رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل التاسع عشر بقلم صافي الودي
رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل التاسع عشر
يا ملك الكون يا شفي يا عافي يا مطهر القلوب طهرني من مرضي ووجعى يارب العالمين
واشفنى واشفي كل مريض واذا كان وجعى عقاب او ابتالي انا راضي بحكمك وبرجوكى يا الله ان تخفف الالم مثلما جعلت النار برد وسلامنا على سيدنا ابراهيم يارب العالمين
......
نظرت ميادة إلى حسن بغضب، واقتربت من مروان وقالت:
عنك أنت يا استاذ مروان أنا اسندها
رفض مروان و حملها، ونظر إلى حسن وشاوره يفتح الباب، وحسن كان ما بين غضب مروان صديق عمره، وما بين غضب ميادة ...
صرخ مروان فى حسن وقال:
بقولك أفتح الباب يا حسن
ووجه كلامه ل ميادة:
- أنا مش اسيبها يا استاذة ميادة، يعنى بلاش تعطل وقتى، انتى شايفة بنفسك حالتها صعبة، و مش هتقدر تمشي خطوتين.
ردت ميادة وقالت:
أنا خايفة لتكون تقيلة على ايد حضرتك أنت عارف هى وروح معها
أبتسم مروان وقال:
متخديش فى بالك ،أنا مدرب على حمل اوزان أكتر من كدة ...
استسلمت ميادة وهى شايفة عيون بتتالم، وشبه غائبة عن الوعى ،ونظرت إلى حسن وقالت:
أفتح الباب يا حضرة النقيب منتظر اى ؟وعيونه بتسب فيه ..
شعر حسن أن آخر يوم فى عمره هو عارف أنها هربت من مصر ومش عايز يعرف هربت ليه، او اى حكايتها لكن إلا حسه أن بعد القضيه مازل مهتم بيهم
علشان يتقابل مع ميادة، والفضل يرجع إلى عيون
فى البدايه
لولو ظهورها فى البحر وشك حازم وخروج الجميع مكنش اتقابل مع مياده او وشافها ورقابها فى كل تصرفاتها متدين خجولة ابتسامتها هادى وقال ما بين نفسه
يارب هو ناقص امتى القمر يرضى على
....
فى غضون دقائق كان نزل مروان بيها كأنه حمل بنته أو جزء منه وركب حسن هو وميادة أقدم ومروان وعيون فى الخلف
قاد حسن السيارة وبدأ يسريع مع كل أنين وصريخ من عيون حتى وصلوا إلى المستشفي ايكازيا روتردام
نقلوها على سرير إلى الداخل
دخلت ميادة جرئ وسألت عن الدكتورة اماليا وقالت:
أين توجد غرفة الدكتورة اماليا، هى متابعة مع أختى عيون سيد ..
ردت الممرضة إلا فى الاستقبال ب اعتذار وقالت:
للأسف الدكتورة قد ذهبت إلى مؤتمر فى مقطعة لاهاي ،وسوف تأتي كمان أسبوع او عشر ايام .
تسرع مروان وقال:
مفيش مشكلة اى دكتور تانى لو أمكن يشوفها هى فى الشهور الأخيرة
رفضت ميادة وقالت:
مش ينفع حضرتك دى إلا فاهمة الحالة بتاعتها
وجي تواجه كلامها لاستقبال :
ممكن توصلنى بيه باي طريقة
قطع كلامها مروان بحدة وقال:
بتقولك ممكن تتأخر هتولدها ل سلكي، وهنا كل الدكاترة متخصصين وشطار واكيد الفحوصات كلها معاكي .
سرحت ميادة وتذكرت عندما بدأت المتابعة، وعملت الفحوصات والدكتورة كانت في حاله ذهول تام وقالت what كيف يحدث هذا
هذه فتاة كيف حامل وهي فتاة وليست امراءة
انتبهت ميادة من كلام الدكتورة وسألتها ما المشكله هل يوجد مشاكل
قالت الدكتورة :
هل انتي تقربين لها وأين زوجها او حبيبها
فردت ميادة بنفس اللهجة التي تتحدث بها الدكتورة :
ليس لها حبيب او زوج او عائلة لأنها فاقدة الذاكرة وهي صديقتي في السكن
قالت لها الطبيبة:
هذه فتاة وليست امرأة لم يتم علاقة بينها وبين رجل والغشاء طبيعي جدا ،ولم يقترب منه عضو ذكري، فكيف أنجبت هذه الفتاة ،يجب أن أفعل لها إشاعة دقيقة ولكن للأسف هذه إشاعة بصبغة واحتمال كبير تؤثر علي الجنين ، وايضا لا استطيع اعمل معه سونار مهبلى لانها بنت وكذلك تفقد عذريتها ما هذه الحالة العجيبة دى
وصمتت الدكتورة قليلا وهي تنظر إلي الإشاعة ثم ذهبت إلي وعد ،وكشفت عن بطنها ،ولاحظت أنه يوجد خياطة في جزء بسيط أسفل البطن، من جهة الرحم فوجدت خياطة ..
فطلبت من الممرضة ان تنادي طبيب آخر تثق فيه وتحدثوا مع بعض
وقال الطبيب إلي الطبيبة اماليا
هذه الفتاة تم حقنها بي عينة من خلايا تم حقنها حقن مهجري بعينه مختلفة عنها ،اعتقد أحد استغلها لكى تحمل بطفل لهم او اتفاق مشترك اي اجرة رحمها ..
فتعجبت الطبيبة وقالت
وهل حدث هذا وهى فقد الذكرى
صعق الطبيب وقال:
هى أيضا فاقد الذكرى، هذه مسؤولة كبير يا دكتور اماليا
نظرت له وعلى الفتاة وهى فى حيرة وقالت:
اعلم يا دكتور ايفي ، لكن ملامح الفتاة بريئة وأظن أنها ضحية..
يجيب أن نحتفظ بعذريته، لان واضح أنها مصرية وتعلم أن هذا يهم الفتاة عندهم
ردت الدكتورة
كيف وهى سوف تنجب ،ويجب أن نولدها طبيعي ...
ردت الدكتور
ممكن قيصرية ،والأشعة خارجية ونعاملها ، كانها فتاة ومريضة ، لكن يجب ان اسألها قبل ما نقوم بأي عمل وحكوا التفصيل ل ميادة ..
شهقت ميادة وقالت :
لا الحمل يكون قيصرية، والا تخبرها أنها لم تكن متزوجة، لأنها ممكن تنتحر كانت منهارة، لم علمت أنها حامل ،وكانت تظن أنها أخطأت، لكن واضح أنها ضحية للعبة قوية ..
نظر الدكتور وتأمل الفتاة وقال:
أظن أن رأيت الوجه مرة قبل هذه.
ردت الدكتورة اماليا وقالت:
متى هل هى جاءت لكى تكشف هنا، قبل هذا ..
رد الدكتور ايفي
لا وأنتظر قليل ثم قال تذكرت، رأيتها من خلال السيوشيل مدى على الفيس المصري
شهقت ميادة مرة آخرة وصعقت وقالت،:
نعم أين هذا المنشور وماذا كان مكتوب عليه .
أنتظر الطبيب قليل ليفكر ثم قال:
لا اتذكر تقريبا تحرش او اغتصاب ،من ظابط فى أمن الدولة ،ولكن فجأة اتمحى كل شئ يخصها فى غضون ايام ..
علمت من خلال صديق مصري، كان بجورى ويقراءها وهو حزين، ويقول هل وصل الحال فى بلدنا هذا. ،وعندما اتمحى و سألتها لماذا اتمحى، لبدى انا تاخذ الفتاة حقها ويتحاسب هذا الضابط .
قال بحزن هذا يحدث عندما يكون الموضوع ،يمس قطاع مهمة مثل الشرطة يتم حذف كل شي يسئ له ...
بكت ميادة وقالت:
واضح أنها عانت كثيرة، وممكن تكون كانت متهمة فى حاجه لكن من وضع هذه العينة، وما الغرض ولماذا تخلصوا منها فى البحر ..
تنهد الدكتور وقال:
واضح أن الظابط له أعداء ،وكانوا يتصيدون له الااخطاء او يريدون يثبتوا أنه متهم ب اغتصاب لانه كان قام. بضربها بطريقة وحشية ف حبو يثبت عليه الاغتصاب
كانت تنظر عيون لهم وهى لا تفهم كلامهم، ونادت على ميادة وقالت:
خير فى خطر على ابنى
كانت الدموع فى عيون ميادة وردت:
لا يا قلبى لكن أنتم الإثنين ضاعف وفى مشكلة تخص أنك لا تستطيع الإنجاب طبيعي ،فسوف تنجيب قيصرية صح يا دكتورة اماليا
ابتسمت الطبيب وقالت
نعم
فاقت ميادة وقالت:
طيب الدكتور ايفي موجود .
ردت موظفة الاستقبال :
- نعم موجود
ميادة تمام هو يعلم بالحالة، إخبارية عيون الفتاة المصرية ،سوف تولد اليوم..
وفعلا جاء الدكتور، ولكن لم يتذكر الاسم، لكن اقتربت ميادة من الدكتور وطلبت منه انا تتحدث معه على انفراد
فى الوقت
كان حسن ينظر عليها واستغرب معرفتها بالدكتور،
وكان يشعر بضيق جدا ترك المكان وخرج لكى يتخلص من شعور الغيرة، وأفكاره الذي تقول له أشياء، هل يحبها هل تحبه لماذا هذا الطبيب الوسيم..
فى الداخل كان مروان يجلس بجوار وعد ،وكأنه يشعر بتعاطف معها ولم يعلم السبب
طلبت ميادة تدخل مع الطبيب على غرفة المكتب، لكى تبلغه بالحالة .
وفعلا دخل على مكتبه كان آخر الممر فى نفس المكان الذى كان يجلس فيه حسن من الخارح
سالها الدكتور قال
الدكتورة اماليا لها كثير من المتابعين ذكريني بالحالة
بدأت ميادة تذكره بالحديث
تذكر الدكتور نعم تذكرت
هذه الفتاة الذى لا يمسسها رجل، ولكن تم حقنها بحيوانات منوية خاص ب أشخاص أخرى صح..
ردت ميادة
-نعم وآخر فترة كانت مريضة ،وكانت محدد الدكتورة الإنجاب خلال أسبوعين، لكن هى الآن تصرخ من الألم أرجوك توليد قيصرية، زى ما اتفقنا أخاف ترجع لها الذكرى يوم وتشعر أنها فقدت كل أمل فى حياتها ...
رد الدكتور
مفيش مشكلة سوف أقوم ب انجابها، ونتمنى نكون قمنا بواجبنا نحوها ..
استمع حسن الكلام وفهم بعض الحديث ،وانصدم ولكن كان سعيد من الموقف الا عملته ميادة لكن أستغرب من الحكاية .
اتجه نحو مروان
وفى نفس الوقت دخلت وعد إلى غرفة العمليات ،استمرت مدة الولادة ساعة تقريبا ..
وكان مروان متوتر من الانتظار ،ولم ياتجواب مع حسن حتى سمعوا صوت بكاء الطفل وبالفعل خرجت الممرضة وهى مبتسمة بالطفل وقالت:
الطفل بخير ،لكن الأم لسه فى البنج ويتم خياطة الجرح .
اقترب مروان وحمل الطفل بيده وشعر بفرحة شديد، ثم أذن فى أذن الطفل
وأيضا ميادة أخذت الطفل وسمت الله عليه، وهى سعيدة
....
عند سهيلة كانت فى المطعم
وكانت بتطلب منهم الأذن ولكن رفض المدير وتعاصبت معه
صرخت سهيلة فى وجهه
ما المشكلة عندك سوف أخذ بكرة شفتين لكن صديقتى سوف تنجب الآن
ضحك المدير بسخرية وقال
لا يهمني وأنا بكره عمل العرب معى، لأنهم عاطفين وكل يوم يطلب إجازة الدول المتقدمة لا تقوم بهذا الطريقة ل تلتزمى ل مع باي
فى نفس الوقت كان اسر قادم ليزورها وسمع النقاش
ثم صرخ فى المدير وقال
وهى لا تريد العمل مع امثالك، والعرب أعظم منكم نعم ليس متقدمين، لكن يوجد فى قلوبنا مشاعر ونقف مع الغريب قبل القريب ،وهى لم تموت ان لم تعمل معاك
صرخ المدير وقال
أخرجوا من المحل ناس لابش عرب يحب الكسل
فاقترب اسر منه وضربه بوكس واخد ايد سهيلة وجرى هى وهو وهم يضحكون على شكل المدير وهو مرمى على الأرض
ثم وقفت ميادة تاخد نفس وقالت
انت عملت ايه يا مجنون هو يعرف اسمى و يبلغ عنى ومش هلاقي شغل فى مكان تانى وبعصبية
انت رجعت ليه مش كنت سافرت الى مقطعة امستردام،مع والدك السفاح أتركني
ابتسم اسر قال
أبوى سفاح الله يسامحك ، ام بخصوص هتشتغل فين هتشتغل معى أنا ..
صرخت سهيلة وقالت:
انت مجنون اشتغل مع ابن الا كان يبعي اعضاءنا طبعا لا ..
نظر له اسر وقال:
اولا أنا فتحت لنفسي مشروع هنا ، فى روتردام مطعم صغير ، ثانيا ابوى مش كان يبيع اعضائكم، طلع بريئ بلاش تتهمه.
ردت سهيلة بسخرية وقالت:
مشروع اى وأنت لسه بتتعلم ،أرجع يا بابا عند ابوك وسبنى الحق البنات عيون هتولد دلوقتي
انصدم اسر وقال:
-اد هى كانت حامل
،وتذكر موقف وابتسم وقهقها وقال:
هى العلبة كانت بخصوص الموضوع ده،يعنى مش لعبة ،وفضلت تشتغلنى وتقولى لعبة جديد ،ولعبتنا وفضلت تقطع فى ورق وتكتب على أسماء وقلت كل اسم يكون مع الاسم دا وشريكه ...
وكان مستمر فى الضحك وانتى طلعتى، شركتى وقتها يعنى مفيش رجوع ...
كتمت سهيلة ضحكتها وخجلها ،وبصوت عالى قالت:
وقفنا تاكسي يا خفيفي الظل علشان أنا اتأخرت عليهم وعلى ما اروح الى الحافلة هاخد ساعة مشي
أبتسم اسر وقال:
تاكسي واحد دى إشارة من أيدى يقف 5 للملكة سهيلة
وفجأة وقف فعلا تاكسي كثير،
وابتسمت سهيلة وكمان اسر وبثقة مش قلت ليك يا بنتى أنا شخصية ...
مازالت سهيلة تضحك وقالت
واضح واضح يلا نركب
واقتربوا من سيارة لكي يركبوا
ورفض صاحب التاكسي
ف استغربوا وسألها اسر
-لماذا لا تريد توصلنا
رد صاحب التاكسي ب انفعل وقال
اليوم نحن معتصمين عن العمل
ابتسمت سهيلة على خجل اسر وسألت:
لماذا واقفين عن العمل هل اليوم إجازة
رد السائق وقال
لا نحن واقفين معترضين على قرار الحكومة
قالت
يعنى رافعوا ضرائب عليكم
نفى السائق
لا دى حق الدولة ولم نعترض على هذا
تنهدت سهيلة وقالت:
طيب المشكلة اى
رد السائق وقال:
نحن مضطهدين ،وليس لنا الحق أن نشترك فى نوادى معينة ،ويقولوا لأننى من الطبقة الفقيرة ،لذلك كل سواقين التاكسي ، قرار يوقف العمل حتى يزول هذا القرار، لازمنا يكون لنا وإلى أولادنا الحق فى الانضمام إلى النوادي العامة والخاصة، وأيضا المدارس وأى شئ موجود فى البلد. .
وبدوا يهتفون هتافات ويطلعون الصوت بالسيارة
تركتهم سهيلة وهى تقهقه من الضحكة ومش قادره تاخد نفسها وقالت:
يا مرار يا أبى أنا اتفقع أنا قلت عالوا الضرائب والا سحبوا رخص لكن علشان نادى احنا شعبنا بقي ينتحر دى سواق التاكسي طالع عينى فى بلدنا ومش معه يدخل والا نادى عام ولا خاص
رد اسر ب انضمام مع الساقين وقال:
لكن دى حق كل مواطن وعندنا مش بيمنع ده الفلوس هى الا بتتحكم فى ده و أي بلد يجب توفر ل أبناءه إمكان للترفيه والنوادى جزء بسيط
شهقت سهيلة وقالت:
هو انت كنت عايش معنا فى مصر يا ابنى والا لا
استغرب اسر وقال:
ليه بتقول كدة طبعا كنت عايش فى مصر
تنحت سهيلة وقالت:
أنت كنت فى مدرسة اى
رد اسر
كان آخر سنه لي فى الثانوى مدرسة خاصة ناشيول وانتقلت الفرع ليه فى امستردام وخلصت ومنتظر الدخول للجامعة
ردت سهيلة:
آه قول كدة أنتم من الطبقة المخملية ،إلا بيتولد فى بقهم معلقة دهب، هتحسوا ازاى بالغلابة وأبوك أساسا يجمع فلوسه من جثثهم
صرخ اسر وقال:
مش اسمح ليكى إهانة أكتر من كدة ،شوفى هتركب اى ويالا
كانت سهيلة عارفة أنها بتستفزه ،وهى فوجئت أنه رجع تانى لكن هى صعب تتعامل مع واحد ،اتولد عمره كله عايش فى مستوى مختلف يعنى مشي شاف بهدلة او طابور عيش أو اتوبيس او متروا مزدحم وقالت:
هنركب المترو لو فى البلد العجيبة دى فيها مترو أنفاق أصلا
رد اسر
طبعا اكيد فيها تعالى نسأل فين ونركب ومن بكرة أجر عربية بدل الهم دا
ضحكت سهيلة
هم اى انت شوفت هم بس ارجع مصر وهوريك الناس عايشة ازى يا ابن العز
تجاهل اسر كلامها لانه عارف هى اقصد تجرح فيه عشان يسيبها سال اسر احد السائقين
هل يوجد قطار او مترو
رد السائق وهو يضحك وبد يشرح لهم انوع القطارت وقال
نعم يوجد قطار ومترو وترام والباص كلهم خيارات جداً ممتازة في كل اوروبا وخصوصاً هولندا وتوصل لك لكل مكان ..
🔹 عندك خيارات بالنسبة لاختيار اي تذكرة تناسبك للتنقل من هولندا وتقدر تشتريها اون لاين او عن طريق فروعها في كل هولندا.. وهذي انواعهم مع الاسعار:
1- The Holland pass و هو عبارة عن باقة من الرحلات لمواقع و معالم سياحية في أكثر من مدينة في هولندا وهي امستردام و اوتريخت ، وايضا و روتردام ولاهاي، و سعره 40 يورو و يوفر 5 تذاكر + بطاقة تخفيضات لمدة سنه لأكثر من معلم من المعالم
2- رحلة جراند هولندا وهي رحلة لعدة مدن أمستردام دلفت وروتردام ولاهاي (دين هااج) وسعرها 46 يورو و تم حجزها من موقع الرحلات / .
3- HOP ON HOP OFF AMSTERDAM وهو باص سياحي يمر بنقاط معينه في أمستردام و يمكنك النزول في نقطه و الرجوع مرة أخرى خلال يوم كامل وهو مفيد، في حالة انه عندك وقت كافي و سعره كان من النت 20 يورو.. وتتوفر عدة تطبيقات خاصة بمواصلات هولندا.. يبين خطة سير مواصلاتها وتقدر تحط نقطة البداية والمكان المرغوب وراح يبين لك بالتفصيل الوقت المستغرق وأوقات الانطلاق والمغادرة.. وهم
قطعه اسر وهو لا يفهم نصف الكلام وقال
انا لا احتاج للسياحة انا احتاج اذهب الى مستشفي ايكازيا روتردام
رد السائق بالترم وشاور على الاتجاها
كانت سهيلة مذهولة وقالت
هو البلاد دى كلها سياحي ،انا كنت فاكرة هنا بس بنسحر وانا مشي فى شوارعها بحس، ان فى الجنه
رغم مش لفيت روتردام
ابتسم اسر وقال
السياحة في هولندا ليست مجرد رحلة ترفيهية إنها مزيج من المتعة والثقافة والمعرفة، فهولندا تتوسط شمال غرب أوروبا، وتعرف أيضا بـ "مملكة الأرض الواطئة"، وتضم ثلاث جزر في الكاريبي، ويحدها بحر الشمال من جهتين وتشترك في الحدود مع بلجيكا وألمانيا والمملكة المتحدة.
وجودك فى هولندا يمنحك فرصة كبيرة للتعرف على هذه الدولة المشهورة بالمراعي ومنتجات الألبان، والتي تبلغ مساحتها حوالي 40 ألف كم من السهول، ويقع نصفها تحت مستوى سطح البحر، بالإضافة إلى الجزر الصناعية التي تم استصلاحها وزراعتها، كما يمر بالأراضي الهولندية العديد من الأنهار الكبيرة والصغيرة، ومن أشهرها نهر الراين من أطول أنهار أوروبا.
ردت سهيلة وهى فى زهول:
هو الا تحت دى انهار وجزر انا كنت فكرى المجرى ضرب عندهم هههه
ضحك اسر وقال
يا بنتى اهم مدن هولندا،السياحة هى أمستردام، روتردام، لاهاي، ماستريخت، هارلم، دلفت، ليدن (لايدن)، أوتريخت، جيثورن
مجيري ايه بس فضحتنى
شهقت سهيلة وقالت
اى كل دا يلا بينا نروح على المستشفى علشان ممكن انسي البنات ههههه والف كل الاماكن دى
.....
ابتسم اسر انا لفيتها قبل كدة كذا مرة
وخصوصا روتردام،، هي بوابة العبور بين أوروبا الشرقية والغربية، وتنتشر بها المعالم السياحية المميزة التي جعلتها واحدة من أجمل مدن هولندا. تجمع هذه المدينة بين التاريخ والمعالم الحديثة في تناسق يميزها، وتنتشر بها العديد من المعالم السياحية، ولديها أيضاً ميناء روتردام الشهير وهو من أكبر الموانئ العالمية ويستحوذ على أعلى نسبة من التجارة العالمية.
قطعته سهيلة وقالت
هو انت بتدرب معى فى دور مرشد سياحيّ اسرد هو الواحد يتسالي لحد ما نوصل
ضحك اسر وقال
عيونى وبدا يحكي
أهم 3 معالم في مدينة روتردام:
1- حديقة حيوانات روتردام Diergaarde Blijdorp
من أقدم حدائق الحيوان في العالم، فقد تم إنشائها عام 1857 وتحتوي على مجموعات نادرة من الحيوانات والكائنات البحرية والسلاحف المائية، والسياحة في هولندا لا تكتمل بدون جولة مميزة في هذه البقعة الساحرة حيث ستجد هناك عدد كبير من الحيوانات المهددة بالانقراض التي تم إنشاء بيئات مماثلة لبيئتها الطبيعية الأفريقية والأسيوية، كما يمكنك الاستمتاع بمشاهدة الأشجار النادرة والأماكن المفتوحة والمقاهي المميزة.
2- برج يوروماست Euromast
السياحه في هولندا
برج يوروماست
تم انشاء هذا البرج عام 1960 لأغراض المراقبة، ويبلغ طوله حوالي 185 متر، ويمكنك من خلاله مشاهدة كل معالم المدينة كالميناء والمتحف والتجول بنظرك فوق المدينة العريقة، كما يشتمل على برج للفضاء في الجزء العلوي منه، أيضاً يضم البرج العديد من الأنشطة الترفيهية للأطفال والكبار، وتزداد المتعة لهواة المغامرة عن طريق الهبوط عبر حبل ممتد حتى قاعدته.
3- المنازل المكعبة المعلقة في روتردام Cube house
هذه المشروع الذي تم تصميمه كحل لمشكلة الكثافة السكانية في عام 1984، فأصبح من أهم معالم روتردام التي تعتبر من أهم المدن السياحية في هولندا، وتتميز تلك المنازل بأنها على شكل مكعبات لها ستة أوجه، ومن الأنشطة المحببة لمحبي السفر والسياحة في هولندا التقاط الصور وسط هذه المنازل والتعرف على فكرة بناءها الغريبة والفريدة أيضاً والتي قام بها "بيت بلوم" الشهير.
فضل يحكي ليها لحد ما وصلوا الى المستشفى كانت فسحة ل سهيلة وشافت المكان الا رغم وجوده ٧ شهور لكن صدقت لقيت مطعم قريب من البيت كانت تسمع من ميادة على كل الاماكن دى لكن متصورتش بالجمال دا
الكل كان فرحان ب ابن عيون لكن الجميع احتار يسموه اى
سهيلة بتهريج قالت
الواد قمر يا عيون تحسي ان هولند طبعت عليها نسمى اسم هولندى اى رايك او اسم ينفع يكون مصري وهولندى
ومن غير ما تنتبه كملت
ما لو كنت فاكرة اسم ابوه كنت سميته ب اسمه
وقتها انهارت عيون وقالت:
فعلا انا مش فاكرة مين ابوه ومين اهلى، ومش عارف اكتب اسمه بمين ،
مين يكون ابوها والا هيتربى ازاى تربية أوروبا، وميعرفش تقليد مصر وعاداتها
والا مصري ولم يكبر يسالنى مين ابوه اقوله اى ،وضحكت بوجع اقوله اى عملت زى بنات اوربا وجيبتك في الحرام
اقترب مروان منها وقال:
انا هقولك تقولى اي
يتبع الفصل العشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية صرخات بريئة" اضغط على اسم الرواية