Ads by Google X

رواية عشق أحفاد هواره الفصل التاسع عشر 19بقلم دنيا السيد

الصفحة الرئيسية

    رواية عشق أحفاد هواره الفصل التاسع عشر بقلم دنيا السيد


رواية عشق أحفاد هواره الفصل التاسع عشر

وليد بصدمه.... انت بتقول اي يا مازن
مازن ببرود..... الي سمعته لو يهمك انك تتجوز اختي وانا موافق ومبسوط نفز الي قلتلك عليه وسعتها هسلمهالك بإيدي 
فكاد ان يتعرض وليد ولكن نظر له صقر بمعني وافق 
فتنهد وليد وقال.... تمام يا مازن انا موافق 
فنظر له مازن هل وافق ام يمزح معه
وليد... اي مستغرب ليه منا مستحيل اتجوز اختك 
غصب عنك انت اخوها وحقك تعترض او توافق برحتك شوف اي الوقت الي ينسبك وانا جاهز ثم تركهم وخرج 
مازن.... تماام انا هنزل اكلم جدي وابويا وعرفهم وعرف ياسمين وخرج هو ايضا وتركهم 
فهد.... اي الهبل دا  اذا كان الحفله دي كلها معموله لوليد ومالك وحمزه متتطفلين 
صقر بثقه.... مازن كان لازم يعمل كدا علشان يثبت لوليد انو غلط وان مش هيقدر يتجوزها قبل ما يعمل حساب لاخوها
مالك.... هو عندو حق بس كسر فرحة اختو ووليد
صقر... هو عارف الصح من الغلط وهو حر محدش ليه يدخل
وليد استهتر بيه وكان لازم يتقرص يلا احنا ننزل نشوف العمال وصلو لفين 
عند مازن بعد مده خرج من عند جده وعمه بعد ما اتفق معهم 
وصعد الي ياسمين  وبلغها قرارو واخبرها انها تلبس نفس الفستان الي كانت هتحضر بيه خطوبتها وتسيب كل حاجه زي ما هيا الي هيتغير بس ان خطوبتها هي ووليد هتتأجل شويه فحزنت ياسمين ولكنها وافقة علي طلب اخوها فهي ايضا اخطأ في حقه وعليها الاعتذار وتحمل نتيجة خطأها 
غرام.... يعني ايه هتتأجل انا كان نفسي احضر خطوبتك
ياسمين بابتسامه  حزينه... عادي محصلش  حاجه كل حاجه هتفضل زي ما هي يعني نفس الفستان والميكب بس الخطوبه هتتأجل مش اكتر 
يارا طب والشبكه الي نقتيها
ياسمين.... ما هتتعان اي الذكاء بتاعك دا يلا خلينا نلحق نخلص
فنتهي اليوم علي البعض بسعادة والبعض الاخر بحزن وبعضهم بحيرة وتفكير في القادم
قضي وليد الليل كله فوق السطح ينظر للسماء بحزن فكان يحلم بذلك اليوم الذي سيجعلها فيه على  اسمه وملكه علي  عرش قلبه
عند فهد كان يقف في شرفة غرفتها وينتظر خروج غرام ولكنها لم تخرج فتنهد بحزن ودخل في منذ ذلك اليوم الذي اخبرها بحبه لها تتجنبه ولم تعد تتحدث معه مثل السابق
ام عند غرام فكانت تنظر لصور حبيبها الراحل وتبكي بحرقه وتقول 
غرام....انا اسفه اني سمحتلو يقرب مني كدا اسفه اني خنت ثقتك انت حبيب قلبي ومالك عقلي وقلبي مستحيل احب غيرك بس الي قربني منه حسيت معاه بلامان والراحه الي لقتهم معاك بس غصب عني اوعدك انا همشي من هنا ومعنتش هشوفه تاني ولا اتكلم معاه انت وبس الي في قلبي ولو كنت في نظرهم مت فانت عايش جوه قلبي 
ونامت مكانها من كثرة بكائها
عند نور كانت تنظر للسماء وتغمض عينيها بقوه وكأنها تمنع نفسها من التفكير فجائها صوته الرجولي يقول لها
صقر...متحوليش تخرجيني من تفكيرك علشان انا ساكن قلبك وعقلك زي ما انتي ساكنه عقلي وقلبي 
فنظرت له نور وقالت
نور...وجايب الثقه دي منان
صقر بأبتسامه لا تليق سوي له..من قلبي يا ملاكي قلبي شايفك ملكي وشايف حبك ليه في عنيكي
نور....بلاش الثقه الزايده دي علشان متتخزلش 
فقهقه صقر وقال بثقه.....بكرة اثبتلك 
فتركته نور ودخلت فأوقفها صوته قائلا
صقر....نور
فدق قلبها بقوة عندما سمعت اسمها من فمه وأقسمت ان صوت دقات قلبها قد وصل لمسامعه
صقر....قلبك دليل علي حبك لما تمرد عليك ودق  مجرد ما نطقت اسمك، نور انتي ملكي سوء اعترفتي بكدا أو لأ من اول مره شفتك فيها وانت بنت 10 سنين وانتي بقيتي ملكي يا ملاكي 
فتركته نور ودخلت وهي تلتقت انفاسها بصعوبه وقلبها يقرع طبوله بقوه 
نور....معقول اكون فعلا حبيتك يا صقر
عقلها....هتضعفي تاني يا نور
الاقلب...الحب عمره مكان ضعف
العقل....بس مبيجبش غير وجع وفراق 
القلب....بس انت بتحبيه يا نور مهما انكرتي بتحبيه قلبك الي بيتمرد عليكي اول ما يسمع صوته لما بيكون نفسك تشفيه طول الوقت احساسك براحه وانتي جنبه ولا الامان الي لقتيه لما نمتي في حضنو طول الليل احساسك ان قلبك بيرقص من الفرح بقربه وعنيه الي بتسحرك وتحسي كأنه بيحاوطك بحبه وبيغسل حزنك كل دا ومش حب تفكيرك فيه طول الوقت حتي في احلامك بتلقيه سيبي قلبك وعيشي يا نور 
نور بعد صراع دام طويلا 
انا لازم امشي بكرة بعد الخطوبه لازم امشي ورجع لحياتي تاني 
هكذا حدثت نور نفسها ولكن لا نعلم هل للقدر رأي اخر
انزل الليل ستائره وغط الجميع في نوم مضطرب علي البعض وعميق علي الاخر واخير تشرق شمس يوم جديد تحمل في خيوطها الذهبيه الفرحه لقلوب ارهقها الحزن والفراق
تفتح فرح عينيه الخضراء علي اشعة الشمس الذهبيه لتتقابل مع عينيها فتعكس لونا يشع ببريق لامع 
نهضت لتأخذحمامها وهي تشعر براحه ونشاط غاب عنها لفتره وذهب احساسها بالحزن بل كانت تشعر بسعادة لا تعرف مصدرها وكيف لا وهي ستصبح اليوم ملك لم ملك روحها وآثر فؤادها منذ طفولتها صحيح هي لا تعلم انها ستصبح ملكه ولكن قلبها يشعر بقربه يشعر بسعادة تحاوط حزنها وانكساره لتعيد له نبضه من جديد
كان كبار العائله يشرفون علي التحضيرات فليوم سيشهد الصعيد علي جمع قلوب عاشقه حد النخاع متيمه بهذا العشق زاقت ألم الحنين والبعد قبل القرب
وحريم هذا القصر كعادة اهل الصعيد في مطبخ القصر يشرفون علي تحضيرات تلك الوليمه
اما الفتيات فجتمعو كعادتهم منذ يومين في غرفه واحده يتجهزون لتلك الخطبعه التي ستجمعهم معا في خيط يؤلف بين قلوب زاقة مرارة الحب قبل حلاوته
غرام....بنات البيوتي سنتر وصلو يا بنات 
وبعد ساعتين من التجهيز والتحضيرات حان وقت تلاقي قلوبهم ولكن كانت ياسمين وفرح كلا منها تشعر بالسعادة ولكن يحاوطها الحزن فرح تحزن علي قلبها بفراق حبيبه في ستصبح اليوم ملكا لغير كماتعتقد 
اما ياسمين فحزن قلبها علي رفيق دربها الذي بعد عذاب الحرمان سيصبح ملكها جاء القدر ولعب لعبته وابعدهم مرة اخري كما تعتقد
ارتدت يار فستان بالون الدهبي يشبه خيوط اشعة الشمس
وحجاب بنفس اللون فكان الفستان يضيق عند الصدر وينزل بإتساع من عند الخصر ال آخر الفستان وتضع تاج بسيط وقليل من الميكب فكانة تشبه الاميرات
ورتدت ياسمين فستان باللون السماوي وفروع الورد البيضاء وحجاب بنفس اللون وفرع من الورد بالون الابيض فوف الحجاب وميكب بيسط فكانة ايه في الجمال
اما فرح فرتدت
الاحمر القاني وتزينه حبات اللؤلؤ وحجاب بنفس اللون مع بشرتها البيضاء فكانت ملكه علي عرش الجمال ورتدت تاج بسيط 
ورتدت غرام....فستان بالون الافويت يتوسطه حزام باللون الدهبي وينزل بضيق وينتهي بديل طويل نسبيا وتركت لشعرها العنان ووضعت فرع من الورد فوق شعرها فكانة طالتها تختف الانفاس
اما عن نور فبعد معاناه لمحاولت اقناعها ارتدت فستان باللون الازرق يشبه زراق عينيها ذراع كت والاخر كوم وينول بضيق حتي الاخر فأظهر جمال جسدها المتناسق يتوسطه حزام الاستالس بالون السيلفر وترفع شعرها في تسريحه تظهر جمال عنقها وبعض الخصلات الشارده التي اظهرت جمال شعرها والقليل من الميكب فكانة فتنه لم يراها
اما نيرة فرتدت فستان بالون الكشمير ضيق من الصدر وينزل من عند العصر تنتيل ينزل بأتساع ويتوسطه حزام من نفس الون وحجاب بنفس اللون وتاج بسيط والقيلي من الميكب فلم تقل عنهم جمالا
اما عند الشباب
فكان حمزه يتألق ببدله اوكسيدو بالون الاسود وقميص ابيض وصدريه سوداء وببيونه سوداء ايدا ورفع شعر قليلا وارتدي ساعه الرولكس وكان علي قدر من الجاذبيه والوسامه وكيف لا وهو حمزه الهواري
اما وليد فرتدي  بدله بالون الرمادي وقميص ابيض وصديه رمادية اللون وببيونه بالون الرمادي ورفع شعره
 في تسريحه جذابه ورتدي ساعته وحذائه الاسود 
ورتدي مالك بدله باللون البيج (لون النسكافيه كدا😂 )وقميص ابيض وصدريه بالون البيج وببيونه بالون البيج وساعه بنية اللون وحذاء بني
ورتدي فهد بدله باللون الاسود وقميص ابيض وصدريه سوداء وببيونه سوداء وحذاء اسود ويضع منديل باللون الافويت
اما مازن فرتدي بدله بالون الأزرق الغامق وقميص ابيض بدون صدريه او ببيونه وترك اول ثلاث زراير مفتوحين ورفع شعره ووضع عتره المميز فكان مثال لاناقه والجاذبيه 
اما صقر فرتدي بدله سوداء وقميص اسود وايضا لم يرتدي صدريه او ببيونه وحذاء اسود ورفع شعره وظبط دقنه الخفيفه فكان مز من الاخر يعني😂😂
ورتدي عمر بدله بالون الرمادي وقميص ابيض وحذاء اسود فكانو جميعهم غايه في الجمال 
امتلئت جنينة القصر برجال الاعمال والاقارب فمن يفوت حفل كهذا فأتي الجميع من كل مكان لحضور تلك الحفله ومن يراها يقسم انها في افخم القاعت وليست في الصعيد 
وصل المأذون فجلس الجد وكيلا لفرح وامامه مالك وبدأ المأذون حتي انتهي بجملته الشهيره «بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير»
ثم جلس والد حمزه امام والده فكان الجد ايضا وكيلا ليارا وبدا المأذون حتي انتهي ب«بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير»
فوقف المأذون ليرحل ولكن مال عليه مازن ليخبره شئ ثم بدأ بعقد القران حتي انتهي ب«بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير»فنظر وليد بصدمه فوالده مازال جلسه وامامه جده والمأذون يعقد القران مره ثالثه فنتشله مازن من صدمته قائلا
مازن....متتفجأش دا كتب كتابك انت وياسمين
وليد....اااه ماش ثم نظر له بصدمه مخلوطه بفرح وقال
وليد....انت بتقول اي
مازن...لأ هتتصدملي كتير والغباوه هتظهر هرجع في كلامه 
فعانقه وليد بقوه فبادله مازن العناق وليد...انا متشكر قوي يا مازن انت احسن اخي في دنيا انا انا اسف اسف بجد
مازن بضحك.....انت بتتأسف ولا بتشكرني 
وليد الاتنين،ثم قال بس ازاي مش انت قلت لجدي وللكل انك هنأجل الخطوبه 
مازن بضحك
Flash back.                                                           
نزل مازن ودخل غرفة مكتب جده
الجد تعالي يا مازن محتاج حاجه 
مازن.....ايوه يا جدو عاوز من حضرتك طلب انت وبابا وعمي 
فستغرب الجميع
الجد...قول يا بني عاوز اي
مازن...عاوز اربي وليد شويه 
الجد بضحك.....ازاي
مازن...انا قولتلو اني مش موافق علي الخطوبه دلوقت وعاوز ااجلها
الجد....وانت عاوز تأجلها
مازن.....لا انا عاوز افهمه اني اجلتها وخليه يتربي شويه بس كل حاجه تمشي زي ما هي 
فضحك الجميع علي هذا الطفل في هيئة رجل
الجد...طب والمطلوب مننا
مازن بضحك....تطلع تقول لوليد ان الخطوبه وكتب الكتاب هيتأجل شهر
الجد بضحك...ماشي يابني ربنا يهديك  
خرج الجد وندها علي وليد
وليد...نعم يا جدي
الجد....خطوبه علي ياسمين هتتأجل شهر زي ما مازن عاوز هو برضو اخوها وليه رأي 
وليد بحزن....الي تشوفه يا جدي،عن اذنك ثم تركهم وخرج من القصر بأكمله
الجد لمازن ارتحت كدا علله تعقل
مازن بضحك ....جدا وتركه وصعد لياسمين
مازن ياسمين عوزك في كلمتين 
ياسمين...نعم يا مازن
مازن...انا قررت اني ااجل خطوبة انتي ووليد لشهر الجاي
ياسمين بصدمه...اي
مازن...اي في حاجه 
ياسمين بحزن...لا ابدا الي تشوفه يا حبيبي
مازن...تمام،ااه ولبسي نفس الفستان الي اخترتيه وكدا وبعدين ابقي جيبي واحد تاني
ياسمين...حاضر
ماازن..... تمام،ااه روحي كلمي ماما عوزاكي فنزلت ياسمين لتري والدتها اما مازن فستأذن ودخل عن الفتيات وقال
مازن....بصو يا بنات انا بربي يا سمين ووليد شويه وقلتلهم ان خطوبتهم اتأجلت شهر بس كل حاجه زي ما هيا فعوزكو تخلو يا سمين تلبس نفس افستان وتظبطوها تماما
غرام بضحك....الله عليك يا جامد متقلقش كلو  هيبقي تمام
 Flash Back End.                                                  
وليد بصدمه....تخطيط يهود.منك لله يا اخي كنت هتجبلي سكته قلبيه من كتر الزعل 
فضحك الجميع وانتهي  المأذون من عقد قران مالك ووليد وحمزه وسط سعادة الجميع 
الجد يلا ياولدي كل واحد يطلع يجيب مراتو وينزل
فصعد الشباب 
في غرفه يارا كانت تنتظر حمزه وسط سعادتها وتوترها ولا نخفل ايضا عن خجلها
دخل حمزه الي الغرفه فوجد اميرته تعطيه ظهرها 
حمزه.....احم يارا 
فلتفتت له يارا فنصدم حمزه من جمالها ونعقد لسانه 
وظل ينظر لها ببلاهه 
يارا بخجل....حمزه متبصليش كدا الله
حمزه...مبصلكيش اي يخربيت جمال امك يا شيخه ثم قترب منها ورفع يده يمسك  ذقنها ورفع وجهها اليه وقال بحب اخيرا يا ياره بقيتي ملكيوعلياسمي انا اسعد واحد في الكون كله النهارده ربنا يقدرني وسعد يا قلبي 
فنظرت له يارا بخجل وحب شديد
فضحك حمزه وقال....هتفضلي مكسوفه كدا علي طول ثم اقترب منها وطبع قبله رقيه علي وجنتيها فخجلت يارا وحمر وجهها
حمزه بقهقها...بموت فيكي وانتي عمله زي الطمطمايه كدا يلا علشان ننزل وامسك يدها وخرج من الغرفه ونزل للاسفل 
عند وليد دخل دخل الغرفه فكانة ياسمين وغرام ونيرة يجلسون معها فعندما رأو وليد خرجو فهم كانو علي علم بخطه مازن 
ياسمين بخضه وليد انت بتعمل اي هنا اطلع قبل ما مازن يشوفك ويزعل مني تاني 
وليد وهو ينظر لها بحب وعشق 
ياسمين...مش وقت تتنيحك خالص اخلص اطل فأسكتها وليد بقبله رقيقه سطحيه علي شفتيها ثم ابتعد ياسمين بصدمه من فعلته وانعقد لسانها
وليد بضحك....كويس عرفت ايه الي بيسكتك 
ياسمين بغضب...اي الي عملتوا دا 
وليد والله لو مسكتي لعمل اكتر من كدا وانتي عرفاني كلمتي وحده 
فصمتت ياسمين فقترب منها وليد بحب وقال مازن مش هيتكلم لان خلاص يا قلب وليد انتي بقيتي ملكي وعلياسمي ومحدش ليه عندي حاجه
ياسمين بصدمه.....انت انت بتقول اي يا وليد
وليد....الي اسمعتيه يا قلب وليد انتي خلاص بقيتي حرم وليد ابراهيم الهواري
ياسمين....بس مازن 
وليد...مازن كان بيربيني بس عمل دا كلو علشان يعرفنا غلطنا وانا خلاص اتربيت ودلوقتي كفايه اسأله ويله علشان مستنينه تحت ومسك يدها وأخذها وخرج ثم نزل للاسفل
اما عند فرح فكانت تجلس في غرفتها والحزن يكسو وجهها وتفكر في مالك وانها لان اصبحت زوجه لغيري فلم يعد من حقها ان تفكر به حتي
فقطع تفكيرها دخول احد الخلفه فعتقدة انه حسام فلتفتت له ببطئ وعندما رفعت رأسه نظرت بصدمه وقالت....
فرح بصدمه.......مالك

يتبع الفصل العشرون اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent