رواية حب الصدفة الفصل الثالث 3 - بقلم ملك عتمان
رواية حب الصدفة الفصل الثالث
وأول مدخل الأوضة ملقهاش راح عند السكرتيرة لو سمحت البنت ال كنت جايبها إمبارح راحت فين
السكرتيرة: مشيت امبارح مع بباها
فارس: تمم شكرا
فارس طلع من المستشفى مداش إهتمام ومشى
فى شركة أحمد المحرقاوى
أنا قولت كام مرة يفارس مش هعمل صفقة مع الراجل ده
فارس: ليه بس يا بابا دى صفقة بالملايين وهنكسب من وراها كتير خالص
أحمد:طيب يفارس أنا هسمعلك المرادى بس ياريت متخسرناش زى المرة ال فاتت
فارس: إطمن يحج كله فى السليم
أحمد: لما نشوف
عند ألين بابا أنا هنزل ادور على شغل يبابا بشهادتى فى شركة محترمة بدل الذل للناس ال زى سعيد الكلب ده (ألين خريجة كلية هندسة)
محمد: انتى لسه تعبانة يبنتى خليكى النهاردة وأبقى إنزلى بكره
ألين: لا يبابا لازم أنزل أدور على شغل أمال هنصرف منين
محمد بعياط: معلش يبنتى انا عارف ان الحمل تقيل عليكى خالص
ألين: طب انت بتعيط ليه دلوقت انت عارف انى بحبك ومش بحب أشوفك بتعيط وكمان ايه بقى الحمل تقيل ده منتا ياما تعبت وإشتغلت وروحت وجيت جه دورى أنا بقى دلوقت
محمد: عارفة يألين أنا بحمد ربنا كل يوم أنو رزقنى بيكى انتى وخوكى وبدعى ربنا يخليكوا ليا انتو كل حياتى خايف أموت قبل مطمن عليكوا يبنتى
ألين بعياط: حبيبى يبابا انشاء الله هتكون بخير وهنعملك العملية وهتبقى كويس
ألين بضحك سلام بقى الا إنت أخرتنى
محمد بابتسامة: سلام يحبيبتى
ألين نزلت من بيتها هى ساكنة فى بيت فى حارة كدا المهم نزلت عشان تدور على شغل راحت كذا شركة ولفت كتير بس للأسف ملقتش شغل لما تعبت من لف قامت روحت
تانى يوم ألين صحيت من النوم لبست ونزلت علطول
محمد : مش هتفطرى يبنتى
ألين: لا يبابا مش جايلى نفس انا نازلة
محمد: ربنا معاكى يبنتى
ألين وصلت لشركة ودخلت راحت لسكرتيرة
ألين: لو سمحت انا خريجة هندسة وكنت بدور على شغل وسمعت أنكم محتاجين سكرتيرة معايا شهادة كذا وكذا ودا السيفى بتاعى
السكرتيرة: طيب حضرتك إتفضلى اقعدى هنا إشربى حاجة وأنا عشر دقايق وهاجى
ألين: ماشى
السكرتيرة خبطت على الباب
أحمد: اتفضل
السكرتيرة : حضرتك احنا كنا طالبين سكرتيرة جديدة وفى واحدة جات مؤهلة للشغل ده
أحمد: ورينى السيفى بتاعهاا
السكرتيرة: اهوه يفندم
احمد: طب دخليهالى
السكرتيرة طلعت لألين لو سمحتى اتفضلى ادخلى هنا لصاحب الشركة
ألين دخلت كانت متوترة شوية خبطت على الباب
احمد: ادخل ، انتى السكرتيرة الجديدة
ألين: أيوة
طب إتفضلى إقعدى باين من الشهادات بتاعتك والسيفى بتاعك انك مؤهلة للشغل ده وأنا وافقت عليكى هتبقى سكرتيرة لمكتب فارس المحرقاوى إبنى
ألين بفرحة : وحياة امك بجد انت وافقت
أحمد: نعم
ألين: أسفة حضرتك اصل فرحانة طب أقدر اجى ابدأ الشغل من إمتى
أحمد: من النهاردة لو تحبى
ألين: طيب تمم أنا جاهزة
أحمد: شهد
شهد السكرتيرة: نعم حضرتك
أحمد: خودى ألين وريها مكتبها
شهد: تعالى معايا
ألين راحت مع شهد وكانت فرحانة جدا أخيرا لقت شغل وهتعمل عملية بباهاا
شهد: ده مكتبك من النهاردة ولو إحتاجتى أى حاجة قوليلى
ألين: شكرا
ألين قعدت على مكتبها واتصلت على نها صحبتها
نهى: ايه يبومة عايزة ايه بس تصدقى يبت ليكى وحشة برضوا
ألين: بس يبت عندى خبر هيفرحك جدا
نهى: قولى يأخرت صبرى
ألين : أنا لقيت شغل فى شركة المحرقاوى وأخيرا
نهى بفرحة: بتكلمى جد فرحتلك خالص مبروك عقبالى يارب
ألين: الله يبارك فيكى يحبيبتى
نهى: بقولك ايه أنا رايحة الشغل دلوقت ولما هرجع أكلمك الا انتى عارفة المدير رخم ازاى
ألين بضحك: عارفة يختى ربنا معاكى سلام
نهى: سلام
فى قصر المحرقاوى صحى فارس من النوم أخد دوش ولبس ونزل تحت
فارس: صباح الخير يست الكل
سعاد: صباح النور يحبيبى( سعاد تبقى مرات ابو فارس) صاحى بدرى ليه
فارس: عشان عايز اروح الشركة بدرى النهاردة أمال بابا ومريم فين
سعاد: مريم راحت المدرس الباس جه أخدهاا وبباك نزل الشركة ( مريم اخت فارس من الأب بس بنت سعاد واحمد عندها ١٧ سنة فى تالتة ثانوى عيونها زرقة وشعرهاا أحمر طويل جدا)
فارس: تمم انا كمان نازل الشركة
سعاد: طب استنى تفطر حتى
فارس: هفطر فى الشركة وباسها من راسها سلام
سعاد: مع السلامة يحبيبى
فى شركة المحرقاوى فارس أول موصل دخل مكتبه علطول
اتصل بتليفون المكتب على السكرتيرة هاتيلى أوراق الصفقة ال بينا وبين يوسف بيه
السكرتيرة: تمم يفندم
ألين أخدت الورق ودخلت المكتب وحطتت الورق
فارس وهو باصص فى الورق : انتى السكرتيرة الجديدة
ألين: أيوة أنا يفندم
فارس وهو بيبصلها طب اسمك ايه
ألين: اسمى ألين
* يتـبـــــــــــــــــــــــع الفصل الرابع اضغــــــــط هنا
* الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية " رواية حب الصدفة " اضغط على اسم الرواية