رواية مرت أعوام الفصل الثالث والثلاثون بقلم نهلة جمال
رواية مرت أعوام الفصل الثالث والثلاثون
بعد مرور شهر وفي يوم زفاف فؤاد وشفق ❤🎶
في الشارع بالقرب من القاعه الملكيه ، وقف الناس في انتظار سيارة العروس وكان فؤاد لم يأت بعد ، ولكن الحضور اندهشوا عندما رأوا شفق في عربة السندريلا وانبعثت موسيقى " احكي يا شهرزاد " مع العربه ، كانت شفق من رأسها لقدميها تعبر عن أيقونة جمال او عروس في القصر الملكي ، كانت جميله بشكل لا يوصف ووضعت تاج على رأسها مرصع ومزين وارتدت فستان الزفاف الابيض وبه العديد من فصوص الماس ، رفع الحضور هواتفهم ليلتقطوا لها الصور والفيديوهات وهي تلوح لهم في وداعه حتى اقتربت العربه من القاعه ف جائت سياره فاخره وتوقفت خلف العربه ونزل منها فؤاد ووراؤه هشام وجيمي والحرس الشخصي وكان بالقرب من القاعه تقف فريده بجوار غنوه ، اقتربت فريده وغنوه من شفق وساعدوها في النزول من العربه من دون ان يحدث لفستان الزفاف شيء ، اقترب فؤاد يتسلم شفق ويضع يدها بيده وينظر لها وهو يقول بدون صوت " بحبكك " ، خجلت شفق ف وضعت يدها على وجهها وهي تدخل وقبل دخولهم القاعه وجدوا صوت تحيه عسكريه خلفهم ف نظرت شفق وراؤها وجدت العديد من العساكر وظباط الداخليه ف كادت تبكي الى ان اقترب منها زميلها وقال : الف مبروووك بجد فرحتلك وعلى فكرا حق باسم اخوكي جه قبضنا ع الراجل ومحاكمته قريب افرحي يا شفق
كانت عينا شفق تدمع ف احتضنت شفق فؤاد فجأه ف رفعها عن الارض وهو يحملها ويدخل بها القاعه ويقول : لا انهارده الفررح انا مش مصدق متعيطيش
شفق : حق اخويا رجع
فؤاد : الحمد لله يا حبيبي انا جمبك متخافيش ، بس الدخله شكلها هتبقى ميري انا كنت حاسس
شفق : هههههههههه
أنزلها فؤاد على الارض وراقصها ف لاحظ مسؤولو الموسيقى رقصهم المفاجيء ف وضعوا موسيقى هادئه لهم ف قالت شفق : مش المفروض نستنى يشغلوا الموسيقى بعدين نرقص ؟
فؤاد : لا طبعا انا وانتي نرقص وبعدين الموسيقى تشتغلنا ، بس مش ملاحظه حاجه ؟
شفق وهي تراقصه : ايه هي
فؤاد : انك ملكة جمال بطريقه مش طبيعيه انهارده
وضعت شفق رأسها في الارض بخجل ف احتضنها فؤاد وهو يراقصها
وقف الحضور على شكل دائره حولهم ولكن جيمي لم يجد غنوه ظل يبحث عنها بنظره لم يجدها ف ذهب ناحية فريده وهشام
<< عند فريده وهشام
فريده : بطني بتوجعني اوي مع ان الدكتور قال اني لسه ف الشهر الاول من الحمل
هشام : هو ميعاد الكشف امتى
فريده بألم : الاسبوع الجاي
اقترب جيمي منهم وقال : ايه يا طيور الحب مشوفتوش غنوه ؟
فريده : هههههههههه
جيمي : ايه مالك
فريده : اصلها قالتلي هجيب حاجه م البوفيه وجايه
ضحك هشام ف قال جيمي : انا عارف انه يوم مش فايت
ذهب جيمي الى البوفيه ف وجد غنوه تمسك بطبق وتضع به العديد من قطع الجاتوه ف قال وهو يضغط على اسنانه : ايه اللي انتي بتهببيه دا سيبي الطبق وتعالي وانتي ملغوصه بوقك والمصيبه انك سحليه رفيعه مش بيبان عليكي الاكل
غنوه وفمها ممتليء : اصبر بس في نوعين جاتوه لسه مدوقتهومش
جيمي بفراغ صبر : ياااادين محمد يا جارسون تعالى خد الطبق
غنوه وهي تحتضن الطبق : على فكرا انت ممكن تاخد قلبي بس مش ممكن تاخد الطبق
جيمي وهو يشد شعره : ايه يا ست امينه رزق ابوس ايدك مش ناقص فضايح
جاء النادل واخذ الطبق ف اخذت غنوه قطعة جاتوه وضعتها في فمها ف قفزت وهي تقول : هييييه لحقتها
سحبها جيمي ف قالت : بالراحه يخوياا ايه دا مالك " بصوت هنيدي في جائنا البيان التالي "😂
<< عند العروسين شفق وفؤاد ❤
قال الدي جي : صحاب العريس يقفوا معاه عشان الرقصه المميزه بتاعته
وقف جيمي وهشام ومادي وبعض الاصدقاء وراء فؤاد وبدأت الاغاني ورقصوا معه
ورقصت شفق مع فريده وغنوه
غنوه لفريده : يابنتي ارقصي حلو
فريده : بس يابنتي انا حامل والله تعبانه
غنوه : ايوه لسه اول شهر هو المفعوص دا هيجننك من دلوقتي
كانت شفق ترقص ف اقتربت منهم وقالت : بنات شعري باظ او المكياج ؟
فريده : لا زي القمر
ظلوا يرقصون ف اقترب فؤاد من شفق وسحبها وركضوا وقبل ان يخرج من القاعه امسك بالمايكروفون وقال للحضور : اولا نورتوني وشرفتوني ثانيا قدامكم ساعه انبسطوا فيهاهنروح انا والعروسه مشوار وراجعين
سحبها ف قالت : الفرح يا مجنوون رايحين فين
فؤاد : هخطفك عندك مانع ؟
<< عند البحر
وقفت شفق بفستان الزفاف الابيض وفؤاد امامها ممسكين بعلب زيتون مملح ف قالت : مش متصور بحب المكان دا اد ايه ومش متصور فرحانه ازاي انك جبتني هنا
فؤاد : اصلي ملقتش زيتون مملح في البوفيه ف اضايقت بصراحه
شفق : هههههههههههه
فؤاد : ربنا يخليكي ليا
يتبع الفصل الرابع والثلاثون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية مرت أعوام" اضغط على اسم الرواية