رواية عشق الجاسر الفصل الأول بقلم رقية عبدالرحمن
رواية عشق الجاسر الفصل الأول
صباح يوم جديد ...
تستيقظ عشق والشمس تداعب وجها بعد فتح الستائر
صفاء:بت يا عشق اصحي أنا راحه الشغل
عشق:ماشي يا خالتي متتاخريش
صفاء:مانتي عارفه يا عشق البيه الكبير مش بينام غير الساعه ١٢
عشق:البيه الكبير اللي هو مين يخالتي
صفاء:الجد الكبير الشرقاوي بينام ١٢ والباشا الكبير ربنا يبارك فيه يارب دا بياجي من الساعه ١٠ مفرهد من الشغل والباقي بيبقا في شغلوا
عشق:نفسي اشوف الباشا الكبير دا اوي يا خالتي من كتر ما انتي بتحكيلي عنو متشوقه اشوفه
صفاء:هياجي اليوم وتشوفيه يا حبيبتي
يلا انا همشي
بعد ما صفاء مشت قامت اخدت شاور وأدت فرضها وعملت فطار واكلت
وفتحت Tv يسليها
*******
علي السفره
يجلس في الأمام الشرقاوي ومن اليمين آدم ومن الشمال زوجته ساره
وينزل من علي السلم جاسر بنشاطوا المعتاد بوسامه تخطف القلوب
الشرقاوي:رايح علي فين كدا
جاسر:هيكون فين غير الشركه يشرقاوي
الشرقاوي:اصل اللي يشوفك كدا يقول رايح تخطب
آدم:😂من الجه دي فجاسر في كل حالتوا قمر
جاسر:الله وأكبر دا انا مش هروح الشركه دا انا هروح الترب من كتر القر يجدع
الشرقاوي:عاوزين ليك خدامه يا جاسر تجهز ليك العشاء بتاعك وقت ما تاجي بليل لأن كل بيراوح وتجهز هدومك قبل ما تصحا وكدا بدل ما انت متأخر علي كل حاجه كدا
جاسر بقله حيله:معنديش مانع بس انت عارفه المشكله ..
الشرقاوي:ياعم اتنيل هو انا بقولك روح احضنها متخفش محدش هياجي يمك
ساره:احم راعي أن في حريم قاعد يا جدي
الشرقاوي:😂لا انتي مننا وعلينا
احمد ونجلاء داخلين من باب القصر
جاسر:انا بقول امشي علشان أتأخر
احمد:جاس..
مكملش الكلمه وجاسر خرج
احمد:مش عارف الولد دا هيتعدل امتا معانا
الشرقاوي:مع الوقت يحمد
آدم:انا هستاذن علشان متأخرش
ساره:دا انت مأكلتش حلو
آدم بصلها بقرف ومردش عليها وخرج
نزل منها دمعه خائنه ومسحتها بسرعه
احمد:اومال فين سيف
الشرقاوي:ما انت عارف انوا في الجامعة بتاعتوا ومش بياجي غير كل جمعه
نجلاء:انا هروح السنتر هشتري شويه فساتين كدا مش هتاخر
احمد:خدي بالك من نفسك
نجلاء:اوك بيبي سلام
الشرقاوي:هي لسه صغيره علشان تقول بيبي
احمد:اسكت لو سمعتنا هتعمل قصه
الشرقاوي ينادي على صفاء من المطبخ ف هي كبيره الخدم
الشرقاوي:ما تشوفي لينا واحده كويسه تبقا خاصه لجاسر تساعدوا
صفاء:مافيش غير بنت اختي بدل ما هي قاعده ماسكه الفون اربعه وعشرين ساعة في البيت
(امي اوي في نفسها😂😂)
الشرقاوي:خلاص هاتيها بكرا أما تتكلم مع جاسر
صفاء:تمام يا شرقاوي بيه
.................. ........ ...................
في الشركه تحديداً داخل مكتب جاسر
مايا:بص يا جاسر انا هجيب الورق وانت تفكر
جاسر:تمام
مايا:كفك بقا
جاسر بصلها بقرف ومردش عليها
مايا:اووه نسيت
وخرجت
دخلت السكرتيرة وقالت
السكرتيرة:جاسر بيه في اجتماع كمان ربع ساعه
داخل الاجتماع يجلس جاسر ينتظر قدوم حاتم العراقي
دخل حاتم العراقي ومد يده ليسلام
جاسر:معلش مش بسلم
حاتم بستغراب:نعمم
زين:ياريت نتكلم في الصفقة لو سمحت
حاتم بإحراج :احم اه طبعا
جاسر:مبروك الصفقة يا حاتم بيه
حاتم: الله يبارك فيك
ومد يده ليسلام
زين:ما قولنا مش بيسلم 😂
حاتم:اه اه نسيت
بعد خروج حاتم
جاسر:عالم غريبه والله
زين:هما بردو 😂 بقولك اي روح اتعالج قرفتنا
جاسر بمشاكسه:لو مش عاجبك طلقني
ثم أكمل بحزن:دا ملهوش علاج يا زين وانت عارف كويس هي بس اللي تعرف تعالجني
زين:فوق بقا يا جاسر انت تعرف هي عايشه ولا ميته اصلاا
جاسر:قلبي بيقول أنها عايشه يا زين
زين:افرض عايشه وقابلتها هتعرفها مثلا
جاسر بحسره:مش عارف بجد
زين:قلبنا علي حزن ليه بس بجد انا وحشني حضنك يا جاسر بقالك ٢٣سنه علي الوضع دا
جاسر:اقفل علي الموضوع
*هو بيعاني من فقض المس لأن كانت صديقه الطفوله كانت بتمسك أيدوا دائما ولما مشت هو فقض المس ومش بيحب يسلام علي حد إذا كان راجل أو ست و لو حد لمس جاسر غير صديقه طفولته المفقوده يحس بكهربه في جسمه وبيتعب، بيخرج دايما بجوندي بس الشركه لا*
في المساء خرج جاسر من الشركه راح القصر ونام
...في اوضه آدم ...
كانت ساره في الحمام وخرجت لقت آدم نايم علي السرير
ساره:جيت امتا من الشغل يا آدم
آدم:ملكيش الحق تساليني خليكي في حالك
ساره:لا ليا الحق لأني مراتك علشان بحبك لازم اطمن عليك
آدم:وانا مش بحبك تمام خليكي في حالك
وخرج من الأوضه وقعد في الجنينه
كان في شخص بيراقبوا
يتبع الفصل الثاني اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشق الجاسر" اضغط على اسم الرواية