Ads by Google X

رواية دروب الحياه الفصل الأول 1 بقلم نورهان مسعد

الصفحة الرئيسية

  رواية دروب الحياه الفصل الأول بقلم نورهان مسعد


رواية دروب الحياه الفصل الأول

 معانا في لقاءانا الصحفي  الكاتبه نور صاحبه روايه دروب الحياه  
اهلا بيكي معانا يا كاتبتنا  الجميله
** اهلا بحضرتك يارب تكوني بخير 
_ قوليلي مين الهمك بأسم الروايه وبالروايه الجميله دي 
** الحقيقه أن محدش الهمني ، كل واحد فينا لي طريق مختلف عن التاني بعضنا حكايتنا متشابهه وبعضنا نسير في نفس الطريق وبعضنا بنتقابل في نص الطريق ونكمل وبعضنا بنفترق في الاول ونتلاقي في النهايه  وبعضنا بنتلاقي في الاول وبنختلف فبنفترق  
وهكذا ..
_ طيب احكلنا عن حياتك علاقتك مع اسرتك  .. 
**  الحمدلله علاقتنا سويه جدا وبيشجعوني دايما وواقفين معايا في كل خطوة وحقيقي هما سبب نجاحي دلوقتي ربنا يديمهم ليا ويحفظهم يارب ..
_ ربنا يحفظهملك ، طيب سمعنا عنك انك مخطوبه  صحيح الخبر دا ..؟؟
**  ابتسمت وقالت  لا الحقيقه انا مش مخطوبه ومفيش اي ارتباط الي الان 
_ طيب نرجع تاني للروايه  احكلنا اخدتي اد اي علشان تكتبي الروايه دي 
** شوفي انا لما اعيش  الروايه بكتبها علشان اقدر اوصلك المعاني لقلبك وعقلك لازم اكون وصلتلي الاول  وحسيتها  
_ انتي نورتينا جدا يا نور وحقيقي عايزة اقعد معاكي اكتر من كدا بس وقت حلقتنا خلصت ونشوفكم بكره مع ضيوف  كرام  تصبحوا علي خير ..
 (( انا نور عندي ٢١سنه اخر سنه كليه اداب قسم لغه عربيه ، بحب لغتي جدا وبحب القراءه اوي والكتابه وبطلع كل حاجه فيها ، يمكن علشان كدا وصلت اللي انا فيه بسبب احساسي في الكتابه وان شاطرة ان بوصل الاحساس لكل اللي بيقرألي  ..)) 
روحت البيت  لقيت ماما وبابا قاعدين وفي نظرتهم فخر ان طلعت علي التليفزيون واتفرجوا عليا اد اي احساس جميل ..
اهلا اهلا باهل الدار. قولولي اي الاخبار  
 الام / الحمدلله  يا زقردة  روحي غيري عقبال ماحضر الاكل 
نور/ طب وست الكل طبخالنا اي  تري 
الام/ تصوري كدا اي اكتر اكله بنتي نور عيني بتحبها
نور/ باميه باللحمه  اعاااااا يا احلي ام في الدنيا 
الاب / وانا يعني مليش في الحب نايب ماشي ماشي 
نور/ دا انت بركه البيت كله يا اجمل اب في الدنيا كلها 
الاب / كلي بعقلي حلوة يا بت  بس اي طالعهخ حلوة لابوكي خطفتي الانظام من الاعلاميه اللي معاكي 
نور/ بجد يا باابي كنت جميله علي التليفزيون بحد 
الاب/ بجد يا عيون بابي من جوة 
الام من المطبخ / يلا الاكل هيبرد  
بعد ما أكلو  دخلو البلكونه كانت نور محبه النباتات جدا واتعلمت تزرع من باابها وورثت حب النبات من امها  
نور / بابا شايف خد الجميل  طلع خلفه جديده 
الاب / اي دا وريني  طب حلو تكبر ونعمل شليه جديده منها تعرفي لما بتغيبي عني بقعد ابص عليها علشان تشبه خدودك 
نور/ انا كدا هتغر وبعدين مراتك بتغير مني يا عن وانا لسه في مقتبل العمر مش عايزة اصحي امعاءي بره جسمي 
الاب / هههههههههههه يخرب عقلك ياابنتي
طيب تعالي اقعدي علشان عايزك في موضوع 
نور/ خير يا بابتشي 
الاب / عايز اعرفك علي عيلتك يا بنتي وعايز اشوف ابويا في الصعيد  عرفت انه تعبان اوي الفتره دي عايز اروح اشوفه 
نور/ وانا يا بابا عندي فضول اشوفهم واعرفهم بس هل هيتقبلوني 
الاب/ اكيد يا روحي مين اللي يعرفك اصلا وميحبكيش دانتي جمال ورقه وحلاوه وطعامه زي ابوكي 
الام داخله عليهم  ايوة اي حاجه حلوة لابوكي وانا مش موجوده اصلا 
الاب / دانتي السبب في الجمال دا اصلا وبعدين القمر زعلان لي 
الام بكسوف / طب خلاص اشربوا الشاي بئا
الاب ونور  ضحكوا عليها وقهقهوا 
  الاب/ خلاص علي  خيرة الله جهزوا نفسكم هنروح اخر الاسبوع 



يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent