Ads by Google X

رواية ويشاء القدر الفصل الواحد والثلاثون 31 بقلم أية محمد

الصفحة الرئيسية

        رواية ويشاء القدر الفصل الواحد والثلاثون بقلم أية محمد


رواية ويشاء القدر الفصل الواحد والثلاثون

على هيدخلهم تاني و يقعدوا يتكلموا مع بعض .
الدكتور محمد : اخبار الجو في روسيا عامل اي يرضوي
رضوي : شبه كويس الحمدلله .
رفعت : معتيش هتسافري تاني مش كدا ؟
رضوي : بإذن الله ، بس احتمال اسافر مره و ارجع .
أحمد : ليه ؟
رضوي : عشان شغلي اللي هناك .
أحمد : اه .
علي بمكر : طب بمناسبة ان احنا كلنا متجمعين ، فـ ممكن نعرف يهاجر اي قصة الورد دا ؟ و يغمزلها
البنات كلهم هيبصوا لبعض و يضحكوا.
تاليا و هى بتضحك : ياه قصة طويله اويي .
هاجر هتخبط تاليا و تقولها بصوت واطي : حسابك معايا بعدين .
علي : حساب اي بس دي بتاعتي يعني متجيش جمبها .
هاجر : اي دا اي دا ؟ انتو كلكوا عليا بقي .
ماجد و هو بيضحك : حاسبي بس عشان كرامتك هتقع اكتر ما هي واقعه .
هاجر : يسلام ، ماشاء الله انتو كلكوا متفقين بقي .
أحمد : إلا انا .
هاجر بهدوء : طول عمري اقول انك الوحيد اللي عاقل فيهم
أحمد : تسلميلي ، إلا قوليلي الدكتور شادي عامل اي ؟ و يغمز لها .
ياسمين هتضحك و هتبص لـ هاجر .
هاجر هتلاحظ نظرات ياسمين هتعرف إنها اللي قالت لـ أحمد
هاجر هتقوم من مكانها
هاجر : طب ياجماعه لما تتفقوا عليا ابقوا نادولي انا ماشيه
و تمشي خطوتين تاليا هتنادي لها : خدي هنا بس راحه فين دا احنا مكلفين نفسنا و هنحتفل بيكي تاني و تورته و نظام
هاجر : تحتفلوا بيا و لا تحفلوا عليا ؟
يضحكوا كلهم ، و بعدين هيقاطعهم أيمن : خلاص عيب ياجماعه محدش يزعل القمر دا ، تعالي يهاجر اقعدي جمبي و متعبريش حد .
هاجر هتضحك و بعدين هتروح تقعد جمب أيمن .
يرن جرس الباب علي هيقوم يفتح هيكون صاحبه اللي جايب التورته هياخدها منه و يحاسبه و يدخل
__________________
ياسمين هتاخدها منه و تدخل المطبخ و تجهزها و تجهز الاطباق و بعدين تطلع و تحطها علي الطربيزه و هاجر هتقطعها و توزع عليهم كل واحد قطعه بعد ما يغنوا لها .
__________________
رفعت : كل سنه و انتي طيبه يجميله
هاجر : و حضرتك بخير يعمو .
الدكتور محمد : كل سنه و انتي طيبه ي بنتي ، و كل سنه و انتي في هنا يارب
هاجر : ربنا يخليك يدكتور .
يرن موبايل هاجر
علي : اوعا بقي و يغمزلها .
هاجر : ياني علي دماغكوا .
هتقوم و تدخل البلكونه و ترد علي الموبايل
____________________
هاجر : ايوا مين ؟
شادي : انا شادي ، قولت ارن عليكي .
هاجر : اي دا انت جبت رقمي منين ؟
شادي : من اختي ، الدكتوره نادية .
هاجر : اه ، طب و بعدين
شادي : و لا قبلين ، حبيت اطمن عليكي .
هاجر : انا كويسه الحمدلله .
تاليا هتدخل لـ هاجر البلكونه و هتسمع المكالمهو هاجر مش هتلمحها
شادي : الحمدلله .
تسكت شويه و بعدين هيقولها : طب اي ؟
هاجر : اي ؟
شادي : انتي مشغولة ؟
هاجر : اه صحابي بيحتفلوا بيا و كدا .
شادي : اممم ، طب اوك انا هقفل و هكلمك في وقت تاني .
هاجر : ان شاء الله ، باي
شادي : باي
هتقفل معاه و هتلف هتلاقي تاليا واقفه وراها هتتخض
هاجر : حرام عليكي خضتيني
تاليا : سلامتك من الخضه ي حبيبتي ، مين دا شادي ؟
هاجر : اه هو و عدي كدا
هتزوقها و هتدخل جوا و تاليا هتدخل وراها و هي بتضحك
_________________
هاجر : طب ياجماعه انا همشي بقي عشان تعبانه شويه و عايزه انام .
رضوي : ما تقعدي شويه طيب .
هاجر : مره تانيه بإذن الله ، شكرا يعلي علي التورته الحلوه دي .
علي : و لا يهمك عقبال السنه الجاية كدا ان شاء الله و شادي يجيبهالك و يغمز لها .
هاجر بزعيق : طب ياجماعه يلا اشوف وشكم بخير
تاليا : ي بنتي استنى الورد بتاعك ، هتمشي و تسبيه يعني
هاجر : اه تصدقي نسيت
و بعدين هتدخل الاوضه و تجيب الورد و الهدية و تخرج
___________________
الدكتور محمد : يلا انا كمان هستاذن عشان البنات ميروحوش لواحدهم
أيمن : خدني في سكتك معتش قادر و عايز انام عندي شغل كتير بكرا .
رضوي : مستعجلين اوي كدا ليه ياجماعه
هديل : هتتعوض بـاذن الله الأيام جايه كتير .
رضوي : ان شاء الله يحبيبتي .
الدكتور محمد : يلا اشوف وشكم بخير .
رفعت : مع السلامه يحبيبي .
________________
يمشي الدكتور محمد و هديل و ياخد هاجر و تاليا و ساجدة معاه في العربيه و أيه هتركب مع ماجد و علي و أيمن .
ماجد هيوصل أيه الأول و بعدين يروح هو و علي و أيمن .
رفعت هينزل شقته و رضوي هتدخل تنام و تسيب أحمد و ياسمين لواحدهم
__________________
في الصالون :
أحمد : الواحد معتش قادر
ياسمين : فعلا و الله .
أحمد : هتنامي ؟
ياسمين : لا ، هنضف المطبخ الأول و الصالون و بعدين اقعد معاك شويه و تاخد العلاج و هنام .
أحمد : على طول بنسي العلاج ، ديما بتفكريني .
ياسمين : مش مشكله انا و انت واحد .
أحمد : بقولك اي .
ياسمين : اي ؟
أحمد : انا هاجي اقعد معاك في المطبخ اهو نونس بعض .
ياسمين : اوك تعالى .
و تسنده و بعدين يدخلوا المطبخ هيقعد على السفره و هي هتنضف المطبخ .
___________________
ياسمين : أحمد انت عرفت اسم الدكتور بتاع هاجر منين انا ايوا حكيتلك بس معرفش اسمه .
أحمد هيضحك و هيقولها : ياه ، شادي اعرفه من زمان ، بس احنا مش صحاب اوي ، المهم لقيته بيكلمني انهارده و بيحكيلي عن شغله و في وسط الكلام كدا قالي انا ماسك مسابقه أوائل كليه التجارة هنا في المنصورة مكان أختي و كنت براقب انهارده على واحدة ، فـ سألتها اسمها اي قالي هاجر علي عملت نفسي مش واخد بالي من الاسم فـ عرفت علي طول أن هو عشان انتي حكتيلي و كدا .
ياسمين : اها ، انا استغربت اوي لما لقيتك تعرف اسمه .
أحمد : عيب عليكي ي بنتي ، انا صحابي كتير و معارفي كتير .
ياسمين : ماشي يسيدي .
أحمد : شكلك عايزه تقولي حاجه ؟
ياسمين : بصراحه ايوا .
أحمد : عايزه اي ؟
ياسمين هتسيب اللي في ايديها و تقعد جمبه
ياسمين : صحبتي فرحها بعد بكرا ، و هي مش من هنا و اكدت عليا اني لازم اروح و انا مش عارفه اعمل اي ، مش هعرف اروح لواحدي و مش هعرف اسيبك لواحدك في نفس الوقت .
أحمد : اممم ، منين صحبتك دي و اسمها اي ؟
ياسمين : إيمان ، من القاهرة .
أحمد : اممم ، طب روحي اي المشكله طيب .
ياسمين : معرفش اروح لواحدي .
أحمد : هاجي معاكي .
ياسمين : ازاي هتيجي و انت لسه مخفتش .
أحمد : مش احنا رايحين بكرا للدكتور ؟
ياسمين : اه .
أحمد : خلاص ، نشوف بكرا هيقول اي .
ياسمين : انت شايف كدا .
أحمد : اه يستي و يلا خلصي عشان معتش قادر اقعد علي الكرسي دا .
ياسمين : حاضر
ياسمين هتقوم تخلص شغلها كله و بعدين هتسند أحمد و يدخلوا الاوضه سوا تديله العلاج و بعدين يقعدوا سوا علي السرير .
____________________
ياسمين : حاسس بتحسن ؟
أحمد : اه الحمدلله ، أحسن بكتير .
ياسمين : الحمدلله .
أحمد : تعبتي معايا اوي الفتره اللي فاتت حقيقي مش عارف اردلك كل دا ازاي ؟
ياسمين : يعني احنا فيه بينا الكلام دا ؟
أحمد : تستاهلي الدنيا كلها باللي فيها و الله
ياسمين : يسيدي انا مش عايزه حد غيرك و الله .
أحمد : و انا كمان .
ياسمين : و بعدين يعني لو انا معملتش كدا معاك مين هيعمل كدا ها قولي ؟
يضحك أحمد علي كلامها و يقولها : انتي برضو .
ياسمين : ربنا يخليك ليا يارب .
أحمد : و يخليكي ليا يارب ، عارفه .
ياسمين : اي ؟
أحمد بضيق : البنات كلها كانت بتجري عليا عشان فلوسي و منصبي مش عشاني كـ شخص دي اكتر حاجه كانت بتكرهني في كل البنات ، بس حقيقي لما قابلتك شدتيني ليكي بكل حاجه فيكي ، حد غيرك لو كان شافني بالحالة دي كان باعني و قال صحته خلاص راحت مين هيحبه و هو كدا ، بس انتي عمرك ما خذلتيني و فضلتي جمبي ، خليكي جمبي .
ياسمين : انا جمبك و مش هسيبك ، انت عوضتني عن ناس كتير كانوا في حياتي و بقيت كل حاجه في حياتي .
أحمد : الدنيا كلها في كفه و انتي في كفه و هفضل اقولك الجمله دي لحد ما اموت .
ياسمين : ربنا يديك طولة العمر يحبيبي .
أحمد هياخدها في حضنه و هيبوس رأسها.
____________________
البنات قاعدين سهرانين إلا هاجر نايمة .
تاليا بحزن : امته بقي هنتجمع كلنا تاني ، ياسمين انا مفتقده وجودها جدا حقيقي .
ساجدة : و انا جدا و الله حقيقي وجودها كان بيهون علينا اي حاجه .
تاليا : المهم ، انتي عامله اي طمنيني ، الخطوبه امته ؟
ساجدة : ان شاء الله قريب عمرو عايز يعمل الخطوبه لما أحمد يقوم بالسلامه .
أيه : و تفتكري أحمد هيرضي .
ساجدة : ما انا بقول كدا ، هو قال انا هكلمه هما حرين سوا .
تاليا : احنا جاهزين في اي وقت ، المهم انتي مرتاحه ؟
ساجدة : اه الحمدلله مرتاحه .
أيه : ربنا يتمملك علي خير يارب .
ساجدة : امين يارب ، و نشوفك بالابيض بقي عشان زهقنا .
أيه : لسه بدري ياجماعه ابقي أصغر منكوا و اتجوز قبلكوا عيب عليكوا .
تضحك تاليا : ابقي قابليني دا انتي هتتجوزي قبلنا .
ساجدة : اتفق .
أيه : خلاص ياجماعه بتحرجوني ليه كدا .
يضحكوا و بعدين ساجدة هتقولها : شوفتي .
أيه : اه شوفت ، يلا انا هقوم انام .
تاليا : تصبحي علي خير .
أيه : و انتي من اهل الخير .
هتقوم أيه تدخل اوضتها و بعدين تاليا و ساجدة هيناموا .
___________________
تاني يوم ياسمين هتقوم تتوضي و تصلي و بعدين تفطر هي و أحمد و تديله العلاج و تدخل لـ رضوي الاوضه تلاقيها بتلبس .
ياسمين : صباح النور .
رضوي : صباح الخير ي بنتي اي اللي مصحيكي بدري كدا ؟
ياسمين : ابدا ، انا بصحي بدري علي طول عشان علاج أحمد .
رضوي : اه ، هو كويس ؟
ياسمين : ايوا كويس ، انتي راحه فين كدا ؟
رضوي : كام مشوار كدا علي السريع و هرجع ، اه فكرتيني .
ياسمين : اي؟
رضوي هتجيبلها شنطه فيها هدايا و هتقولها : خدي الشنطه دي فيها هدايا كل هديه مكتوب عليها اسم كل واحد فيكوا تمام .
ياسمين : تمام .
رضوي : يلا انا همشي من غير ما ازعج أحمد .
ياسمين : هتتغدي معانا صح ؟
رضوي : بإذن الله ، يلا سلام .
ياسمين : مع السلامه .
رضوي هتمشي و ياسمين هتدخل الاوضه لـ أحمد .

يتبع الفصل الثاني والثلاثون  اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent