Ads by Google X

رواية حب الصدفة الفصل الخامس والثلاثون 35 - بقلم ملك عتمان

الصفحة الرئيسية

 رواية حب الصدفة الفصل الخامس والثلاثون 35 - بقلم ملك عتمان                                                        


رواية حب الصدفة


رواية حب الصدفة الفصل الخامس والثلاثون

 

ألين بصراخ: إنت كداب انا عارفة إنو زعلان منى بس مش لدرجة إنى يروح ويسيبنى لوحدى 
كريم بحزن: إهدى يألين عالعموم هو فى مستشفى........... بس من الأحسن متجيش عشان الأمور متتعقدش أكتر
ألين : لازم أجيله ايوة لازم 
رمت التليفون على الأرض ونزلت زى مهيا كانت لابسة ترنج بيتى وبتعيط وقفت تاكس وبعد شوية كانت وصلت المستشفى وطلعت فوق لقت زياد قاعد على الكرسى بيعيط وجنبه نوران ال كانت منهارة وكريم بيهديها راحتلهم ووقفت قصادهم 
ألين: فارس فين 
زياد بصلها بحمره عينه وبغضب: إنتى ايه ال جابك هنا مكفكيش ال عملتيه رودى صاحب عمرى مات بسببك أحسنلك إمشى من هنا بسرعة
ألين بكلام متقطع وسط عياطها: عا يزة أ شو ف ه 
زياد بزعيق: مش هتشوفيه ومسكها من إيديها بره مش عايزين نشوفك تانى أوسخ حاجة حصلت انه مات قبل ميطلقك 
كريم جرى على ألين ومسكها: مش قولتلك متجيش روحى يألين كل حاجة إنتهت 
ألين بصراخ وسط عياطها سمع المستشفى كلها: فاراااااااااااااااس مينفعش تسيبنى يفارس عاقبنى بأى حاجة بس متبعدنيش عنك أنا هموت من بعدك عشان خاطرى أنا عارفة إنى غلطانة وإنى مستاهلش حبك ليا بس أنا حبيبتك بجد ويوم محبك تسبنى وتروح ليه كدا بس يارب 
الناس ال فى المستشفى: وحدى الله يبنتى الأعمار بيد الله اكيد هو فى مكان أحسن دلوقت 
ألين بصتلهم وراحت عند أزاز غرفتة وبصت عليه والممرضة بتحط الغطى على وجهه 
كم سيؤلمنى فراقك يا حبيبى 
رحلت وتركتنى إلى قسوة الأيام وبدون وداع أو سلام
بعد أن رحلت فراقت أنا الحياة كالجسد الذى يعيش بدون روح هل تعرف ليه لأنك أنت روحى 
الحياة هى التى قربتنا من بعض وهى التى بعدتنا عن بعض 
كنت احلم بأشياء كثيرة وأنا معك بعد أن فارقت الحياة أصبحت لا احلم إلا بك أنت 
أنوار دنياى إنطفأت بعد أن رحلت وتركتنى وحدى 
كم تمنيت أن نكمل حياتنا معا بعيدا عن الإنتقام وبعيدا عن كل الناس فى عالم يحتوينا أنا وأنت فقط 
خدت بعضها وفضلت ماشية فى الشارع لغاية موصلت قدام البحر قعدت تفتكر ذكرياتهم سوا من أول مشتغلت سكرتيرتة لحد دلوقت 
ألين: أنا متأكدة إنك عمرك مهتسيبنى وتمشى أنا بحبك قوى يفارس مكنتش أتوقع إن دى هتبقى النهاية وأبقى لوحدى فى الأخر ووسط عياطها 
مروان : حضرتك كويسة 
ألين : إنت مين 
مروان: أنا إسمى مروان بحب أجى أقعد هنا كل ما يكون عندى مشكلة يعنى قولى باجى كل يوم كدا 
ألين إبتسمت رغما عنها 
مروان: بس إنتى باين عليكى عندك مشكلة جامدة قوى من لبسك وشكلك لو عايزة تحكى لحد أنا موجود



ألين بصت على لبسها لسه واخدة بالها إنها بالبيجامة وفضلت ساكتة
مروان بإحراج: لو مش عايزة تحكيلى عادى تحبى أروحك 
ألين: شكرا أنا هروح لوحدى 
مروان : لا والله لازم أروحك إنتى باين حتى مأخدتيش فلوس وإنتى نازلة هتروحى إزاى بقى 
ألين: بس 
مروان: مبسش هجيب العربية من هناك وهاجى علطول 
ألين: طيب 
مروان راح جاب العربية وندالها عشان تركب ركبت جنبه 
مروان: قوليلى عنوان بيتك 
ألين كانت هتقوله عنوان فيلا فارس إفتكرت إن كل حاجة إنتهت قالتله عنوان عمر 
وبعد شوية مروان كان وصلها 
ألين: شكرا ولسه هتنزل 
مروان: إمسكى ده الكارت بتاعى ممكن تحتاجينى 
ألين أخدته بتردد ونزلت من العربية ومروان مشى 
مروان : يلهوى نسيت أسألها على إسمها 
( مروان شاب فى التلاتينات وحيد مامته وبباه دكتور جراحة وبباه عنده شركة وخاطب واحدة وبيحبها)
عند ألين طلعت فوق دخلت أوضتها غابت إسبوع مش بتطلع من أوضتها ونهى كذلك ولا بتاكل ولا بتشرب لغاية مبقت ضعيفة جدا 
فى يوم صحيت ألين من النوم على صوت خبط على باب أوضتها 
ألين : إدخل 
مريم دخلت ومعاها صينية أكل 
مريم: يلا عشان تفطرى يحبيبتى 
ألين: مش جعانة ومتتعبيش نفسك عشان ال فى بطنك 
مريم: ألين يحبيبتى بقالك أسبوع مبتاكليش وضعفتى جامد ممكن يحصلك حاجة 
ألين بدموع: ياريت على أقل هروحله ومش هبقى



 لوحدى
مريم: ألين فارس خلاص مات إنسى بقى وعيشى حياتك لغاية إمتى هتفضلى فى الحالة ديه 
ألين بعياط: مات بسببى يمريم بسببى أنا لو مكنش فى إنتقام أو أى حاجة من ده كان زمانه دلوقت عايش ومعايا فى حضنى وعايشين مبسوطين 
مريم: غلط يألين ربنا ال كاتبله يموت دلوقت ده عمره يحبيبتى 
ألين: لا مماتش فارس حواليا فى كل مكان بشوفه علطول بيضحكلى ويمشى مسبنيش عشان ميقدرش يبعد عنى هو هيفضل عايش معايا وفى قلبى وعمر محد هياخد مكانه أبدا 
مريم: أنا هسيبك لوحدك وإنتى من نفسك هتتقبلى ال حصل وهترجعى ألين بتاعة زمان فاكراها يألين 
ألين بصتلها بدموع وسكتت 
عند زياد كان قاعد عند قبر فارس 
زياد بدموع: يااه يصحبى عمرى متخيلت إنك فى يوم هتسيبنى لوحدى من وإحنا صغيرين بنتشارك كل حاجة سوا مين هتخانق معاه دلوقت مين هيقف جنبى لما أكون فى محنة مين لما أتخانق هيضرب معايا فاكر لما عاكست البت فى شرم وطلعت متجوزة وأنت ال جيت إتأسفت لجوزها الحياة من بعدك وحشة أوى هتوحشنى أوى يصحبى وأول مقام وبيدير لقى نهى وراه
زياد بعصبية: إنتى ايه ال جابك هنا 
نهى بدموع: جاية عشانك 
زياد: جاية عشان تشمتى فيا بعد ال حصل لفارس صح ولا تكونيش جاية ومحضرين إنتقام جديد رودى ساكتة ليه 
نهى: جاية عشانك عشان بحبك يزياد 
زياد: كدابة إنتى عمرك محبتينى ينهى كنتى بتمثلى زى اختك بالظبط عشان إنتقامكوا ينجح متستاهلوش حبنا ال حبيناهلكوا كان المفروض إنتوا إل تموتوا مش فارس 
وحتى لو حبتينى بجد مبقاش ينفع خلاص بالذات بعد موت فارس إمشى ينهى 
نهى: زياد عشان خاطرى متسبنيش انا بحبك بجد ونبى متسبنيش 
زياد: كل حاجة إنتهت ينهى حتى حبنا وسابها ومشى 
نهى بصراخ: زياد استنى ونبى انا بحبك خليك معايا 
زياد كان ماشى وسامعها والدموع بتنزل من عيونه زى المطر 
وبعد شوية نهى كانت وصلت البيت مكنش فى حد فى البيت لسه هتدخل أوضتها سمعت صوت تكسير فى أوضة ألين دخلت بسرعة لقت ألين بترجع على أخرها وقاعدة على أرضية الحمام طلعت تجرى عليها بسرعة 
نهى: مالك يألين فى ايه 
ألين: مش عارفة بطنى وجعانى خالص 
نهى: طب قومى بسرعة هنروح للدكتور 



وبعد شوية كانوا قدام المستشفى 
نهى: يلا ندخل 
ألين: مش هقدر ادخل بعد موت فارس مبقتش أطيق المستشفيات 
نهى بحزن على أختها: معلش بس لازم نطمن عليكى 
دخلوا جوه والدكتور كشف على ألين 
نهى: خير يدكتور ألين مالها 
الدكتور: مبروك المدام ألين حامل ياريت متتعرضش لأى مجهود الفترة ال جاية 
نهى قربت من ألين : ألين ايه ال سمعته من الدكتور ده رودى 
ألين بدموع: فارس لمسنى قبل ميموت 
نهى: إنتى بتقولى ايه إنتى عارفة لو عمر عرف هيعمل ايه 
ألين: أنا عايزة الطفل ده دى الحاجة الوحيدة ال بقيالى من فارس
نهى: عمر لما يعرف هيخليكى تنزليه حتى بعد ما الحقيقة إتكشفت بش برضوا مش هيرضى يبقى لينا صلة بعيلة المحرقاوى 
ألين بخوف على إبنها: مش هيعرف 
نهى: قصدك ايه 
ألين: هاخد إبنى وهبعد عن كل حاجة هنا بعد موت فارس مبقاش ليا حاجة هنا 
نهى: إنتى بتهزرى صح 
ألين: لا بكلم جد وإنتى ينهى مش هتقولى لحد صح
نهى بعياط: حاضر 
روحوا وأول مدخلوا البيت ألين دخلت أوضتها عالطول  وطلعت تليفونها وكتبت رقم وإتصلت عليه 
........... : ألو مين معايا
ألين: أستاذ مروان معايا 

* يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل السادس والثلاثون اضغــــــــط هنا
* الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية حب الصدفة " اضغط على اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent