اه ا ..
عادل بلهفه وهو يمسك بالمنديل المبلل /همسحها حالا ..
سندس بالم /بسرعه بتحرقني جوي جوي .
ليتذكر عادل بابتسامه حالمه نفس ذلك المشهد .
فلاش باك ...
كانت تجلس سلمي وهي عمرها خمس اعوام وهي تلون البيض بالالوان المائيه فكانت تزيح خصلات شعرها الحريري لتتطاير الالوان في عيناها لتصرخ وتبكي ببراءه .
عادل بعشق ولهفه /متخافيش ي حبيبتي متعيطيش علشان خاطري .
سلمي ببراءه ووجه ملاكي /بتحرقني اوي ي عادل .
عادل بعشق /سلامتك من الوجع ي روح عادل .
باك ...
عادل بعشق وهمس واشتياق /وحشتيني اوي ي سلمي .
سندس بمرح /شويه كمان وانا هوحشك ي عم ساموزين فقعت عنيا .
عادل بغيظ /سلاما قولا من رب الرحيم .
سندس بغيظ /ايه شوفت عفريت .
عادل بضحك /هههههه امال انتي ايه .
سندس بابتسامه /اولا انا جنيه مش شريره فكرتني بعفارت .
عادل باستغراب /عفارت مين ده .
سندس بغرور ومرح /ده الكابل بتاعي بالشعبي اوي ي عمي المز بتاعي .
عادل بضحك /ههههه ربنا يعينه .
سندس بغيظ /ليه ي اخويا ده انا مزه المززز .
عادل بضحك /ههههه ماشي ي ستي هروح اكمل الشغل مش ناقصه كلمه من المدير .
سندس بتخطيط /لازم إبداء في مهمتي بجد .
في فيلا الشماع .
في غرفه سلمي .
تامر بغضب شديد /ي عني ايه مش عايزه تتجوزي شوكت عيبه ايه .
سلمي بحده /عيبه أنه سكري وبتاع ستات واني مقبلش زوج زيه ابدا .
تامر بغضب /علشان كده بس ولا بتحني للي فات .
سلمي بقوه /حتي لو ده ميخصكش ي تامر وانا مش هتجوز شوكت لو مهما حصل وروح بقا ي اخي رجع لليتيم ده حقه بدل نار جهنم ماتحراقك .
تامر بتوعد وغضب /ده بعدك ي سلمي مش هيحصل ابدا وهتتجوزي شوكت غصبن عنك وعادل ده هتمسحيه من حياتك زي احنا مامسحنها من زمان ياما قسما بالله رصاصه واحده تخلصني منه ومن صداعك عنه انتي وابوكي .
في الشهر العقاري ..
المدير بغضب شديد /ايه القرف ده ي استاذ.
عادل بقلق/فيه ايه سعادتك ده انا سهرت عليه طول الليل .
المدير بغضب /سهرت علي ايه بالظبط شخابيط هو ده الي عملته .
عادل بصدمه /شخابيط .
المدير بغضب /انت مرفود .
عادل بضيق /ي افندم اسمعني بس .
المدير بغضب /مش عايز اسمع حاجه انت عارف الحسابات دي علشان تتعاد من الاول عايزه وقت اده ايه وفلوس كمان يلا سلم كل حاجه تخصك وغور من هنا .
في شقه عادل ..
كانت تجلس سندس باستمتاع وهي تشاهد التلفاز .
سندس بضحك /هههههه فيلم حلو اوي .
عادل بغضب /ليه عملت كده انت جايالي علشان تخربي حياتي .
سندس ببرود /ليه عملت ايه .
عادل بحده /انتي عارفه كويس عملتي ايه وبسببك اترفدت من الشغل وهنرمي في الشارع ..
سندس بجديه /وهو ده المطلوب .
عادل بصراخ /قصدك ايه .
سندس بجديه /لانك كفايه عليك كده ي عادل لازم تروح لعمك لازم تاخد حقك لازم يبقا معاك فلوس قد الي معاهم بالظبط لازم تامر وتنهي زيهم لازم تتجوز البنت الي بتحبها كفايه الي انت عشته كفايه .....يتتتتتبع .
تفتكروا كام حد محتاج سندس في حياته
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقت عفريته صعيديه" اضغط على اسم الرواية