Ads by Google X

رواية عشق احفاد الصياد الفصل السادس عشر 16 بقلم اسراء هاشم

الصفحة الرئيسية

   رواية عشق احفاد الصياد الفصل السادس  عشر بقلم اسراء هاشم


رواية عشق احفاد الصياد الفصل السادس عشر 

عند ريناد بتكون بتعيط ومنهارة ومش عارفه تعمل اي هي ملهاش حد فالدنيا غير مامتها وبس واسراء بتقوم ريناد تمسك موبيلها بتتصل علي اسراء وهي منهارة 
اسراء بتلاقي موبيلها بيرن بتشوف المتصل بتلاقيها ريناد 
بترد اسراء بتلاقي صوت ريناد اللي بتعيط 
ريناد:  اسراء ماما مش بترد عليا يا اسراء ماما مشيت وسابتني لوحدي وبتعيط بانهيار 
اسراء:  بخضه من كلام ريناد وصوتها المنهار ريناد اهدي يحبيبتي انا جيلك بتقفل اسراء مع ريناد بتلاقي حنان ومراد بيسالوها في اي 
بتحكلهم اسراء عن مكالمتها مع ريناد بتحزن حنان وبتزعل ودموعها بتنزل بحزن لان هي كانت بتحب مامت ريناد وبتعتبرها زي اختها 
اسراء ماما انا لازم اروحلها مش هيننفع اسيبها كدا حنان بزعل روحي يبنتي هي لوحدها ومعهاش حد وانا هفضل مع همسة 
مراد:  انا هروح معاكي يا اسراء وسليم خلاص هيفوق هيفضل هو مع عمتو وبتمشي اسراء هي ومراد وهي قلبها وجعها علي صحبتها وبتوصل اسراء هي ومراد لبيت ريناد 
ريناد قاعده جمب مامتها وبتعيط بانهيار بتلاقي الباب بيخبط بتقوم تفتح بدموع بتلاقي اسراء بتترمي فحضنها وتفضل تعيط بانهيار ووجع وصوت عياطها بيعلي اسراء بتعيط علي وجع صحبتها وبتحاول تهديها 
ريناد:  بعياط سابتني يا اسراء مبقاش ليا حد سابتني لوحدي لي طب لي مخدتنيش معاها 
مراد:  بتنزل دمعه من عيونه علي انهيار وكلام ريناد 
واسراء:  بتحضنها اكتر اهدي يحبيبتي هي دلوقتي ربنا يرحمها يحبيبتي ادعيلها يريناد هي دلوقتي مش محتاجه منك غير انك تدعيلها ولازم تبقي قوية يريناد 
مراد:  بيتصل علي امير وبيقولو يجيلو هو وايان وبيحكيلو علي اللي حصل 
امير: قلبه بيوجعه علي ريناد وبياخد عربيته وبيسوق بسرعه رهيبه عايز يوصل بسرعه عشان يشوفها ويطمنها يقولها انا جمبك انتي مش لوحدك امير بيوصل امير بينزل من عربيته وبياخد السلم جري وبيدخل شقه ريناد بيلاقيها منهارة تماما واسراء واخدها فحضنها دموعو بتنزل علي وجعها بيمسحها بسرعه 
مراد:  امير احنا لازم نقوم احنا بمراسم الدفنه لان اللي عرفتو هي ملهاش حد نهائي امير بيبص لمراد بحزن حاضر 
وبيوصل ايان وبيبداوء مراسم الدفن لمامت ريناد وبتكون معاها اسراء وامير ومراد وايان 
في المستشفي بيكون قاعد سليم وحنان مستنين همسة تصحي بتبداء تفتح همسة عيونها بيشوفها سليم بيقوم بلهفه يقعد جمبها بتصحي همسة بتشوف سليم فوشها وبتبداء تفتكر الحادثه وانها مبقتش تقدر تمشي تاني وبتبداء دموعها تنزل 
سليم بخوف:  همسة مالك بتعيطي ليه 
حنان:  بحزن مالك يحبيبتي في حاجه وجعكي 
همسة:  بدموع وجع قلبي اللي وجعني يماما اوي وبتزيد فعياطها حنان بتقرب منها تحضنها بتشدد همسة من حضن مامتها وبتتكلم انا مش همشي تاني يماما كل حياتي ضاعت
حنان:  بحزن اهدي يحبيبتي مين قال كدا هي شوية وقت وهتخفي يحبيبتي الدكتور قال هتمشي علي الجلسات ولازم تكوني قوية وعندك ارادة همسة بتتكلم بجد يماما يعني انا همشي تاني 
حنان:  اه يحبيبت ماما هتخفي بس لازم تكوني قوية وانا عارفه ان بنتي قوية وهتخف 
همسة:  ماما فين اسراء 
حنان: بزعل عند ريناد مامتها توفت 
همسة:  بدهشه وحزن ربنا يرحمها طب ريناد عامله اي يماما اكيد تعبانه ربنا يصبرها 
حنان:  بحزن يارب يحبيبتي انا كلمت اسراء وهي معاها هي ومراد وامير وايان وكانو هيدفنوها 
همسة:  ماما انا عاوزة امشي من هنا يماما ونبي 
حنان:  هنسال الدكتور الاول يحبيبتي ويشوف هينفع ولا 
سليم:  هسال الدكتور بتبصلو همسة ومبتتكلمش 
حنان ماشي يا بنتي بيضايق سليم من تجاهل همسة ليه 
وبيخرج بضيق وبيسال سليم الدكتور وبيتفق مع الدكتور تجيلها كل يوم دكتورة فالقصر عشان الجلسات ويبعت ممرضه تفضل مع همسة وبيخلص ورق خروج همسة 
وبيمر الوقت سريعا وبتخرج همسة من المستشفي وبترجع القصر 
ريناد بتفضل جوة حزنها مبتتكلمش وساكته اسراء وامير بيكونو زعلانين عليها وبيتم دفن مامتها بمساعده مراد وامير وايان 
اسراء:  بتتكلم مراد هو انا ينفع اخد ريناد معانا القصر 
مراد:  بهدوء اه طبعا جدو مش هيقول حاجه 
اسراء:  شكرا يمراد لاني مش هينفع اسيبها لوحدها فالحاله دي 
مراد:  اسراء انتي هبلة بتشكريني علي اي علي فكرة ده بيتك برادو وتستضيفي فيه اللي يعجبك 
بتاخد اسراء ريناد وريناد بتكون فعالم تاني بتتحرك معاها وهي لا حول ولا قوة لها ساكته مش بتتكلم دموعها بتنزل بصمت 
امير قلبة وجعه ونفسة ياخدها فحضنه ويطمنها نفسو يسمع صوتها تاني بس حس بامل انها هتتحسن لما تروح معاهم القصر وانو مش هيسبها هيفضل جمبها لحد ما يخرجها من اللي هي فيه 
بيوصلو القصر ريناد واسراء ومراد وامير وايان وبيدخلو 
بيكون الكل موجود الكل بيحزن اول ما بيشوفو شكلها صح هما مشفوهاش غير مرة بس حبوها 
بتحضنها حنان وريناد بتعيط فحضنها وبتزعل حنان عليها لان هي عارفه قد اي فراق الام صعب والكل بيكون جمبها وبيحاول يواسيها 
نهي:  يوووووة بقا مش هنخلص من جو الهندي ده والدراما دي كلهم حواليها خلاص يعني امها ماتت مش حكاية يعني 
ست شريرة مفيش فقلبها رحمه 😢🤡 
بتمر الايام اسيل بتخف من الادمان وبتتكلم مع جدها انها عاوزة تنزل تشتغل فشركه معاهم وجدها بيفرح بتغيرها وبيوافق 
وهمسة بتتحسن تدرجيا وماشيه عالجلسات وبتتجاهل سليم تماما ومبتتكلمش معاه 
ريناد:  اسراء وحنان ومريم واسيل وهمسة كلهم حواليها وامير كمان وبيحاولو يخرجوها من حالتها وابتدت تتحسن شوية 
اسيل نزلت الشركه معاهم واتغيرت للاحسن وايان ابتداء يتقرب منها وهي كمان ابتدت تقرب منو واقتنعت انها بتحبو بس مش هتقدر تقولو  
مراد واسراء علاقتهم اتحسنت واسراء ابتدت تتعود علي وجود مراد فحياتها وانو اللي حصل ده غصب عنو وقررت تنسا وتبداء معاه صفحه جديدة لانها ابتدت تحس انها بتحبو 
نهي:  بتشوف اسيل راجعه من الشركه بتاخدها من ايدها وبتدخل اوضتها 
اسيل اي يماما في اي 
نهي:  في انك مبقتيش عجبني يا اسيل 
اسيل: لي يماما 
نهي:  انتي اتغيرتي يا اسيل وسايبه مراد لي العقربه تاخدو  منك وانا مش هقبل بي ده يا اسيل احنا لازم ننفذ اللي اتفقنا فلوس مراد لازم تكون معانا احنا 
اسيل:  ماما انا مش هنفذ حاجه يماما ومراد دلوقتي متجوز وواضح انو بيحب مراتو  كفاية بقا يماما انا مصدقت اتغير اه اتغيرت بس لي الاحسن يماما وانا مستحيل اعمل اي حاجه وحشه تاني يماما وبتسبها وتمشي بحزن علي امها اللي كل اللي يهمها الفلوس وبس  ومش فارق معاها ولادها 
نهي:  بغل غبيه يا اسيل عاوزة تضيعي كل حاجه طالعه زاي ابوكي بس لا انا مش هرتاح غير لما انفذ اللي فدماغي ولازم اخلص منهم كلهم  
بتتصل نهي بشخص وبتتفق معاه علي انو  :::::::::::::::::::::::::::::::::::: 
بتقفل وبتبتسم بخبث 
رشاد:  بيدخل لي محمود اللي باين عليه التعب من التعذيب اللي رشاد بيعملو فيه وبيمنع عنو الاكل بالايام وكمان بيخلي حراسة تضربة 
رشاد:  بيحدف لي محمود صور لمراتو وبناتو بيمسكها محمود يشوفها 
رشاد:  انا قولت اوريك بناتك وزوجتك المصون عشان تعرف انا قد اي حنين 
محمود بيشوف الصور باشتياق ودموعو بتنزل بناتو كبرو وبقو عرائس كان نفسو يكون معاهم وكان نفسو يقولهم سامحوني 
رشاد:  لا لا انت بتعيط يمحمود مكنتش اعرف قلبك رهيف كدا اومال لما تعرف اللي هقولهولك بقا بس انا عشان شخص كويس هقولك ومش هخبي عليك بنتككك الصغيرة عملت حادثه واتشالت 
محمود بزهول معقول بنتو اتشالت بيعيط بقهر انو مش قادر يقف جمب ولادة 
رشاد: لا ولسة المفاجاه عارف مين السبب فالحادثه دي وبيضحك بخبث انا  بس بنتكك عدت منها ومامتتش اتشلت بس بس اوعدك انهم هيموتو قريب 
محمود:  بغضب انت اي يا اخي انت حيوان ده الحيوانات عندها قلب عنك جايب كل الشر ده منين وكل ده عشان اي وبيتكلم بغضب هقتلك يرشاد لو فكرت تاذي ولادي او تقرب منهم اعمل فيا اللي عاوزو بس متقربش منهم 
رشاد:  بكرة وحقد مش هتقدر تعمل حاجة يمحمود عشان انت تحت رحمتي وهحسرك علي ولادك وبكرة تشوف وبيسيبو ويخرج 
رشاد: لرجالته عاوزك تنفذ اللي قولتلك عليه  النهاردة 
بياتي المساء علي الجميع والكل عالسفرة 
بيتكلم عز:  عامله اي يريناد النهاردة 
ريناد:  بهدوء الحمد الله يجدو  بتتكلم ريناد انا متشكرة ان حضرتك خلتني فبيتك لحد دلوقتي بس انا الحمد الله بقيت احسن وعايزة ارجع شقتنا بكرة وشكرا اوي لحضرتكك 
عز:  بهدوء ونبرة حنونه اولا مش عاوز اسمع كلمه شكرا دي انتي زايك زاي اسراء عندي  وبعدين ده بقا بيتك خلاص ومفيش حاجه اسمها ارجع بيتي انتي هتفضلي عايشه معانا ومش عاوز نقاش فالموضوع ده يريناد وكلنا عيلتك وانتي بقيتي من العيلة وبقيتي مسؤلئه مني واي حاجه هتحتجيها تقوليلي لحد ما اسلمك لعريسك 
ريناد:  بس يجدو مش هينفع عز بمقاطعه ريناد انا قولت مش عاوز نقاش فالموضوع ولا اعتراض واللي قولتو يتنفذ 
حنان:  بابا معاه حق يريناد وبعدين يحبيبتي هو انا مش زاي ماما ولا اي واسراء وهمسه اخواتك 
ريناد:  طبعا حضرتك زاي ماما الله يرحمها انتو احلي حاجه فحياتي  رينا يخليكو ليا بجد مش عارفه من غيركو كنت عملت اي 
امير:  طب يجدو بمناسبه ان الكل متجمع كدا بصلي علي النبي::  عليه افضل الصلاة والسلام الكل يسمعني كدا ويركز معايا عشان انا هقول كلام مهم 
مراد:  قول اخلص يبني عاوز تقول اي مش 
امير:  يبني انت دايما كدا بتفصلني 🙄
بيبص لريناد بابتسامه جدو انا عاوز اتجوز
بيبتسم عز علي حفيدة بيفهم هو عاوز يتجوز مين 
مراد: ببرود ها وبعدين متتجوز هو حد مسكك يبني 
امير:  ابو شكلككك واخد رخم بيبتسمو الجميع 
وبياكلم عز: ويترا مين العروسة بقا  
امير بيبص لريناد وبيبتسم جدو انا عاوز اطلب ايد ريناد منك 
ريناد: بزهول وبتشرق 😂😂😂  بيناولها امير كوبية المياة بصدمه 
الكل بفرحه انو اختار ريناد لان كلهم حبوها وشايفنها مناسبه 
امير:  ها يجدو قولت اي 
عز:  بابتسامه انا عن نفسي موافق المهم راي ريناد وبيبص لريناد بابتسامه ها يريناد اي رايك 
ريناد:  بتبقا مكسوفه ووشها بيحمر لان العيلة كلها نظرها عليها ومستنين راي ريناد 
بتبتسم اسراء علي خجل صحبتها الواضح 
امير متوتر ومستني رد ريناد وواقف مستني رد ريناد والدقيقه بتمر عليه بسنه 
عز:  بيبتسم علي خجل ريناد وبيتكلم بمشاكسه العروسه شكلها مش موافقه ريناد بتلقائيه وبسرعه لا موافقه يجدو
بتلعن ريناد نفسها علي غباءها وتسرعها وبتتمني الارض تنشق وتبلعها 😂😂 
بيبتسم عز علي ريناد وخجلها بيجري امير عليها يشيلها ويلف بيها وافقت وافقت يبشر اخيرا هتجوز 😂😂😂 الكل بيضحكك علي جنان امير وريناد بتتصدم من حركه امير وبتضحك علي جنانه وبتكون مكسوفه لان كل العيلة موجودة 
عز:  بحده مصطنعه امير نزل ريناد اي مش عامل احترام ليا 
امير:  معلش يجدو من فرحتي بس وبينزل ريناد والكل بيبداء يباركلهم بفرحه كبيرة 
معاده نهي اللي هتموت من غيظها وهتطلع دخان من ودنها 😂😂🤡 وبتقوم وبتطلع اوضتها بغيظ 
امير:  جدو انا عاوز الفرح الاسبوع الجاي ريناد بدهشه الاسبوع الجاي بسرعه كدا  
امير:  ايوة اسبوع حلو اوي  ده كتير كمان الكل بيضحك عليه 
امير  : بمشاكسة  يجدعان حسو بيا بقا عاوز اتجوز تعبت من الوحدة 😂😂😂 
عز:  بابتسامه خلاص الفرح هيبقا بعد اسبوعين 
امير: لسه اسبوعين هضطر استحمل عشانك يقمر بتتكسف ريناد وبتجري تطلع اوضتها  
وبيبتسم الجميع علي خجلها وبيتكلم مراد عجبك كدا خليتها تتكسف 😂 امير بس يبابا بيمسكو مراد من قفاه بتقول لمين كدا ياض انت  
امير: بمروغه يعم بهزر انت مبتهزرش يرمضان 😂 اوعا ايدك دي انت علطول كدا مبتعرفش تتكلم غير بايدك 
مراد:  لا يخفيف مبهزرش  وبيضحكو الجميع علي مشاكسة مراد وامير وبيطلع الكل ينام بفرحه 
بعد النص الليل والكل نايم  بيصحا ايان بيكون عاوز يشرب بيبص جمبو مش بيلاقي مياة بيقوم بنعاس وينزل المطبخ يشرب 
بيدخل شخص مقنع القصر من غير ما حد يشوفو بيبداء يروح عند كل اوضه فالقصر ويقفل بابها بالمفتاح 
وبعد ما بيخلص بيرش بنزين فالقصر  كلو وبيبداء يشتعل الحريق فالقصر من كل اتجاه والكل نايم مش حاسس بحاجه ووووووووو 

يتبع الفصل السابع عشر اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent