رواية كذبة صنعت عشق البارت الأول 1 بقلم نورهان اشرف
رواية كذبة صنعت عشق الفصل الأول 1
انت بتقول ايه يا بابا عاوزني اتجوز واحد اكبر منك في السن ليه يعني
الاب بضعف عشان اخواتك وعشان امك العاميه ولا انت عايزانا نفضل شغالين في بيوت الناس طول عمرنا يابنتى احنا كبرنا وعظمنا كبرو مابقيناش قد الشغل
سمر بدموع: طب ما انا ممكن انزل اشتغل ممكن اعمل اي حاجه بس بلاش اتجوز واحد عياله اكبر منى فى السن
هنا صدح صوت امها الضعيف وهى تقول بضعف بسبب مرضها: معلش يا سمر استحملى يا بنتي وبعدين الراجل هيديك فلوس كثير يا بنتي بلاش عشان خاطرنا احنا على الاقل عشان خاطر اخواتك اللى نايمين على البلاط دول احنا مبقيناش حمل شغل ولا تعب ما انت شايفه ابوك راجل عاجز اهو وانا يا بنت المرض هدني ومبقتش قادره اقوم من مكاني لاجل حبيبك النبي يا سمر توافقي يا بنتي وبعدين انتى مش هتوافق بس علشانا احنا وعشانك انتي كمان لانك هتعيشها مرتاحه
واللي شاوري عليه قبل ما تقولى انا عاوزه هيكون عندك
سمر بصدمه: يعني عاوزين ابيع نفسي عشان الفلوس
ثم ذهبت الى ولدها وامسكت يده وتقبله والدموع تنهمر من عينيها ابوس يدك يا بابا والنبي قولي انك بتهزر و مش بتطلب مني الموضوع ده بجد قولوا أن ده كله حلم مش اكتر
امها بدموع: ابوس يدك يا بنتي وافقي مش عشاني انا لا عشان اخواتك يا سمر انت عارفه ان احنا خلاص معدناش يا بنتي نستحملي وبعدين الراجل اصلا يوم او يومين سنتين بالكتير وهيتكل على الله وانت اللي هتاخدي كل حاجه هتاخديها انت وعياله وهيبقا ليكى فلوس بتاعتك لوحدك يا بنتي و هتشليني احنا كلنا من القرف وانتي كمان هتنبسطي وتعيش يومين
نظرات لهم سمر بقرف وهي تقول: اطلعوا بره اطلعوا بره وسيبوني لوحدي مش عارفه انتوا بتقولوا اى انتم متاكدين انكم اهلي اللي انت بتطلبوا ده مفيش اي اهل في الدنيا يطلبوا كدا من بنتهم دول عندهم يموتوا لكن بنتهم مايحصلش فيها كده
ولدها بضعف: لازم يحصل فيك كده عشان خاطر اخواتك لازم واحده تضحي بنفسها عشان الباقي يعيش
نظرت لهم سمر بقرف وهي تقول بره اطلعوا بره وسيبني في حالي
خرج عبد المجيد هو وسوسن من الغرفه وترك تلك المسكين تنام على الفراش والدموع تنهمر من عينيها لا تصدق ان هؤلاء اهلها يريدون تضحى بنفسه من اجل اخواتها لايفكرون سوا فيهم ولكن خطرت في بالها فكره ليست جيده بالمره ماذا اذا تركت المنزل وهاربت هل هذا هو الحل الوحيد لتلك المشكله
فاهى سوف تعمل هذا لكى لا يقدر اهلها على ان يجبروها على الزواج وايضا لا احد من اخواتها البنات فى سن الزواج هي اكبر واحده فيهم فقررت بعد ان يغفوا الجميع فى النوم سوف تترك المنزل
في الخارج عند عبد المجيد وسوسن كان يجلس ولدها بهدوء على الاريكه فهو يعلم ان سمر ابنته طيبه القلب ولا يمكن لها ان تترك اخواتها يعيشوا في تلك الحياه البأسه
سوسن بتساؤل: ايه رايك ايه اللي ممكن يحصل ممكن توافق ولا هترفض
عبد المجيد بقوه: مش هترفض هتوافق هتبص على اخواتها سمر قلبها طيب وحنين و هتفكر في اخوتها مش هتفكر في اي حاجه غيرهم
سوسن بحلميه: ونعيش زى بقي البنى ادمين لحسن انا تعبت خالص من شغل البيوت نفسي اطبع بقى على وش الدنيا
عبد المجيد بهدوء: ونبقا اصحاب مال محقه لو ده حصل هلبسك صيغه من هنا لهنا
يحلمون بشيء لن يحدث ابدا سمر لن تتزوج بذلك الرجل حتى لو على موتها فهي لم تكن ضعيفه ابدا ولن تجري وراء المال حتى ولو من اجل مين
______
في احد القصور الراقيه التي مشهوره انها لي المجتمع المخملي الذي يملكون معظم الدوله كان يجلس جاسر السيوفي بطل قصتنا القوي ذلك الشخص الذي يشتهر بقوته وسلطته القويه فهو اكبر رجال الاعمال شهره في العالم العربي والغربي باكمله فاذا نظرت الى اي منتج قد تشتريه لكي تستعمله سوف تجده انتاج السيوفي جروب كان يجلس جاسر ينتظر اخته ميرنا السيوفي التي اصبحت تتغيب كثيرا فى الاونه الاخيره عن المنزل حتى انها اصبحت تاتي في الفجر هو يعلم اين تذهب ومتى وكيف ولكن الان يجب ان يضع حل لتلك التصرفات الغبيه التي تصنعها اخت دخلت ميرنا وهي وتترنح اثار الكحوليات التي تشربها وجدت جاسر يجلس في بهو القصر
ميرنا: مالك يا جاسر قاعد كده ليه
جاسر بسخريه: المفروض ان انا اللى اسالك انتي كنتى فين يا هانم
ميرنا بضحكه ساخره: على اساس انك مش عارف انا كنت فين من ما انت كلابك ماشين ورايا في كل حته معقوله ما قالوش ليك انا كنت فين
جاسر بقوه: لا بس المفروض انتي حضرتك متروحيش الاماكن دي ولا انت مش عارفه انت بنت مين
ميرنا بسخريه: طب ما انت كمان بتروحها ولا انت احسن مني في ايه
هنا مسكها جاسر من شعرها وتحدث بغضب: انا راجل
ميرنا بسخريه: هو انت عشان راجل تعمل اللي انت عايزه طب ما انا كمان ست و اعمل اللي انا عايزاه
جاسر بغضب: انتي شكلك شاربه ومش فايقه اللي انتي بتقوليه يا ميرنا اطلعي نامي عشان بكره الصبح لينا كلام مع بعض
ميرنا بغضب: انت بتعاملني كده ليه هو انت فاكرني موظفه زي الموظفين بتوعك الى بتتنك عليهم لا ما تنساش نفسك انا اختك يعني زيي زيك بالضبط
جاسر بغضب: ميرنا اتلمي واعرفي انت بتقولي ايه لحسن انا لغايه دلوقتي ماسك نفسي عشان معملش حاجه ماتعجيكيش
ميرنا بسخريه: ماتعرفش تعمل حاجه
رفع جاسر يده بقوه وما كدا ان يصفعها ولكن امسكه يد صديقه يونس الذي نظر الى جاسر بقوه وهو يقول:اهدى يا جاسر هى مش عارفه هى بتقول اى
جاسر بغضب: يعني انت مش شايفها بتقول ايه
يونس بهدوء: معلش استحملها انت عارف ان حالته بقت كده من ساعه ما ولدك مات
جاسر بقوه: تمام بس خلي بالك انت هتتجوز ميرنا اخر الشهر ده لاني مبقتش قادر استحمل تصرفتها الصبيانيه دي و مش هتتعدل غير لما تتجوز
هز يونس راسه وهو يصعد بها الى غرفت النوم الخاصه بها
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
اما في المساء عند سمر خرجت من تلك المنطقه التي تعيش فيها واخذ ترقض حتى وجدت سياره ميكروباص لا يوجد فيها سوي شخصين اوقفتها بسرعه وهي تنظر اللهم بهدوء وتنظر خلفها بخوف: معلش ممكن تاخدونى معكم اول الطريق العمومي
حرك سائق راسه وهو يقول: انت تؤمري يا قمر
ركبت شمس في الخلف وهى تشعر بتوتر بسبب نظرات هذان الرجلان ولكن ماذا عليها ان تفعل فاهي هربت من جحيم الى طريق لا تعرف به احد ولكن يجب عليها ان تتحمل هى من اختارت هذا اذن يجب عليها ان تصمت
همس شخص الذي بجانب السائق له:اى يا عم ركبتها ليه دى مش حلوه انت مش شايفه شكلها عامل ازاي
السائق بسخريه: هو انت همك المنظر من برا ولا يهمك العفشه من جوه
الرجل بضحكه: اذا كان المنظر من بره وحش العفشه من جوه هي اللي هتبقى حلوه ماسخم من ستي الاسيدى
السائق بسخريه: خلاص انزل انت وانا هاكمل المشوار قال ذلك وهو ينظر الى المراه وجد ان الفتاه قد بدات تفهم ما يرمي اليه
فقالت بخوف: باقولك اى يا اسطى نزلني هنا انا خلاص قربت اوصل
السائق بسخريه: لا ده لسه فاضل كتير خليكي معنا يا قمر وبعدين انتي خايفه كده ليه هو احنا هناكلك ولا ايه
سمر داخل نفسها لا يا حلوه بتفكري في حاجه تانيه مش اكثر من كده
فاكملت بخوفو: اكبر لا ملوش لازمه انا خلاص قربت اوصل نزلني بقى
واقف العربيه و نظر السائق الى صديقه الذي يجلس بجانبه و اشار له بعينه واوقفه السياره ام سمر ماكادت تفتح ان تفتح سمر باب السياره حته وجدت ان الاثنين بقوا بجانبها
السائق بغمزه: في ايه يا عسل احنا هنريحك ونديكى اللي انت عايزاه
سمر بخوف: انا مش عاوزه حاجه ابوس عندك ابعد عني ده انا زي اختك تقبل حد يعمل كده في اختك
السائق بسخريه: معنديش اخوات بنات قال ذلك واخذ يخلع ملابسه عنه
فاخذت سمر تصراخ وتبكىء و تطلب المساعده من اي شخص في ذلك الاثنا كان اخرج يونس من قصر صديقه واتجهت الى منزله ولكن اوقف السياره بسبب صوت صراخ انثى ضعيفه اتي من سياره ميكروباص على جانب الطريق
خرج من السياره بسرعه ونظرا بداخل المكروباص وجد تلك المسكينه وهذان الوحشاني يريدون ان يغتصبوها كسر زجاج السياره واخذ ينهال على هذان الرجلين حتى كادوا يفقده وعيهم ام سمر اخذت تلم هدومها على جسدها وهى تحمدلله انه لم يظهر من جسدها الكثير فهي كانت ترتدي الكثير من الملابس بسبب البرد القارص
اخرجها يونس من السياره ونظر لها بغضب: انت ازاي تمشي في الوقت دوت في الشارع واهلك فين
ابتلعت سمر رايقها بتوتر ولا اول مره تكذب في حياتها وهي تقول: انا اهل ميتين من زمان وكنت عند عمتي وجوزها طردنى فانا كنت عاوز اروح في اي حته
يونس بهدوء: طب اركبي معي وانا اوصلك في اي مكان انت عاوزاه
سمر بدموع: بس انا ماعرفش اي مكان هنا وماعرفش اي حاجه
يونس: خلاص اتفضلي اركبي معايا و باذن الله هنلاقي حال
نظرات سمر الى سياره بخوف فهي لا تريد ان يقرر معها الموقف
فتحدث يونس بهدوء:اركبي وره متخافيش انا مش هاعملك حاجه مش معقول يعني انا جبتك من تحت ايدهم عشان اعمل انا كدا
سمر بتوتر: اسفه مش قصدي
يونس بابتسامه: مش مهم المهم دلوقتى بصي انا هاخذك عند والدتي تقعدي معها لحد ما نشوف حل وماتخافيش انا مش قاعد معه في نفس الشقه بس الاول هنروح نشتريلك هدوم الاول
سمر بابتسامه: ربنا يباركلك ويخليك
يونس بهدوء: شكرا
بعد مرور ساعه كان يدخل يونس شقه ولدته سمر وخلفوا
وجد ولدته تجلس علي الاريكه وهي تشاهد احد المسلسلات العربيه القديمه ولكن اتسعت ابتسامته اكثر واكثر : عامل اى يا حبيب امك واحشني
جلس يونس على ركبتيه وضع قبله على يد امه وهو يقول: وانتى كمان وحشاني يا ست الكل
روح باستغراب وهي تقول مين دي يا يونس
يونس بهدوء : سمر اخت واحد زميلي وهو سافر امريكا وهي قاعده لوحدها فانا قلت ايه رايك لو تيجي تقعد معك يومين بس لحد ما تسافر معها
روح بترحيب: طبعا طبعا ياقلبي
فى صباح اليوم التالى تذهب سوسن الى غرفه بنتها وجدت الغرفه خاويه لا يوجد فيها احد وجدت ورقه على الفراش فاخذت تصراخ بقوه وهى تقول: يلهوى يلهوي الحقنى يا عبد المجيد بنتك سابت البيت
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية كذبة صنعت عشق" اضغط على أسم الرواية