رواية ويشاء القدر الفصل الخامس والثلاثون بقلم أية محمد
رواية ويشاء القدر الفصل الخامس والثلاثون
هتمر الأيام و هيقرب ميعاد فرح ساجدة و عمرو .
كل واحد هيقوم بالتجهيزات اللي عليه ، البنات كلهم قاعدين مع بعض في الشقة اللي ساكنين فيها و مامت ساجدة هتكون موجودة معاهم .
الفرح هيكون في قاعه كبيره في المنصوره و الفرح هيكون كبير و جميل ماشاء الله و من اوله لـ نهايته ضحك .
ساجدة و عمرر بيتصوروا و معاهم في جلسة التصوير أيه و ماجد و هاجر و تاليا و علي .
ياسمين و أحمد و ماجد في القاعة بيشوفوا اي اللي ناقص و بيظبطوا كل حاجه .
يبتدي الفرح و ضحكتهم كبيرة و فرحانين جدا .
ساجدة و عمرو هيرقصوا سوا و كله هيقف يصورهم .
أيه هتنادي لـ هاجر
___________________
أيه : هاجر
هاجر : نعم فيه اي ؟
أيه : شادي واقف هناك و عمال بيصلك روحي شوفيه يمكن عايز حاجة و تغمزلها و بعدين ترجع تصور تاني
هاجر هتسيبها و تروح لـ شادي بس متضايقه من كلام أيه
____________________
شادي : عامله اي
هاجر : انا تمام ، و انت
شادي : تمام ، مبروك لـ صحبتك عقبالك يارب .
هاجر : ربنا يخليك ، و عقبالك يارب .
شادي : يارب .
هاجر : هو انت جاي من انهي طرف ؟
شادي : عمرو صاحبي من ايام الثانوي
هاجر : اممم ، بس غريبة مشفتكش في الخطوبه .
شادي : يعني وقتها كنت مشغول و فيه مشاكل في البيت و كدا .
هاجر : اهاا ، مشاكل اي ؟
أيه هتيجي في الوقت دا و تشد هاجر
أيه : يلا تعالي عشان نرقص مع ساجدة و بعدين تبص لـ شادي و تقوله : عن اذنك .
شادي : اتفضلي .
هاجر و أيه هيمشوا يروحوا يرقصوا مع ساجدة و شادي هيروح يرقص مع عمرو .
___________________
هيخلص الفرح ساجدة و عمرو هيمشوا و بعدين الباقي هيمشوا بعدهم .
قدام القاعة
أحمد : مش يلا بقي يياسمين .
هاجر : لااء ، ياسمين هتبات معانا انهارده و تبقي تيجي بكرا بقي .
أحمد : لا يستي انا عايزها .
ياسمين : هتشقطوني لبعض يعني ، انا هروح مع بابا و ماما و هاجي بكرا بالليل كدا بإذن الله
أحمد : ماشي يستي
محمد : شايف بنتي قمر لـ ابوها ازاي .
يضحك أحمد : يعم انت علي رأسي .
محمد : حبيبي و الله يلا يياسمين عشان منتاخرش
ياسمين : حاضر يحبيبي ، يلا عايزين حاجه ؟
أحمد : خلي بالك من نفسك
ياسمين : و انت كمان و تضحكله و تمشي مع والدها و والدتها .
___________________
أهل أيه هيقعدوا في مصر لحد ما تتجوز هي و ماجد و أيه هتقعد معاهم .
____________________
يمر أسبوع و نتيجه ياسمين هتظهر و بالفعل هتطلع الأول .
الدكتور هيبلغ أحمد في الموبايل
أحمد : الو .
الدكتور محمد بضحكة : مبروك يعم النجاح لياسمين عقبال مبروك بتاعت فرحكوا بقي .
يضحك أحمد علي كلام الدكتور محمد : قريبا بإذن الله ، المهم ياسمين عملت اي ؟
الدكتور محمد : بص يسيدي انا في العادي يعني كان ممكن اكلمها هي و اقولها انك الأولى علي الدفعه السنه دي بس جه في بالي انها هتبقي الطف لو سمعتها منك .
أحمد : يازين ما اخترت يحبيب قلبي و الله .
الدكتور محمد : بلغها بقي بس بطريقتك .
أحمد : عيوني حاضر .
الدكتور محمد : اشوف وشك بخير .
أحمد : حبيبي ، يلا سلام .
و يقفل المكالمه معاه و بعدين هينادي لـ ياسمين .
____________________
أحمد : ياسمينا .
ياسمين : نعم يحبيبي .
أحمد : مبروك يعم النجاح .
ياسمين : الله يبارك فيك.
ياسمين هتروح تقعد جمبه و تسأله : نجاح اي ؟
أحمد هيمسك ايديها : الأولى على الدفعه السنه دي ، انا فخور بيكي اويي .
ياسمين هتضحك و هتفرح جدا و أحمد هيعيط .
ياسمين بتوتر : انت بتعيط ليه ؟
أحمد بحنيه : اول مره احس اني فرحان ، اول مره افرح لحد بالشكل دا ، كنت خايف طول الوقت انك متكونيش الأولى و انا كنت هبقي السبب ، مكنتش هسامح نفسي لانك تستاهلي كل خير ، عارفه انا لحد دلوقتي مش مصدق ان خلاص هانت و فرحنا يقرب ، حقيقي بشكر ربنا ب انه رزقني بيكي ، بحبك اويي .
هياخدها في حضنه و هتقوله : و انا كمان بحبك اويي .
أحمد : بصي بقي عايزك تهتمي بـمذاكرتك و تفضلي الأولى علي دفعتك كل سنه و تخليني اعيط من الفرحه وقتها .
ياسمين : ربنا ما يحرمني منك ابدا و لا يحرمني من ضحكتك يارب .
هيبوس ايديها و بعدين يبوس رأسها .
____________________
ماجد و أيه قاعدين علي كورنيش النيل .
ماجد : مش ناويه بقي نكتب الكتاب .
أيه : قولتلك كتب الكتاب هيكون مع الفرح .
ماجد : طيب يستي ، الفرح امته ؟
أيه : انا زعلانه منك صالحني .
ماجد بحنيه : انا اسف يست البنات ، حقك عليا ، انا عارف السبب بس فعلا و الله غصب عني .
أيه بزعيق : و تقوم تسيبني و تمشي ؟
ماجد : خلاص بقي مش هتحصل تاني ، فكي بوزك دا بقي .
أيه : ماشي .
ماجد : بحبك اويي حقيقي بحبك مقدرش اعيش من غيرك .
أيه : و انا كمان مقدرش اعيش من غيرك لحظه واحده .
ماجد : ربنا ما يحرمني منك ابدا يارب .
أيه : و لا يحرمني منك يارب .
____________________
ساجدة و عمرو قاعدين سوا في الصالون بيشربوا شاي .
ساجدة بفرحة : احساسك اي و انا كاتبه مقال عنك .
يضحك عمرو : أجمل إحساس في حياتي ، و خصوصا الجمله اللي انتي كتبتيها بتاعت دا جوزي و محدش يكراش عليه عشان بغير و يضحك بصوت عالي .
ساجدة بضيق : هاا كمل ؟
عمرو : لا بس كدا .
ساجدة : خلصت يعني ؟
عمرو : اه خلصت .
ساجدة : طب يلا عشان عايزه اخرج .
عمرو : هتخرجي فين ؟
ساجدة : بالليل افتتاح المشتل بتاع أيه .
عمرو : يااه انا نسيت .
ساجدة : طب يلا قوم عشان نلحق .
عمرو : اوك يلا .
و يقوموا يلبسوا و يجهزوا نفسهم و يمشوا .
___________________
ياسمين و أحمد هيجهزوا نفسهم و هيمشوا .
الدكتور محمد و هديل برضو
تاليا هتروح مع علي و هاجر هتروح معاهم .
هوصلوا هناك كلهم سوا و شادي هيكون هناك .
تاليا هتبص هتلاقيه قاعد هتضحك و بعدين توجه كلامها لـ هاجر .
تاليا : هاجر هو مش دا شادي و لا انا بتهيالي .
هاجر بتوتز : اه هو ، اي اللي جابه دا ؟
تاليا : ما هو كان في فرح ساجدة الطبيعي انك تلاقيه هنا يعني .
هاجر : اه صح .
شادي هيبص لـ هاجر من بعيد و يضحكلها .
____________________
أحمد و ياسمين واقفين سوا .
أحمد : بقولك اي ؟
ياسمين : ايي ؟
أحمد : تعالى اختارلك بوكيه ورد كدا علي زوقك بمناسبه النجاح .
ياسمين : ماشي اشطا موافقه
هيدخلوا جوا و يختاروا ورد معين أحمد هيشتريه و يديه لـ ياسمين
أحمد : مليون مبروك يروح قلبي
ياسمين : الله يبارك فيك يحبيبي .
تيجي ساجدة و تاليا يقربوا لـ ياسمين
ساجدة بفرحة : مبروك يعم مبروك .
ياسمين : الله يبارك فيك .
تاليا : مبروك يدوك .
ياسمين : لسه بدري علي دوك دي ، علي العموم الله يبارك فيك يعمري .
أحمد : انا هروح لـ الشباب ها .
تاليا : ماشي يباشا .
يمشي أحمد و يسيبهم
ياسمين هتمسك هدوم تاليا
ياسمين بزعيق : ايي باشا دي هو بيلعب معاك في الشارع يبت .
تاليا بتريقه : الله ، شوفي البت .
ياسمين : المهم ، انا فرحي قرب هاا .
تاليا هتزغرط بصوت عالي و الكل هيبصلها .
ياسمين و ساجدة هيبصوا لبعض و كأنهم محروجين
ياسمين : انا معرفكيش انا ماشيه .
ساجدة : و لا انا .
ياسمين و ساجدة هيمشوا و يسبوها و علي هيجي من وراها .
علي : بتغرطي ليه افهم ، عندهم حق فعلا يسبوكي و يمشوا .
تاليا : انا غلطانه اني بزغرطلها اصلا .
علي : هي مين ؟
تاليا : ياسمين ، فرحها هي و أحمد قرب .
علي : لا استنى ازغرط انا .
هيقف شويه
على : للاسف مبعرفش .
و بعدين يضحكوا الاتنين سوا
____________________
هيعدي اسبوع و فرح علي و تاليا و ماجد و أيه هيكون ميعاده جه و الأتنين هيتجوزوا في نفس اليوم .
الفرح كبير اوييي و زحمه جدا و في قاعة فاخمة جدا في المنصورة .
ياسمين و هاجر و ساجدة قاعدين بيجهزوا نفسهم في شقة أحمد .
ياسمين : يلا يبنات هنتاخر .
هاجر : حاضر هحط روج و ابقي كدا خلصت .
ساجدة : عقبال ما افرح بيكوا انتو الأتنين و نخلص بقي .
ياسمين : عارفه ، كل قلقي و خوفي من سوزان رغم ان هي ملهاش اي دعوة بحاجه زي دي و لكن لحد دلوقتي أحمد متكلمش معاها و لا حتي هي فكرت إنها تكلمه و يمكن معدوش بيشوفوا وش بعض نهائي ، خايفة إنها تدمر سعادته أو تعمل اي حاجه بدماغها و تفكريها و تبوظ كل حاجه .
ساجدة : خير ان شاء الله متقلقيش ، أحمد بيحبك و مش هيخلي حد يقربلك او يمس شعره منك .
ياسمين : الموضوع مش كدا ، بصوا مش مهم دلوقتي أهم حاجه ننجز عشان نلحق .
هيخلصوا تجهيزات و بعدين يروحوا القاعة .
___________________
أول ما يوصلوا هيكونوا كلهم وصلوا و الفرح هيبدأ
هيرقصوا سلو و بعدين يرقصوا كلهم سوا
الفرح كان مليان فقرات و كان كله ضحك .
في نص الفرح شادي هينادي لـ هاجر
شادي : هاجر ممكن لحظة .
هاجر : اه اكيد .
هاجر هتقوم من مكانها و تروح معاه هيطلعوا يقفوا برا
شادي : انا بحبك .
هاجر بتوتر : و المطلوب مني
شادي : لا بصراحه صحابك عندهم حق ، عايز اتجوزك فـ حددي ميعاد مع أهلك عشان اجي اطلبك رسمي مش محتاجة ذكاء دي
هاجر : بالراحة طيب .
شادي : حاضر ، ها اي رايك ؟
هاجر بتوتر : رأيي في اي ؟
هتقف شويه
هاجر : خلاص خلاص ، موافقه بس فيه مشكله .
شادي بتوتر : ايي ؟
هاجر بضيق : انا مليش أهل .
شادي بقلق : ازاي مش فاهم ؟
هاجر : مليش أهل ، بابا و ماما متوفيين و اعمامي و لا يهمهم هتجوز و لا لا ، و خالي مسافر برا مش بينزل مصر نهائي للأسف .
شادي هيقف و يسكت شويه .
شادي : محلوله ، بما انك بتعتبري ياسمين اختك الكبيره فـ انا هطلب ايديك منها .
هاجر : بما انك مصمم ، فـ كلم الدكتور محمد مش ياسمين .
شادي : خلاص تمام .
هاجر : تمام .
شادي : آسف لو ضايقتك او خليتك تفتكري حاجه مش كويسه ، انا هعوضك عن كل حاجه و الله لما تكوني جمبي و حلالي هعوضك وعد مني هعوضك و هبقي ليكي كل دول .
هاجر : ان شاء الله يارب و بعدين تضحكله و هي حاسه بأمان .
___________________
الفرح هيخلص و كل واحد هيروح .
ياسمين و أحمد في العربية
ياسمين : بقولك اي ؟
أحمد : ايي ؟
ياسمين : انا جعانه ، اي رايك تعزمني علي حاجه حلوه كدا علي ذوقك .
أحمد : الساعه ٣ ي بنتي اكل اي دا .
ياسمين : طب وقف العربية هنا ، انزل اجيب اكل و اجي .
أحمد : انتي هبله ي بت ؟ حاضر هجيبلك أحلى اكل .
ياسمين بفرحة : بحبك بحبك .
أحمد : عشان الاكل بس صح ؟
ياسمين : لا ، انا بحبك طول الوقت .
أحمد : و انا كمان بحبك
و يبوس ايديها .
____________________
هيمر شهر ، شادي هيروح لـ الدكتور محمد و يطلب منه ايد هاجر
هيكون قاعد مع الدكتور محمد و هاجر و بيتكلموا سوا
الدكتور محمد : اومال فين اهلك ي بني ؟
شادي : أبويا مسافر و أمي توافاه الله .
الدكتور محمد : ربنا يرحمها يارب .
شادي : يارب .
الدكتور محمد هيبص لـ هاجر
الدكتور محمد : موافقة ؟
هاجر : ااه يدكتور موافقة
الدكتور محمد : علي خيره الله ، يلا نقرأ الفاتحة ، بس قبب اي حاجه دي تحطها في عينيك .
شادي : في عنيا و فوق راسي و في قلبي و الله يدكتور .
الدكتور محمد : ربنا يتمم لكوا علي الف خير يارب
هيقرأوا الفاتحة و بعدين هديل تزغرط .
____________________
هيقرب فرح أحمد و ياسمين و هيكون في القاهرة
يتبع الفصل السادس والثلاثون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية ويشاء القدر" اضغط على اسم الرواية