Ads by Google X

رواية عشق احفاد الصياد الفصل الرابع عشر 14 بقلم اسراء هاشم

الصفحة الرئيسية

  رواية عشق احفاد الصياد الفصل الرابع عشر بقلم اسراء هاشم


رواية عشق احفاد الصياد الفصل الرابع عشر 

نهي:  بصريخخ لا بنتي لا يارب وبتفضل نهي تصرخ 
دلوقتي افتكرت ربها وبنتها بين الحياة والموت بسبب شرها وان رينا يمهل ولا يهمل 
ايان:  بصدمه وخوف وحاسس الدنيا بتضيق بيه ودموع بتنزل زاي الشلالات لا يا اسيل لا انتي مش هتسبيني وبيمشي ايان وهو تاية وحاسس الدنيا بتسود فعنية وان روحو بتروح منو وبيخرج ايان وبيركب عربيته وبيفضل ماشي بيها وهو تايه ومش عارف هو رايح فين بيقف قدام مسجد بينزل من عربيته وبيدخل يتوضي وبيبداء يصلي بدموع وصوت مسوع وهو بيدعي يارب متخدهاش مني هي كمان يارب انت عارف اني مش هقدر اعيش من غيرها قومهلي يارب بالسلامه يارب ومش عاوز حاجه تاني هي كل حياتي يارب وبيفضل يعيط 
داخل اوضه العمليات اسيل قلبها بيقف والدكتور بينعشها وبيفضل يعلي الصدمات وقلبها مش راضي يشتغل 
وبيفضل الدكتور يحاول تاني وبيرجع النبض تاني الدكتور بتنهيدة عايزكو تاخدولي عينه دم بسرعه  وفعلا بياخدولها عينه الدم وبعد شوية بتطلع التحاليل وبيشوفها الدكتور وبيتصدم وبيبداء يعالجها 
العيلة برة كلها منهارة وسالم قاعد بيعيط علي بنتو وان بسبب اهملو لبنتو حصلها كدا وبيلوم نفسو 
وعز حزين علي اللي بيحصل فعيلته واحفادة وحاسس بالعجز 
بيرجع ايان المستشفي:  بيلاقي اسيل لسه فاوضه العمليات 
بيتفتح الباب وبيخرج الدكتور بتعب وارهاق كلهم بيجرو عليه 
بيكلم سليم طمنا يدكتور اسيل كويسة صح 
الدكتور اهدو يجماعه المريضه قلبها وقف ورجع اشتغل تاني بصعوبة هي لسه متعدتش مرحلة الخطر ادعولها 24 ساعه الجاين دول عشان نقدر نحدد حالتها استقرت ولا هتفضل فالعناية  عشان نشوف السم قدر ياذيها اكتر من كدا ولا 
الجميع بصدمه وزهول سم 
الدكتور بيتكلم المريضه واخده نسبه سم كبيرة والسم ده نادر جدا وقوي وبيوصل لدم علطول وبيسبب الوفاة المريضه نجاه منو بمعجزة 
السم ده كمان نوعو مبيبنش بسهولة ومش سهل ان حد يكتشفو 
وكمان فيه حاجه ظهرت فالتحاليل مش عارف انتو كنتو تعرفو ولا 
الكل باستغرب حاجه اي يدكتور المريضه مدمنه وبتتعطي مخدر. ات 
الكلمه بتنزل عليهم صدمه كبيرة مدمنه اسيل مدمنه معادا ايان اللي عارف 
بيتكلم الدكتور بس هي لسه فالمرحلة الاولي وسهل انها تتعالج بسرعه لانها تعاطت المخدر من فترة قريبه وكان بنسب قليلة هي هتحتاج اسبوعين بس وهتخف وبيمشي الدكتور 
نهي:  بتفكر فنفسها ازاي ازاي اسيل شربت العصير المفروض حنان اللي كانت شربتو مش اسيل
نهي:  بتبص لحنان بغل وبتفكر هقتل. ك يحنان انتي السبب فالي بنتي فيه ده المفروض انتي اللي تكوني مكانها 
(يالك من امراة انتزعت من قلبها الرحمه كل همك الشر وبس)
بيقعد سليم فالارض بيحط ايدو علي دماغو ازاي مدمنه وحاسس بهم الدنيا عيلته بتدمر اختو كانت هتموت وكمان تطلع مدمنه 
بيقوم سليم بغضب وبيقف قدام نهي وبيتكلم بغضب وكرة انتي السبب ينهي هانم اختي فكل اللي فيه دة بسببك انتي فضلتي وراها تشجعيها علي القرف السهر والللبس وتطمعها فالفلوس لحد ما كانت هتموت وكمان تطلع مدمنه  
نهي:  مصدومه من هجوم سليم عليها ومش عارفه تتكلم 
مراد بيمسك سليم وبيخدو بعيد يحاول يهدية  
سليم:  بوجع وحزن لي بيحصلنا كدا يمراد اسيل كانت هتموت وكمان تطلع مدمنه وكمان تطلع واخده سم لي لي كل ده بسبب اي 
مراد:  بغموض اهدا يا سليم اسيل هتبقا وكويسة وهتتعالج وترجع احسن من الاول  
سالم:  بيقف قصاد نهي وبينزل بالقلم علي وشها 
العيلة كلها بيجلها زهول لان عمر سالم ما مد ايدو علي نهي 
سالم:  القلم ده ينهي عشان خاطر بنتي اللي ضيعتها بس العيب مش عليكي لوحدي العيب عليا اني سبتك براحتك 
نهي:  بزهول سالم انت جرا لعقلك حاجه ازاي تمد ايدك عليا 
عز:  سالم اهدا مش وقتو احنا فالمستشفي نطمن علي اسيل الاول وبعد كدا اعمل اللي انت عاوزة  وكمان لازم نعرف من اسيل ازاي خدت السم ده 
نهي:  بتخاف ليعرفو ان هي اللي حطت السم
عند رشاد: بيدخل واحد من رجالته مش حنان الصياد اللي خدت السم يباشا بنت سالم الصياد هي اللي خدتو يباشا وهي حاليا فالمستشفي بين الحياة والموت 
رشاد:  الحظ واقف مع ولاد الصياد بس مش دايما هيقف معاهم 
بس مش مشكلة المرة دي جات فمصلحتي برادو واهو هنخلص من حفيدة الصياد
بيمر الوقت بتفضل العيلة موجودة فالمستشفي لانها مستشفي الصياد 
الكل فانتظار اسيل تفوق عشان يعرفو منها  ازاي خدت السم ولي 
وبعد مرور الوقت بيدخل الدكتور بيفحص اسيل وبيلاحظ اسيل الي ابتدت تفتح عنيها الدكتور بابتسامه حمدالله علي سلامتك اسيل بتعب انا فين اي اللي حصل الدكتور بهدوء انسة اسيل انتي واخده كمية سم كبيرة وكانت حياتك فخطر والقلب وقف ورجع اشتغل تاني ده معجزة من عند ربنا لان السم اللي انتي واخده اقوي انواع السموم وبيسبب الوفاه 
اسيل:  بدهشة سم بس انا مخدتش سم يدكتور 
الدكتور:  بشكك معني كلامك ان كدا فيه حد حاول يقتلك 
اسيل:  بتتصدم يقتلني وبتستغرب اسيل بتسال الدكتور هو انا فيه حد معايا يدكتور الدكتور عيلتك كلها برا من امبارح محدش رضي يمشي غير لما يطمنو عليكي وكلهم كانو خايفين عليكي اوي 
اسيل:  بدهشه اكبر معقول كلهم موجدين عشاني وخايفين عليا يعني هما بيحبوني بيخرج الدكتور وبيسيب اسيل مع افكارها 
الدكتور:  المريضه فاقت وهننقلها اوضه عادية والحمد الله عدت مرحلة الخطر  الكل باريحيه الحمد الله يارب 
وبعد شوية بتتنقل اسيل اوضه عادية وبيدخلولها العيلة بيطمنو عليها وبيحضنها عز  اسيل بتحس بفرحه كبيرة ان جدها واخدها فحضنو 
عز: حمد الله علي سلامتك يبنتي كدا تخوفينا عليكي 
اسيل بهدوء الله يسلمك يجدو بس انا معملتش حاجه 
عز:  بهدوء لية يا اسيل يحبيبتي تاخدي سم 
اسيل:  جدو انا مخدتش حاجة والله الدكتور لما قالي انا استغربت لاني مستحيل اعمل كده 
مراد:  بتفكير اسيل انتي اخر حاجه كلتيها  
اسيل:  بتفكير انا مكلتش حاجه يمراد خالص بس اخر حاجه انا شربت العصير اللي دادة سعاد كانت عمالة لعمتو حنان لاني كنت حاسة اني دايخه ومستنتش انها تعملي غيرو خدت كوبيه عمتو وبعدها بشوية حسيت اني بتعب ووجع فبطني 
عز:  بيتصدم يعني اللي كان قاصد يعمل كدا كان قاصد بنتو مش اسيل واسيل هي اللي شربت العصير بالغلط 
الكل فحالة زهول وصدمه ان لو اسيل مكنتش شربت العصير كان زمان حنان هي اللي مكانها ومين عاوز يقتلها 
نهي:  غبية يا اسيل غبية كان لازم تاخدي انتي العصير كنا زمنا خلصنا منها 
اسراء:  بتخاف علي مامتها بتتاكد كدا فيه خطر علي مامتها مش بس وهي لا كدا مامتها واختها وهي وكمان العيلة ان فيه فعلا حد عاوز يخلص منهم 
مراد: كدا الموضوع زاد عن حدو ووصل للقتل وجوة البيت كمان اكيد اللي بيعمل كده حد قريب مننا ويعرفنا كويس وعارف كل خطواتنا وكمان قدر يوصل لمطبخ البيت الا لو حد بيساعده فالبيت بيبص لنهي بشككك 
نهي:  بتلاحظ نظرات مراد ليها وبتخاف وبتفكر معقول يكون عرف حاجه او شاكك فيا انا لازم اتصرف وابعد الشكك عني 
عز:  بيتكلم مين اللي قدر يدخل القصر وكمان فالمطبخ 
سعاد شغاله بقالها سنين معانا مستحيل تعمل كده 
نهي بخبث:  مستحيل لي مهي خدامه وهتلاقيها طمعانه وعملت كدا بسبب الفلوس 
عز:  نهي اسكتي انتي مش عاوز اسمع صوتكك كفاية اللي حصل واهملككك وصل بنتكك لفين وانا مش عاوز اتكلم دلوقتي 
بتخرج نهي من الاوضه بعصبية كل حاجه نهي نهي 
لولا غباء اسيل كان زمانها ماتت وخلصت منها 
بتتصل نهي برشاد 
بتتكلم نهي مع رشاد عرفت اللي حصل:  رشاد بحزن مصطنع عرفت يحبيبتي وخوفت علي اسيل اوي وزعلان اوي عليها 
بلهفة مزيفه طمنيني عليها عاملة اي دلوقتي اتحسنت 
نهي:  بهدوء اه بقت كويسه عدت مرحلة الغضب 
رشاد:  بغل من جواة العيلة دي بسبع ارواح وبيتكلم بخبث الحمد الله يحبيبتي طمنتني  
نهي:  بكرة وحقد انا لازم اخلص من حنان وبناتها اتصرف يرشاد ياما هتصرف انا بطريقتي وبتقفل 
رشاد: بغل وكرة يابنت 🐕بتقفلي فوشي انا هوريكي ينهي ازاي تتكلمي كدا معايا 
ايان:  واقف ماتكلمش خالص عينو منزلتش علي اسيل 
اسيل بتدور عليه بعيونها بتلاقيه واقف فجمب لوحدو وساكت وبيبصلها بنظرات مش مفهومه 
سالم:  بيقعد جمب اسيل بيحضنه بدموع بتهدد بالنزول الحمد الله يارب انك قومتي بالسلامه يبنتي اسيل بلرحه بابا متخفش عليا انا كويسه انا فرحانه اوي يا بابا انك كنت خايف عليا وكلكو خفتو عليا 
سالم:  بنبرة حنونه انا كنت هموت لو كان جرالك حاجه يا اسيل انتي حته مني وبنتي الوحيدة وحبيبتي اسيل بتحضن ولدها فرحه ربنا يخليك ليا يا بابا  سالم بحنيه ويخليكي ليا يحبيبه بابا وبيخرجها من حضنه 
سالم:  اسيل انا عرفت انك مدمنه اسيل بخوف ودموع يابا انا اسفه والله غصب عني صحابي اللي خلوني اعمل كدا يا بابا وانا خوفت اقولك يا بابا انا عاوزة اخف يا بابا ومخدش الحاجات دي تاني 
الكل حاسس بفرحه بتغير اسيل الملحوظ وفرحانين عشانها 
سالم: هتتعالجي يحبيبتي هما اسبوعين وهتخفي يحبيبتي 
بس توعديني انك متاخديش الحاجات دي تاني ويكون عندك ارادة انك عاوزة تخفي وتتغيري للاحسن 
اسيل بفرحه وعد يا بابا اناهتغير وهبقا كويسة يا بابا زاي منتا وسليم عاوز سليم بيقعد جمبها الطرف التاني وبيخدها فحضنه 
وبيتكلم بحنيه تعرفي انتي خوفتني عليكي ازاي اسيل بفرحه بجد يا سليم خوفت عليا يعني انت بتحبني 
سليم:  بحنيه انتي اختي اللي بعتبرها زاي بنتي ومليش غيرك 
اسيل بدموع ندم سامحوني انا  بجد ندمانه علي كل اللي عملتو هوعدكو اتغير للاحسن ومش هسهر ولا هخرج تاني وهكون اسيل جديدة وهتعالج وعد يا بابا هتغير للاحسن وتكون فخور بيا  
الكل بفرحه عارمه احنا مش زعلانين منك يا اسيل كلنا بنحبك وبنخاف عليكي وبنتمني تكوني احسن بنت فالدنيا وكلنا جمبك ومعاكي وهنفضل جمبك 
اسيل:  بحب ربنا يخليكو ليا يا اجمل عيلة فالدنيا 
اسيل بتتكلم بابا انا عاوزة اتعالج فالبيت يبابا مش عاوزة افضل فالمستشفي 
سالم:  بهدوء حاضر يحبيبتي هكلم الدكتور وهشوف 
بيخرج سالم عشان يشوف الدكتور عشان اسيل تخرج ويجهزولها علاجها فالبيت 
بيخرج وراة ايان وبيفضل واقف مستنية قدام الاوضه 
بيكلم سالم الدكتور وبيتفق معاه يجهزو كل لعلاج اسيل 
وبيرجع سالم بيوقفو ايان عمي انا عاوز اتكلم مع حضرتك فموضوع 
سالم بهدوء خير يا ابني اتفضل 
ايان:  بهدوء عمي انا عاوز:::::::::::::::::::::::::::   
بترجع اسيل عالقصر وبيكونو جهزولها اوضه عشان تتعالج 
وبتكون كل العيلة معاها بتساعدها وبتساندها  
وبتقعد معاها همسة واسراء وبتكتشف اسيل هما قد اي طيبين وبيتصحبو وبيقعدو معاها كل يوم وبيشجعوها وبتمر الايام بسرعه واسيل بتبداء تتحسن 
 ومراد واسراء علاقتهم بتبداء تتحسن شوية 
ورشاد ونهي لسه بيخططو لشر وبيفعلو ما حرمه الله 
وايان حكي لمراد عن المكالمه اللي سمعها من الشخص اللي كان مع اسيل وكمان  وحكلو اللي حصل كلو وكدا مراد اتاكد ان اللي بياذيهم حد عاوز يخلص منهم كلهم وان الشخص ده يعرفهم  فيه سبب وراء اللي بيحصل وان اكيد حد بيساعدو ومراد وايان اتفقو لازم يعرفو مين ده بسرعه وبيعمل كدة لي 
بيجي يوم جديد علي ابطالنا بيحمل الكثير  
الكل ببرجع لحياته مراد فشركه هو وايان 
همسة فالجامعه  بعد ما بيتخلص محاضرتها بتقابل عمر اللي اتعرفت عليه  لما سليم زعقلها وطردها من المحاضرة 
بيشوفها عمر بيوقفها بتقف همسة وبتسلم عليه وبيسالها مكنتش بتيجي لي همسة بترد كان عندي بس شوية مشاكل وكدا بتشوفهم  ريم صحباتها وبتروح تقف معاهم وكل ده تحت نظرات سليم المشتعلة من الغضب وهو شايف همسة واقفه مع عمر وبيفكر بغضب ازاي واقفه معاه كدا وانو ممكن يكون حبيبها وعند هذة النقطه الغضب عماة  
بيروح سليم باتجاهم: وبيمسك همسه من ايدها بتتخض همسة بتلاقي سليم وبيشدها بغضب  وبيبقا واقف عمر وريم مدهوشين مش فاهمين حاجه الجامعه كلها بتشوفهم وهو بيشدها بتلاحظ همسة نظرات الكل وبتتعصب 
همسه: اوعا سيب ايدي ازاي تمسكك ايدي كدا سليم بنرفزة اخرصي انتي عجبك المياصه اللي بتعمليها ووقوفك مع الشباب 
انتي سهله و بتقطعو همسة اخرس ازاي تقول عني كدا انت اللي واحد مريض وزبال... ه بيتعصب سليم بيتملك منو الغضب فجاه بيضرب همسة بالقلم بتتصدم همسه ودموعها بتنزل بغزارة  وبتتكلم همسة بصدمه ووجع فقلبها بسبب كلماته القاسية  انا بكرهك. كككك يا سليم بكرهك. ككك وبتطلع تجري همسة ودموعها نزلة زاي الشلالات 
وبتكون مش شايفه حاجه قدامها وكلام سليم بيتردد فودنها 
سليم::  بيضرب ايدو فالشجرة غبي يا سليم غبي ازاي تقولها كدا وكمان تضربها بالقلم خليتها تكرهكك بيفتكر منظرها ودموعها وبيطلع وراها 
همسة لسه بتجري وفجاه بتيجي عربيه بسرعه كبيرة باتجاها 
سليم:  بيشوفها وبيشوف العربيه جاية باتجاها بينادي عليها بعلو صوتو همسسسسةةة 
بتسمعو همسة ولسه هتلف بتشوف العربيه ووووووو
بيقف سليم مكانو من الصدمه وبيصرخ  بعلو صوتو همسسسسسة لاااااااااااااااااااااا  
بتكون همسة فالارض والدم حوليها مالي المكان وبتنزف بشدة ولا حول ولا قوة لها 
نكمل البارت الجاي ياريت تتفاعلو البارت ده لو جاب ١٠٠٠ كومنت هنزل بارتين كمان  النهاردة ولو مجبش مش هنزل تاني النهاردة 
عايزه كومنتات حلوة كتير وهستنا رايكم فالبارت 
يترا اي اللي هيحصل وهمسة اللي هيجرالها اي  وهمسة هتموت ولا هتعيش 
وهل اللي حصلها ده بسبب رشاد ولا 

يتبع الفصل الخامس عشر اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent