رواية امرأة صنعتها الحياة بقلم موني وسكر
رواية امرأة صنعتها الحياة الفصل الحادي عشر 11
تاني يوم الصبح
عند اياد
بيصحي اياد علي صوت طفولي
مالك : بابي بابي
اسحي يلا بقي
اياد : خلاص يا مالك انا صحيت اهو
مالك : صباح الخير يا بابي
اياد : صباح النور يا حبيبي
مالك : بابي ممكن اروح مع ادم عند طنط لولا وسيلي
اياد : هو ادم رايح هناك
مالك : اه يا بابي هياخد طنط سيلي وهيعملوا حاجات في الفيلا بتاعتهم وانا هقعد مع لولا
اياد : ماشي يا مالك
مالك : هييييه سكرا يا بابي
ونزل جري راح لادم وركبوا العربيه ومشيوا
اياد قام من علي السرير خد دش ولبس ونزل لقي والده قاعد بيشرب قهوه وبيقرأ الجرنال وولدته قاعده معاه
اياد : صباح الخير
الام: صباح النور يا حبيبي
الاب : صباح النور يا اياد
اياد : بابا كنت عيزك في موضوع
الاب بتركيز : خير
اياد : انت عارف اني المفروض في ظرف اسبوعين اسافر عشان الشغل مش مستحمل عطله اكتر من كده
الاب: اة عارف طبعا
اياد : انا كنت عايز اسافر المره دي وانا معايا مراتي
الاب: ب السرعه دي عايز تتجوز قبل السفر
اياد : انا مش عارف ممكن ارجع تاني امتي غير ان مالك اتعلق بليلي وانا مقدرش اسيب ابني هنا واسفر
الاب: مالك بس
اياد : حضرتك تقصد ايه يا بابا
الاب: اقصد مش مالك بس ال اتعلق بيها يا اياد
اياد : بابا انا بردوا لسه مسمعتش رأي حضرتك
الام : ههههههه اهرب اهرب
الاب ب ابتسامه: لازم ناخد راي مامتك الاول
الام : انا طبعا موافقه
وانا الاقي فرصه اشيل همك انت وابنك من دماغي واقول لا
ده غير ان ليلي طيبه وجدعه وبتسمع الكلام مش زي ناس ( وهي بتبص لاياد )
الاب: خلاص خير البر عاجله
اياد : طيب تمام
انا هخلص الاوراق بتاعه الفرع الجديده وهطلع علي فيلا ليلي اخد مالك واكلمها في الموضوع
الاب : خلاص علي بركه الله
اياد : عن اذنكوا انا بقي
الام : اياد
اياد : نعم
الام : فطارك في المطبخ خلي الداده تجهزهولك وتاكل قبل ما تمشي
اياد : يعني كبرت وبقيت بشمهندس وعندي ولد وبردوا مفيش فايده
نفسي اعرف هكبر في عينك امتي
الاب : لا يا حبيبي انسي الموضوع ده
الاب واياد : هههههههههه
الام : بقي كده
اياد : حبيبتي يا ماما
ربنا يخليكي لينا
الام : ويخليكوا ليا يا حبيبي
اياد فطر وطلع غير هدومه ونزل راح الشركه
عند ليلي
الدلده بتخبط علي سيلين
سيلين : ادخل
الداده : ادم بيه وصل تحت
سيلين : حاضر يا داده انا نزله اهو
خلصت سيلين بسرعه ونزلت
سيلين اول ما شافت مالك
سيلين : اهلا حبيب انطي الصغنن
مالك: ازيك يا انطي
لولا فين
سيلين : ليلي لسه نايمه
مالك بعبوس: يعني هي هتصحي امتي
سيلين : اقولك
اطلع انت صحيها
هي هتنبسط اوي لما انت الي تصحيها
مالك: بجد
طيب هي اوضتها فين
سيلين شورت علي اوضه : الي هناك ديه
مالك: ماشي
جري مالك علي اوضه ليلي عشان يصحيها
ادم : ولا كأني كنت واقف اصلا ده حتي مفيش صباح الخير
سيلين : انت تسكت خالص انا زعلانه منك اصلا
ادم: ليه بس يا روح قلبي
سيلين: انت لحقت ترجع من السفريه الاولي عشان تسافر تاني يا ادم الله
ده معداش اسبوعين
ادم: اعمل ايه بس يا حبيبتي مش بمزاجي والله العظيم
شغلي كدا
سيلين بزعل : يعني هنفضل كده علطول نسافر اسبوع وتقعد اسبوع
ادم: ممكن اخلي الاجازه مده اطول من اسبوع
سيلين : ماشي
بس حسك عينك تبص لوحده كده ولا كده انت حر فاهم
ادم: انا اقدر بردو
سيلين : اما نشوف
يلا بينا
ادم: يلا
عند ليلي
صحيت من النوم علي ايد صغيره بتهزها
مالك : لولا يا لولا اصحي بقي يووووه
ليلي بدات تفتح
ليلي: ايه دا مالك حبيبي
وحضنته
ليلي: جيت هنا ازاي
مالك : مع ادم كان جي عشان يا خد سيلي ويعملوا حاجه في البيت بتاعهم
ليلي: اممممم وحشتني اويي
مالك : وانتي اكتر
سوفتي بابي الوحس خدك من امبالح
ليلي:هههههه معلش يا حبيبي
انا انهارده كلو معاك اهو
مالك : طيب يلا قومي بسرعه عسان منضيعس وقت
ليلي: طيب اخد شاور حتي
مالك : اوكي
دخلت ليلي خدت دش وطلعت وكانت لابسه ترنج بيتي
ليلي: انا خلصت اهو يلا ننزل
مالك : يلا
ونزلو تحت
ليلي: انت فطرت ولا لسه اعملك فطار
مالك : فطلت مع نانا وجدو وادم
ليلي: اممم امال بابي مفطرش معاكو
مالك : لا بابي كان نايم
ليلي هو بابي عادته يتأخر في النوم
مالك : لا بابي بسحي بدلي
ليلي : امال اتأخر في النوم ليه
هو تعبان!!
مالك : لا
بس بابي عادتا مس بيفطل وعلب نانا
اما انا شطول وبفطل وبسمع كلام نانا
ليلي: شطور يا مالك
وبسته
ليلي : يلا نلعب ف الجنينه
مالك : يلا
وطلعو يلعبو ف الجنيه
ليلي ف وسط اللعب
ليلي: مالك هو انت متعرفش بابي فين
صوت من ناحيه باب الفيلا : انا اهو
مالك : بابييييي
وجري عليه وحضنه
ليلي قامت وقفت وبصتله وابتسمت
ليلي: انت جيت امتي
اياد : لسه جي حالا
مالك : بابي انا كسبت لولا ١/٤
اياد: هههههههه يا خبر
١/٤ في ايه
ليلي: بلاي ستيشن بيلاعبني كوره وانا مبعرفش العب اعمل ايه طيب
مالك/ اياد : ههههههه
اياد : طيب يلا اطلعي غيري هدومك ونطلع نتغدي بره
مالك : هيبييييه هنتغدي بره هييييه
ليلي: حاضر هطلع اغير واجي مش هتاخر
اياد : تمام
عند سيلين وادم
سيلين : انا عجبني اللون ده
ادم: امممممم بس انا راي ان دا احلي ولا انتي ايه رايك يا حبيبتي
مهندسة الديكور بمياعه : فعلا يا كابتن اللون ده هيبقي شيك جدا
سيلين بغيظ: بس انا عايزه اللون ده
ادم: خلاص يا حبيبتي اللون ال تحبيه هنعمله ولا تزعلي نفسك
المهندسه : تمام الي تشوفيه يا فندم
مشيت المهندسه
ادم : تحبي نروح نتغدي
سيلين: يكون احسن
نزلوا وركبوا العربيه وطلعوا علي المطعم
ودخلو وقعدو وسيلين كانت قالبه وشها
ادم:مالك بس يا سيلين
سيلين بتريقه : فعلا يا كابتن اللون ده هيبقي شيك جدا
ادم ضحك جامد
سيلين بغيظ : انت بتضحك
ادم: بتغيري يا بطه
سيلين بغيظ : بقي كده
ادم: يا روح قلبي هي مهندسه ودا شغلها
سيلين : شعلها تعمله من غير مياصه
ادم: خلاص يا حبيبتي انا مش هتعامل معاها انتي تعاملي معاها واعملي ال يعجبك ف الفيله
سيلين : نتفق علي الحاجه مع بعض وبعد كده ابقي ابلغها
ادم: ال تحبيه يا روحي هنعمله يلا ناكل بقا
سيلين : طيب انا هعمل اللون الي انت اختارته احلي من التاني
هنعمله
ادم:ماشي يا روحي
وطلبو الاكل وقعدو ياكلو
عند ليلي
وطلعت ليلي تغير هدومها
ولبست بنطلون جينز. وعليه تي شرت بكم وشمرت الكم تلتين وحطت ميك اب هادي ولبست كوتشي
ونزلت تحت
ليلي: انا جاهزه
اياد : تمام يلا
وركبو العربيه
ل ووصلو المطعم وقعدو طلبو الاكل
وليلي قاعده بتكلم مالك وبيهزرو
مالك : بابي انا هلعب هناك لحد ما الاكل يجي
اياد : ماشي يا مالك
مالك : تعالي معايا يا لولا
اياد : لا سيب لولا معايا وروح انت يا مالك
اياد : حاضر
مش مالك وليلي فضلت ساكته مش عارفه تقول ايه
اياد : فتحت بابا انهارده علي الموضوع الي كلمت فيه امبارح
ليلي: اممم وقالك ايه
اياد : وفقوا
ليلي: ووافقو علي حوار سيلين!!!
اياد : لسه مفتحتهمش في موضوع سيلين
كان لازم الاول اكلم ادم
ليلي: انا بفكر بدل كتب كتاب وبس
اجوزها لان كدا كدا انا مش هبقي معاها وادم لازم يكون معاها
ولا انت ايه رايك
اياد : والله انا رأي في الموضوع ملوش لازمه
سيلين وادم هما الي يحددوا
ليلي: تمام
الاكل جه
اياد : هروح اجيب مالك واجي
ليلي: اوك
راح اياد يجيب مالك وليلي كانت قاعده مستنياه فجأه لقت حد جي يسلم عليها
نرمين : ليلي لولا مش ممكن انا مش مصدقه نفسي اني شوفتك
ليلي بصدمه : ايه دا نرمين ازيك عامله ايه
يتبع الفصل الثاني عشر 12 اضغط هنا