رواية كذبة صنعت عشق البارت الخامس عشر 15 بقلم نورهان اشرف
رواية كذبة صنعت عشق الفصل الخامس عشر 15
ولكن قطعهم دخول عماد هو و روح التي نظرت الى رنيم ويونس مستغربه هي تقول: بقا كده يا يونس تخبط البنت الغلبانه دي ومتقوليش طب يا ابني كنت قولي عشان اجي واشوف البنت دى مالها ثم ذهبت الى رنيم التي اخذت تبكي وتقول ببكاء مصطنع: الحقيني والنبي يا حاجه ابنك خبطني واقوله كلم البوليس يقولي لا عاوز يضيع حقى منه لله
ذهبت روح الى رنيم واخذتها في حضنها وهي تقول : متزعليش ونبي يا بنتى أن شاء الله تكوني بخير هو الدكتور مطمنكيش ثم نظرات اللى يونس بغضب وهى تقول اى اللي انت عملته ده يا حيوان هو انت اول مره تسوق عربيه ثم وضعت قبله على راس رنيم وهى تقول معلش يا بنتي والله مكانش يقصد ده غلبان والله وحمار
رنيم بغضب: ابدا انا لازم اكلم البوليس واخد حقي ده فوق ده كله بيقولي لازم ن نتجوزوا عايز يتجوزني عشان ما يدخلش السجن
هنا وقع فم يونس على الارض من صدمه وهو يقول انا قلتلك كده امتى يا بت دى كذابه يا ماما متصدقهاش اقسم بالله انا ماقلتش كده
روح بغضب :اسكت يا حيوان هو انا هصدقك بعد كده بقى تكذب علي وتقولي مفيش حاجه وانت خبطت واحده وكنت هتودي نفسك في داهيه لولا ان ابوك قالي مكنتش هعرف يا يونس حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا يونس هو انا ربيتك على كده يا ابني ربيتك على انك تدوس على خلق الله
يونس بغضب :اقسم بالله ما جئت جنبها ده هي اللي رمت نفسها تحت العربيه
ثم نظر الى رنيم بغضب وهو يقول :اتكلمي يا نيله انا جيت جنبك ولا اصلا قربت منك
رنيم بدموع وهى تدخل داخل احضان روح وتقول : ده كان هيقطعنى تحت العربيه يا مدام اه يا عيني على زهره شبابي اللي راحت دمرنى ودمر زهره شبابي بعربيته ولا كمننا عشان واحده غلبانه وضعيفه ومنكسره مليش حد في الدنيا دي هيحصل فيا كدا
روح بغضب:لا متقوليش كدا انا هجبلك حقه من حباب عينه وبعدين هو مش ابني بس والله لا اجيبلك حق ما تضايقيش يا بنتي
ثم نظرت الى عماد بغضب وهي تقول له: ما تتكلم يا عماد قول اى حاجه
عماد بهدوء :يعني عايزاني اعمل ايه كل واحد عارف مصلحته يا روح وانا مقدرش اتكلم
روح بغضب :عارف مصلحته ايه وهباب اى ابنك داس على بنت وكان هيموتها وانت تقولي عارف مصلحته
ثم نظرت الى يونس بغضب وهي تقول له: وانت يا حيوان هتتجوز البنت دي عشان تصلح غلطتك اللي انت عملتها ثم نظرت الى عماد بجديه: وانت يا عماد روحوا اجيب الماذون عشان يكتب الكتاب قالت ذلك واخذت ميرنا في حضنها التي كانت تتصنع البكاء بكل حرفيه اما عماد نظر الى ميرنا وهو يغمز بعينه كما انه يقول لها :اي خدمه انا تحت امرك
كل هذا يحدث و ذلك المسكين ينظر لهم بصدمه فلا يصدق ما يحدث معه بتاتا فما حدث الان لا شيء سوى انه جنان رسمي اخذ ينظر الى رنيم بكره ويقسم انه سوف يجعلها تكره نفسها هى من طلبت وهى من سوف تتحمل النتيجة
اما ميرنا كانت تجلس على الفراش بملل تفكر في شيء تفعله لكي تنتقم من كبرياء اخوها المغرور ومن امها التي تركتها في اكثر وقت كنت تحتاجها فيه ولكن قطعها دخول الطبيب الذي نظر لها باستخفاف وهو يقول: ايه عامله ايه
ميرنا بدون تفكير :تتجوزني
نظر لها رامز بسخرية وهو يقول شكل الانتحار مقصرش عليكي جسدياً بس قصر عليكى عقلياً انتي بتقولي ايه انتى اتجننتي
ميرنا بهدوء :باقولك تتجوزني
رامز بسخريه :لا فعلا انت شكلك بجد اتجننتي
قال ذلك وكدا ان يخرج من الغرفه ولكن اوقفها صوت ميرنا وهي تتحدث بهدوء: انا مش مجنونه انا واعيه لكل كلمه بقولهالك دلوقتي تتجوزني هاديك الفلوس اللي انت عايزاه كله شوف انت عاوز قد ايه وانا ممكن ادفعهلك في غمضه عين بس اهم حاجه توافق انك تتجوزني لمده خمس شهور
رامز بسخريه: طب عاوز اعرف اى سبب انك تطلبي الطلب ده اصل لو فى لعبه انا مجلس ادخل لعبه انا مش عارفها
ميرنا ببرود : عاوزه اربي امي واخويا و اعرفهم ان اللي هم بيعملوا معايا ده غلط وفي ها هتساعدني ولا ايه
رامز بهدوء: بس اللي انتي بتفكري فيه ده هيضرك انتى كمان يعني مش هيكون حاجه عاديه لا بلعكس هيكون دمر ليكى انتى كمان
ميرنا بغضب وقوه :انا مش مهمه عندي حاجه دلوقتي غير انا عايزه اعمل اللى قالتلك عليها هتوافق تمام مش هتوافق انا ممكن الاقي الف واحد ثاني وهياخد برده اللي هو نفسه فانا قلت اقولك انت يمكن العرض ويكون احسن ليك
نظر لها رامز من راسها حتى قدمها وهو يقول: تمام بس انا عندي شرط
نظرت له ميرنا بالسخريه وهي تقول: شرط اى يمكن اوفق ويمكن لا
رامز بهدوء وهو يلعق شفايفه وهو يقول: يكون جواز شرعي من كل الاركان يعني هتكوني امراتي فعلا
ميرنا بغضب: انت حيوان وزباله اى اللى انت بتقوله ده اطلع برا يا حيوان
رامز بسخريه :تمام مفيش وانا لما يجي يدخل اخوكي هاقوله على اللي انت قولتى عليه وفهمه انتى عايزه تعملي ايه ايه رايك
نظرات له ميرنا بغضب وهو تقول بغضب: تمام ماشي انا موافقه
رامز بهدوء: وانا كمان موافق ها تحبي يكون جواز شرعى ولا عرفي
ميرنا بغضب :طبعا شرعي مش عايزه اعرفي
رامز بجديه :خلاص عندك كم سنه
ميرنا بتوتر :21
رامز بهدوء: يبقى تقدر تجوزي نفسك بنفسك هو ده المطلوب خلاص انا هاكلم ماذون يجيء وهادخله غرفتك على انه دكتور ونكتب الكتاب ونقعد الجواب وتبقى عروستي
ميرنا بغضب عايزه الجواز يبقا من خمس شهور فيتو
رامز بهدوء: تمام الموضوع ده سهل بس لقسيمه برده هتاخذ وقت
ميرنا بهدوء: مش مشكله هتاخذ الوقت اللي هي تاخذه بس اهم حاجه انا الجوز يكون من خمس شهور
رامز بهدوء : وانا كمان معنديش مانع
خرج رامز من الغرفه وهو لا يصدق ما هذا الشيء الذي وافق عليه ولكنه اقنع نفسه انه قد وافق لان ميرنا عجبته فهي من النوع المفضل انها قطه شرسه الى حد الهلاك وايضا تمتلك جسد انثى رائع يجعل اي رجل يتمنى ان تكون زوجته وغير كل ذلك انه سوف يتزوج لمده من الوقت على سن الله ورسوله ولكن يوجد مشكله واحده كيف سوف يعلم اهله بذلك القرار المفاجأ ولكن فكر لبعض من الوقت وقال ان لا يهم ان اهله يعلمه تلك الزيجه فهي زيجه مؤقته ليس لها قيمه هو سوف يقضي خمس شهور فقط مع ميرنا ليس اكثر من ذلك
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
بعد مرور عشرين دقيقة كان يخرج المأذون من غرفه رنيم التى كنت تنظر إلى. يونس بفرحه حته انها كدت ان ترقص من كثره الفرح ولكن ما جعلها تسعد أكثر من ذلك يد روح التى التفت حولها وهى تاخذ فى حضنها وتقول الف مبروك يا روحى يا مرات ابنى يا عسل يلهوي يا ناس بقا انا مرات ابنى قمر كدا
ولكن قطعها عماد الذي قال لها تعالى يا روح نخرج عشان نسيب العرسان يقعدوا لوحدهم شويه قال ذلك وهو يغمز لرنيم التى كدت أن تذهب وتقبله من فمه
بعد خروجهم اخذت تسبل رنيم بعيونها وهى تقول بفرح الف مبروك يا قلبي
يونس بغضب :بقولك اى يا بتاع انتى العدة عن خلقتى عشان انا مش طايقك ولا طايق نفسي اصلا
رنيم بستغراب :ليه بس يا روحى فى اى هو فى عريس يقول كدا لعرسته ولا انت عاوزنى ازعل ولا اضيق يعنى ده انا عروستك القمر إلى انت بتحبها
انقض عليها يونس وهو يمسكها من ذراعها بقوه بقولك اى يا بت انتى بطلى. ترفع ضغطى انا هيجلى السكر بسببك بقا انا اتجوز كدا اه انتى تطلعتلى منين بس انا عاوز افهم
رنيم بحب :طلعت من الأرض يا قلبي
شد يونس فى شعره وهو يقول انا عاوز بس انتى ليه بتعملى فيا كدا هو انا عملت معاكى حاجه واحده عشان تعملى كدا
رنيم بهدوء:انت مالك بس يا يونس أهدى يا قلبي بدل ماتموت وترمل وانا لسه صغيره على كدا
هنا توسعت اعين يونس بصدمه و خرج من الغرفه وترك رنيم التى ما انا خرج يونس من الغرفه حته اخذت ترقص كالمجنونه على الفراش ولكن قطعها دخول عماد عليها الذي نظر لها بهدوء :اى خدامه انا عملت كتير عشان اسعدك
رنيم بابتسامه:ربنا يخليك اللغلابة يا عمده ده انت حبيبي
عماد بسخرية:يا شيخه اتنيلى ده انا هنفخك ده انتى خليتى الود بموتك ليه عملتى فى الواد ده
رنيم بهدوء:ليه بس كدا يا عماد ده انا بحبك المهم دلوقتى خالى ابنك يهدى شويه لان انا حسه أنه هيموتنى
عماد بسخرية:لا متخفش هو هيموتك فعلا
قال ذلك وخرج من الغرفه وترك رنيم تنظر له بصدمه
ام عند ميرنا كان يدخل جاسر على صوت المأذون وهو يقول بارك الله لكم وجمع بينكم فى خير
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية كذبة صنعت عشق" اضغط على أسم الرواية