Ads by Google X

رواية جعلني حطام امرأة الفصل الأول 1 بقلم بسملة محمد

الصفحة الرئيسية

   رواية جعلني حطام امرأة الفصل الأول بقلم بسملة محمد


رواية جعلني حطام امرأة الفصل الأول 


جابر:انا جايلك يا باشا وطالب ايد بنت حضرتك الانسه كارمن إيهاب!!؟.
ايهاب:طلبك مرفوض يا ابني،انا بنتي لسه صغيره مكملتش 18 سنه دا اولااً،ثانياً بنتي لما تتجوز هتتجوز واحد من سنها،مش واحد متجوز قبلها ثلاثه ولسه علي ذمته!!.
جابر بغضب:يعني اي مرفوض!!؟.
ايهاب:بنتي مش هتنفعك يا ابني!.
جابر بخبث:خلاص يا عمي مفيش نصيب بعد اذنك!!؟.
ايهاب برتياح:ربنا يكملك بعقلك يا ابني!!.
End flash back
Flash back 2 
جابر بهمس ماكر في آُذنه:المقابل بنتك يا إيهاب كارمن بنتك هيا المقابل وانا اطلعك منها زي الشعره من العجين،وان رفضت برضو هاخدها ما انت هتتحبس وانا هقف جنبهم وهتحبني صدقني،فا خليك شاطر كدا ووافق ومستعد اتنازل عن المحضر دلوقتي!!؟.
إيهاب بإنكسار:موافق يا ابني موافق!!.
جابر بسعاده:شاطر يا حمايا العزيز.!
End flash back2
في منزل إيهاب محمود يجلس حزين مع زوجته
كوثر زوجته:وهنعمل اي كدا،هنديله البنت!!؟.
إيهاب بإنكسار:مفيش في ايدي حاجه يا كوثر هيحبسني دا مفتري وايده طايله!!؟.
كوثر ببكاء تنفطر له القلوب:البنت لسه مكملتش 19 سنه وتقولي هتتجوز واحده عنده37 سنه ليه بايره ولا معيوبه، يابختك المايل يا كارمن اااه يابنتي راحت عليكي خلاص!!. 
إيهاب ودموعه خانته وتمرددة عليه: متصعبيهاش عليا  اكتر ما هيا متصعبه،اهدي اما اشوف هعرفها ازاي!!؟.
ـــــــــــــــ
كارمن إيهاب الدهشوري فتاه لديها 19 عام لديها اخ يصغرها باربعة اعوام،كارمن التحقت بكليه تجاره انجليزي، شعرها اسود لون عيناها الواسعه تشبه العسل بشرتها سمراء اللون ليس لديها الا صديقتها منه في نفس عمرها ولكنها التحقت بكليه تربيه.
إيهاب الدهشوري:راجل في اوخر العقد الرابع، يعيش في منزل بسيط هو وزوجته واولاده الاثنان كارمن وإياد،يعمل في احدي الشركات بوظيفة محاسب ولكن في الفتره الاخيره تم اتهامه بخيانته للشركه وانها اختلس منها نقود لصالحه وتم حبسه لمدة لم تطل كثير فا جابر الدرويش ابتزه بإبنته وهوا في الاخير خضع لرغبة فـَ المبلغ المحدد لا يستطيع سددها ويا الحبس يا تزويج ابنته من رجل يكبرها 18عام.
جابر الدرويش:يبلغ من العمر 37 عام زير نساء ولكنه وقع في غرام تلك الفتاه واقسم ان لن يحظا بها غيره مهما كلفه الامر والان هو يحقق هدفه،لديه ثلاثة زوجات وانجب منهم 7 اطفال كريم وكرم،وإينجي،ومهيتاب، ويارا،ومريم ومياده.
كوثر بنحيب تنقطع له الانياط:يا بختك الاسود يا كارمن،يعني لا جمال ولا جوازه عدله،الطف من عندك يا رب.
وقع هذا الحديث علي كارمن كا الصاعقه،لتشعر بنغزه بصدرها كمن اتَ بسكين حاد وغرسه في قلبها دون رحمه،فهي تعاني من صغرها من امر انها سمراء اللون ولكن ليس بيدها شئ فَــَ خلقها الله هكذا،لتنزل دموعها وتتنهاد  بآلم فَـ دائما ما تعايرها والدتها بهذا الامر، وتخبرها بإنها لن تتزوج بسبب سمارها،ولا حد سيقع في حبها أبداً،لتنسحب بهدوء الي غرفتها بصمت تام الي ان ياتي والدها ويخبرها بامر هذه الزيجه.
لن يخيب ظنها فبعد مده ليس بكبيره اتي شقيقها إياد واخبرها بان والدها يريدها بأمراً ما،لتلبي نداءه وتذهب اليه.
إيهاب بنبره جامده بعض الشئ:بصي يا بنتي في عريس متقدملك وانا وافقت وفرحك عليه قريب اووي!!؟.
كارمن بهدوء:ولما حاضرتك وافقت بتبلغني بـِ اي!!؟.
ايهاب بحده:اتعدلي يا كارمن!!.
كارمن بحزن:حضرتك رفض او وافقت مش هيفيد بحاجه،هريحك برضو واللي تشوفه يا بابا؟!.
إيهاب بحزن علي  ابنته:للاسف لو كان بإيدي ارفض كنت رفضت بس كل حاجه جايه ضدي.!
كارمن بتنهيده تحمل الكثير والكثير من الألم:يارب بدا تكون مرتاح انت وماما،اهم حاجه عندي راحتكم،وانا مش مهم انتو الاهم.
ايهاب:ربنا يكملك بعقلك يابنتي!!
كارمن:بعد اذنك يا بابا!!
ايهاب:اتفضلي يا بنتي!!.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دلفت لغرفتها واخذت ترجع بذاكرتها الي ما حدث معاها منذ عام واكثر 
Flash back
كانت في المدارسه الثانويه فـ هي بعامها الاخير تجلس هيا وصديقتها منه يتناولا اطراف الحديث في خلال فترة الاستراحة.
منه بحزن:مش عارفه هفضل عايش في القرف دا لحد امتي تعرفي يا كارمن امبارح بقوله هات فلوس عشان الدرس قام ضربني بالحزام وقالي هوا مين اللي بتقبليه وفضل يضرب فيا ومرضاش يديني برضو،علي امتي بقاا والواحد يتجوز ويخلص من الاقرف دا!!؟.
كارمن:قولي الحمد الله،وبعدين اخوكي دا طبعه وربنا يهديه،خطيبك هيرجع من السفر امتي!!؟.
منه بتمني:قالي قبل امتحاناتك عشان فرحنا هيبقا بعد الامتحانات علي طول وهسافر معاه كمان،لو تعرفي يا كارمن هوا وحشني قد اي،مستنيه اخلص امتحانات علي نااار!!.
كارمن بدعاء بسعاده الدأئمه لصديقتها فـَ هي تعتبرها اكثر من اخت لها:ربنا يسعدك يا قلبي ويجمعكم علي خير.
منه ببسمه حاله:امين يارب،تعرفي انه بيحبني جدااا وحنين عليا لما بشتكيله من اخويا يقولي اكيد من خوفه عليكي وبيقعد يطمني لحد ما بنسي الموضوع اصلاا،
لتتناهد بعمق:علي امتي وينزل عشان وحشني بغباء!!؟.
كارمن:يا بنتي خليكي تقيله شويه بلاش تبقي كدا!!؟
منه بإصرار:مقدرش اعمل كدا،مقدرش ابعد اصلاا دا حياتي متلخصه فيه!!؟.
كارمن بغيظ:طب يلاا يا اختي عشان الفسحه خلصت!!.
منه: يلاا.
بعد ان انهأ يومهما الدراسي توجه للمنزل وكا العاده يعدون الي المنازلهم سيراً علي الاقدام،ليوقفهما احدهم ويطلب محادثة كارمن.
كارمن بذهول من اصراره لمحادثتها علي انفرادد:بس انا حتي معرفش حضرتك!!؟.
جابر ببسمه ثقه:مش هاخد من وقتك دقيقتين!!؟.
لتوافق هيا بعد اصراره الا نهائي والمريب لها،استاذنت من صديقتها وابتعد عنها قليلاً.
كارمن:اتفضل حضرتك سامعاك!!؟.
جابر بنبرة واثقه يصتحبها الغرور:هتروحي تقولي لابوكي موافقه علي جابر الدرويش ولا صدقيني نهايتكم هتكون علي ايدي!!؟.
كارمن بذهول من حديثه:هوافق علي اي بالظبط!!؟.
جابر بغرور:انك تتجوزيني!!؟.
كارمن بغضب:تبقا بتحلم انت مش شايف نفسك ولا اي دا انت قد ابوياا،قال اتجوزك قال،فوق لنفسك يا بابا واعرف انت بتكلم مع مين انا مجيش بالتهديد واعلي ما في خيلك اركبه!!،لو فاكر بعد البؤقين دول هخاف لا يا اخويا انا ما بخفش الا من اللي خلقني وابعد عن طريقي احسنلك فااهم!!؟.
ليغضب من كلامها بشده ويقترب ليعنفعا علي ما تفوهة به ويفرع يده ليصفعها ولكن حدث ما لم يكن بالحسبان.
_اقطعهالك قبل ما تتمد عليها!!؟.
كارمن بذهول:أيهم!!؟.
جابر بقرف:وانت مين يا بتاعه انت!!؟،واي داخلك؟!.
أيهم بتهكم:انا اللي هطلع روحك لو فكرت تتكلم معاها مره تانيه،وهقلع عينك لو بصتلها،ولو علي انا مين فَـ احب اعرفك انها تخصني وقرب منها لو مستغني عن روحك!؟.
كارمن بتوتر:خلاص يا أيهم حصل خير يلاا خلينا نمشي بقي!!؟.
جابر بغرور:خليك عارف انها بتاعتي وتخصني ومش عيل برشحه زيك هيعلمني اعمل اي!!؟.
لم يحتمل أيهم كلامه هذا ليقترب منه ويلقمه بشده.
كارمن بخوف:خلاص يا ايهم عشان خطري؟!.
ليبتعد عنه ايهم وهو ينهج بشده  بعد ان سدد له العديد من اللكمات، وسحبها من معصامعها ويغادرا المكان ويترك ذلك المريض يتأوه من الالم الذي سببها له.
جابر بغضب:والله لاندمك واعرفك ازاي تتجرأه علي جابر الدرويش بشكل دا ويا انا يا انت.!؟
  End flash back
لتتناهد بعمق وتقرر الصعود للاعلي علي السطح لمقابلة أيهم وإخبره بما يحدث،فهوا صديقها الوحيد والوحيد الذي تأمن له علي امراً كا هذا!.
….......
أيهم الصعيدي شاب في بداية العقد الثاني عمره 24 عام في كلية طب يكون الصديق المقرب لكارمن واقربهم أليها،يقميون في منزل واحد،ايهم ابن جارهم وشقته امام شقتهم مباشرةً.
........
لتصعد كارمن لسطح منزلهم لتجد ايهم يجلس هناك شارد الذهن.
كارمن بصوت عاالي:السلام عليكم!!.
ليلتفت لها أيهم وتشق البسمه طريقها ما ان رأتها:كارمن!!!،تعالي وحشتيني جداا!!؟.
كارمن:وحشتني قعدتنا زي زمان!!.
إيهم بهمس لنفسه:هنقعدها تاني انشاء الله والمره دي هتبقي في حضني!!.
ليردف لها:تعالي ياست الواحد مش عارف يشوفك!!.
كارمن:مشاغل الحياه بقاا.!!
أيهم بحاجب مرفوع:والحياة متجيش تشغلك الا عندي!!؟.
كارمن بتنهيده:معلش بقاا وبعدين انت عارف بابا!!!.
أيهم بتساؤل:فيكي اي!!؟
كارمن بذهول:فيا اي يابني ما انا حلوه اهو!!.
أيهم:حلوه طبعاا مفيش كلام علي دي،عينكي بهتانه وكإنك معيطه مش كانك انت فعلا معيطه حصل اي بس عشان العيون القمر دول يعيطو!!؟.
كارمن بدموع:حصللل كتير!!؟
أيهم بترقب لما ستسرده:من امتي واحنا بنخبي علي بعض يلاا احكي فيكي اي!؟.
وجود شخص يفهمك ويشعر بما تشعر به، يحزن لحزنك ويسعد لسعادتك، يكون لك الامأن عندما تشعر بالخوف،السند وقت شدتك،يكون طبيبك ليداوي جروحك، يكون لك الصديق والعون وقت حاجتك، شئ رائع، ليس الكثير منا يمكتلك هذا الشخص، ولكن من يمتلك هذا سيفهم عن ما اتحدث، وجود شخص تذهب اليه دون ان تتصنع البسمه وتبوح بما تشعر به دون تصنع دون ان تضطر للكذب لتخبره انك بخير وانت عكس ذالك، شخص تشعر معه بالامان افضل بكثير من الف شخص تشعر معهم بالوحده دائماً 🖤
لـ بسملة محمد♥
لتتناهد كارمن بآلم وتشرع في سرد له ما سمعته وما اخبارها به والدها.!
ايهم بصدمه:يعني هتتجوزي!!!؟.
كارمن بدموع:مش بإيدي حاجه اعملها!!؟.
أيهم بخنقه:تتجوزي اي انت ليا!!، انتي مش عارفه اني بحبك!!؟.
لتنصدم كارمن.!!!
أيهم بآلم:ايوه بحبك يا كارن ومن زمان ومستني اخلص بس واجي اتقدملك،انتِ حياتي وانا مقدرش اعيش من غيرك، ارفضي يا كارمن عشان خاطري مش هستحمل اشوفك مع غيري!!؟.
كارمن ببكاء تنفطر له القلوب:مش بإيدي اوفق وارفض ابويا اتسجن وان موفقتش هيكون مصيره السجن طول حياته،وانا مش هتحمل كدا!!؟.
أيهم بدموع:وانا مش هتحمل اشوفك مع غيري!!
كارمن ببكاء شديد:أيهم اناا....انا.
ليضع أيهم يداه علي جبينها ويمسح دموعها به ويردف:يا روح أيهم بلاش عياط!!.
كارمن:انا بحبك!!.
أيهم بسعاده:وانا كمان بحبك ،متعيطيش بقاا عشان نشوف حل للمصيبه دي عشان انا مستحيل اسيبك لحد غيري!!.
كارمن بنفي:مش هنقدر نعمل حاجه،المبلغ اللي بابا متهم فيه مش قليل،وبابا مش هيقدر يسده ابداا!!.
أيهم:مين دا وانا اروحله واتكلم معاه،لو هشتغل عنده عمري كله بس مش هسيبك!!.
كارمن:يبقاا جابر الدرويش!!.
ليتجمد أيهم ما ان سمع الاسم فهذا الرجل معروف بأنه لا يرحم،فهوا ايضاا طاله ومنع موافقته علي كلية الهندسه ولعب بأوراقه ولم يتوافق عليه وهذا كان حلمه ولكن دمره هو له هوا هذاك المريض في ثوانِي،والان بعد ان دمر حلمه يريد سرق معشوقته منه الوحيد الذي احبها بكل جوارحه،عند هذه النقطه وسيقف هوا لن يتركها تذهب لغير مهما كلفه الامر.
أيهم بغموض:هتجوزك غصب عنه وعن ابوكي وعن اي حد!!؟.
كارمن بشك:هتعمل اي!!؟.
أيهم ببرود:هنروح نتجوز بكره ولما يجي ويعرف انك متجوزه هيمشي وبعدها اجي اتقدملك تاني ونتجوز ونضرب عصفورين بحجر منه بقيتي ليا وابوكي بخير!!.
كارمن بغضب:انت اناني يا أيهم وفاكرها بسهوله دي!!.
أيهم بآلم:اناني عشان عايزك لياا وبحبك ومستعد اعمل اي حاجه في سبيل انك تبقي معاياا!!!.
كارمن بدموع:ايوه اناني عايزني ليك كدا من غير متتعب،لدرجه دي انا رخيصه في نظرك!!؟.
أيهم بلهفه:رخيصه اي بس دا انتي اغلي حاجه في حياتي انتي اغلي من روحي،انا عايزك ليا ومفيش قدامي غير كدا،هوا هيبقا جواز نطفش بيه الزفت اللي اسمه جابر وبعدها هاجي اتقدملك ونعمل خطوبه،انا شاريكي يا بنت الناس ومفيش قدامي غير دا!!.
كارمن:انا مستحيل احط رأس بابا في الطين افهم دي،وبعدين انت عايز بابا يكرهني هوا وماما اكتر ما هما بيكرهوني،متبقاش اناني وتشوف الصوره من نحيتك بس!!
لتكمل بوجع:شكل قصتنا مش مكتوبلها تكمل من قبل ما تبدأ للاسف!!؟.
أيهم بريبه:اللِ بتفكري في دا مستحيل،انا مستحيل اسيبك!!..
كارمن:ان فكرت تعمل حاجه يا أيهم وحياتك عندي لاموت نفسي!!؟.
أيهم بخوف:مش هتعملي كدا صح،مش هتسيبيني!!!.
كارمن بحزن:كل واحد يشوف حاله وربنا يجمعك ببنت الحلال اللي تصونك وتحبك وانت كمان تحبها وتنسيك انا!!!.
أيهم بخصه في صدره من شدة الآلم التي يشعر بها :مش عايز غيرك ومش هقدر انساكي!!.
كارمن بجمود:انا قولتلك اللي عندي يا أيهم لو فكرت تعمل حاجه اوعدك مش هتشوفني تاني لاني مش هبقاا في الدنيا دي!!.
ليقترب منها ويضغط علي أكتافها بشدة آلماتها ويردف بغضب:انتي اللِ انانيه مش انا.....'ليدفعها للامام بشدة:امشي روحيلو مش عايز اشوفك تاني،امشييي!!.
كارمن بدموع:سامحني وهرولت سريعااا الي الاسفل ليجلس هوا وحيد يبكي علي حب عمره الذي ضاع من يداه،فهي كتبت نهاية قصتهم دون ان تبدأ حتي.!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ما ان نزلت الي الاسفل حتي دلفت لغرفتها وظلت تبكي الي ان سمعت جرس شقتهم يعلن عن زأئر لترتدي حجابها وتخرج لتفتح الباب وما ان فتحت حتي راتها ابغض الناس علي قلبها.
جابر بخبث:عامله اي يا عروسه!!؟.
كارمن بقرف:خير جاي لي!!؟.
ايهاب بحده:اتكلمي عدل يا بت دا هيبقا جوزك، اتفضل يا ابني!!؟.
جابر:انا قولت اعمل بأصلي واجي اجيب شبكة العروسه ما الاصول بتقول كدا برضوو وابلغكم بمعاد كتب الكتاب.!!
كارمن بسخريه:لا وانت بتعرف في الاصول اووووي!!
ايهاب بغضب:كلمه كمان وهقوم واكلك اللي في رجلي،يلاا علي اوضتك مش عايز اشوف وشك!!.
جابر بمكر:اهدي يا عمي مش كدا،عروسه وحقها تدلع،وبعدين كلها كام ساعه وتبقي مراتي!!.
ايهاب بتوتر:كام ساعه ازاي!!؟.
جابر:انت عارف يا عمي ان دي رابع جوازه ليا وهيبقا شكلها وحش لو عملت فرح،ودا كله بنسبالي كلام فاضي اهم حاجه معايا العروسه،وانشاء الله بكره هيبقا كتب الكتاب والدخله!!.
كارمن بغضب:داخلة مين!!؟،وبعدين انت جاي تحدد معانا ولا تبلغناا!!.
جابر ببرود:احسيبيها زي ماتحسيبيها بكره الدخله!!.


يتبع الفصل الثاني  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent