رواية لقاءنا المستحيل الجزء الثاني الفصل الرابع عشر بقلم صفاء حسني
رواية لقاءنا المستحيل الجزء الثاني الفصل الرابع عشر
سالتها نور وقالت
ده بنت خالك
اتنهدت ملك وقالت
هو انا كنت فاكره كده لكن سمعت ماما بتقول انها اكتشفت مش هي وحجات غريبه المهم سيبك منها عملتو ايه فى، النقل رسيت على حاجه
ردت نورا وهى من قلبها تطلع سجى بنت خالها لكن مش لازم تتسرع وتقابله الاول وردت
لا لسه هما بيفكرو في كذا حاجه ممكن اجيلك واسلم على بنت خالك
ابتسمت ملك
وقالت اكيد انتى تنورى منتظرك
اغلقت نورا الهاتف مع ملك وذهبت عند جاسر ودقت الباب
ابيه جاسر
سمح لها جاسر وقال
اتفضلي يا نورا عملت ايه
ابتسمت نورا وقالت
شكك فى محله المهم انا رايح عندهم وهشوفها واتاكد
ابتسم جاسر وقال
انا عارف انك اقدها يا نورا
.....
ذهبت فعلا نورا عند ملك
ورحبت بيها وكانت هتجنني عاوزة تشوف سجى وفضلت تتكلم مع ملك وتسمع ل اقتراحها
اقترحت ملك وقالت
ايه رأيك تشتري فيلا ٣طوابق هنا؟
عجبتها نورا الفكرة :
والله فكرة هبلغ ماما بس احنا عددنا كبير وكل أسرة كانت عايشه في جناح خاص بها
ابتسمت ملك :
يبقي اشتروا عمارة كاملة
فكرت نورا وقالت :
هو ينفع اصلا
ردت ملك :
والله ما انا عارفة هجبيلك رقم السمسار من بابا
اتجهت ملك الى ابوها
ام نورا مشيت فى المكان وهى تبحث عن غرفة سيليكا
وبالفعل عطرت على غرفتها وعملت نفسها دخل بالغلط
اسفة جدا انا كنت مع ملك وكنت رايحه على الحمام
نظرت لها سيليكا وهى حسي انها تعرفها
وابتسمت وردت
والا يهمك اسمك ايه ياقلبي
ابتسمت نورا وقالت
انا اسمي نورا محمد وماما اسمها عزيزة
ونفذت خطة جاسر وفضلت تتكلم زى ما كانت ام ابراهيم بتتكلم
كانت سيليكا تستمع ل كلامها وكانها عارفه القصة دى لكن مش متذكرة سمعتها فين مع كل كلمة كانت بتقولها نورا كانت بتشوف صور مشوشة من الماضي
قطعت كلامهم دخول ملك وهى تبتسم
والله برافو عليكي يا نورا عرفت تخرجها من عزليتها من يوم ما بنت خالو جات وهى مش بتتكلم مع حد
ابتسمت نورا وقالت
لو مش هضيقكم اجي كل يوم ونتكلم
ابتسمت سيليكا
اكيد تنور
ابتسمت نورا :
وانتى كمان تعالي زورنى انا عائلة كبيرة جدا وبنفضل نتكلم ونضحك هتنبسطى جدا
اتنهدت سيليكا بحزن باذن الله
....
رجعت نورا وهى فرحانه كل حاجه بتدل انها ابلة سجى وفكرت ملك حلوة انا اقترح عبيهم
اتجمعو العائلة مع بعضهم
بعد ما حدث مع جاسر في الشركة اتفق كامل وهيثم وكريم ان يبيعوا القصر اللي في اسوان والمنتجع
كانت عزيزة معترضة:
انا موافقة تبيعوا كل حاجة تخصنا اما المنتجع ب اسم سجى وكل حاجة ب اسمها مش يتباع مفهوم
ردوا هيثم وكامل وجاسر
اكيد موفقين فعلا كل حاجة تخصها هي ونور وكريم وكامل وضياء وكل حاجة
وتم مشاركة ماكس
كانوا باعوا القصر اللي في اكتوبر واسوان
كانت عزيزة بتسال :
بس هنتنقل فين الأول
ردت نور :
انا عندى فكرة ممكن أقولها
ابتسم جاسر :
اكيد انتي ليك حق في كل حاجه
ردت نور:
لما تبيعوا القصر في اسوان احجزوا ٤ او٥ شقق في مدينه الرحاب يكون فى عمارة واحدة
سالها جاسر :
دي مدينة جديدة
ردت نورا وقالت :
اه جميله جدا وقريبه من القاهرة والشركة كمان وملك صحبتي عايشة هناك في فيلا امها الدكتوره رشا
رد كريم :
والله فكرة حلوه وتكون قريبة من الدكتورة رشا
ابتسمت منال :
اه فعلا مدينة جميلة جدا
رد هيثم تمام هتكلم مع سماسرة هناك ونشوف هنجيب ايه؟
وفعلا واشتروا عمارة ٥طوابق في الرحاب كل واحد اخد دور
كانت العمارة عبارة عن 5 ادوار وكل دور كان عبارة عن شقتين وكل شقة مقسومة
٣غرف للنوم
حجرة الطعام
مطبخ
غرفة استقبال
تراس
دورات المياه 3
التراس 3
اول دور اتفقوا يتجمعو فيه زي ما اتعودوا علي الفطار والغداء وفتحو الشقتين على بعض
حياتهم تكون فيها وقت ما يكونوا متجمعين
وفي حديقة كبيرة محوطة العمارة من جميع الجوانب مع بوابه خاصة بالحديقة
ام الباقي اتقسم لكل واحد دور للمبيت والنوم وكان بالترتيب دى
تاني دور عزيزة ونور في شقة وطلبت من جاسر يفضل معاهم هو وسجي لكن جاسر خاف علي مشاعر حنان رفض وعاش في الشقة المجاورة ولم يضم الشقتين مع بعض
ثالث دور فضلت شقتين
شقة لكريم ومنال وشقة وشقة ل عصام
رابع دور كمال وضياء وايه وعمر شقتين مع بعض مفتوحين
اخر دور كانت حنان وهيثم وجني وايمن
وعصام معاهم بردو شقتين مع بعض
كانوا متفقين مع بعض والمشكلة الماليه مقدرتش تكسر قوتهم ك اسرة واحدة كل حلهم ترجع سجى
وكان حصاد كل اللي اخدوه من بيع القصرين وبعض الممتلكات البسيطه حوالي ٣٠ مليون وقاموا بتسديد كل الديون واشتروا العمارة لم يعلم أن الله جعل قدرهم في ان يخسروا لكي يغيروا مكانهم ويعيشون في نفس المكان اللي هتعيش في سليكا
كان جاسر بيطلعهم على كل حاجه :
لو كنت اعرف ان المال اللي معانا يسد كل الخسارة ويكفي مكنتش اشتركت مع حد
شكرا ربنا
عزيزة وضياء وحنان:
الحمدالله
كانت عزيزة فرحانة بالمدينة :
المدينة هنا جميلة جدا واجمل من اكتوبر بكتير
ردت حنان :
فعلا مدينة هاديه وجميلة
بس انتجمع ازى وايه النظام
ابتسمت ضياء
عزيزة رتبت الموضوع دا واتفقت ان الدور الاول هنتجمع فيه
غرفة للمكتب عشان الشباب والشغل
والرسيبشن بقي كبير عشان فتحت غرفتين الاستقبال والطعام علي بعض +غرفة أخرى عشان نتجمع وقت الفراغ مع بعض فيها تليفزيونيّ
ابتسمت حنان :
والله برافوا عليكي والغرفة الاخيرة؟
ردت عزيزة :
عشان سجى الدور ده بتاع سجى لما ترجع حاسة انها هترجع قريب اوي يكون بتاعها وعشان هى بتحب الدور الاول عشان الحديقة ظبط ليها غرفة مستقلة بيها
اتنهدت ضياء :
انا هحط فيه كل حاجة تخص سجى فيها كراسات الرسم والالوان
اتكلمت عزيزة بوجع :
وانا هدومها القديمة
....
بعد وجود سليكا الي القاهرة
عاد ماكس بعدها ب اسبوعين واشتري
شقة كبيرة ولكن سليكا رفضت ان تعيش معه وعاشت في الفيلا مع رشا كانت تشعر بالاسرة والعائلة معهم
وكمان يوسف عاش مع اخته واشترك معهم في العمل
كان فرع ماكس مختلف عن فرع جاسر وكانت وصلة الحوار بينهم كوشي ولكنها طلبت ان يذهب الي مقابلة جاسر
بعد رجوع ماكس اول مقابله مع جاسر رأي كوشي
انصدم ماكس وقال :
هاي هل انتي تعملين هنا؟
ابتسمت كوشي :
نعم اعمل مع المهندس عصام
هل تحتاج لمساعدة؟
ابتسم ماكس :
انا شريك معهم
انصدمت كوشي :
نعم كيف حدث ولماذا هذه الشركة بالتحديد؟
ابتسم ماكس :
هذا هو الحظ على حد قولهم هي نفس الشركة التي كنت ستعملين فيها؟
ذكريني بما قولتيه
اه هذه اكفاءة الشركات، ويديرها اكفأ الشباب صح؟
بدت كوشي تستوعب :
انت الا كنت السبب في خسارة الاسهم الخاصة بهم لكي تجبرهم ان يشاركوك
ابتسم ماكس :
انا لما اجبر احد هم من ارسلوا لى كل تخصصات الشركة وانا وافقت
كانت كوشي متغظة منه وسالته :
ممكن اسألك سؤال
رد ماكس بتهكم :
بالتأكيد
سالته كوشي :
انت ليه عاوز تحتكر سليكا ليك فقط وليه خايف تتقابل مع حد
نظر ماكس لها و لمعت عيونه :
لاني وقعت في حبها من اول نظرة في المنتجع في اسوان اسلوبها كان بيجذب اي حد كانت مختلفه عن الجميع
ردت كوشي! :
لذلك قرارت تمحي كل حاجه تخصها وهويتها ما اسم هذا الحب
ابتسم ماكس :
هل احببتي قبل ذلك
ردت كوشي :
لا ولكن اعلم ان الحب تبادل مشترك، وليس احتكار
ابتسم ماكس :
مع الايام ستفهمي عندما ترين الانسان الذي تعشقيه ممكن يضيع منك في لحظة فهتعمل المستحيل لكى يكون لكى
ردت كوشي :
ممكن وجهة نظرك هذا لكن
لماذا فتحت فرع خاص بك وحاجبها عن التعامل مع الجميع
اتكلم ماكس بحدة :
لكى لا تعثر على شخص من اهلها في اي لحظة وتعود لها الذاكرة وترجع لهم
انصدمت كوشي من تفكيره وقالت :
يعني هي لو شافت حد يخص اهلها هتقدر تفتكرهم
اتنهدت ماكس :
هذا كان تشخيص الدكتور انها تتذكر الوجوه ولو راءت احد من اهلها سوف تتركنى
ساعديني تظل معي
ابتسمت كوشي :
هذا خطاء ما تفعله لكن عندي فكرة
سالها ماكس بلهفة :
ما هي
ابتسمت كوشي بخبث :
اظهر الحب الشوق، الخوف الذي في داخلك تغير اعطيها بعض الحرية لا تجعلها تظن انها في سجن من صنعك يا ماكس
استغرب ماكس :
ما هذا سجن حياتها معى احسن حياة انتي لاتعرفين كيف كانت تعيش كانت حياتها بسيطه جدا وكان الكل يتحكم بها
ابتسمت كوشي :
ولكن كانت تحبهم انظر الي هذا
وفتحت اللاب الخاص بها وفتحت صورة رسمتها سليكا الي خالتها ضياء، وكمال وهم يتناقشون وايه تلعب بالجوار مع عمرو
نظر ماكس الى الصوره وبتسال :
ما هذا ومن هؤلاء الاشخاص
ردت كوشي :
هذه رسم من بعض رسمات سليكا، لبعض من افراد عائلتها
نفى ماكس كلامها :
لا ليس هم اهلها لم اراهم من قبل اكيد من وحي خيالها
ابتسمت كوشي :
بذلك انت لا تعرف شئ عن حياتها ويوم ما ستلتقي بهم لكن اذا انت قدرت ان تجعلها تظل معك وتبحث معها لكي تشعر ب اهتمامك فى هذا الوقت
بدا ماكس يتعرق ويبدا الخوف يظهر في داخله وهو يعلم انه سوف يخسرها في جميع الاحوال
فقال بهروب وعصبية
هل استطيع
مقابله مستر جاسر
ردت كوشي :
تفضل مستر جاسر في انتظارك
...... ..،،،،،،.........
دخل ماكس ورحب جاسر بيه :
نورت مصر يا مستر ماكس
ابتسم ماكس :
شكرا لك اريد التحدث معك في اساس العمل وكيف نجعله اكفأ
رد جاسر :
اكيد
واستمروا علي هذا خلال ساعات
وبعد الانتهاء
تم الاتفاق علي كل شي وتم استلام تصميم مدينة جديدة علي نظام المانيا
في ديزاين المباني والديكورات
عند سيليكا
اقترب ماكس منها وهو يبتسم :
كدة انتى سعيدة يا سليكا فتحنا شركة في مصر
ردت سليكا وهى بتتجاهل الحديث وقالت :
اكيد كنت نفسي ارجع بلدى وسعيدة جدا أن
هساعد اهل بلدى يلقوا شغل بس انا حاسه
وانك اتغيرت كتير
ابتسم ماكس :
انتى السبب اتعلمت منك حاجات كتير ويقترب منها بكل شوق وحنان ولكن سجى تبعد
ومدت سليكا ايديها وقفته :
ممكن استأذن دلوقتى عندى شغل
رد ماكس :
اكيد وقبلها علي جبينها قبلة الاخوة
وطلب منها انا تاتى معه الى الاسكندريه وقال
ممكن ان تصاحبنى الى الاسكندريه يوجد لي صديق عزمنى عنده للنانقش بعد الاعمال واعلم انك تحب السياحة والاطلع عليها
ابتسمت سيليكا ووفقت ان تاتى معه وقالت
اكيد انا فعلا قرات كتير عن اهم السياحة في الاسكندريه واتمنى اشوفهم امتى الميعاد
ابتسم ماكس بفرحة
و
بالفعل سافرت في الوقت ده عرف جاسر بسافرها وكان يتجننى لكن مش بيده حاجه مجرد يتابعها من بعيد ووافق بعد الحاح من حنان لمقابلة اهل لينا
... .. ،،،،... .
تجمع مروان وفريدة وفرح وايهاب ولينا ومدحت الاب علي حفل مشويات بسيط في المنزل الجديد في الرحاب وكان الغرض التقرب بين جاسر ولينا
بدا جاسر يرحب بالجميع ولما شاف لينا
تذكرها وسالها انتى المضيفة صح؟
ابتسمت لينا :
هو انت الراجل العصبي
ابتسم ايهاب :
بذمتكم دي مقابله اول مره يا اختى تقول ليه عصبي
ابتسم جاسر وحضن ايهاب
نورتين يا حضرت النقيب
..
كان طول الحفل جاسر صامت
وكانت لينا ملحظة صمته وتبحث في عيونه علي سبب حزنه وفجأة سجي الصغيرة تترك الحفلة وتخرج خارج المنزل وتري لينا سيارة 🚗 قادمة تترك المكان وتجري بأقصى سرعة علي تعجب من الجميع وتسحب سجي قبل الاصطدام يلحق بها جاسر عندم ينتبه وياخذ ابنته في حضنه ويشكر لينا عشان انقذت سجي
كانت لينا تتعجب من الدموع التى نزلت لم يستطيع التحكم في مشاعره وخصوص كلماته.
جاسر بدموع يقطع القلب وقال ل
سجي كدة عاوزة تسبيني انتي كمان، ليه عاوزة تبعدي عني وافضل ادور عليكي انا بحبك يا سجي ارجعيلى مش قادرانساكي
كلامه كان كله حزن وصادم للجميع
دمعت فرح عشان، كانت فاهمة كلامه يقصد مين والجميع ماعد عصام ولينا وتقي
...... ،،،،،...... ..
كان ماكس سعيد جدا انها وافقت تسافر معه وقال :
انا اسمع انها مدينة جميله في الصيف والشتاء يعني هتشعري بمتعة رغم اني احنا في الشتاء
ابتسمت سليكا :
معلومة خطاء فى الشتاء الامكان الساحلية بتكون معرض للتاثر الجوى اكتر من العواصم
لكن باذن الله هجى معاك المكان السياحة الوحيدفي الشتاء الاقصر واسون
وفعلا تم سفرهم وأقاموا في فندق هناك
وتاني يوم طلب أحد المهندسين وهو جرجس ويكون صديق ماكس من ايام الطفوله وبدأ مشروعات فى مصر وعندما علم أن ماكس في القاهره طلب منه اني يأتي اسكندريه ويشترك معها وكان تاني يوم وصولهم احتفالات راس السنه الميلاديه يوم ١/يناير أنهم يحضرون معهم حفلة رأس السنة الميلادية في كنيسة القديسين
كان ماكس مترددا ولكن سليكا وافقت
لانهم تومن بحرية الدين وان ربنا امر سيدنا محمد ان نومن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الاخر
وكانت عاوزة تتاكد ان فعلا ماكس الاسلام اتعمق فى قلبه والا مجرد صورة أمامها عشان يقنعها بحبه
وفعلا جهزوا نفسهم
كان بمنطقة سيدي بشر بمدينة الإسكندرية صباح السبت الساعة 12
اتاخرت سليكا وماكس دقائق طلبت سليكا الدخول مسجد سيدي بشر تصلي الظهر قبل الذهاب الى صديقه
كان ماكس مستغرب انها عرفت اسم المسجد :
انتى كيف علمتي بهذا المسجد دي وايضا مكانه؟
ابتسمت سليكا وقالت :
لاني قرأت عن مسجد سيدي بشر واسكندرية انت تعلم ان المسجد
ينسب إلى الشيخ بشر بن الحسين بن محمد بن عبيد الله بن الحسين بن بشر الجوهري. وهو من سلالة آل بشر الذين وفدوا إلى الإسكندرية في أواخر القرن الخامس الهجري أو أوائل القرن السادس الهجري مع من جاء من علماء المغرب والأندلس في تلك الفترة
كان ماكس في حالة زهول من حبها ل كل حاجه تخص بلده وقال :
هو موقعه جميل جدا ملئ بالسكينه
ابتسمت سليكا :
فعلا هو اختار هذا المكان بالتحديد يتمتع بالهدوء والصفاء مما يعين علي التعبد والتقرب إلي الله والإطلاع و التفقه في الدين لم يكن يعلم أن هذا المكان سوف يعج بآلاف البشر بعد ذلك بنحو اقل من ألف عام بل لم يكن يتخيل أن هذا الشاطئ البعيد عن حدود الإسكندرية القديمة سوف يصبح قلب شواطئها بل وأهم شواطئها التي يرتادها المصاطفون من كل مكان.. وأن ضريحه سيصبح مزارا لكل القادمي
صفق ماكس ب اعجاب :
سبحان الله انا كنت اظن اني اعرف كل مكان هنا طلعتى عارفة كل المعلومات عنى
ابتسمت سليكا:
اللي يحب مكان يبحث عن كل جزء فيها حتى لو مش عايش في وانا بعشق تراب مصر
دخلت صلت ركعتين تحية المسجد ثم فرضها ومسكت المصحف الشريف وبدأت تقرأ بعض الآيات
ونفس النظام ماكس
ثم خرجوا واتجهت إلى كنيسة القديسين تُعتبر مكان سياحي ايضا ويأتي لها من كل مكان
بس قبل ما يقربوا بقليل حدث
أن سيارة مفخخة هي سبب الانفجار الذي وقع أمام كنيسة القديسين بشارع خليل حمادة بالإسكندرية
الانفجار كان شديد لدرجة اثار عليهم واتهزت السيارة وانخبطت سليكا في السيارة مع رؤية الانفجار والناس بتجري فقدت وعيها
انتقلوا الكثير الي المستشفيات وحمل ماكس سليكا بعد اغماءها الي المستشفي
كان ٢٣ ضحية و٧٠ مصاب
كان اصعب عمل إرهابي حدث فى مصر
بدأ الطبيب إسعافها كانت اصابه بسيطه بالنسبة للجميع
أما بالنسبة لها كانت نفس المكان القديم
فتحت عيونها رأت ماكس فقط
اقدامها وهو يتحدث لها
:انتي بخير يا سيليكا انا اسف جدا
كانت سجى لما تفهم ماذا قال ولكن استمعت له
يتبع الفصل الخامس عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية لقاءنا المستحيل" اضغط على اسم الرواية