رواية كذبة صنعت عشق البارت الرابع عشر 14 بقلم نورهان اشرف
رواية كذبة صنعت عشق الفصل الرابع عشر 14
منذ خمس دقائق كان يدخل جاسر غرفه ميرنا وجد ذلك المنظر المريع امامه اخته تنام على الارض ذهب اليها بسرعه واخذ يحركها بكل سرعه هو يقول ميرنا ردى عليا مالك يا ميرنا فيكى بس ردى عليا يا قلب اخوكى
حملها بسرعه وتجاه الى الخرج وهو يحمل أخته بين احضنه
فى الاسفل كانت تجلس لمياء تنتظر احد يجلب لها تكت الطياره الخاص بعودتها الى باريس مره اخرى ولكن قطعها نزول جاسر السريع وهو يحمل اخته بين احضانه ويذهب اتجاه الباب ذهبت خلفه لمياء وهي تصرخ باسمه: جاسر قولى عملت ايه في بنتي يا جاسر استنى يا جاسر اتجاهات جاسر الى السياره دون ان يرد على امه وركب السياره بسرعه واخذ يقودها بكل سرعه وقوه لكي يصل الى المستشفى لكي يلحق اخته وحبيبته الوحيده فهو يقاسي عليها لكي يربيها ويعلمها لا لكي تفعل هذا بنفسها لا يعلم لماذا تريد ان تحرق قلبه عليها هل هذا جزاء عشقه وحبه لها وخوف عليها اما لمياء وقفت عند باب الفيلا وهي تنظر له بغضب رات احد الحراس واخذ تصرخ بسرعه :انت يا بني ادم
ذهب لها الحارث وهو يقول :تحت امرك يا فندم
لمياء بجديه :تعال خذني وراه سيارت جاسر باشا على طول يلا بسرعه
ركبت السياره واتجاهات خلف سيارات ابنها
ام سمر نظرت اليهم بصدمه وهي تقول : عائلة مجانين ربنا يتوب علينا من ام دى عائلة يارب
ثم نظرت الى السماء وهي تقول يارب هو انا عملت ايه في دنيتي عشان يحصل فيه ده كله ده انا هبله امال بيحصل فيا كل ده ليه
صدح صوت سماح الغضب وهي تقول بقوه :انت يا بتاعه يا اللي اسمك سمر
سمر بسخريه: وحياه امي بس اتجوز جاسر وانا هاربي اهلك وربيكى يا بومه قالت ذلك ودخلت الى المطبخ وهي تقول بهدوء و ادب مصتنع :تحت امرك يا سماح هانم
سماح بقرف: كنت واقفه بتعملي برا
سمر بهدوء: ابدا بس كان جاسر بيه طلب مني حاجه وانا رحت عشان اوديله الحاجه فى اوضه وملقيتوش
سماح بغضب :ماتخرجيش من مطبخ ثاني وماتنسيش انك انت هنا شغاله في المطبخ وبس لو شفتك خرجتي من المطبخ مش هيحصلك كويس
قالت ذلك ونظرت الى سمر بقرف ورحلت
اما رنا نظرت الى سمر بسخريه وهي تقول: كرمتك بقت فى الارض بس مش مشكله يلا عشان نخلص شغلنا عشان الوليه البومه دي لوجات تاني هتقعد تزعق
سمر بسخريه: ماشي يا اختي اديني داخله تقوليش على خايفه على الحلل لتخطف مرار اقسم بالله
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
اما عند جاسر كان يدخل المستشفى وهو يحمل اخته بين احضانه ويصرخ في الجماع يطلب بطبيب لكي يلحق اخته كان يخرج رامز ذلك الطبيب من غرفه مكتبه وهو يعدل نظارته الخاصه به ويقول: اهدا يا فندم وبلاش صوتك العالي دوت
وطلب من الممرضين ترولي لكي يضع المريضه عليه وفي خلال دقائق كانت ميرنا في غرفه الكشف ورامز يكشف عليها بكل دقه وتركيز اما جاسر كان يجلس في الخارج يتاكل من كثره القلق على اخته ولكن قاطعه دخول والدته عليه وهي تمسكه من قميص وتقول: عملت ايه في بنت يا جاسر انا لو بنتى حصلها حاجه اقسم بالله اموتك ساعتها مش هاكون ندمانه
جاسر بغضب :انا ماعملتش حاجه فى اختى وبعدين انتر ليه مارجعتيش بريس ليه على اول طياره راجعه انا هاشوف مين الحيوان اللي مجابش التكت ليه
لمياء بغضب: عاوز ترجعني على بريس عشان تموت اختك فعلا مكنتش اتوقع انك انسان زباله بالطريقه دي
كده ان يرد عليها جاسر بغضب ولكن اوقفه صوت الطبيب الغضب وهو يقول بقوه:اى الصوت العالي ده انتم في مستشفي محترمه وياريت وطي صوتكم عاوزين تتخانقوا ممكن تخرج وتتخانقوا برا لكن هنا لا المستشفى هنا لها احترام ولها هدوء و عشان نحافظ على صحه المرضه من اي صوت تمام
جاسر بغضب :انت ما تعرفش انت بتكلم مين
رامز بسخريه :مايهمنيش تكون مين انا كل اللي يهمني دلوقتي صحت المرضه اللي عندي وعشان كده احسنلك اتكلم بهدوء واطي صوتك بدل اقسم بالله اطلب الامن دلوقتي يخرجك انت بره وما تعرفش تدخل هنا ثاني
حاول جاسر ان يهدئ من نفسه و يمسك اعصابه قبل ان تفلت منه ويقتل ذلك الطبيب المتخل من وجهه نظري ونظرله بجديه: قولى اختي فيها ايه
الطبيب بهدوء :مفيش محاوله انتحار فاشله هنعمل لها غسيل معده وخلال ساعتين هتكون كويس قال ذلك ونظر الى جاسر بقرف وذهب لكي يجهز نفسه الى غرفه العمليات
ام جاسر نظر الى امه بغضب وهو يقول: سمعت ان بنتك هي اللي حاولت تنتحر مش انا اللي عملت فيها حاجه ياريت بقى تسيبيني وتمشي لانك من ساعه ما جيت هنا و انتي وفى مشاكل كتير بتحصل بينى وبين اختى قعدتى هنا ساعتين بس اختي حاولت تنتحر وكانت هتروح من يدي
لمياء بجديه: مش هسافر يا جاسر ومش هاسيب مصر تانى انا هافضل قاعده هنا مع بنتي لحد ما تقوم وتبقى كويسه وتبقى احسن من الاول وده قرار نهائي وانا مش مستعده اني ارجع فيه
جاسر بسخريه: لا متخافيش قرارك هترجعي فيه خلال يومين لان حضرتك دائما بتقول زي انك زاى السمكه ومش بتعرفى تخرجى من باريس في احسن ليكى بدل ما تموت هنا ترجعى هناك تانى قال ذلك واترك امه وتنظر الى طيف بيصدم لا تعرف من اين جلب كل ذلك الجبروت والقوه ولكن تقسم انها سوف تعيد كل شيء الى مكانه الطبيعي فهي لن تترك ابنها او بنتها هنا وحدهم مره اخرى بل ستكون بجانبهم في كل شيء
بعد مرور ساعتين كانت تفتح ميرنا عيونها بتعب وجدت شخص اقل ما يقال عنه انه وسيم حيث تلك الخصلات السمراء والبشره القمحيه وهاتان كوبين القهوه كل شيء فيه يدل على جماله نظرت اليه ميرنا بتوهان
ام رامز نظر لها بابتسامه ساخره وهو يقول: ايه عجبتك
تلك الكلمه جعلت ميرنا تشعر بصدمه غريبه فقالت بغضب: انت بتقول اى يا حيوان لا
يعلم لماذا غضب ومسكها من ذراعها وتحدث بغضب: احترم نفسك و عارفي انتي بتكلمي مين كويس انا مش شغال عندك عشان تقولي الكلام ده
ميرنا بغضب: انت ازاي اتجرت و مسكتيني كده
رامز بسخريه :لي ان شاء الله كنت مين ثم أكمل بقرف باقولك ايه احترمي نفسك بس وعرفى انتى بتكلمى مين ثم اكمل بسخريه ولما تيجي تنتحري ممكن تقطع شرينك ممكن تحدفي نفسك من البلكونه ممكن تقف قدام عربيه ممكن تعملي اي حاجه غير المحاوله الفاشله اللي انتي كنتي عاملاها صدقيني لو كان عيال صغير كان هينتحر بطريقه احسن من كده
نظرات له ميرنا بغضب كيف للطبيب ان يقول هذا فنظرت له بغضب وهي تقول: انت بتقولي ازي انتحر انت مجنون
رامز بسخرية :والله مش انا اللي كنت عاوز اموت نفسي وانتي اللي كنت عايزه تموتي نفسك وانا واجبي كطبيب ان انا اساعدك وقولك على الطريقه الصحيحه تموتي نفسك بها
قال ذلك وخرج من الغرفه ترك ميرنا تنظر اليه بصدمه ولكن لم تستمر تلك صدمه كثيرا حيث دخول جاسر الغضب وهو يقول: كنت بتفكري في ايه عشان تعملي كده انتي مجنونه عايزه تنتحر ليه ان شاء الله عشان قلت الحقيقه عشان قلتلك انك مدمنه ولكن
قطع حديث جاسر الغضب صوت امه وهي تقول:اى اللي انت بتقوله ده يا جاسر احترم نفسك محدش يقول لاخته كده وبعدين ميرنا حبيبتي مش مدمنه قالت ذلك وهي تجلس بجانب ميرنا على الفراش وهي تقول صح يا قلب ماما مش انتي هتخفي باذن الله
نظرت لهم ميرنا الاثنين وقالت بغضب: كله بره انا عايزه اقعد لوحدي
جاسربضيق: هو انتي كمان بعد اللي عملتيه ده كله بتتشرطى يا بنتي احترمي نفسك
ميرنا بغضب: بره اقسم بالله لموت نفسي فعلا سيبوني في حالي انتم ايه انا تعبت منك يلا بره خرج جاسر هو لمياء من الغرفه وتركوا ميرنا تبكي على حاله
بعد مرور تلك الليله الصعبه على الجميع وفى الصباح تحديدا في المشفى التي فيها رنيم كانت تجلس على الفراش بتعب ليس تعب جسدي بلا تعب نفسي فهي تعشق يونس منذ ثلاث سنوات وذلك الاجدب لا يشعر بقلبها نعم هي من دبرت كل شيء وهي من وقعت نفسها امام سيارته و لكن لكي تلفت انتباه تلفت انتباه ذلك المتبجح الذي لا يشعر بقلبها نعم تعرف انها ليست جميله جمال باهر ولكن تعلم انها ذات قلب ابيض وطيب وروح جميله تجعل كثير يعشقون طيبتها الا ذلك يونس المتبجح الذي لا ينظر اليها تعرف انه ينظر الى جميع النساء عادا هي كانه يوجد على وجهها تعويذه بالرفض والنفور ولكن قاطعها دخول يونس الساخر وهو يقول: فكرتي ولا ايه
رنيم بغرور: فكرت وقررت بصراحه انا شايفه اني عايزه 10 مليون جنيه
يونس بسخريه: 10 مليون عفريت لما ينطتوكى 10 مليون جنيه اى انتي فاكره نفسك مين فاكره نفسك مني ليزا ولا كيم كاردشيان وبعدين هو انا عملت فيك ايه عشان تاخذي 10 مليون جنيه ده انتي اصلا كلك متجيش ب 10 جنيه
رنيم بهدوء :انا اقمتى عند نفسي كبيره مش اقل من 10 مليون جنيه هتديني العشره مليون جنيه ولا اتصلح غلطتك احسن و تتجوزني وانا شايفه ان احسن حل تتجوزنى
يونس بسخريه: يا بنتي هو انتي فاكره ان انتي لما تقولي اتجوزني انا هتجوزك انتى عبيطه وبعدين اتجوزك ليه يا ماما هو انت مين عشان اتجوزك ده انتى بالنسبه لي ذكر افهمي انتي بتقولي ايه وبعد كده اتكلمي
رنيم بهدوء: بص يا يونس انت عندك حل من اتنين يا تتجوزني يا تديني 10 مليون جنيه وانا شايفه ان 10 مليون جنيه كثير في احسن حاجه تتجوزني وصدقني مش هكلفك 500,000 جنيه ده هو فرح وشقه وانا معنديش مانع اعيش مع مامتك و بابك يعني عادي مش فارقه كثير وبعدين مامتك هي مامتى وباباك هو ولدى وانا مابتكسفش منهم
يونس بسخريه :هو انت تعرفيني عشان تقولي لي م مامتك هي مامتي وباباك هو بابي يا بنتي عيب كده طب خليك تقيله حته عشان احاس ان انا عايزه ابص في خلقتك وبعدين انا عندي حل احلى من ده كله
رانيم بابتسامه: ايه قولي انا سامعك
يونس بسخريه: هاكلم البوليس واقوله ان انا خبطك وهقوله على المكان اللي خبطك فيه ويا ستي انا معنديش مانع اتحبس اصل الصراحه مفيش حته احسن من القعده في الزنزانه
رنيم بدلال :وهون عليك يا يونس تسيبني انا وتحروح الزنزانه طب والله ده انا احلى من 100,000 زنزانه وبعدين فكر كده في انا وانت قاعدين الاتنين في الكوشه حاجه قمر احسن ما تكون قاعد في الزنزانه وبتاكل عدس صدقني يا يونس انت الوحيد اللي كسبان في الفكره دي
يونس بسخريه: اقسم بالله طول ما انتي بتطلبي كده والله العظيم انا الخسران وانا مش موافق و هاقولك على حاجه انا اصلا كلمت البوليس عشان يقبض على عشان اريحك بس انا مش هتجوز واحده مهبوشه زيك وبعدين هو انتي اصلا سليمه احنا لو عملنا تقرير طبي هلاقيك صحتك بومب ومفكيش حاجه لكن انتي عايزه تلبسيني وانا الصراحه مابحبش البس
سبلت رنيم بعيونها وهي تقول: بقى ده منظر واحده عايزه تلبسك ده انا سكر يا ناس
يونس بسخريه: اعملي اللي تعمليه انا كده كده كلمت البوليس ضغطت رنيم على شفايفها ولكن اوقفها دخول
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية كذبة صنعت عشق" اضغط على أسم الرواية