Ads by Google X

رواية عشق أحفاد هواره الفصل الأول 1 بقلم دنيا السيد

الصفحة الرئيسية

    رواية عشق أحفاد هواره الفصل الأول بقلم دنيا السيد


رواية عشق أحفاد هواره الفصل الأول 

في فله كبيرة تشبه القصر تستيقظ نور بعد نوم مطرب وكوابيس مازالت تلازمهامنذ4سنوات تفتح عينيها وتقف في شرفتها تنظر الي السماء بعيون بارده وخاليه من الحياة مثل ذالك البيت الغريب الذي تعيش فيه وتقول ليه مشيتو كلكم وسبتوني لوحدي طب كنتو خدوني معاكم  ثم تتنهد بتعب وتأخد حمامها كحال كل يوم وتخرج بمنشفه تلفها حول جسدها المتناسق واخري علي راسها تجفف شعرها ثم تذهب ال غرفة الملابس غرفه كبير تشبة المول ممتلئه بالملابس ولكن اكثرها سوداء وترتدي جيب سوداء بعد الركبة بقليل وقميص اسود وترفع شعرها علي هيئة زيل حصان ولا تضع اي مساحيق تجمل وترتدي حذائها الاسود كاحال ثيابها وتأخد هاتفها وحقيبة يدها والجاكت الاسود الخاص بالجيبه وتزل الي اسفل حيث غرفة الطعام فتجد جدها وابيها وكل ما تبقي لها من عائلتها يجلس علي رأس طاولة الطعام يتناول فطاره في صمت فتقترب منه و.. 


نور.. صباح الجمال علي اجمل جدو في الكون وتضع بوسه علي خديه 
الجد  بأبستسامه.. ياصباح الورد والعسل علي اجمل نور في في الدنيا يلا يا حبيبة جدو افطري قبل ما تمشي 
نور.. معلش يا جدو مش هقدرفي اجتمام مهم النهارده في الشركه غير معادي مع العملاء بتوع شركة Kus  وعندي شغل متراكم  بسبب سفري لايطاليا ولازم امشي 
الجد بحزم. نور ارحمي نفسك يا حببتي انتي لسه رجعه امبارح من السفر وكان اسبوع شغل برضو مش كدا يا نور الحياة مش بش شغل يا حبيبة قلبي  وانا قلت كلمه تفطري يعني تفطري 
نور بإبتسامة خفيفة..حاضري يا قلبي هفطر بس متزعلش هو انا عندي كام يوسف يعني ثم جلست تتناول فطارها بسرعه بعض الشئ ثم قامت مسرعه يلا بقا ياجميل اسيبك بقا ومتنساش تاخد دواك قبل ما تروح النادي بسلام قالت اخر كلامها وانطلقت قبل ان يجيبها
الجد بإبتسامة ربنا يسعدك يابنتي ويريح بالك ويرزقك بأبن الحلال الي يعوضك عن كل الي شفتيه 
 نور تنزل من سيارتها امام الشركة وتقف بكل شموخ وثقه ثم تدخل تحت نظرات الموظفين والعمال فمنهم من ينظر بفخر لتلك الفتاة التي استطاعة ان تصل لما هي عليه من مكان وتجعل لها صمعتها واسمها في السوق فتصعد الي الاسنسير  لتصل الي مكتبها في الطابق الاخير فتستقبلها سكرتيرتها الخاصه وفاء بابتسامة..صباح الخير يافندم 
نور..بعمليه..صباح الخير يوفاء هاا جدولي اي النهارده


وفاء بعمليه جدول النهاردة مضاعف يافندم في اجتماع كمان ساعة مع كل الموظفين لمناقشة المستجدات في الاسبوع الي فات..وبعد كدا في شوية ملفات محتجين امضة حضرتك واجتماع الساعه 11 مع شركة Kus  وفي معاد من شركة النجار الساعه 12 والشركة الالمانية بعتت لحضرتك الفاكسات ومستنين الرد والساعه 3في معاد مع البشمهندش صقر الهواري بخصوص صقة المتنج السياحي في شرم بس كدا يا فندم 
نور بجديه تمااام يا وفاء ابعتيلي القهوة بتعتي وخلي جاسر يجيلي حالا وبعتيلي غرام 
وفاء تحت امرك يافندم بس الباشمهندسه غرام لسه مجتش 
نور بتأفف من تلك المجنونه..تمام ابعتلي جاسر 
وفاء...تمام يا فندم 
دخلت نور الي مكتبها الفخم الذي يكسوه الون الاسود في رصاصي ذات التراث العصري تجلس الكرس بأهمال وتضع الجاكت في مكان المخصص وتحدث نفسها من اولها صداع دا انا لسه بمبدأتش يقطع حديثها طرق علي الباب فتأذن له بالدخول 
نور... ادخل 
جاسر... حمدلله علي السلامة يا باشمهندسه  ، حضرتك طلبتيني
نور.. الله يسلمك يا جاسر، اتفضل اقعد  يجلس جاسر امامها وينتظر ان تتحدث 
نور بجديه. اي اخبار صفقة شركة النجار 
جاسر.. كلو تمام ياباشمهدسه، التصاميم خلصت وباقي حضرتك تشوفيها وتعرضيعا علي العميل
نور.. تمام الشركة الالمانية بعتت الفاكسات ومنتظرين الرد خدهم من وفاء وشوف ايه المطلوب وعرفني 
جاسر.. تحت امرك يا فندم  حاجه تانيه 
نور...ابعتلي التصاميم والاجتماع كمان نص ساعه مع الموظفين،تقدر تتفضل 
جاسر.. تمام بعد اذنك
يلتفت جاسر لكي يخرج تسبقه وفاء بالطرق وتدخل تقدم القهوة وتضع الملفات امام نور وتخرج هي وجاسر 
تبدأ نور بالاندماج في الملفات التي امامها وتشرب قهوتها السادة واثناء ذلك تقتحم  غرام المكتب فتتحدث نور وهي مازلات تنظر فيما بين يديها وتقول 
نور.....مش هتتعلمي تخبطي علي الباب زي البنأدمين والي دي حاجه صعبه وتنهي كلامها بالنظر اليها
غرام بابتسامة...انتي تعرفي عني كدا وبعدين يا ستي انا عجباني كدا لو مش عجبك الغي رحلتشي😂
نور بنفاز صبر...غرام انا مش فيقالك خالص احنا لسه علي الصبح وعندي شغل لفوق دماغي فيلا علي شغلك وبعتيلي اخر التصاميم الي طلبتها منك علشان الاجتماع يلا
غرام بتزمر...حرام كدا انتي وحشاني وملحقتش اقعد معاكي امبارح يدوبك جبتك من المطار وانتي روحتي نمتي 
نور...نخلص شغلنا وبعدين نقعد مع بعض برحتنا يلا يا غرام علي مكتبك
غرام بتزمر طفولي..اف حاضر وتخرج وهي تتمتم بكلمات غير مفهومه 
نور بإبتسامه...... مجنونة
في مكام اخر بأحدي الفلل الفخمه يستيقظ بطلنا من نومه ويأخد حمامه ثم يخرج الي غرفة ملابسه ويرتدي بدلته السوداء ويرتدي ساعة يده ويرفع شعره بطريقته المعتادة ويرتدي جذمته السوداء ويضع عطرة المميز وينظر لنفسه نظرة رضي ثم يخرج من غرفته الي الاسفل فيجد كلا من حمزة ووليد ومازن وفهد ونيرة  وياسمين يجلسون علي طاولة الطعام ويتناولون فطارهم 
صقر بنبرة صارمه..صباح الخير
الجميع...صباح النور
ثم يجلس صقر ويبدأ بتناول طعامه في صمت تام 
فيكسر هذا الصمت حمزة قائلا 
جدو اتصل وبيقولنا نرجع كلنا النهارده
صقر...تمام بعد ما نخلص شغل في الشركه هنسافر
فهد بجمود...انا عندي شغل مش مسافر ثم غادر ولم يعطي احد فرصه للرد
صقر بتنهيده.... تمام معادنا مع شركة التهامي الساعه 3علي الساعه5 هنتحرك من هنا ثم وقف وغادر هو الاخر
مازن بتأفف....عيلة تشل عملين زي الانسان الالي سديتو نفسي اوعو كدا من وشي انا ماشي
حمزة بضحك....معلش يابيضه متزعليش قعد كمل طفح
ياسمين بأبتسامه..قعد يا مازن كمل فطارك وخليك في حالك هما كلموك ولا ايجو جنبك
هازن...هما دول بيتكلمو دول بيخوفو بس علشان ربنا مديهم شوية عضلات زي البغلين دول وشاور علي حمزه ووليد بيستقو علينا اوعي انا ماشي رايح شغلي بدل بيت الرعب دا 
حمزة ووليد بغضب...مين دا الي بغل ياحلوف فركد مازن الي الخارج وخلفه وليد وحمزه 
نيرة وياسمين بضحك  ..احسن يستاهل
حمزة يمسك وليد سيبو خليه يمشي لمانرجع البلد هنربيه وليد بأبتسامة شر ودي مش اي تربية 😂😂
حمزة يضحك بصوته كله طب يل علشان صقر ميعلقناش وليد بخوف مصطنع.... يلي يابني انا مش مستغني عن عمري
وخرجت ياسمين ونيرة وذهبو مع حمزه ووليد الي الشركه
في الشركة 
يدخل صقر بطالة الخاطفه للانفاس وهو يستمع الي همهمات الموظفين من حوله وهو يقلب نظره بينهم بلا مباله
نسمة سكرتيرتة الخاص صباح الخير صقر باشا
صقر بجمود صباح النور  ابعتيلي القهوة بتاعتي وجدول النهارده علي مكتبي والغي اي موعيد بعد تلاته
بسمه بنظرة حالمه..تحت امرك يا فندم تأمر بحاجه تانيه 
صقر بحده لا وركزي في شغلك ياانسه ويتركها ويدخل مكتبه صافعا الباب خلفه تنتفض نسمه والموظفين من حولها برعب وتتمتم بخوف  استر يارب شكلو مش طايق نفسو اماروح اعملو القهوة بدل ما يطلع ياكلني
صقر جالسا علي كرسية وظهره للمكتب وينظر من زجاج الشركة للاشي وفجأة يدخل عليه شخص
الشخص....عم الناس منور الدنيااااا

يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent