رواية ليان الادهم البارت الخامس عشر 15 بقلم دينا مصطفى
رواية ليان الادهم الفصل الخامس عشر 15
أدهمّ: المهم أسمعوني أنا عندي ليكم خبر مهم
إبراهيم: ببرود عارف أبنه هيقول إيه خير يا أدهمّ
أدهمّ: بص لابوه يعني مش عارف
إبراهيم: وأنا هعرف منين يعني
أدهمّ: والله علي العموم أنا أخذت قرار أني هجوز
كريمة: بفرحه بجد يا حبيبي وضمته ألف ألف مبروك ياقلبي
ليان: بتكلم نفسهاةهي مين إلي أمها داعيه عليها دي
أدهمّ: سمعها أنتي
ليان: من الصدمه طيرت إلي في بقها علي عمر
عمر: إيه الاقرف ده
أدهمّ: لمصطفي عمي أنا بطلب أيد ليان للجواز
مصطفى: وأنا مش هلاقي حد أحسن منك يا أدهمّ لبنتي بس لازم رقيها هي الأول
أدهمّ: أكيد يا عمي أتفضل
مصطفى: عمر هات مامتك وليان وتعالوا عايزكم
عمر: حاضر
وده كله وليان لسا في الصدمه
عمر: خدهم لفوق ودخلوا
مصطفى: أكيد إنتوا سمعتوا الي حصل تحت صح
فاطمه: هو بصراحه أدهمّ شاب كويس ومش هنلاقي أحسن منه لليان
مصطفى: وأنت يا عمر
عمر: أنا راقيي من رقي ماما بس ليان هي صاحبت الحق
مصطفى: بص ل ليان ها قولتي إيه يا ليان
ليان بعد أما فاقت من الصدمه قولت إيه في إيه
مصطفى: في موضوع جوازك أنتي وأدهمّ
ليان: وهو بقي أنت بتاخد رأيي ليه منتا خت رأيهم هما ملهوش لزوم رأيي بقي
عمر: يعني إيه لازم رأيك علشان دي حاجه تخص حياتك
ليان: بسخريه والله بعد ما بابا خد رأيكم وأنا آخر من سألني
مصطفى: بس ده مكنش قصدي يابنتي وبعدين مسك أيديها حبيبتي أنتي عارفه غلاوتك عندي أنتي بنت قلبي وأنتي عارفة كده كويس وصدقيني أدهمّ شاب كويس ومش هيزعلك أبداً
ليان: بدموع بس إنتوا عارفين إني نفسي أعيش قصة حب وأحب وأتحب
مصطفى: ومين قالك أنك مش هتحبي وتتحبي
ليان: لا والله أمال إلي حضرتك بتطلبواه مني ده إيه
عمر: أدخل في الموضوع ليان بابا معاه حق أدهمّ كويس وأنا وأثق ميه في المية أن هو هيكون أد الثقة دي
ليان: بزهق يا عمر أفهمني
عمر: أهدي يا قلبي وصدقيني مش هتندمي
ليان: قعدت علي السرير بزعل يا جماعه أفهموني أنا مبطقوش إزاي عايزيني أتجوزه أنا بكرهوا
فاطمه: قعدت جمبها وحطت أيدها علي رأسها وقالتي لمصطفي وعمر ممكن تسبوني معاها لوحدنا
عمر: ليه
مصطفى: شد عمر تعاله يلا وسيبهم
عمر: حاضر يلا وخرجوا وسابوهم
فاطمه: ها يا حبيبتي إيه سبب رفضك للجواز من أدهمّ
ليان: يا ماما أفهميني أنا مش معارضه فكرت الجواز بس أنا عايزه أتجوز عن حب وأنتي عارفة كده نفسي أعيش قصة حب زيك أنتي وبابا
فاطمه: بس أعظم قصص الحب هي إلي بتقون بعد الجواز
ليان: تمام أنا معاكي في الفكره دي بس أنا وأدهمّ ده مبنطقش بعض هنتجوز إزاي ها فهميني
فاطمه: وفيها إيه مش ممكن يكون هو معجب بيكي
ليان: معجب مين ده مبيعجبش بحد
فاطمه: أنا تعبت معاكي وبعدين أبوكي مينفعش يرفض الجوازه دي
ليان: قامت وقالت بانفعال ليه ها ليه مينفعش يرفض إيه السبب قوليلي
فاطمه: لسا هترده سمعوا الباب بيخبط أدخل
ودخل أدهمّ
أدهمّ: أحم ممكن أدخل
ليان: منتا دخلت خلاص
فاطمه:بتحزير ليان
أدهمّ: ممكن نتكلم شويه
فاطمه: طيب أنا هنزل أشوف كريمة
أدهمّ: إتفضلي
ليان: بشر إيه إلي جابك هنا
أدهمّ: قعد علي الكنبه إلي جمب السرير بكل برود وقالها قعدي
ليان: بعند مش هاعقد
أدهمّ: بزعيق أنا قلت أقعدي
ليان: بلعت ريقها وقعدت بسرعه
أدهمّ: ها إيه بقي إلي مش عاجب الست ليان
ليان: بعصبيه أنت كلك علي بعضك مش عاجبني إزاي عايزيني أتجوزك أنت أنت إنسان بارد ومستفز
أدهمّ: بكل برود كأنه مسمعش حاجه ها خلصتي
ليان: لسا هترد أدهمّ قاطعها باس دوري أنا أتكلم قولت تحت إني هتجوزك
ليان: وأنا مش موافقه
أدهمّ: ليه
ليان' هو إيه إلي ليه بعد قل الي قولته ده ولسا بسأل
أدهمّ : طب إيه رأيك نتفق أتفاك
ليان: إتفاق إيه
أدهمّ: يعنى مثلاً أنا ممكن دلوقتي أخلي أبوكي إلي هو عمي يعلن إفلاسه بمكالمة تليفون
ليان: قامت وقفت بزهول لا لا أنت مش ممكن تعمل كده صح أنت بتقول كده علشان أوافق صح
أدهمّ: وأنتي عمرك سمعتي إني هظرت قبل كده
ليان: بس ده عمك معقول تعمل فيه كده
أدهمّ: اه وأعمل أسوء من كده كمان
ليان: بغل منه آه يا واطي وهما إلي فاكرينك ملاك
أدهمّ: طلع تلفونه وقعد يلعب بيه ها قولتي إيه هنتفق ولا
ليان: بدموع محبوسه هنتفق ياحيوان
أدهمّ: توتو مش عايز طول لسان فاهمه يلا أقعدي علشان نخلص لأني زهقت
ليان: قعدت ها قول إلي عندك
أدهمّ:........
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ليان الادهم" اضغط على أسم الرواية