رواية تميم ومريم البارت الثالث 3 بقلم اميرة محمد
رواية تميم ومريم الفصل الثالث 3
_مش هتجوز تميم غير لما ماما ترجع علي البيت
_ اتعصب : ليه شيفاني اهبل قدامك ؟
_ بهدؤد : لا انا مقولتش كدا بس انا مش حابه ماما تنصدم لما تعرف اني اتجوزت ، فعشان كدا هتحضر فرحي علي تميم
_ وان قولت لا ؟
_ مش هتقول لا لانك اذكي من كدا وعارف إني مقدرش اهرب ولا حتي اسيب ماما
_ تمام وانا موافق
_ قفلت معاه واتنهدت علي الاقل كل حاجه تبقاا ماشيه زي م هيه عايزه
_مش باقي كتير علي الفرح ومريم نزلت اشترت كل حاجه غصب عنها عشان محدش يشك
_ بعدها بيومين عمها اتصل عليها وقالها افتحي الباب ، واول م فتحته لقت امها واقفه علي الباب لوحدها
_ قربت عليها وحضنتها وفضلت تعيط بعد شوية دخلتها جوة وقعدتها وجبتلها ميه تشرب
_ ماما انتي كويسه ي حبيبتي
_ أيوة ي مريم مالك في اي ؟
_ بإستغراب: ماما انتي .....
_ قاطعتها : مش عارفه مالك من ساعت م جيت وانتي مش علي بعضك اكيد زعلانه مني عشان مقولتلكيش اني رايحه عند اختي يومين مش كده ؟
_ نعم ؟؟
_ بس انا قولت لتميم يقولك واتصلت بيكي كتير من عند خالتك وانتي مردتيش
_ ماما انتي بتقولي اي ؟
_ كشرت : انا داخله ارتاح مش عارفه الاقيها منك ولا من اخوكي
_ امها دخلت اوضتها وهيه قعدت زي التايهه طب ازاي كل ده حصل وف اقل من دقيقه كان عمها بيتصل
_ بخبث : اي رايك؟
_ انت بتعمل كدا ليه معانا
_ عشان بس تعرفي اني اقدر اعمل اي حاجه ومش معني أن المرة ده امك كانت عند خالتك المرة الجاية هتكون هناك خليكي ناصحه كدا واعرفي مصلحتك فين
_ قفل ف وشها وراحت هيه اتصلت علي تميم وطلبت منه يقابلها ف الكافيه اللي بيتقابلوا فيه
_ خير ي مريم
_ وهييجي منين الخير طول م ابوك شاكر ورايا
_ بنت عيب اي ابوك شاكر دي ؟
_ بصتله بقرف ف ضحك : يستي خلاص اهدي وكل حاجه هتتحل
_ انت كنت عارف ان ماما عند خالتي ي تميم
_ بصدمه : نعم ؟؟
_ بشك : ماما رجعت يا تميم وقالتلي انها طلبت منك تبلغني أنها عند خالتي
_ خبط ب ايده علي رأسه : اوبس نسيت هيه فعلا قالتلي بس لما انتي جيتي كلمتيني وورتيني الرساله مجاش ف بالي خالص اني اقولك
_ اتنهد بحزن : مش هتفرق ي تميم إلا خلاني اوافق على موضوعنا جوازنا اني بعزك اوي ومش هلاقي احسن منك يكون شريك حياتي وخصوصا إن هلال وماما بيحبوك اوي
_ ابتسملها بتوتر : ثقي فيا ي مريم وصدقيني عمري م هخذلك
_ ابتسمت ف حاول يغير الموضوع: هاا يستي اشتريتي كل حاجه مش باقي غير يومين بس
_ وانت مالك مبسوط كدا ليه ؟
_مسح على وشه بهدؤء : يا ولي الصابرين
يبنتي بحاول اطلعك من مودك ده
_اه اشتريت كل حاجه بس مش ناقص غير هلال ينزل
_ متقلقيش إن شاء الله هينزل
_ يارب
بقلمي أميرة محمد محمود
___________________
_ مالك ي ماما بتبصيلي كدا ليه ؟
_ بشك : مش ملاحظه ان كل حاجه جات بسرعه
_ ق...قصدك اي؟
_ قصدي يست مريم ان عمك طلب ايدك لتميم وحددوا معاد الفرح ف وقت قليل اوي واخوكي .....!
_ قاطعتها : هلال كمان موافق ي ماما ومعندوش مشكله
_ بلهفه : هيحضر مش كدا ؟
_ اكيد ي حبيبتي
_ دمعت : نفسي اخده ف حضني زي زمان وحشني اوي
_ وانتي كمان وحشتيني يست الكل
_ بصوا ناحية الصوت وكان هلال واقف مبتسم بلبس الشغل
_ عيطتت: هلال ؟
_ رمي الشنطه اللي ف ايده وراح اترمي ف حضنها وعيط علي عياطها لأنها وحشته
_ ي سلام وانا كمان مليش حضن يعني
_ ضحك : تعالي ي قرده
_ ضحكت وحضنته وفضلوا ع الوضع ده ييجي نص ساعه
_ ليه يبني بتعمل فيا كدا
_ سامحيني ي امي غصب عني
_ حضنت وشه بين ايديها: لولا فرح اختك مكنتش هتيجي مش كده ؟
_ شال ايديها وباسهم : لا ي ماما كنت هاجي عشان وحشتوني
_ تلاقيك جعان ي ضنايا هقومك اعملك اكل
_ ابتسم : متتعبيش نفسك انا مش جعان
_ حضنته : ان مكنتش اتعب عشانك هتعب عشان مين ي قلب امك
_ ربنا يخليكي لينا ي ماما
_ أمه دخلت جوة وهوة بص علي مريم لاقاها سرحانه راح ضربها علي قفاها
_ كشرت : احنا لسه فينا من الحركات دي يسطاا؟
_ ضحك وشدها من دراعها لحضنه : وحشتيني ي مريوم
_ وانت كمان ي حبيبي وحشتني اوي
_ قوليلي بقي مبسوطه ي عروسه ؟
_ بصتله بسرعه: عروسه ؟
_ ضحك : مالك يبنتي بتبصيلي كدا ليه
_عيطت : لا انا مش عايزة اتجوز واسيبكم هفضل معاكم
_ ضحك جامد : طب وتميم نعمل فيه اي ؟
_ سكتت ومردتش
_ رفع وشها ليه: تعرفي ي مريم إن تميم بيحبك من زمان
_ بصدمه : ايييه؟
_ ابتسم : اه والله زي م بقولك كدا ، بس هوة كتوم شوية ومش بيحب يبين مشاعره ف عشان كدا خبي عنك
_ دا ...دا كان خاط.....!
_ قاطعها : عارف أنه كان خاطب بس محبهاش كان بيحاول ينساها بيكي ودا أكبر غلط عمله ، مينفعش ابقي بحب شخص وعايزه انساه واتعافي منه بشخص تاني
_ بس ي هلال هوة عمرة م لمحلي حتي
_ مبصتيش ف عيونه ولا لاحظتي ازاي بتلمع لما بيشوفك ؟ انا مش هحككيلك بس هسيبه هوة للحظه دي
_ سكتت شوي وبتفكر ف اللي قاله هلال طب دا معناه اي؟ معقول يكون ....يكون مخطط للجوازه دي من الاول لا لا ي مريم اللي بيحب مش بيأذي
_ سكتي ليه ي مريم ؟
_ بتلقائية: كلمني عن الحب ي هلال
_ بصلها بهدؤء بعد م اتنهد تنهيده كبيرة : انك تكوني مش شايفه ف عينك غير الشخص اللي بتحبيه ، شايفه حنيته عليكي مهما اتعصب الحب حلو اوي ي مريم بس للي بيعرف يحب بجد
_ غمزت : وانت بقي حبيت قبل كدا
_ زقها : قومي يبت من هنا
_ ضحكت : انت اخ مش جدع علي فكرة
_ ضحك : عارف عارف
بقلمي أميرة محمد محمود
___________________
_ بعد م اكلوا كلهم مع بعض مريم قامت من وسطيهم ودخلت اوضتها
_ قعدت تفكر ف كلام هلال اخوها ، رايحه جايه ف الاوضة تكلم نفسها : هتجوزوا بقي وخلاص مش كدا كدا بيحبني يبقا زيتنا ف دقيقنا اه طبعا اومال ، بس ..بس افرض طلع خاين وكداب م هما كلهم كدا
_ خاين وكداب اي بس يا مريم هوة كان عشمك بحاجه وخلي بيكي
لا بس انا برضو لازم اخد حزري كويس اوي ، افرض برضو بعد اتجوزني يطلع عايز يتحمرش بيا ، أيوة هوة دا اللي هوة عايزة ماشي ي تميم ي ابن ام تميم
_ فضلت تكلم نفسها لحد م فاطمه اتصلت عليها
_ مالك يبنتي بقالي ساعه بتصل عليكي
_ عايزة اي ي هبابه
_ لمي لسانك اللي عايز قطعه ده
_ أيوة يعني انتي متصله بيا عشان تهزقيني
_ تصدقي انا غلطانه عشان كنت لابسه وجيالك
_ بلهفه : بجد ي فطوم
_ ضحكت : دلوقتي بقيت فطوم
_ اخلصي بقااا متبقيش رخمه يلا تعالي هستناكي
_ ماشي يستي جايه اهوة ف رعاية الله
_ ابتسمت : ف رعايه الله
_ بعدها بشوي تميم اتصل عليها ردت عليه وهيه مكسوفه
_ الو ي تميم
_ اذيك ي مريم عامله اي؟
_ الحمد لله بخير في حاجه؟
_ ربنا يرحمني برحمته من دبشك ده بس لا يستي مفيش حاجه بتصل بس عشان اشوف لو لازمك حاجه
_ لا مش لازمني كله تمام
_ بتردد : طيب ممكن نتكلم جد شويه
_ بقلق : اتفضل ي تميم
_ مريم انا عايز اتجوزك بجد من غير حورارات ابويا و
_ قاطعته : كويس انك عارف انك ابوك بيعمل حورارات ي تميم
_ مسح علي وشه: لا ي ربي مش هتعصب لا يبنتي ارحمي امي واديني فرصه اتكلم
_ ضحكت : خلاص والله هسكت
_ بتوتر : عايز فرصه ليا وليكي نحاول مع بعض إن علاقتنا تنجح ولا حسيتي نفسك مش قبلاني أو مش متقبله علاقتنا هننهيها فورا هااا قولتي اي ؟
_ بحزن : وهوة انا عندي خيارات تاني ي تميم ؟
_ بحزن : انا ممكن اتكلم مع بابا ي مريم واقوله اني مش عايز اتجوزك اي حاجه تريحك هعملهالك
_ بسرعه ولهفه : لا ي تميم جوازنا هيتم ومحدش عارف يمكن ينجح
_ ابتسم : انا مش عايز منك غير فرصه واحده ...فرصه واحده بس
_ ابتسمت : موافقه
بقلمي أميرة محمد محمود
___________________
_ فتحت الباب علي آخرة : هلااااااااااال
_ يبنت المجنونه
_ عيونها لمعت : الله جيبت ايمته السويتشرت ده ؟
_ شده منها : انسي ي مريم
_ بصتله ببراءه : مش انا اختك حبيبتك
_ بغيظ : لا وامشي اطلعي برااا
_ ي حقير
_ جري وراها : اي انتي قولتي اي؟
_ دخلت اوضتها وقفلت الباب علي نفسها : افتحي ي مريم احسنلك
_ مش هفتح يابا هوة انا عبيطه ولا ايه ؟
_ جرس الباب رن ف راح فتح وهوة بيبص وراه : طيب ي مريم حسابك معايا بعدين
_ بص قدامه وكانت فاطمه هوة عارفها من زمان بس دي اول مرة يشوفها بالخمار : فاطمه ؟
_ بكسوف : اه ...ممكن ادخل ل مريم
_ فاق لنفسه : اه طبعا اتفضلي
_ فاطمه دخلت خبطت علي مريم وفتحتلها حضنتها ، فاطمه دخلت جوة وقبل م مريم تدخل هلال مسكها من قفاها وشدها
_ في اي يسطااا براحه
_ هعديلك كل اللي عملتيه عشان بس القمر اللي جه فجاءة ده
_ غمزت : اوباااا
_ عدلها ياقة بچامتها : طبعا احنا اخوات
_ اومال
_ وطبعا عارفه بحبك قد اي ؟
_ اومال
_ و....
قاطعته : أنجز يلاا
_ عايزك ف موضوع بعد م تخلصي
_ مصلحجي حقير
_ غلط تاني هرزعك كف خماسي يخليكي تروحي فيها
_ خلاص يدجع بهزر معاك يلا تكيرة
_ دخلت وقفلت الباب ف وشه ، خبط كف علي كف : اقسم بالله مجنونه
بقلمي أميرة محمد محمود
_ اليومبن عدوا بسرعه والنهارده الفرح ، تميم طلب من مريم انه يتكلم معاها قبل اي حاجه
_ خير ي تميم ؟
_ ابتسم : انا مش عايزك تخافي مني ي مريم ، يعني حتي لو اتجوزنا هيفضل مكانك ف قلبي زي م هوة
_ ضحكت بحب : ابغي احضنك هالحين
_ ضحك وفتح دراعاته : تعالي
_ ضربته ف كتفه : بالله م شفت ربع ساعة تربيه
_ ضحك : يستي بهزر والله
_ تميم انا خايفه اوي
_ طمنها : متخافيش طول م انا جمبك
_ ابتسمت : عارفه
_ " بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"
_ مبلاقيش تفاعل خالص لو الروايه مش حلوة قولو عادي وانا اوقفها واشوف فكرة تانيه غيرها
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية تميم ومريم" اضغط على أسم الرواية