رواية عشق احفاد الصياد الفصل العاشر بقلم اسراء هاشم
رواية عشق احفاد الصياد الفصل العاشر
الممرضه: بتتصدم من اللي بتشوفه وبتطلع تنادي الدكتور بسرعة
مراد: بيبص للجهاز بصدمه وبيلاقي النبض رجع تاني بيضحك بفرحه ودموع بيدخل الدكتور بصدمه دي معجزة
الدكتور مراد بية ممكن تخرج برا لحد ما نخلص بيخرج مراد بفرحه
الكل بيتصدم ان مراد بيضحك ومبسوط وفاكرينو بيضحك من صدمته
مراد: اسراء عايشة يجدو اسراء مش هتسبنا كلهم بزهول عايشه ازاي مراد انت مصدوم مراد بفرحه للقلب رجع اشتغل تاني
بيخرج الدكتور بفرحه بيقولهم اللي حصل ده حقيقي معجزة الكل باستغرب اي اللي حصل يدكتور
الدكتور: بابتسامه القلب رجع اشتغل تاني والمريضه شويه وهتفوق الحمد الله عدت مرحلة الخطر وهندخلها اوضه عادية وتقدرو تشفوها
الكل بفرحه الحمد الله يارب
مراد: اومال عمتو فين بيرد عز بحزن حنان مستحملتش الصدمه وتعبت وخدوها كشفوة عليها الدكتور قال ضغطها علي وعملاها اغماء نتيجه تعرضها لصدمه قويه وشوية وهتفوق
بيخرجو اسراء من اوضه العمليات وبينقلوها اوضه عادية
همسة: بدموع فاوضه حنان قومي بقا يا ماما عشان خاطري اسراء بقت كويسه وعايشه يماما بتفتح حنان عيونها بتعب اسراء فين بنتي هاتولي بنتي همسة ماما اخيرا فوقتي اسراء كويسة يماما والقلب اشتغل تاني والدكتور طمنا عليها وقال عدت مرحله الخطر بتقوم حنان بتعب وديني ليها يهمسة عاوزها اشوفها بتساعد همسة مامتها
عند اسراء بتبداء تفوق بتخرج الممرضه من عندها بتبلغهم المريضه ابتدت تفوق بيدخل الجميع باللهفه
مراد: بيروح يقعد جمب اسراء وبيمسك ايدها كل العيلة بقت فاوضه اسراء
بتفتح اسراء عنيها بتعب بتغمض وتفتح كذا مرة عشان تتعود عالضوء
اسراء: بتعب اااااه انا فين مراد بلهفه اسراء انتي كويسه حاسة بتعب انادي الدكتور
بيخرج امير ينادي الدكتور
بتدخل حنان بمساعده همسة حنان بدموع اسراء بتبصلها اسراء بتعب ماما بتروح حنان تمسك ايدها تبوسها ودموعها نازلة الحمد الله يارب انك بخير يبنتي كنت هموت لو كان حصلك حاجه
اسراء: بتعب بعد الشر عليكي يماما متخفيش يحبيبتي انا كويسه
بيدخل الدكتور بيبداء يفحص اسراء وبيتكلم الدكتور بابتسامه لا عال اوي احنا بقينا كويسين اوي اهو اللي حصلك ده معجزة حقيقي وبسبب حب جوزك ليكي هو كان عندو يقين انك هتعيشي وحبكو لبعض خلاكي تتمسكي بالحياة والقلب رجعلو النبض تاني بتبص اسراء لمراد اللي بتلاقيه ماسك ايدها وخايف يسبها ونظرتو اللي كلها حب بتبتسملو اسراء
الدكتور: وجودكو ملوش لازمه يجماعه شخص واحد بس يفضل معاها والباقي يقدرو يجو بكرة يطمنو عليها
مراد: بابا روحو انتو وانا هفضل مع مراتي
حنان: لا انا هفضل مع بنتي مراد عمتو روحي ارتاحي عشان انتي تعبانه والصبح ابقي تعالي ومتقلقيش انا هبقا معاها ومش هسيبها حنان بس يبني مش هينفع اسيبها يعمتو عشان خاطر اسراء متخافيش عليها اسراء فعنيا بتستسلم حنان وبتقوم عشان تمشي
مراد: امير عاوزك معلشي تجبلي هدوم غير دي وهدوم لي اسراء
امير حاضر محتاج حاجه تانية مراد بهدوء لا
بيبداء الكل يمشي بيرجعو القصر بتعب
امير: همسة معلش عايزك تطلعي اوضه مراد وتحضريلي هدوم لمراد واسراء همسة بهدوء حاضر فعلا بتطلع همسة تحضر الحاجه وبتنزل بعد شوية بتدي الشنطه لي امير
بياخد امير الشنطه منها: وبيركب عربيه وبيمشي
فشقه ريناد مامت ريناد تعبانه لانها مخدتش الدواء بتاعها عشان خلصان ومش عاوزة تقول لريناد عشان متزعلش وعارفه انها هتصمم تنزل تجيبو الوقت اتاخر وهي خايفه عليها
ريناد: بتخرج من اوضتها بتدور علي مامتها بتلاقي مامتها فاوضتها نايمه بتعب
ريناد: ماما مالك يحبيبتي شكلك تعبان انتي خدتي الدواء يماما
مامت ريناد: انا كويسة يحبيبتي متقلقيش عليا اه خدتو يقلبي
ريناد: بتبص لمامتها بشكك ماما الدواء خلصان صح
مامت ريناد يحبيبتي انا كويسه بكرة هبقا اخدو يريناد
ريناد: بخوف ازاي يماما ده الدواء خلصان وانتي تعبانه انا هنزل اجبلك الدواء يماما يبنتي لا الوقت اتاخر انا كويسة لا يماما هنزل خرجت ريناد من اوضتها مادتش فرصه لمامتها تعترض دخلت اوضتها خدت موبيلها وفلوس ونزلت تجيب الدواء نزلت ريناد لقيت الشارع فاضي والصيدلية قفلت
ريناد: يا ربي قفلت اعمل اي هروح الصيدلية الي عالطريق برا وامري لله
بتفضل ماشية ريناد وهي خايفه من الشارع ضلمه ومفيش حد بتلاقي ريناد صيدلية بتدخل تاخد العلاج وبتمشي
ريناد وهي راجعه بتلاقي فجاه اربع شباب وباين عليهم انهم مش فوعيهم بتخاف ريناد وبتحاول تمد عشان توصل بيشفوها واحد منهم اوبا بص يلا انت وهو البت اللي هناك دي بيشفوها بيرد عليه التاني دي حلوة اوي يلا نروحلها
بتسمعهم ريناد وبتخاف اكتر وبتحاول تمشي بسرعه فجاه بتلاقيهم ريناد وقفو فوشها علي فين يحلوة
ريناد بخوف لو سمحت سبني امشي بيرد واحد تمشي اي بس هو احنا لسه عملنا حاجه
بيدب الرعب فقلب ريناد اعمل اي ياربي بتجري ريناد بعز قوتها
بيجرو وراها الشباب وهي بتزيد فالجري من كتر الخوف بتدعي ربها انها توصل بيتها والشباب بيفضلو وراها لحد ما بيمسكوها
ريناد: بصريخ ابعدو عني اوعي يحي. وان سيب ايدي
امير: بيكون ماشي بعربيته بيسمع صوت صريخ بيمشي ورا الصوت بيشوف ريناد والشباب مسكنها
امير: بغضب ابعد ايدك يزبا.. لة انت عنها بتنح ريناد امير
الشاب: مش هبعد وهاخدها بيشدو ريناد
امير: بغضب بيقلع الجاكيت بتاعه وبينزل فيهم ض. رب بغضب جحيمي
ريناد: واقفه مبهورة بقوة امير وعضلاته
بيخافو الشباب من امير اللي اتحول لي اسد جائع ومصدق لقا فريسته وبيجرو
امير: بيمسك ريناد من ايدها بغضب وبيسحبها وراة بيروحو عند عربيته
ريناد: اه ايدي سيب ايدي يا امير بتوجعني
امير: بغضب اي اللي منزلك فالوقت ده وبتعملي اي فالشارع الفاضي ده ورجعه منين كدا وبيتكلم امير بزعيق ردي
ريناد: بدموع انا ماما كانت تعبانه والدواء بتاعها خلص نزلت اجبهولها ونزلت لقيت الصيدليه قفلت اضطريت اجي هنا
امير: لما شاف الدموع فعنيها قلبه رق مسحلها دموعها بايدو
خلاص اهدي انا اسف اني اتعصبت عليكي
بس لما لاقيتهم مسكينك كدا اتعصبت عشان كده اتعصبت عليكي
اركبي يلا اوصلك
ريناد: شكرا يا امير انك انقذتني ملوش لازمه انا هروح لوحدي
امير: بهدوء تروحي ازاي لوحدك يلا يماما اركبي شكلك عاوزهم يرجعو يخدوكي تاني بتبتسم ريناد وبتركب مع امير عربيته
بيبداء يسوق امير عربيته وبيسالها علي عنوانها بتقول ريناد العنوان
بيوصلها امير وبيستنا لحد ما يتاكد انها طلعت شقتها وبعد كدا بيمشي امير
فالمستشفي
اسراء نامت من التعب ومراد قاعد جمبها وماسك ايدها وبيتامل ملامحها الهادئه واللي باين قد اي هي تعبانه
مراد: بيفكر بينه وبين نفسة وقعتني فحبكك يا اسراء لما شوفتك النهاردة وانتي بين ايديا حسيت روحي بتروح مني كنت حاسس قلبي هيقف معرفتش يعني اي خوف غير معاكي قلبي مدقش لحد غير ليكي مكنتش اعرف يعني اي حب غير معاكي سحرتني بجمالك وبرائتك وعفويتك كل حاجه فيكي خطفت قلبي انتي اجمل حاجه حصلت فحياتي يا اسراء بقيتي كل حاجه ليا انتي نقطه ضعفي بيقوم مراد براحه وبينام جمبها وبياخدها فحضنو وهو بيستنشق رائحه شعرها اللي دوبته بيبسوسه.. ا بشغف وحب من شعرها وبيضمها لحضنو اكتر وبيغلبو النوم من كتر التعب وبينام مراد وهو واخد اسراء فحض. نو
بيوصل امير المستشفي بيروح اوضه اسراء بيخبط بهدوء بيلاقي مفيش رد بيفتح امير الباب بهدوء
بيدخل الاوضه بيلاقي مراد نايم وواخد اسراء فحضن.. و
بيحط الحاجه عالكرسي وبيبتسم علي اخوة وبيعرف ان اخوة وقع فالحب هو كمان وبيخرج بهدوء من الاوضه
وبيفتكر ريناد وبيبتسم وبيركب عربيته وبيرجع عالبيت
المجهول: بغضب يعني اي مامتتش انا مشغل معايا به. ايم
بيداء يكسر فكل حاجه قصادو لا همو. تهم مش هخليكو تتهانو يا ولاد الصياد
بيدخل المجهول اوضته: وبيقف قدام حيطه وعليها برواز بعرض الحائط بيشيلو بيظهر باب بيفتحو المجهول ويدخل
بيقف قصاد شخص: نفدو مني المرة دي بس مش هسبهم برادو انا اللي هكسب فالاخر وهموت.. هم وهندمهم كلهم
وهندمك انت كمان هقتلهم. لك وهقت.. لك انت كمان
الشخص.. بيتكلم بتعب وبيقول........
يتبع الفصل الحادي عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشق احفاد الصياد" اضغط على اسم الرواية