رواية لقاء مصلحة بقلم نوران جمال
رواية لقاء مصلحة الفصل الأول 1
استيقظ من نومه علي صوت هاتفه فيجد صديقه هو المتصل
ادهم بإبتسامة : انت لسه نايم قوم يالا سيف وياسين قربوا يوصلوا الشركة...
جاسر بهدوء:وانت فين..
ادهم بهدوء: ورايا مشوار مهم هخلصه و هروح الشركة علي طول ..
جاسر بهدوء:طيب متتأخرش عشان هنستقبل جدو من المطار "جاسر وادهم اولاد عم"...ليغلق معه وينهض من علي السرير لينزل الي الاسفل فيجد الخادمه تحضر له الطعام
الخادمة : اتفضل يا جاسر بيه...
جاسر بهدوء:هاكل لما ارجع وهيبقي معايا ادهم وسيف وياسين وجدو كمان نازل النهارده بمعني تخلصي شغلك بسرعه وتمشي قبل ما نوصل انتي عارفه مبيحبش حد يكون موجود ..
الخادمه بهدوء:حاضر ...ليخرج هو من الفيلا ويركب سيارته حتي وصل الشركه فوجد الجميع يعمل علي قدم وساق ليبتسم بهدوء اذاً سيف وياسين قد وصلوا
دخل جاسر مكتبه فوجد ياسين يتحدث في الهاتف وسيف يسير بغضب ليجلس علي الكرسي
جاسر ببرود:في ايه..
سيف بغضب: منعوا الصفقات توصلنا العربية اللي فيها البضاعة من شركة ايطاليا اتحرقت ..
ليهتف ياسين بحدة في الهاتف:قدامك نص ساعه تجيبلي مين اللي عمل كده ...ليصمت قليلا ثم يكمل بغضب اكبر :مين اللي قالك تاخد اجازه ..ليغلق الهاتف
وينظر الي جاسر وسيف
ياسين بحدة:فين ادهم ..
ليدلف ادهم في تلك اللحظة ليجد الجو مشحون ومتوتر وقبل ان يقترب ياسين منه
جلس ادهم ببرود
ادهم بإبتسامة: ماجد اللي عمل كده ..
سيف بسخرية:تصدق انصدمنا..
ادهم بمرح: كنت عارف انك هتنصدم..
ياسين بحدة:انت بتهزر يا زفت ..
جاسر ببرود :كفايه كلام واسمعوا للأخر انا وادهم عارفين ان ده هيحصل وعشان كده بدلنا العربيتين وكلمنا الشركة الايطالية تأمن العربية اللي هي هتبعتها فكفايه صوت عالي بقي وكل واحد يركز في شغله ..
لينظر ياسين لهم ببرود ليجلس ويضع اللاب توب علي قدمه "فهو هكذا شخصيته يغضب بسرعة شديدة وغضبه يختفي ويصبح بارد للغاية بسرعة شديدة ايضاً" ليضحك ادهم بإستفزاز
سيف بهمس لادهم:من وجهة نظري انك تسكت خالص خاصة ان لا انا ولا هو نعرف حاجة عن الموضوع ده انا مانع نفسي عنك بالعافيه فعدي اليوم ..
"سيف وياسين شقيقان وسيف يكبر ياسين بسنتين فقط ولكنهم مقربون من ادهم وجاسر بشدة سيف في نفس عمر جاسر وياسين مثل ادهم جميعهم من عائله واحدة عائلة السيوفي "
جاسر بهدوء: شويه كده وهنروح نستقبل مراد باشا من المطار ..لينظر الي ياسين ويكمل:وزعلان منك جدا يا ياسين فخد بالك...
ياسين بهدوء:ليه انا عملت حاجه...
جاسر بهدوء:لما ييجي هنعرف ...
ليسمعوا فجأه صوت السيارات في الخارج لينظر ادهم من الشباك فيجد فتاة جميلة وغريبة وقوية تنزل من السيارة وتدلف الي الشركة لينظر لهم
ادهم بإستغراب:انتوا مستنيين حد النهارده..
جاسر وياسين وسيف:لا ..ليجلس ادهم فينظرون له بإستغراب
ادهم بمرح: شكلها هتولع ..
بينما في الاسفل دخلت هي الي الشركة وخلفها اثنين من الحرس تسير بقوتها فمن لا يعرفها انها ليان صاحبة شركات L.D الجميع يتسائل عن كنيتها او اسم عائلتها ولكن لا يصلون الي اجابه فقط ما يصلون اليه هو اسم ليان ملكة الاقتصاد صعدت ليان الي الطابق العلوي وجائت لتدخل فأوقفتها السكرتيرة
السكرتيرة بإستغراب: حضرتك رايحة فين ...
ليان ببرود:داخله المكتب ..
لتمسك السكرتيرة الهاتف لتقول لجاسر فتنظر ليان لها بسخرية ثم تدخل بقوة وخلفها الحارسان والسكرتيرة
ليُصدم جاسر عند رؤيتها
السكرتيرة بقلق:انا اسفه هي دخلت بسرعة و...
سيف بمقاطعة:خلاص اتفضلي انتي يا يارا..لتخرج يارا
جاسر بهدوء: جايه بالحرس كمان ...
لتجلس ليان امامه واضعه قدم علي الاُخري
ليان ببرود وحدة : جاك اخرج ..
جاك بهدوء:اقف ورا الباب..
ليان بهدوء:عند العربية بره الشركه خالص ..ليومئ لها ويخرج هو والحارس الاخر
ياسين بإستغراب: يا تري ملكة الاقتصاد بتعمل ايه هنا..
ليان بإبتسامة ماكرة:اقعدوا واسمعوني كويس اوي ..لتصمت قليلا وتبدأ من جديد ببرود وهي تنظر الي جاسر :طبعا انتوا عارفين ان انا مش بحبكم ولا انتوا بتحبوني..لتنظر اليهم جميعا وتكمل:انا جايه في شغل ، مصلحة مشتركه بينا حاجه كده زي مبدأ عدو عدوي صديقي ..
سيف بهدوء:ومين العدو ده..
ادهم بهدوء:تقصدي ماجد..
ليان بإبتسامة: ذكي ومتابعني ..
ادهم بمكر :لو عايزاني احكيلك اخر مشكلة بالظبط احكيلك..
ليان بهدوء:مش فاضيه لكلام ملوش لازمه..ليضحك ياسين وسيف بهمس بينما تنهد ادهم بغيظ وشرب كوب الماء الذي بجانبه ليتكلم جاسر اخيراً
جاسر بهدوء:اتكلمي علي طول من غير لف ودوران..
ليان بهدوء:عايزه اخلص من ماجد وانتوا كمان عايزين كده وانا معايا الخطه وهنفذها بيكم او من غيركم بس كنت حبه اخليكم تشتركوا اصل انا مش انانيه عشان مخليكمش تحسوا بالنصر ده ..وقبل ان يتكلم جاسر
ليان وهي تقف:قدامك اربعه وعشرين ساعة ويجيني الرد هتشتركوا معايا ونساعد بعض ولا كل واحد لوحده وخلي في بالك ان انا بردو اللي هكسب ..ثم بثقة:انا مبخسرش ..لتضع الكارنيه الذي يوجد به رقمها علي المكتب ليقف جاسر بسرعة ويُخرج مسدسه من جيبه ويسلطه عليها ليندهش الجميع ولكن لن يتدخل احد امامهم يكفي المشاهدة الممتعة.
جاسر ببرود : ايه اللي يخلينا نثق فيكي ونوافق علي عرض زي ده ..
ليان بسخرية:المسدس ده مصوبه عليا انا ..
جاسر ببرود:سألتك سؤال تجاوبي...
لترفع ليان يدها لتنطلق رصاصة من خلف جاسر عن طريق الحائط الزجاجي لا احد يعلم من قام بإطلاقها هل معها قناصين ولكن لا يوجد حل غير ذلك
ليان بإبتسامه: لو عايزاها تصيبك هتصيبك بس هعذرك المرادي لسه عرضي موجود ومنتظره الرد ...لتلتفت الي سيف وياسين وادهم المدهوشين من ما حدث لتبتسم بهدوء وتخرج من الشركة لتدلف الي سيارتها وتذهب..
في الاعلي
ياسين بصدمة: حقيقي ده..
ادهم بسخرية :معاها قناصين ..
سيف بقلق من صمت جاسر : جاسر في ..
جاسر بمقاطعة وحدة:يالا نروح المطار ..ليخرج من المكتب وهو يتوعد لتلك الفتاة ما ذلك الجبروت وتلك القوة التي بها بينما نظر البقية الي بعضهم بهدوء وخرجوا خلفه وهم يحاولون توقع ما سيحدث .
بينما في السيارة كان جاك يقوم بالقيادة
جاك بهدوء : سمعت صوت رصاصه..
ليان بإبتسامه: حاول يلعب معايا ..
جاك بهدوء وابتسامه : ميرال رجعت من روما ووصلت الفيلا..
ليان بإبتسامة ماكرة :كويس ودلوقتي خليك مستعد انت وبقية الحرس في اي وقت ..
جاك بهدوء: واحنا جاهزين..لتبتسم هي ثم تنظر الي الطريق
ليان بهمس : كفاية تأخير دورك جيه يا ماجد ...
"فيا تري ماذا سيحدث ..
ادهم بإبتسامة : انت لسه نايم قوم يالا سيف وياسين قربوا يوصلوا الشركة...
جاسر بهدوء:وانت فين..
ادهم بهدوء: ورايا مشوار مهم هخلصه و هروح الشركة علي طول ..
جاسر بهدوء:طيب متتأخرش عشان هنستقبل جدو من المطار "جاسر وادهم اولاد عم"...ليغلق معه وينهض من علي السرير لينزل الي الاسفل فيجد الخادمه تحضر له الطعام
الخادمة : اتفضل يا جاسر بيه...
جاسر بهدوء:هاكل لما ارجع وهيبقي معايا ادهم وسيف وياسين وجدو كمان نازل النهارده بمعني تخلصي شغلك بسرعه وتمشي قبل ما نوصل انتي عارفه مبيحبش حد يكون موجود ..
الخادمه بهدوء:حاضر ...ليخرج هو من الفيلا ويركب سيارته حتي وصل الشركه فوجد الجميع يعمل علي قدم وساق ليبتسم بهدوء اذاً سيف وياسين قد وصلوا
دخل جاسر مكتبه فوجد ياسين يتحدث في الهاتف وسيف يسير بغضب ليجلس علي الكرسي
جاسر ببرود:في ايه..
سيف بغضب: منعوا الصفقات توصلنا العربية اللي فيها البضاعة من شركة ايطاليا اتحرقت ..
ليهتف ياسين بحدة في الهاتف:قدامك نص ساعه تجيبلي مين اللي عمل كده ...ليصمت قليلا ثم يكمل بغضب اكبر :مين اللي قالك تاخد اجازه ..ليغلق الهاتف
وينظر الي جاسر وسيف
ياسين بحدة:فين ادهم ..
ليدلف ادهم في تلك اللحظة ليجد الجو مشحون ومتوتر وقبل ان يقترب ياسين منه
جلس ادهم ببرود
ادهم بإبتسامة: ماجد اللي عمل كده ..
سيف بسخرية:تصدق انصدمنا..
ادهم بمرح: كنت عارف انك هتنصدم..
ياسين بحدة:انت بتهزر يا زفت ..
جاسر ببرود :كفايه كلام واسمعوا للأخر انا وادهم عارفين ان ده هيحصل وعشان كده بدلنا العربيتين وكلمنا الشركة الايطالية تأمن العربية اللي هي هتبعتها فكفايه صوت عالي بقي وكل واحد يركز في شغله ..
لينظر ياسين لهم ببرود ليجلس ويضع اللاب توب علي قدمه "فهو هكذا شخصيته يغضب بسرعة شديدة وغضبه يختفي ويصبح بارد للغاية بسرعة شديدة ايضاً" ليضحك ادهم بإستفزاز
سيف بهمس لادهم:من وجهة نظري انك تسكت خالص خاصة ان لا انا ولا هو نعرف حاجة عن الموضوع ده انا مانع نفسي عنك بالعافيه فعدي اليوم ..
"سيف وياسين شقيقان وسيف يكبر ياسين بسنتين فقط ولكنهم مقربون من ادهم وجاسر بشدة سيف في نفس عمر جاسر وياسين مثل ادهم جميعهم من عائله واحدة عائلة السيوفي "
جاسر بهدوء: شويه كده وهنروح نستقبل مراد باشا من المطار ..لينظر الي ياسين ويكمل:وزعلان منك جدا يا ياسين فخد بالك...
ياسين بهدوء:ليه انا عملت حاجه...
جاسر بهدوء:لما ييجي هنعرف ...
ليسمعوا فجأه صوت السيارات في الخارج لينظر ادهم من الشباك فيجد فتاة جميلة وغريبة وقوية تنزل من السيارة وتدلف الي الشركة لينظر لهم
ادهم بإستغراب:انتوا مستنيين حد النهارده..
جاسر وياسين وسيف:لا ..ليجلس ادهم فينظرون له بإستغراب
ادهم بمرح: شكلها هتولع ..
بينما في الاسفل دخلت هي الي الشركة وخلفها اثنين من الحرس تسير بقوتها فمن لا يعرفها انها ليان صاحبة شركات L.D الجميع يتسائل عن كنيتها او اسم عائلتها ولكن لا يصلون الي اجابه فقط ما يصلون اليه هو اسم ليان ملكة الاقتصاد صعدت ليان الي الطابق العلوي وجائت لتدخل فأوقفتها السكرتيرة
السكرتيرة بإستغراب: حضرتك رايحة فين ...
ليان ببرود:داخله المكتب ..
لتمسك السكرتيرة الهاتف لتقول لجاسر فتنظر ليان لها بسخرية ثم تدخل بقوة وخلفها الحارسان والسكرتيرة
ليُصدم جاسر عند رؤيتها
السكرتيرة بقلق:انا اسفه هي دخلت بسرعة و...
سيف بمقاطعة:خلاص اتفضلي انتي يا يارا..لتخرج يارا
جاسر بهدوء: جايه بالحرس كمان ...
لتجلس ليان امامه واضعه قدم علي الاُخري
ليان ببرود وحدة : جاك اخرج ..
جاك بهدوء:اقف ورا الباب..
ليان بهدوء:عند العربية بره الشركه خالص ..ليومئ لها ويخرج هو والحارس الاخر
ياسين بإستغراب: يا تري ملكة الاقتصاد بتعمل ايه هنا..
ليان بإبتسامة ماكرة:اقعدوا واسمعوني كويس اوي ..لتصمت قليلا وتبدأ من جديد ببرود وهي تنظر الي جاسر :طبعا انتوا عارفين ان انا مش بحبكم ولا انتوا بتحبوني..لتنظر اليهم جميعا وتكمل:انا جايه في شغل ، مصلحة مشتركه بينا حاجه كده زي مبدأ عدو عدوي صديقي ..
سيف بهدوء:ومين العدو ده..
ادهم بهدوء:تقصدي ماجد..
ليان بإبتسامة: ذكي ومتابعني ..
ادهم بمكر :لو عايزاني احكيلك اخر مشكلة بالظبط احكيلك..
ليان بهدوء:مش فاضيه لكلام ملوش لازمه..ليضحك ياسين وسيف بهمس بينما تنهد ادهم بغيظ وشرب كوب الماء الذي بجانبه ليتكلم جاسر اخيراً
جاسر بهدوء:اتكلمي علي طول من غير لف ودوران..
ليان بهدوء:عايزه اخلص من ماجد وانتوا كمان عايزين كده وانا معايا الخطه وهنفذها بيكم او من غيركم بس كنت حبه اخليكم تشتركوا اصل انا مش انانيه عشان مخليكمش تحسوا بالنصر ده ..وقبل ان يتكلم جاسر
ليان وهي تقف:قدامك اربعه وعشرين ساعة ويجيني الرد هتشتركوا معايا ونساعد بعض ولا كل واحد لوحده وخلي في بالك ان انا بردو اللي هكسب ..ثم بثقة:انا مبخسرش ..لتضع الكارنيه الذي يوجد به رقمها علي المكتب ليقف جاسر بسرعة ويُخرج مسدسه من جيبه ويسلطه عليها ليندهش الجميع ولكن لن يتدخل احد امامهم يكفي المشاهدة الممتعة.
جاسر ببرود : ايه اللي يخلينا نثق فيكي ونوافق علي عرض زي ده ..
ليان بسخرية:المسدس ده مصوبه عليا انا ..
جاسر ببرود:سألتك سؤال تجاوبي...
لترفع ليان يدها لتنطلق رصاصة من خلف جاسر عن طريق الحائط الزجاجي لا احد يعلم من قام بإطلاقها هل معها قناصين ولكن لا يوجد حل غير ذلك
ليان بإبتسامه: لو عايزاها تصيبك هتصيبك بس هعذرك المرادي لسه عرضي موجود ومنتظره الرد ...لتلتفت الي سيف وياسين وادهم المدهوشين من ما حدث لتبتسم بهدوء وتخرج من الشركة لتدلف الي سيارتها وتذهب..
في الاعلي
ياسين بصدمة: حقيقي ده..
ادهم بسخرية :معاها قناصين ..
سيف بقلق من صمت جاسر : جاسر في ..
جاسر بمقاطعة وحدة:يالا نروح المطار ..ليخرج من المكتب وهو يتوعد لتلك الفتاة ما ذلك الجبروت وتلك القوة التي بها بينما نظر البقية الي بعضهم بهدوء وخرجوا خلفه وهم يحاولون توقع ما سيحدث .
بينما في السيارة كان جاك يقوم بالقيادة
جاك بهدوء : سمعت صوت رصاصه..
ليان بإبتسامه: حاول يلعب معايا ..
جاك بهدوء وابتسامه : ميرال رجعت من روما ووصلت الفيلا..
ليان بإبتسامة ماكرة :كويس ودلوقتي خليك مستعد انت وبقية الحرس في اي وقت ..
جاك بهدوء: واحنا جاهزين..لتبتسم هي ثم تنظر الي الطريق
ليان بهمس : كفاية تأخير دورك جيه يا ماجد ...
"فيا تري ماذا سيحدث ..
يتبع الفصل الثاني2 اضغط هنا
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية "رواية لقاء مصلحة " اضغط علي اسم الرواية