رواية رهف والوسيم الفصل الخامس بقلم نونا جمال
رواية رهف والوسيم الفصل الخامس
كان يجلس سليم ويفكر في تلك الملك التي انتقذت حياته وقع في حبها قبل أن يشاهدها. ولن يسمح أن تضيع منه
نروح عند حول
حول عتجولي ايه سليم
نعمه براحه براحه ياست الكل لحسن الحج والحجه يسمعه
حور روحي اطمني عليا يابت. أنا عايزه اطمن
نعمه وينهار ودا اسوي كيف
حور مليش صالح اتصرفي وخدي الفلوس دي وعرفيلي جراله ايه
وتجلس علي السير وتمسك قلبها
وها ياسليم جرالك ايه يانور عيوني
أما عن الحاج هلالي
بتجول ايه ياجلاب المصايب
والله يا حاج زي ما بقولك كدا. ولد الحاج محمد بيجوله عمل حادث كبير وفي المستشفي
خليفه ومالك أكدا اتخيضيت يابوي
هلالي لا ياولدي لكن واجب نجوم بي الواجب عشان محدش يعد علينا واحده ولا ايه
خليفه صح يابوي
صباح واحنا مالنا عاد يا حاج
هلالي جره ايه ياحاجه دا انتي كمان تروحي وتطمني علي الجدع معايا يا حاجه
صباح انا اخش بتهم دا
هلالي عشان المصلحه نعمل ايه حاجه ياحجه
صباح والله ما أنا فهمه حاجه واصل يا حاج
هلالي اسمعي كلامي بس
دا أنا بفكر اخليها نسب كمان
صباح واه
هلالي امال
تنزل حور علي كلام ولدها
حور في عقلها نسب يعني هجوزني اللي سليم
نروح اللي منزل الحاج محمد
امينه ورجاله ايه با ولدي ياعلي
علي مفيش ياما شويت خبطات وجرح كدا وكمان كسر في زراعه
امينه في عقلها ياريت كانت رقبته
علي سرحانه في ايه ياما
امينه أنا لا ولا حاجه ياولدي
تنزل حسنه حمدالله علي السلامه يا علي
علي الله يسلمك. مالك أكدا يا حسنه
حسنه تعبانه جوي جوي شكلي خلاص
امينه اطلعي يابنتي ارتاحي خد مرتك وطلع يا علي ياولدي
نروح عند رهف تستيقظ رهف من نومها علي رنين هاتفه
رهف بصوت نايم
بتول رهف انتي لسه نائمه
رهف في ايه يابتول أنا تعبانه وعايزه انام
بتول معلش ياحبيبتي بس حصل حاجه ولازم تعرفيها
رهف في ايه ريهام كويسه
بتول ايوه متقلقيش. المشكله في الزفت جوزها دا
رهف بي خضه مين محسن
بتول ايوه الزفت دا
رهف تعدل في نومتها في ايه خير احكي ايه اللي حصل
بتول جه هنا المستشفي وبقي يسألك عليكي وطبعا سألني وانا قولت معرفش وقولنا كلنا سابت الشغل حتي دكتور مأمون
رهف ياربي عايز ايه مني دا. أنا قولت اكيد مش هاسنبي في حالي
بتول اهم حاجه أننا اطمنا أن مفهوش حاجه يعني مفيش حاجه عليكي وتاني حاجه أن مقولناش لحد حتي اختك يعني مش هيعرف يوصلك
رهف بخوف تفتكري
بتول والله ما تقلقي
رهف ياربي اقف معايا
بتول متقلقيش بقي أنا حبيت اعرفك عشان لو دكتور مأمون كلمك
رهف بخوف هو ممكن يكلمني بخصوص الموضوع دا
بتول أنا بقول لو تكوني عارفه وكمان عشان تكوني عارفه كل حاجه
رهف ربنا يخليكي ليا يا بتول
بتول ويخليكي ليا انتي كمان يلا بقي أنا هقفل وانتي كمان فوقي بقي وشوفي هتعملي ايه
وبفعل تنتهي المكالمه وتقوم رهف وتصلي اللي ربنا وتدعي
ويمضي اليوم علي خير وفي الصباح. تستعد رهف للذهاب اللي المستشفي
وعند باب المستشفي تقف رهف وتأخذ نفس عميق. ثم تدخل وتقول استعني با الله وتدخل
يقبلها دكتور خالد
خالد اهلا با دكتوره رهف
رهف اهلا بيك يا دكتور
خالد مستعده
رهف إن شاء الله
خالد طيب يلا بينا على المدير ويذهب استقبلها بي ترحاب. دكتور مأمون كلمني عندك كتير
رهف شكرا جدا جدا يا دكتور ابراهيم
ابراهيم شكرا ليكي انك جيتي معانا هنا
وتقوم باستلام عاملها وتكون اول زياره لها لمريض هو سليم صدفه غير مدبره
رهف تخبط علي الباب وكان سارح سليم بها ويفوق من شرده علي خبط الباب. ادخل
تقوم بدخول رهف لينظر إليها بفرحه
رهف بصدمه انت
سليم ايوه انا يا دكتوره
رهف عامل ايه دلوقتي
سليم أنا كويس جدا وخصوص
رهف الحمد الله
سليم أنا مش عارف اشكرك ازاي لولاكي
رهف متشكرنيش دا وجبي يا استاذ وتقف
سليم اسمي سليم
رهف تنظر في دفتره حالته لا دا حضرتك بقيت كويس اهو ومكتوب ليك خروج انهارده
سليم يصتنع التعب لا لا انا حاسس نفسي تعبان خلوني يومين هنا
رهف بس الورق
سليم ملكيش دعوه بي
رهف نعم
سليم اصل وخبط الباب لياتي محمد وإخوته
محمد كيفك ياولدي اهلا اهلا بي الدكتوره
رهف اهلا بي حضرتك يا حاج. بعد أزنكم
يوسف شكرا يا دكتوره
رهف العفو وتذهب
محمد ينظر لي ابنه كيفك دلوكيت ياولدي
سليم بحزن الحمد الله يابوي احسن
محمد طيب الحمدالله دكتور اسمه ايه ياولدي يا علي
علي دكتور خالد
محمد ايوه دا الدكتور دا جال ينفع تخرج انهارده ياولدي وتكمل علاجك في الدار اخواتك البنات هتجننه علك وستك وكمان امينه
سليم خاله امينه
علي امال ما انت زي ولدها ياخوي
سليم ايوه ايوه عارف
بس يابوي أنا بجول اقعد يومين تلاته لغايت
محمد لغايت ايه ياولدي. أخرج انت وبقي اي حاجه عوزها تاجي ولا حتي تاجي انت
سليم إذا كان كدا
نروح عند حور تصل الاخبار اللي حور أن سليم عمل حادث وكل تفصيله
حور انتي متاكده يابت يا نعمه
نعمه ايوه ياست البنات. عرفت كمان من البت ام حبيبه اللي شغاله عندي هم قالت كل شياء
وكمان سمعت جناب الحاج كان تتكلم كتير مع الحاجه علي الموضوع دا
حور عتجسسي علي بوي وامي يابت
نعمه لا ابد والله ياستي أنا بس بجولك
وايدك بقي. علي فلوس البت ام حبيبه
حور أنا مش لسا عطياكي
نعمه لا. اصل انا وانا جايه عديت علي الشيخ زعتر وطلب مني حاجه جولته هجيلك بعد شويه با الفلوس تجبهم انت
حور اه طيب استني. بس يجرب البعيد
نعمه ياستي البنات البشائر بانت
حور كيف دا
نعمه مش كان مسافر الشيخ زعتر وجفه اهو
يعني اللي سوي كدا الشيخ زعتر
نعمه امال ايه
نعمه كذبه وتفتخر بي ا لدجال حتي تأخذ منها نقود كثير ه
حور لا بجولك ايه متخالهوش ياذي يوجفه بطريقه غير دي
نعمه حاضر ياست البنات وتأخذ منها الفلوس سريعا
سليم يستعد للذهاب اللي المنزل. بجولك ايه يابوي مش واجب نعزم الدكتوره اللي أنقذت حياتي دي
محمد وماله ياولدي نعزمها ملهاش حاجه
سليم شكرا جوي جوي يابوي
ويذهب سليم بصحبة اخوي يوسف وهو يستند عليه اللي مكتب دكتوره رهف
رهف ادخل
رهف استاذ سليم
سليم أنا قولت اجي اسلم عليكي جبل ما اخرج وكمان اعزمك عندينا
رهف شكرا ليك جدا والف حمدالله علي سلمتك لكن أنا مش هقدر اجي. حضرتك عارف انا لسه منقوله جديد وكدا
سليم لا مفيش اعزار. دا دعوت الحاج محمد
رهف صدقني والله ما هينفع
سليم كدا تكسفيني
رهف أنا مش قصدي بس اقولك سبها بظروفها
يخرج من هنا سليم وهو طائر من الساعده
يوسف جولي ياخوي هي كل البنات اللي في البندر حلوين أكدا
سليم البندر. تقصد القاهره. هما حلوين بس مش أكدا
ويلا بقي لحسن ابوك
يوسف يلا
يتبع الفصل السادس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية رهف والوسيم" اضغط على اسم الرواية