رواية عشقت العمدة نور البارت الرابع عشر 14 بقلم رنا احمد عماد
رواية عشقت العمدة نور الفصل الرابع عشر 14
من أمام مكتب كابر ....
كانت تقف أمامه نور وهي تنظر إليه بنظره تجاهد لابقائها قويه كانت تنظر إليه بوجع يكفي العالم وهي ترا ذلك النظره المكسوره في عنيا فالموت كان اهون بكثير من ذلك اللحظه ..
ادهم برعب /كابر حبيبي عامل ايه .
كابر بابتسامه حزينه /اطمن ي ادهم انا بخير ازيك ي طنط .
فريال بتفحص وضيق /أهلا ي كابر سلامتك .
كابر بتعب/الله يسلمك .
نور بقوه مصتنعه /اهلا شرفتي بلدنا ي هانم .
فريال بصدمه /ايه ده انتي بنت انا كنت فاكره انك راجل .
كابر بمرح /معلش ي طنط هي مخلطه من ده علي اده وعلي فكره مراتي.
نور بوجع والم /موقتا بس .
لينظر إليها بالم لتنسحب هي سريعا .
كابر بضيق /اتفضلي ي طنط نرتاح في الشقه .
ادهم بقلق وهمس /انت مالك شكلك مش مظبوط .
كابر بوجع /بعدين ي صاحبي بعدين نتعال نرتاح .
علي الجانب الآخر .....
عمار بخبث /وانا اقول البلد منوره كده ليه اتاري الشمعه منوره .
شمعه بابتسامه /تسلم ي عمار .
عمار بشر /واه عاد كل ده هفضل مستني الرد ولا ايه خلاص مبقتش قادر علي بعدك ي شمعه .
شمعه بانتباه /عمار انت فيه حاجه مخبيها عليا لو فيه صارحني وقولي .
عمار بارتباك/حاجه حاجه زي ايه لا طبعا ليه عاد بتقويلي أكده .
شمعه باستغراب /معرفش كابر مش موافق علي جوازنا ومعارض اوي وبيقول أنه يعرف عنك حجات تخلينا متنفعش لبعض .
عمار بشرود /يبقا ابوي عنده حق هما فعلا بقوا عارفين الي فيها لازما اخلص طارئ من البت دي ولازما نخلصوا من بقيه الحاجه الي في الأرض بسرعه علشان ميبقاش فيه حاجه يمسكوها علينا واصل .
شمعه باستغراب /مالك ي عمار .
عمار بانتباه وشر /ها لا ابدا مفيش بقولك ايه رايك نتقابل هنه بليل ونتحددوا ونشوفوا حل انا مقدرش استغنا عنك واصل ي شمعه .
شمعه بابتسامه /اوكي ي عمار .
عمار بشرود وشر /طيب ي حضره الظابط انا هحسرك علي اختك قبل متقرب مني أنا وابويا .
علي جانب احدا الأراضي ..
كانت تجلس بدموع ووجع فذلك الاختبار صعبا للغايه فمن بين من ستختار بين والدها الذي قد ضحت بحياتها فظلت تعيش عمده من أجله تخلت عن أحلامها من أجله من أجل أن لا تجعله يشعر بالعجز أو الكسره لعدم إنجابه ذكر لكن كل ذلك تمرد عليه قلبها وأعلن عصيانه عليها عندما شعر بالعشق عندما أخذ ابسط حقوقه عندما عشق فمن ستختار من ساعدني ي الله ....
ريم بحنان وهي تتضع يدها علي ضهرها /مالك عاد ي جناب العمده فيكي ايه ي حبيتي .
نور بدموع وحزن /العمده خلاص ي ريم وقع واتكسر مائه حته نفسي اموت ي ريم نفسي اموت جوي .
ريم وهي تحتضنها بدموع /الف بعد الشر عليكي ي حبيبتي بسم الله الرحمن الرحيم مالك ي نور فيكي ايه عاد اتكلمي طمنيني عليكي .
نور وهي تمسح دموعها وتقف بغرور وكبرياء /مفيش حاجه ي ريم انا نور وهفضل العمده نور الي مفيش حاجه تكسرها واصل ايه ي عني عاد إلي هيوحصل سنه اتنين وهميا كل حاجه وارجع احسن من الاول كمان .....
في القاهره فيلا شوقي .....
شوقي بحده /انت بتقول ايه ي غبي ي عني ايه حاسس انهم شاكين فيك .
بدران بارتباك /ي شوقي بيه ده مجرد شاك عاد وبعدين انا مراقبهم كويس جوي وبعدين ماحنا لازما نخلصوا من البضاعه الباقيه علشان محدش يعرف يمسك علينا حاجه .
شوقي بجديه /طب اسمع هبعتلك اتنين تسلمهم باقي البضاعه الباقيه في فيلتك الي محدش يعرف عنها حاجه وطبعا معاك ابنك عمار علشان يساعدكم في نقل كل حاجه بسرعه فاهم .
بدران /فاهم ي باشا بس انا هعرف الاتنين دول كيف .
شوقي بجديه /الاتنين دول صعايده هما يعتبروا دراعي اليمين في الصعيد واحد ومرائته هيستلموا منك كل البضاعه اسمهم سرحان و نفيسه ودي أسمائهم الحراكيه وانا هبعتلك باقي التفاصيل وخد بالك أنهم هيوصلوا النهارده علي الساعه 2 الفجر علشان كل حاجه تلحق تخلص قبل الفجر طبعا انتوا هتكونوا جهزتوا كل حاجه ونقولتوها الفيلا تمام وهما هيروحلكم علي هناك .
بدران بجديه /تمام ي شوقي بيه .
في مكتب كابر .......
كابر بسعاده /الف مبروك ي ادهم الف مبروك ي حبيبي ربنا يتمملك بخير .
ادهم بابتسامه /ربنا يخليك ليا ي كابر .
فريال بزهق/و يترا حلوه البنت دي ي كابر ولا مسترجله زي مراتك .
ادهم بحده /ماما .
كابر بغيظ /الاتنين متيخروش عن بعض ي طنط وعلي فكره الاتنين مفيش احسن منهم .
سراج بهمس وزهق /ي ساتر ايه الي جاب الست دي هنا اوووف صباح الخير عليكم .
فريال بابتسامه وسعاده فهي تعشق سراج لكن هو لا يبدلها نفس الشعور إطلاقا /ازيك ي سراج .
سراج بضيق /اهلا .
ادهم بابتسامه /سياده اللواء عايزين نقابل الحاج وهدان علشان اطلب منه ريم .
سراج بابتسامه /حاضر ي ادهم .
ادهم بقلق /ايه الصوت ده .
كابر بلهفه وهو يفتح التسجيل ويسمع ما به ليتحدث بسعاده /اخيرا ووقعت ي بدران انت وابنك .
شمعه بدموع /مش ممكن انا مش مصدقه أنه يكون كده .
كابر بحنان وهو يحتضنها /انا قولتلك ي قلب اخوكي أنه مينفعكيش انتي شمعه عبد الحي الي مفيش حاجه تقدر تكسرها .
شمعه بقوه /عندك حق ي كابر الي زي ده يستاهل السجن .
كابر بحماس /لازم ابلغ نور وأبلغ اللواء أشرف لأن النهارده هنخلص من المهمه دي وبنجاح انشاء الله .
سراج بجديه /انا هكلم اشرف ونجهز خطه سواء .
في الخارج ...
كانت تسير نور بتعب شديد .
وهدان بقلق /مالك ي قلب ابوكي .
نور بتعب شديد /مفيش ي ابوي هتلاقيها المراره الي قرفاني .
وهدان بحده /وبعدين معاكي عاد ي نور قولتلك اعمليها ي بتي واخلصي .
نور بتعب /ربنا يسهلها ي ابوي .
كابر بجديه /حمد لله على السلامه ي نور .
وهدان بغضب /اسمها جناب العمده ي حضره الظابط .
نور بارتباك /خير ي حضره الظابط .
كابر بتنهيده الم لذلك الرسميه الذي تتحدث معه /عمك وابن عمك خلاص وقعوا التسجيل بيقول أن النهارده هيقابلوا الي جاين ياخدوا اخر شحنه من الآثار .
وهدان بصدمه /ايه بدران اخوي .
كابر بتنهيده/ايوه ي حاج وهدان بدران اخوك وابنه عمار هما تجار الاثار الي احنا بندور عليهم .
وهدان بغيظ /طول عمره طماع وجشع .
نور بلهفه /وشمعه عرفت موضوع عمار ده .
كابر بانتباه /واضح انك كنتي عارفه أنه عايز يتجوزها.
نور بارتباك /ايوه بس كنت عارفه انك هتتصرف .
وهدان بجديه /كده خلاص هانت ي حضره الظابط وهتمشي من هنه .
نور بارتباك /هنعملوه ايه عاد ي حضره الظابط .
كابر بضيق /اللواء أشرف جاي وهنعرف هنعمل ايه بالظبط .
في دوار بدران ..
عمار بغيظ /واه عاد ي ابوي ملقتش الا النهارده عاد ده كنت هنتقم من بنت الكلب دي علي الي عملته معايا .
بدران بغضب /مش وقت الحديد ده ي واكل ناسك أن مخلصناش من الهم ده اخوها والحيه الي اسمها نور مش هيعتقانوا واصل غير لما يلفوا حبل المشنقه حوالين رقبتنا جهز انت حالك وخالي الرجاله تجهز البضاعه الناس هيجوا الساعه 2الفجر خلينا نخلص .
في دوار وهدان .....
اشرف /كده يبقا مفيش غير حل واحد أن كابر ونور هما الي يروحوا علي أنهم سرحان و نفيسه ويمسكوهم متلبسين .
كابر بجديه /طب واحنا ليه سعادتك منروحش نقبض عليهم وهما بيجمعوا البضاعه .
سراج بجديه /لأن ساعتها مش هنقدر نقبض علي شوقي الزهار لأن سهل اوي أنه ينكر اي اعترافات حتي التسجيل الي حصل سهل اوي أنه يطلع منها لازم يتمسكوا بالبضاعه وبكل اريحيه يعترفوا عليه .
اشرف بجديه /بالظبط سعادتك .
كابر بقلق وترقب /جاهزه ي حضره العمده .
نور بالم شديد فقد اقتربت لحظه النهايه /ايوه طبعا جاهزه لاي حاجه في مصلحه بلدي .
وهدان باستفزاز وحده /طبعا عايزه تخلص من الجوله الهم دي والمهمه دي الي نساتها مسؤوليتها وحالها .
كابر بحده /ايه رايك في كلام الحاج وهدان ي جناب العمده .
نور بوجع والم تجاهد لاخفاءه /الي ابوي بيقولي يمشي علي رقبتي .
كابر بغضب /بقا كده .
سراج بحده /كابر خلينا في الي احنا فيه بلاش توتر قبل المهمه لانها مش ساهله .
اشرف بجديه /وانا هامن كل مداخل ومخارج البلد علشان نقدر نمسك الي بعتهم شوقي ..
فجرا .....
من أمام فيلا بدران ...
نورربهمس وهي تلبس ملابس سوداء ونقاب يخفي ملامحها /هي دي الفيلا .
كابر بهمس وتفحص وهو يرتدي ملابس صعيديه وشنب كبير يخفي أغلب ملامحه مع بعض التغيرات /ي سلام معلم فيلا مفيش حواليها صريخ ابن يومين يلا بسرعه علشان ميحسش بقلق .
في الداخل .
عمار بضيق /هما اتاخروا كده ليه ي ابا .
بدران بقلق /اصبرا ي واكل ناسك اكيد بيراقبوا الطريق اهم جم اهم .
عمار بغيظ /اخيرا ي ريت يخلصوا يمكن الحق البت .
كابر بمرح وخبث /سلاموا عليكم عليكم سلام سلام عليكم عليكم سلام .
بدران بابتسامه /اهلين منورين والله اتفضلوا .
نور بخبث /تشكر يا طريقكم ده واعر جوي جوي ده احنا اتبهدلنا في الطريق .
بدران /معلش ي ست الناس عمار جهز البضاعه .
عمار /تحت امرك ي ابوي .
كابر بمكر /دي نفيسه مراتي مخدرات تلاقي دعاره تلاقي كل حاجه الهم ام بارك بتشغل فيها .
نور بخبث /واه عاد الايد البطاله نجسه مش كده ولا ايه والشغل يحب الخفيه .
بدران بجديه /عندك حق ي ست الناس اني برضك كل حاجه مخدرات وشيكات مزوره ونصب كمان واخيرا بقا تجاره الآثار هو ده العقل انك تقلب رزقك وتنط هنا وهنا وبصراحه شوقي باشا ساعدني كتير .
كابر بخبث /واه واه الحاج شوقي ده زينه الرجال والله احنا برضك ساعدنا كتير ولا ايه ي نفيسه .
نور بمرح /واه طبعا ي اخوي راجل ولا كل الرجال .
سونيا بدلع /ايه ي حبيبي هو للجماعه جم .
بدران بابتسامه /ايوه ي سوسو .
نور بهمس /حلو جوي مخدرات ونصاب وآثار واداب كمان .
سونيا وهي تلمس ذقن كابر /ايه ايه ده اول مره اشوف صعيدي مز كده .
كابر بمرح /وانا برضك اول مره اشوف واحده نسوان ي زبده سايحه انت .
سونيا بضحكه عاليه /هييييييييي.
كابر بمرح /اموت انا في السمنه السايحه .
نوربغيظ وهمس /الهي يسيح دمك ي بعيد مافيش فايده سافل .
عمار بجديه /البضاعه جاهزه بره ي ابا .
كابر بمرح وخبث /علي بركه الله متيجي معانا ي سونيا .
نوربغيظ وغيره /تيجي معانا فين احنا هنروح الملاهي ولا ايه دي هتروح ل صاحب نصيبها يلا بينا .
في الخارج .
بدران بابتسامه /أكده كل حاجه جاهزه وتوفيق بيه هيتبسط جوي منينا .
كابر بغضب وهو يشهر مسدسه /ابقا اساله انت بقا هيتبسط ولا ايه وانتوا مع بعض في السجن انشاء الله .
بدران بصدمه /كابر .
نور باستفزاز /والله ووقعت علي يدي ي عمي طول عمرك تموت في الفلوس وريني هتعملك ايه دلوقتي .
اشرف بجديه /اقبضوا عليهم .
شمعه بشماته وغرور /مع السلامه ي عمار بس هتفضل في السجن والي عملته فيك معلم جواك وده اكبر عقاب لواحد زيك .
كابر بابتسامه /مبروك ي نور .
نور بقوه مصتنعه فكان قلبها يكاد ينخلغ من مكانه فقد أتت للحظه القاتله /الله يبارك فيك ي حضره الظابط مبروك عليك انت كمان اول قضيه ليك تنجح فيها .
وهدان بغضب /اظن كده خلاص ي حضره الظابط القضيه خلصت وانت كمان خلص .
كابر بحده /اخلص ايه ي حاج وهدان .
وهدان بغضب /خلص بنتي وطلقها للموضوع انتهاء .
كابر بحده /بس انا مش هطلق نور هي بتحبني وانا بحبها .
نور بارتباك /كلام ايه ده ي حضره الظابط طلقني عاد من سكات .
سراج لتهدئه الأمر /طب ي حاج وهدان مش وقته عليهم يرتاحوا من الي حصل وبعدين نشوف الموضوع ده .
وهدان بنبره غير قابله للنقاش وهو يمسك يد نور /كلامي خلص ي سراح باشا ومفيش كلام تاني يطلق
بتي احسن مايحصلش طيب يلا ي نور .
كانت نور تسير مع والدها وهي تختلس النظارات إليه فقد حانت موعد ذلك الاختيار القاتل ...
في دوار وهدان ..
وهدان بغضب /ولا يهمك من اي حاجه ي نور هيطلقك ورجله فوق رقبته .
نور بالم وتعب /انا مش خايفه واصل ي ابوي عن اذنك لازما ارتاح .
وهدان بتنهيده /طيب ي بتي .
في الاعلي ...
غرفه نور ...
نور باستغراب /أما خير فيه حاجه شكلك مستنياني .
سعديه بحده /ايوه ي نور وهي مش همشي من هنه قبل ماتقويللي فيه ايه وايه الي مخبياه .
نور بارتباك /مخبيه ايه ي أما مفيش حاجه واصل .
سعديه بغضب /اسمعي عاد ي بت انا مش همشي من هنه قبل ماعرف كل حاجه ايه الي حوصل بينك وبين كابر ليه قالبتي عليه كده .
نور بدموع والم /هقولك هقولك ي اما لأن جوايا حمل تقيل جوي جوي ومحتاجه اتحدد معاكي ي أما .
في غرفه وهدان ...
وهدان وهو يمسك الملف /ده ملف الجامع الي عايزين نبنيه لازما اديه ل نور علشان تمشي الموضوع علطول .
في غرفه نور ...
سعديه بسعاده /ي عني حوصل ي ضنايا حوصل الي طول عمري بتمناه حبيبتي ي نور .
نور بفزع /ابوس يدك ي أما اوعاكي ابويا يعرف حاجه واصل كابر خلاص هيرجع القاهره وكل حاجه ترجع زي الاول ي أما .
سعديه بحده /حديد ايه ده الي بتقوليه ي نور كابر يمشي كيف بعد مادخل عليكي ي بتي وحبك وحبتيه .
وهدان بغضب شديد وصدمه /انتي بتقولي ايه ي حرمه ..
نور بفزع ورعب /ابوي ..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية عشقت العمدة نور" اضغط على أسم الرواية