Ads by Google X

رواية عشق احفاد الصياد الفصل الثاني عشر 12 بقلم اسراء هاشم

الصفحة الرئيسية

  رواية عشق احفاد الصياد الفصل الثاني عشر بقلم اسراء هاشم


رواية عشق احفاد الصياد الفصل الثاني عشر

 ياتي الصباح علي ابطالنا وهو يحمل احاداث كثيرة 
مراد:  بيصحا وبيصحي اسراء عشان تفطر وتاخد علاجها 
اسرةء:  صباح الخير 
مراد:  صباح النور 
بتدخل الممرضه ومعاها الفطار وبتفطر اسراء هي ومراد 
وبتاخد علاجها وبيدخل الدكتور يفحصها وبيطمنهم انها بقت احسن 
اسراء:  مراد انا عاوزة ارجع القصر دلوقتي يمراد زهقت 
مراد: اسراء انتي عارفه الدكتور قال نستنا يوم كمان 
اسراء:  يا مراد بالله عليك انا بقيت كويسه والله خليني امشي مش هقدر اقعد اكتر من كدا  ونبي يمراد بيستسلم مراد قدام اصرارها 
مراد:  حاضر بس فالقصر مش هتتحركي برادو هتفضلي فالاوضه
اسراء:  اوووووف بقا حاضر بس خرجني من هنا 
مراد:  حاضر هروح اخلص ورق الخروج وهبعتلك ممرضه تساعدك 
بيخرج مراد وبيبعتلها الممرضه تجهزها  
مراد:  بيتصل بي امير بيرد عليه امير ايوة يمراد في حاجه 
مراد: امير عاوزك تبعتلي عربيتي عشان احنا راجعين عالقصر اسراء مش راضيه تقعد اكتر من كده فالمستشفي ومتخليش حد يجي انا هجبها وهاجي 
امير: حاضر 
بيروح مراد بيخلص اجراءت  الخروج وبيرجع عند اسراء 
بيدخل يلاقيها جاهزة بيبصلها مراد بنظرات اعجاب رغم التعب اللي هي فيه لكن برادو جميلة 
بتلاحظ اسراء نظرات الاعجاب من مراد وبتبتسم من داخلها 
اسراء:  مراد مش هنمشي 
مراد: بيقرب عليها وبيقوم شايلها 
اسراء:  بشهقه خفيفه مراد ادده نزلني انا هقدر امشي 
مراد:  ببرود ممكن تسكتي بقا شوية وتسمعي الكلام 
اسراء:  بتستسلم وبتحاوط رقبه مراد وبتبصله 
مراد: بيبص لعيونها وهنا بتبداء لغه العيون تتحدث واسراء بتعاتبو بنظراتها بيفوقو علي صوت الصحافه وهما قدام المستشفي
صحفي:  مراد بيه ممكن تفسرلنا اي الصور اللي اتنشرت دي 
صحفي تاني  وهل كنت علي علاقه باسراء الهاشمي قبل الجواز 
مراد:  بيفهم ان اللي كان فدماغو صح وان الصور اتنشرت 
مراد:  بهدوء انا هرد علي كل اسالتكو في سبق صحفي هبلغكو بالمعاد 
دلوقتي مراتي تعبانه وزاي ما انتو ما شايفين احنا خارجين من المستشفي ومراتي محتاجه ترتاح
اسراء:  كل ده ساكته ومصدومه من الللي بيحصل 
وانها اتفضحت والصور نزلت 
الصحافين بيبداوء يصورو مراد وهو شايل اسراء 
بيتفادهم مراد وبيفتحلو السواق العربيه وبيدخل مراد اسراء 
وبيركب جمبها وبيمشو 
اسراء:  ساكته وبتفكر مين عاوز يفضحها ومين بيعمل كدا ولي هي بذات 
مراد:  بيتكلم بهدوء اسراء انا عارف انتي بتفكري في اي وانا هحل كل الموضوع مش عاوزك تقلقي وانا كنت متوقع ده هيحصل عشان كدا خليت كتب الكتاب فيومها  
اسراء:  انا مش عارفه لي بيحصلي كل ده يمراد انا تعبت يمراد واتفضحت وكل ده لي وبسبب اي ومين عاوز ياذيني وبيعمل كدا لي مش عارفه انا عمري ما اذيت حد يمراد وبتبداء دموعها تنزل بوجع وقهر 
مراد:  قلبه بيوجعه علي حزنها ودموعها اللي وجعتي بيقرب منها مراد وبيسحبها لحضنو بتتمسكك اسراء فحضنو وبتبداء تزيد فالعياط وبتخرج كل اللي فقلبها  
في القصر:  العيلة متجمعه عالسفرة علشان يفطرو 
امير:  ماسك موبيلو وفاتح السوشيال ميديا 
بيشوف امير صورة اسراء ومراد عالسوشيال ميديا واسراء فحضن مراد امير بصدمه مش معقول اي ده 
بيلاحظ الكل امير وهو بينظر للموبيل بصدمه وبيتكلم كلام مش مفهوم 
عز:  في اي يا امير مالك متنح للموبيل كدا لي 
امير: جدي صور مراد واسراء منشورة فكل البلد وبيوريهم امير الصورة 
الكل. بيتصدم معادا احمد وعز وحنان وهمسة اللي شافو الصور دي قبل كدا 
حنان:  بتتكلم بنتي اتفضحت يبابا ودموعها بتنزل بقهر 
نهي:  بخبث اده ده امتا ده يعني اسراء كانت علي علاقه بمراد قبل الجواز عشان كدا مراد اتجوزها عشان يداري عليها 
حنان:  بغضب نهي اخرسي بنتي اشرف واحده اياكي تتكلمي علي بنتي او تجيبي سيرتها تاني انتي فاهمه 
نهي:  بتتصنع الزعل انا مش قصدي يحنان وبعدين مش انا اللي قولت الصور والاخبار هي اللي بتقول 
عز:  نهي احفاد الصياد مفيش زايهم واللي يجيب سيرتهم بغلط انسفو من علي وش الدنيا وانا حظرتك قبل كدا ينهي وده اخر انظار ليكي 
نهي:  بتتصنع الحزن يا بابا انا 
فالعربيه  اسراء لسه فحضن مراد وحاسه انها مطمنه فحضنو وحاسه بالامان وهي اول مرة تحس بألامان كدا 
مراد بمشاكسة هو انا حضني حلو اوي كدا مكنتش اعرف 😂
اسراء:  وشها بيحمر من الخجل وبتخرج من حضن مراد 
احمم هو انا مكنتش اقصد 
مراد:  بحنيه وحتي لو تقصدي انا زي جوزك علفكرة 😂
بتبتسم اسراء علي مشاكست مراد ليها 
وبيوصلو القصر فاللحظه اللي عز بيتكلم فيها عز مع نهي وبيفضلو واقفين يسمعو باقي الحديث 
نهي يا بابا انا بيقطعها مراد نهي هانم بيبصو كلهم باتجاه مراد واسراء 
بيكمل مراد باقي حديثه نهي هانم اظن انا لما جيت وقولت انا كتبت كتابي علي اسراء قولت اني بحبها 
الصور انا شايفها عاديه جدا والصور دي اتخدت لينا بعد كتب الكتاب وانا كنت بحضن اسراء عشان كنت مصدقت انها بقت مراتي 
هي دلوقتي مرات. مراد الصياد وعلي اسمي ومش هسمحلك تجيبي سيرتها مراتي خط احمر واللي يمسي مراتي ادفن.. و حي وانا مش مضطر ابررلك واقولك حاجه عن الصور دي بس انا حبيت اريح فضولك 
بيسحب مراد اسراء لحضنو واسراء مبسوطه ان مراد دافع عنها وردلها كرامتها 
بيبص مراد لي اسراء بنظرة كلها حب وبيشدد لحضنو ليها اكتر وبيتكلم مراد اسراء دي اعظم حاجه حصلتلي فحياتي 
وانضف ست فالدنيا وبيبوسها من دماغها قدام كل العيلة 
نهي هتموت من الغيظ والغل 😂😂😂
وبيكمل مراد اظن كلامي مفهوم يمرات عمي واللي عمل كدا انا هعرف اجيبو 
ومش عاوز اسمع سيرة مراتي تاني 
عز:  فخور بحفيدة اللي قدر يرد كرامة مراتي قدام الكل ومحدش عرف حاجه عن الموضوع 
بيدخل الجميع الصالون والكل فرحان برجوع اسراء معادا نهي الحربيه 😂😂 بتمشي نهي بغيظ وغل 😂😂
فالاوضه في القصر بيكون ايان لسه نايم محدش لسه يعرف انو جاة لانو جاه والكل نايم 
بيصحي ايان بيدخل ياخد شاور 
عند اسيل:  بتصحا وبتكون حاسة بصداع رهيب بتبص اسيل حوليها بتلاقي نفسها فاوضتها بتكلم بدهشه انا جيت هنا ازاي 
بتحاول تفتكر مش قادرة تفتكر بس بتفتكر انها شاقت ايان بتتكلم بدهشه مش معقول ايان رجع بتقوم اسيل تخرج من اوضتها  
بيكون ايان فاوضته واقف قدام المرايا بيقفل قميصه 
بيلاقي الباب بيتفتح فجاه بيبص بيلاقي اسيل قدامو 
اسيل بدهشه ايان انت رجعت امتا ازاي ايوة انا شفتك انا فاكرة اني شفتك وانك شلتني بس مش قادرة افتكر حصل اي 
ايان:  بيفضل بصصلها وبيبداء يفتكر اي اللي حصل امبارح 
ايان كان راجع بليل متاخر بيكون خلاص قرب عالقصر مبيكونش معرف حد برجوعو عشان كان عاوز يفاجئهم 
بيشوف ايان اسيل خارجه من القصر براحه وعامله تبص حواليها بيستغرب ايان انها خارجه فالوقت ده ورايحه فين كدا 
وبيشوف حد واقف مستنيها بعيد عن القصر بشويه بتركب اسيل معاه العربيه 
ايان بيقررر يمشي وراهم عشان يعرف مين اللي معاها اي اللي مخرجها فالوقت ده 
بيتصدم ايان لما بيلاقيها بتنزل قدام نايت كل. ب 
بتنزل اسيل  بتدخل الشخص بينزل معاها وبيقولها تدخل تسبقو عقبال ما يركن عربيته 
بتدخل اسيل بيفضل الشخص برا لسه بينزل ايان من عربيته 
بيحاول يقرب من الشخص عشان يشوف مين ده اللي معاها 
بيسمعو بيتكلم مع حد فالموبيل وبيقولو انها ادمنت 
الحوار اللي حصل بين رشاد والشخص اتصدم ايان من اللي بيسمعو ان اسيل مدمنه 
وبيتصدم اكتر لما بيسمعو بيتفق معاه ياخد اسيل الشقه وبيصورها 
بيقفل الشخص مع رشاد وبيدخل لي اسيل 
بيفضل ايان واقف برا مستنيهم وبعد شويه بيلاقي اسيل خارجه والشخص ده ماسكه وبيركبها العربيه وباين علي اسيل انها مش فوعيها 
بيمشي وراهم ايان لحد ما يوصله ويشوفهوهم بينزلو وبيدخلو العمارة بيستني لما يدخلو الاول بينزل من عربيته 
بيروح للبواب بيسالو طلعو الدور الكام البواب معرفش يا بيه 
ايان بيمسك البواب من ليقته وبيضربو بالبوكس فوشة انطق طلعو الدور الكام البواب بيخاف من ايان الغاضب بيقولو الخامس يا بيه 
بيجري ايان بيركب الاسانير  وبيوصل قدام الشقه بيفضل يخبط جامد وبيخاف لي يحصل حاجه بيكسر الباب بيدخل بيلاقي اسيل نايمه عالسرير وباين انها مش فوعيها بيلاقي الشخص فوشه  بيكون ايان فقمه غضبه وبيهجم عالشخص ده يضربو لحد ما يفقد الوعي وبياخد اسيل 
اسيل:  بتقف قدام ايان ايان رد عليا  حصل اي انا مش فاكرة حاجه 
بتلاقي اسيل قلم نزل علي وشها من ايان بتتصدم اسيل ايان انت اتجننت ازاي تضربني 
ايان:  بغضب لي لي تعملي كدة نقصك اي عشان تبقي مدمنه وكمان تسكري غيرك بيتمني ربع اللي عندك وانتي تعملي كدا وكمان كنتي هتضيعي نفسك رايحه معاه الشقه وكان هيصورك ويفضحك وكنتي هتفضحكي عيلتك واخوكي وابوكي 
اسيل: مصدومه من اللي ايان بيقولو وكمان خايفه انو عرف انها مدمنه ودموعها بتنزل 
ايان:  حرام عليكي اهلك انتي واحده زبال.. ة يا اسيل ورخي. صه 
اسيل: بدموع وصدمه انو ايان وصفها برخيص.. ه صح هي بتعمل حاجات غلط كتير بس موصلتش لكدا 
اسيل:  كفايه يا ايان انا عمري ما كنت رخيص. ه صح انا مدمنه بس غصب عني مش بايدي بس عمري ما بعت نفسي 
بكك. رهكككك يا ايان بتسيبو اسيل وبتطلع تجري بدموع وبتروح اوضتها بتفضل تعيط بقهر 
ايان:  واقف حزين عليها وانو قالها كدا هو مكنش يقصد بس من غضبو وانو كل ما يفتكر انو لو مكنش رجع فالوقت ده ومكنش شافها ومشي وراها كان ممكن تضيع بيتملك منو الغضب 
ايان:  انا لازم اعرف مين ده ولازم ابلغ مراد باللي سمعتو 
بينزل ايان بيلاقي العيلة متجمعه فالصالون بيدخل ايان الصالون الجميع بدهشه ايان 
ايان بابتسامه وحشتوني بيقوم مراد وبيحضنو وبيخرج ايان من حضن مراد وبيبداء يسلم عالجميع بفرحه واشتياق 
وبيستغرب حنان وهمسة واسراء 
مراد:  عمتو ده ايان صاحب عمري واكتر من اخويا ويعتبر فرد من العيلة 
ايان بدهشه عمتو مين مراد ايان دي عمتي حنان ودي همسة بنتها 
ودي اسراء بنتها وتبقا مراتي 
ايان بدهشه مراتك انت اتجوزت امتا مراد لا ده حوار كبير هقولك عليه بعدين بيسلم عليهم ايان وبيقعد مع العيلة 
بيسالو مراد رجعت امتا ايان بهدوء رجعت امبارح بليل وكان الكل نايم مرضيتش اقلقكو وكنت جاي تعبان طلعت نمت 
مراد: لي امير امير عاوزك تحضرلي سبق صحفي كبير كمان ساعتين 
الكل بدهشه لي يمراد 
مراد بهدوء في حاجات لازم اوضحها مش هسمح حد يكلم كلمه علي مراتي  
بيمر الساعتين وبيكون امير بلغ الصحافه بالسبق الصحفي 
بيجهز مراد نفسو 
وبينزل عشان يحضر السبق الصحفي وبتكون كل الصحافة موجودة فهو مراد اصياد اغني واشهر عيلة فالبلد 
مراد بيبداء الحوار:  وبتكون العيلة كلها قاعده بتشاهد الحوار عالتلفزيون 
مراد:  بهدوء انا جمعتكو النهاردة عشان اوضح الصور اللي نزلت عاريز اقول انا مش هسمح لحد يجيب سيرة مراتي بكلمه وحشه  اظن الكل كان عارف انا كان فرحي من يومين واللي حصل فالفرح وان مراتي اتصابت فالفرح 
ان في حد كان قصدو ياذيني وعاوز يدمر سمعه مراتي وانا مش هسمح بده يحصل ابدا  
اللي محدش يعرفو ان اسراء قبل ما تبقا مراتي هيا تبقا بنت عمتي حنان الصياد ومحدش فيكو كان يعرفها عشان هي كانت مسافرة ولسه راجعه من قريب 
وكمان اللي محدش يعرفو ان انا كنت كاتب كتابي علي اسراء الهاشمي اللي هي دلوقتي بقت اسراء مراد الصياد كنت كاتب كتابي عليها قبل الفرح بي ٣ ايام 
واللي خدلنا الصور دي كان بعد كتب الكتاب  كانت اسراء عندي فشركه اظن مفهاش حاجه ان واحد يحضن مراتو 
وتقدرو تتاكدو من كلامي ان كتب الكتاب كان قبل الصور دي 
اي حد هيفكر يجيب اسم مراتي بكلمة واحده انا مش هسكت ولا هسمح بي ده يحصل   واظن كدا انا وضحت كل حاجه 
وبيقوم مراد يمشي 
واحمد وحنان وعز مبسوطين  بمراد وانو قد يسكت الكل وقدر يرد كرامه مراتو 
اسراء مبسوطه باللي مراد عملو وانو فخور بيها انها مراتو ودافع عنها وقدر يحسن صورتها قدام الناس ومحدش عرف بحاجه خالص حتي اهلو ميعرفوش حاجه عشان يخليها رافعه راسها وسط اهلو 

يتبع الفصل الثالث عشر  اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent