Ads by Google X

رواية ويشاء القدر الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم أية محمد

الصفحة الرئيسية

          رواية ويشاء القدر الفصل السادس والثلاثون بقلم أية محمد


رواية ويشاء القدر الفصل السادس والثلاثون 

قبل الفرح بيومين
ياسمين مع البنات في بيت الدكتور محمد و أحمد مع الشباب في القاهرة .
____________________
البنات قاعدين سوا .
ساجدة : هاا يياسمين فين الفستان بتاعك ؟
ياسمين : أحمد اخده معاه القاهرة .
تاليا : اخد كل حاجه ؟
ياسمين : ااه تقريبا ، يعني احتمال بعد الفرح نقعد في القاهرة .
أيه : أممم .
ساجدة بتوتر : صحيح يياسمين هو أحمد اتكلم مع سوزان ؟
ياسمين بتوتر : لااء ، بس امبارح قبل ما يمشي ندتله علي السلم و هو نازل بس هو مشي و مردش عليها .
هاجر : ما ي بنتي مينفعش دا و لازم علي الاقل يتكلموا سوا .
ياسمين : و الله يجماعه انا احترت و معتش عارفه اعمل اي ، المهم إحنا هنسافر القاهرة كلنا سوا .
أيه : اشمعنا .
ياسمين : هو اي اللي اشمعنا .
أيه : خلاص خلاص ، انا اسفه .
ياسمين : انا طالعة لـ الدكتور محمد .
ساجدة : اوك يحبيبتي .
ياسمين هتطلع لـ الدكتور محمد و هديل و تسيبهم .
تاليا : ياسمين مش علي بعضها ليه كدا ؟
هاجر : اكيد فيه حاجه يجماعه ، اومال فين رضوي صحيح ؟
ساجدة : عمرو قالي امبارح إنها سافرت روسيا عشان تقنع أم علي تيجي و طيارتها تقريبا بعد بكرا الصبح .
تاليا بتريقة : تقنع حماتي ؟ يلهوي دا انا شوفتهاش و لا أعرفها و متأكده مليون في الميه إنها مش جاية .
أيه : اي السبب .
تاليا : متجوزة يختي و جوزها مانعها تنزل و هي مش تنزل و كمان هي شخصيا مش عايزه تنزل عشان عمو أيمن .
ساجدة : ربنا يستر .
هاجر : يارب .
____________________
ياسمين طلعت لـ الدكتور محمد و قاعدة معاه في مكتبه .
الدكتور محمد : هاا يدكتوره ، الفرح خلاص بعد بكرا .
ياسمين بابتسامة : اه خلاص يدكتور .
الدكتور محمد : ربنا يتمملك علي الف خير يارب ، بس أهم حاجه دراستك هاا .
ياسمين : أكيد يدكتور ، دعواتك .
الدكتور محمد : ربنا يعينك يبنتي و يقويكي يارب .
ياسمين : يارب .
الدكتور محمد بتوتر : مالك ي بنتي حاسس اني فيكي حاجة .
ياسمين بتوتر : انا ، متلغبطة شوية بس .
الدكتور محمد : ليه ؟
ياسمين : يعني موضوع ان أنا و أحمد هنقعد في القاهرة و نرجع تاني هنا و بعدين في المنصوره الجديدة بهدلة اوي و غير كدا جامعتي هنا ، كلها شهر و هبدا دراسة و مش عارفه اي و حاجات كدا شغلاني .
الدكتور محمد : خير بإذن الله ي بنتي متقلقيش .
ياسمين : يارب .
الدكتور محمد : و بعدين متقلقيش طول ما أحمد جمبك ، دا أنا اللي مربية .
ياسمين : عارفه و الله بس اهو شوية قلق و خلاص .
الدكتور محمد : اضحكي و روقي كدا و بلاش قلق ي بنتي دا انتي فرحك بعد بكرا خلاص .
ياسمين بضحكة : حاضر .
الدكتور محمد : البنات عاملين اي .
ياسمين : الحمدلله تمام .
الدكتور محمد : الحمدلله .
____________________
هيعدي اليوم و يجي تاني يوم ياسمين هتصحي بدري و تروح لـ رفعت .
هتخبط علي الباب رحمة هتفتحلها .
ياسمين : ازيك يرحمة .
رحمة بضيق : تمام .
ياسمين : بابا هنا ؟
رحمة باستغراب : بابا ؟ ااه هنا اتفضلي .
ياسمين هتدخل و تقعد تستني رفعت
هيعدي خمس دقايق رفعت هيطلعلها و هو بيعدل القميص .
رفعت : آسف ي بنتي ع التأخير .
ياسمين : و لا يهمك يبابا ، فين العربية ؟
رفعت : هتعرفي تسوقي يعني اطمن .
ياسمين بضحكة : متقلقش أحمد عملني .
رفعت : ماشي ي بنتي ، يلا .
ياسمين : يلا .
سوزان هتيجي من جوا .
سوزان : ياسمين استني .
رفعت : فيه حاجه ؟
سوزان : اسبقها علي تحت خمس دقايق بس اتكلم معاها .
رفعت هيبص لـ ياسمين و بعدين ينزل .
ياسمين بتوتر : اتفضلي .
سوزان بزعيق : اوعي تفتكري عشان إنك خلاص اتجوزتي ابني فـ انا هسيبك كدا لاااء انسي .
ياسمين : ثانيه ، هو مين دا اللي ابنك يحبيبتي ما تتكلمي علي قدك .
سوزان : بقولك اي ، بلاش لف و دوران عشان تهربي بس لو تحبي افكرك بنفسك ايام زمان يحلوة هفكرك .
ياسمين : تفكريني بايام زمان ليه كنت ماشية علي حل شعري .
سوزان : لاا ، كنتي مخطوبة و اكيد ساعتها لو أحمد عرف شكلك هيبقي وحش اوي وقتها .
ياسمين هتضحك بصوت عالي : بصراحة ضحكتيني ، انا همشي دلوقتي عشان مستعجلة و دي نمرة أحمد الجديدة هي اكيد مش معاكي رني عليه و قوليله .
و تطلع ورقه من شنطتها و تحطها علي الكرسي و تمشي و تسيبها .
___________________
ياسمين هتنزل تحت لـ رفعت و علي وشها ضحكت انتصار .
رفعت : كانت عيزاكي في اي .
ياسمين : عايزة تطلعني غلطانة قدام أحمد بس سيبك هي مفكره نفسها مين يعني .
رفعت : روقي منها و كبرى دماغك .
ياسمين : اكيد ، المهم فين العربية ؟
رفعت : هناك اهي ي بنتي .
و يشاورلها علي عربية لونها أسود .
ياسمين : تمام و المفاتيح فين ؟
رفعت : اهي يستي و خلي بالك من نفسك .
و يطلعلها المفاتيح من جيبه و يديهالها .
ياسمين : حاضر ، يلا سلام .
رفعت : سلام .
ياسمين هتركب العربية و تمشي تروح لـ البنات .
____________________
الشباب متجمعين و قاعدين في الحديقة .
أحمد : هاا يشباب هنعمل اي انهارده .
علي بعدم تركيز : عمال بفكر ازاي اصالح تاليا و برضو مش عارف .
ماجد : انتو متخانقين ؟
علي : اه شدينا سوا .
أحمد : لما تفكر قولنا و لو كدا نساعدك .
علي مش مركز في كلامه و عمال يفكر .
شادي : بستأذنك يعني ياحمد لو خطوبتي انا و هاجر تبقى معاكول في الفرح .
أحمد : لا يخويا البسوا دبل و كفايه عليكوا كدا .
عمرو : مش لازم يعم خطوبة و لو هتعمل ابقي اكتب الكتاب وقتها .
شادي : و الله ي جماعه انا قولت بس الفكرة دي عشان افرحها و كدا بس شكلها مش نافعة .
علي بعلو صوته : لقتهااا .
كلهم هتغضوا .
ماجد : حرام عليكي ياخي خضتني .
علي بفرحة : لقتها الحمدلله .
ماجد : هتعمل اي ؟
علي : فكرة مش هتخطر علي بال حد فيكو .
أحمد : ايي يعني هتطيرلها في السما عشان تصالحك .
علي : لا ، هكتبلها رسايل و في آخر رسالة هقدملها فيها الخاتم اللي كان نفسها فيه و حالا هكلم صاحبي يجيبه .
علي هيسيبهم و يدخل جوا .
شادي : متأكدين ان دي فكرة بني آدم
أحمد : و مش اي بني آدم دا دكتور نفساني .
ماجد : الخوف لـ البت في الاخر متصالحوش .
أحمد : المهم احنا لازم كلنا نقلده .
عمرو : ااه يلا .
شادي : تصدق و فكرة جديدة كدا .
كلهم هيدخلوا جوا ورا علي .
____________________
ياسمين واقفه قدام بيت الدكتور محمد بالعربية مستنيه البنات .
هتستني خمس دقايق و بعدين يطلعوا .
ياسمين : اي كل دا تأخير .
ساجدة : احنا اسفين يعروسة بس كان فيه حاجات ناقصة .
ياسمين : طب يلا اركبوا .
هاجر : نركب فين يختي ؟
ياسمين : العربيه يختي .
هاجر : ايوا تمام بس مين هيسوقلنا .
ياسمين : هيسوقلنا ، انا يختي اللي هسوق .
تاليا : نعم يختي ، خلاص مش راكبة .
ياسمين : أحمد علمني السواقة انجزوا بقي الله ياخدكوا .
كلهم هيركبوا العربية و بعدين يمشوا .
____________________
و هما في الطريق .
أيه بترن علي ماجد و لكن مش بيرد .
أيه بضيق : يووه .
ياسمين : ايي ي بنتي فيه اي ؟
أيه : ماجد مش بيرد عليا .
ياسمين هتبص لـ تاليا
ياسمين : شوفي علي كدا يتاليا .
تاليا : متخانقين .
ساجدة : ايي السبب
تاليا : عادي ، حاجه تافهه .
أيه : رني كدا علي أحمد يياسمين .
ياسمين : حاضر .
ياسمين هترن علي أحمد و لكن هو كمان مش بيرد .
ياسمين بقلق : مش بيرد .
هترن تاني و لكن برضو مفيش حد بيرد .
ساجدة هترن علي عمرو .
____________________
عمرو : أحمد ، ساجدة بترن .
أحمد : دا دلوقتي ياسمين رنت عليا ، رد عليها عشان محدش يقلق .
عمرو : تمام بس اقولها اي .
أحمد : قولها .....
عمرو : هاا .
أحمد : بص قولها ان الموبايلات كلها فوق و انت طلعت بالصدفة فوق تمام .
عمرو : هتقفشني بس تمام .
عمرو هيفتح علي ساجدة
ساجدة : انتي فين ؟
عمرو : موجود اهو .
ساجدة : اومال محدش فيكوا بيرد ليه ؟
عمرو بتوتر : الموبايلات فوق كلها و انا يعني كنت طالع فوق بالصدفة .
ساجدة : مش مصدقاك بس ماشي .
عمرو : انتي كويسه ؟
ساجدة : ااه كويسه .
عمرو : طب انا هقفل بقي عشان نازل تاني .
ساجدة : اوك ، باي
هتقفل معاه المكالمه .
____________________
ياسمين : هاا طمنيني .
ساجدة بضيق : بيقولي ان الموبايلات بتاعتهم فوق و ان هو طلع بالصدفة مع اني مش مصدقاه .
أيه : المهم انهم عايشين .
هاجر باستغراب : لا إله إلا الله .
تاليا : انتو ليه محسسني انهم يعني هيطيروا ما هما زي القرود اهو .
هاجر : مش عارفة يختي اي دا .
ياسمين : بس بقب سيبوني اركز بس ما نطير احنا .
هاجر : و علي اي انا سكت اهو .
____________________
هيمر الوقت و البنات هيكونوا وصلوا القاهرة .
كلهم هنزلوا من العربية .
تاليا بزعيق : يعني عاجبكوا كدا الله يقرفكوا .
هاجر : ما تهدي يبت علينا و انشي كدا الله يحرقك .
ساجدة : ما بس بقي بلاش قرف انتو كمان .
أيه : كل دا عشان شويه المايه اللي وقعوا علي هدومك .
تاليا : يعني دول شويه دا انا اتغرقت ادخل دلوقتي ليهم ازاي .
ياسمين واثقة و مركزة في حاجة شادة اتنباهها .
هاجر هتروح تقف جمب ياسمين هي كمان هتتشد لنفس الحاجة .
أيه : هما دول واقفين كدا ليه ؟
ساجدة : تعالي كدا نشوف .
هيروحوا عند ياسمين و هاجر هما كمان هيقفوا و يتشدوا لنفس الحاجة .
هيلاقوا بلالين و مكتوب لكل واحدة اسمها بالبلالين .
هيدخلول ورا بعض و هيقربوا لـ البلالين و كل واحدة هتلاقي رسايل ليها .
____________________
ياسمين
الرسالة الأولى
" ستظلي لي كل شيء جميل يدوم في حياتي ♥️ " .
الرسالة الثانية
" اجعلي قلبك سندا لي قبل كتفك ♥️ " .
الرسالة الثالثة
" دمتي لي أجمل شيء تراه عيني دائما ♥️ " .
الرسالة الرابعة
فيها سلسلة فضة مكتوب عليها yasmin و رسالة مكتوب فيها " بحبك ♥️ " .
الرسالة الخامسة
" الرسالة رقم 6 فيها هدية ليكي هتفرحك بإذن الله " .
الرسالة السادسة
" هنسافر شهر عسل في دهب ♥️ " .
ياسمين هتفرح جدا و هتلبس السلسلة .
___________________
ساجدة
الرسالة الأولى
" أعلم جيداً بأنكـ تفعلي كل شيء من أجلي و انا اشعر بـ هذا كثيرا ♥️ ".
الرسالة الثانية
" أحبك بكل لغات العالم 🌏♥️ " .
الرسالة الثالثة
" يرفيقتي و يزوجتي الغالية ثقي بنفسك في كل مرة و لا تفشلي ♥️ " .
الرسالة الرابعة
" دامت ضحكتك للأبد ♥️ " .
الرسالة الخامسة
موجود تذاكر لـ شرم الشيخ و معاها رسالة
" حجزتلنا تذكرتين لـ شرم الشيخ مع ماجد و أيه بما إننا يعني مروحناش شهر عسل "
ساجدة هتفرح جدا بالتذاكر
___________________
تاليا
الرسالة الأولى
" انا آسف 🤦‍♂️♥️".
الرسالة الثانية
" آسف نيابة عن الكل ♥️".
الرسالة الثالثة
" أحضرت لكـِ شيئا جميلا و لكن سامحيني من كل قلبك ♥️ ".
الرسالة الرابعة
" دي فكرتي و هما كلهم اخدوها مني يعني كل دا اتعمل عشانك هاا ، سامحيني بقي ♥️".
الرسالة الخامسة
" بحبك ♥️" و موجود خاتم ألماس .
تاليا لما تشوفه هتفرح جدا و هتاخده تمسكه في ايديها و ضحكتها مش مفارقة وشها .
____________________
هاجر
الرسالة الأولى
" و كالعادة مش بعرف أعبر عم مشاعري و لكن انتي بالنسبة لي نعمة كبيرة ربنا رزقني بيها ♥️".
الرسالة الثانية
" اتمني انك تكوني سند ليا و قوتي في عز ضعفي و تهوني عليا مصاعب الحياة يارب ♥️".
الرسالة الثالثة
" استغليت الفرصك و قولت نلبس الدبل ".
الرسالة الرابعة
موجود فيها دبله سوداء .
الرسالة الخامسة
موجود دبلة ألماس .
هاجر هتاخد الدبلتين و هي فرحانة
____________________
أيه
الرسالة الأولى
" عوضتيني عن كل حاجه في الدنيا و هتفضلي الحاجه الوحيده اللي بتصبرني عن كل حاجه وحشة حصلتلي ♥️" .
الرسالة الثانية
" يديمك ليا و يديم تشجيعك ليا في كل حاجه بعملها و يارب نفضل متحملين بعض العمر كله يارب و سند لـ بعض ♥️".
الرسالة الثالثة
" حبيت افاجئك و اقولك نعوض شهر العسل ♥️"
موجود تذكرتين لـ شرم الشيخ
أيه هتاخد التذاكرتين و هي فرحانة جدا .
____________________
الشباب هيكونوا قاعدين في الحديقة و البنات لما يخلصوا هيروحولهم .
أحمد بفرحة : ياهلا و سهلا .
تاليا هتروح لـ علي و تديله الخاتم عشان يلبسهولها .
علي : وحشتيني
تاليا : و انت كمان .
علي هيبوس رأسها .
شادي هيروح يقف جمب هاجر
شادي : هاا مش ناويه .
هاجر هتضحك و بعدين تديله الدبل .
تاليا هتزغرط و بعدين شادي هيلبس الدبلة لـ هاجر
أحمد : طب يلا يجماعه اطلعوا اجهزوا و انزلوا .
ياسمين : ليه ننزل ؟
أحمد : عشان نتغدي سوا .
ياسمين : اوك .
البنات هيطلعوا فوق كلهم و الشباب هيتصوروا كلهم سوا .
____________________
هيمر الوقت ياسمين هتنزل و معاها هاجر و أيه .
ياسمين : اومال فين تاليا و ساجدة .
أيه : مش عارفة
هاجر : تقريبا خرجوا .
ياسمين : خرجوا فين دول .
هاجر : معرفش .
ياسمين : طيب .
أحمد هيقرب لـ البنات
أحمد : هاا تيجوا تتصوروا ؟
ياسمين : لالا شوية .
أحمد : ماشي يستي اللي تشوفيه .
ياسمين : فين الغدا انا جعانة .
أحمد : شوية و هيجي .
ياسمين : اوك يحبيبي .
أحمد : اومال فين الباقي .
ياسمين : مش عارفة .
أحمد : طب انا هروح لـ الشباب .
ياسمين : اوك
أحمد هيمشي يروح لـ الشباب .
____________________
هيمر ساعتين
ياسمين بقلق : لا أكيد فيه حاجه هما اتاخروا كدا ليه ؟
هاجر : طب ما ترني علي حد منهم كدا ؟
ياسمين بقلق : موبايلي فاصل شحن .
هاجر : هو انا موبايلي فين ؟
أيه : و انا برضو موبايلي فين ؟
هاجر و أيه هيقوموا من علي الكرسي و يدوروا علي الموبايلات لكن مش هيلاقوها
ياسمين : فيه حاجه مش طبيعية 

يتبع الفصل السابع والثلاثون اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent