رواية الاعمي الجزء الثاني 2 الفصل السابع والأربعون بقلم ليلة عادل
رواية الاعمي الجزء الثاني 2 الفصل السابع والأربعون
المستشفى ١٠م
غرفه العمليات
نشاهد اميرة نايمة على السرير ومروان بجانبها يمسك ايدها مع الاستماع لصرخات اميرة ودموعها. كان مروان يحاول تهدئتها وعيونه تملأها الدموع فهو متألم على ألمها ووجعها وصرخات الألم التي تخرج منها بعد قليل تلد أول طفل ثم نرى ابتسامة مروان واميرة. يقوم مروان بتقبيلها
ثم تبدأ اميرة ان تلد الطفل الثاني
لكن فور ولادة اميره الطفل التاني فجأة تتوقف أميرة عن الصراخ والبكاء و تغمض عينيها ويرتفع صوت الجهاز ويقل نبض القلب
ينظر مروان بخوف شديد وخضة وباتساع عينيه
مروان : أميرة مالك في ايه ينظر للدكتورة ..ايه اللى حصلها فى ايه...
الدكتورة تقترب منها تحاول ان تفتح عنيها تشاهد الشاشة النبض بينزل
مروان : بخضة فى ايه كانت لسه كويسة و بترد عليا
الدكتورة : طلعوه بره
تحاول الممرضة ان تمسكه وتخرجه
لكن يدفعها مروان بقوة و عصبيه عنه وبخوف. مش هطلع بره فى ايه.
يقترب من اميره وبدموع. وخوف شديد... اميرة مالك يمسك وجهها اميره رد عليا يا حبيبتى مالك تحاول الممرضة مسكه لكنه يدفعها مره تانية بقوة
مروان : مش هاخرج إلا لما أطمن عليها
الدكتورة : مروان مينفعش كدا اطلع بره لو عايز اميرة تبقى كويسه
تمسكه الممرضات وتحاول اخراجه بالقوة لكنهم غير قادرين على لجم جموحه وجنونه وقوته فهو لا يريد ان يترك اميرة بهذا الوضع فهو خائف عليها فقد نسي اولاده والعالم كله. فكان كل مايهمه ان يطمن على حبيبته ان ترجع مرة تانيه الى وعيها ...فهو لا يفهم.
لما غابت اميرة عن الوعي
وأثناء محاولة اخراجه خارج غرفه العمليات ودفعه من قبل الممرضات تبدأ اميرة ان تفتح عينيها ويبدأ النبض ان يرجع الى طبيعته مره اخرى....
ينظر مروان باتساع عينيه وبقوة يدفع الممرضات عنه ويجرى عليها ويمسك ايدها وهو عيونه غارقه بالدموع وبقلق وبصوت يرتجف يرتعش .. وخوفه الشديد الذى اخفى ملامح وجهه خوفه من خسارتها الذى أشعل النار فى قلبه
مروان : بنبرة صوت حزينة و مرتبكة اميرة انتي كويسه. قولي اى حاجة اى حاجه طمني قلبي عليكى عشان خاطري قولي حاجة
تفتح اميرة عينيها وتنظر له وتمسك اصابعه عندما يشعر بها يضمها يقبلها عدة قبل فى وجهها بأكمله واثناء تقبيله لها كان يقول الحمد لله الحمدلله
تقترب الدكتورة منهم وتقوم بفحصها تفحص عينيها ثم تسألها. الدكتورة : كام دول
اميرة : بتعب اتنين
الدكتور : امسكي ايدى واضغطي بأقوى حاجة عندك
تمسك أميرة ايدها لكن ليس بشدة
دكتوره : بابتسامه .. تمام احنا كويسين اهو لازم تخضى مروان عايزه تعرفى غلاوتك عنده هبقى احكيلك بس لما تفوقي حمد لله على السلامة
تنظر اميره لمروان بتعب وارهاق عايز اشوفهم
ينظر مروان لها وهو يهز راسه. حاضر حاضر يقبلها من جبينها ويذهب لاحضارهم. وبعد. دقيقه يرجع وهو يحمل الطفلين بحضنه وهو يبتسم ومازالت عيونه حمرا وتملأها الدموع وياخذ نفسه بسرعة فمازال خائف لكن ليس كما كان من قبل يقترب منها بابتسامة
مروان: بابتسامة وفرحه ..شفى قد ايه حلوين
اميره : حطهملى على صدرى
يضعهم مروان على صدرها. تنظر اميرة لهم بدموع فرحه كادت تخرج من قلبها تقبلهم يضع مروان يده على راسها ويقبلها من جبينها
اميره : مروان لفلي ايدي عليهم
مروان : حاضر
وبالفعل يقوم مروان بلف ايد اميرة على الأطفال تقوم اميرة بضمهم وتقبلهم لكنها تغيب عن الوعي مرة اخرى لكن تتحدث الدكتوره بسرعة
الدكتوره. : مروان ارجوك. اهدى هى تعبانه من الولادة دول توأم واميرة ضعيفة هى نامت النبض زى ما هو اهدى ارجوك ماتخفش
مروان : ياخذ نفسه يمسح دموعه حاضر متقلقيش انا فهمت ينظر للجميع باسف. انا اسف حقيقي اسف غصب عني
الدكتورة : ولا يهمك انا مقدره. انك بتحبها وخايف عليها ممكن بقى تخرج تطمنهم بره. وتشربلك حاجة لان واضح جدا على وشك ان سكرك وطي
مروان : حاضر
دكتور : تنظر لاحد اللممرضات. خدي الولاد وحضريهم
يخرج مروان خارج غرفة
العمليات
ممر أحد الأدوار امام غرفة العمليات
كان فى الخارج جميع اسرة اميرة وصديقه منير. وعند خروج مروان للخارج يحاوط بيه الجميع
فريده : مروان طمني
مروان: الحمد لله.
خالد: يعنى. اميرة بخير
مروان: الحمد لله كله تمام
خالد : بشدة الحمد لله ..ايه انا عايز افهم بنتى فين وجابت ايه
مروان: الحمدلله اميره بخير وهتخرج دلوقت و الأولاد كمان كويسين جابت زياد وادم
الجميع :الحمد لله الحمد.لله
نور : . الدكتور قالولك امتى ممكن نشوفها
مروان :مجرد ما تخرج كلنا نقدر نشفها بس هى تعبت ونامت
فريده : طبيعى حبيبتى متحملتش تعب الولاده. ولدت مرتين
مروان : حقيقى ان شاء الله تقوملنا بالسلامة
يقترب منه منير
منير : الف مبروك يا ابو زياد اخيرا اخيرا. يضمه ويقبله
مروان : الله يبارك فيك يا حبيبى
❤️____ليلةعادل____❤️
غرفه اميرة ١ص
بعد مرور ساعة على الولادة
يجلس الجميع بالغرفه كانت اميره نائمه لكن كان مروان يجلس على كرسى بجانبها ويمسك ايدها وينظر لها بكل حب وشوق
فريده : كريم. خد البنات ومروان وانزلو كلو حاجة واشربو حاجة اميرة مش هتقوم دلوقتى قصادها الفجر ومن رأيي تروحو
نور : لا مش همشى. انا هقعد لحد متقوم بالسلامة
خالد :هما شويه وهيمشونا كلنا. مش هيخلوا غير واحد بس
مروان : انا اللى هقعد معها
فريده : لا روح انت انا هقعد معها
مروان : ماما فريده عشان خاطري سبينى. لاني مستحيل اسبها وامشي
كريم : طب تعال ننزل ناكل حاجه لحسن انت شكلك تعبان
مروان : ماليش نفس
نور : كريم سيبه عشان هو مش هيسيب اميرة غير لما تفوق يلا احنا نبقى نجبله اكل
خالد : روحي يا نور خدها يا حمزه انتم سايبين اميرة من بدري وانتي يا ياسمين روحى خدها يا كريم روحها كفايه سبتي عمر لوحده كتير مع حماتك
ياسمين : بابا عايزة اطمن عليها
خالد : اميره كويس مش هتبقى زيك لانها ولده طبيعى هي نايمه من مجهود الولاده. اسمعو الكلام
فريده : ايوه اسمعو كلام بابا روحو وجودكم مالهوش داعي
حمزه : هنجبلكم بس اكل ونمشى يلا يا جماعه
نور : طنط بليز لو اميره فاقت كلمينى اى وقت
فريده : حاضر
تمر عدة ساعات كان الجميع رحلوا ، لكن تبقت فريده ومروان مع اميره. نرى اميره مازالت نائمه وفريده تجلس على الكنبه لكن قد غلبها النوم وكان مروان مازال يجلس كما هو. ينظر لاميرة وهو يمسك ايدها ينتظرها ان تفوق ان ترجع مره اخرى ، كانه مثل السجين الذى ينتظر حكم البراءة. يتنهد مروان. بصوت داخلى. فوقى بقى لو كنت عارف انك هتتعبى بالشكل ده وتتألمى كدا مكنتش هطلب منك طفل برغم اشتياقى الكبير لطفل منك ، لكن طظ فى اشتياقي قصاد تعبك ووجعك كدا ، يقترب منها ويجلس بجانبها ويقبلها من خدها ورأسها ثم يمسك ايدها ويقبلها عدة قبلات منها ويتحدث بصوت هادىء ، قومى وهجبلك غزل البنات وشكولاتات كتير ومصاص هههه فاكره يا ميرو يا قلبى ، يوم ما أكلتى مصاصه فى كافتيريا المركز وكل كان بيتفرج عليكى ومسكتيش غير لما خلتينى امص معاكى شويه ههههههه يتنهد ويقبلها من ايدها يلا قومي وغلبينى ومش هفتح بوقي والله .. بعد قليل
تبدأ اميرة ان تفوق ينظر مروان لها بسعادة. يمسك ايدها ويقبلها من كفها
اميره : بالل. اااه. تكح. اااه انا فين. مش عارفة حاسة بتعب
مروان : حمد الله على سلمتك يا قلبى
اميرة : اسكت يا مارمورى حلمت انى بولد. وطلع الموضوع متعب. مجرد حلم تعبت. وهو احنا فين
مروان : فى المستشفى
اميره : باستغراب مستشفى
مروان : اممم حقيقه مش حلم انتي ولدتى يا روحي. جبتلنا ولدين زى القمر
ابتساع عينيها تنظر الى بطنها التى انخفضت. ثم تنظر لمروان تحاول ان تقوم وتجلس لكنها لا تقدر يساعدها مروان للجلوس
مروان : بالراحة بالراحة
اميره : عايزه اشوفهم. هما فين
مروان : هجبهملك حالا
تستيقظ فريدة على صوتهم تقترب منهم
فريده : حمدالله على السلامة يا حبيبتى عامله ايه دلوقت
اميره : الحمدلله يا ماما فرحانه اوى عايزه اشوفهم
مروان : هروح اجبهملك وابلغ الدكتورة
يخرج مروان خارج الغرفه وهو سعيد ومرتاح أخيرا ، بعد ان طمن قلبه على حبيبته اميره تجلس فريده مكانه وتمسك ايدها وتاخذ اميره بحضنها وبعد قليل يدخل مروان وهو يحمل الطفلين وكان سعيدٱ جدا
مروان. شوفى انتى جبتيلى ايه. شوفي
تفتح اميرة ذراعيها هاتهم بحضني
يعطى مروان اميرة الطفلين وتاخذهم بحضنها وهى سعيدة جدا ودموع الفرح التى تسكن عيونها هى ومروان وفريده
مروان : انتى عارفه انى مشفتهمش لحد اللحظه دى اول مره اشفهم وانا جيبهم اول مرة المسهم وأحضنهم
اميره : بجد ازاي
الدكتورة تدخل وهى تقترب تتحدث ..
الدكتور نسى انه خلف ، كان كل همه يشوفك بخير تقترب اكثر .. تمسك ايدها لترى النبض .. لا عال بقينا زى الفل ، أحب اهنيكى على جوزك ، انتى لازم تبخريه انتم اختم حسد قد كدا النهارده ، والممرضات والدكاتره عيونهم زاغت عليه ، بسبب اللى عمله وبقت حكايه بالمستشفى كلها ، ... تنظر اميره لها بعدم فهم ...مش فهمه. اصل مروان اول ما اغمى عليكى ، دور فينا كلنا ضرب ، عشان يفضل جنبك مكنش عايز يخرج ، ولا حد فينا قادر عليه ، كل واحد فينا اخدله زقه وضربه حتى انا ، اول لما شافك رجعتى وفتحتي عينكى و بخير هدى ، ولما خرج بره ، كل ما يشوف طفل معدى ، يطلع حولى. ١٠٠ او ٢٠٠ ويقوله والنبي ادعى لاميرة تقوم بالسلامة وتخف وترجعلى بسرعه ،
ونزل اشترى شكولاتات كتير وبنوبونى. و وزعهم على كل الاطفال اللى بالمستشفى ، ده غير بقى خوفه عليكى. اللى كنت بشوفه بعينيه جوه ، عينيه كانت بتقول. انا السبب بوجعك ده ، انا اسف مش هخليكى تحملي تانى ، خلاص مش عايزهم ، مش عايزك تتوجعي كدا ، هو ماقلش بلسانه ، بس عيونه ورعشت قلبه فضحته ، ماشاء الله ربنا يحرسكم يارب ، انا حبيت اقولك عشان الرجل اللى زي ده ، لازم تشليه بين رموش عينكى ، اوعى بيوم اسمع انك زعلتيه ، فهمه ، رضعي الاولاد , وربع ساعه وهطلعلك وجبه تاكليها كلها مفهوم .. تشيل الكنله
اميره : مفهوم
الدكتوره : عن اذنكم
اميره: ههههه ضربتهم
مروان : ارتعبت اول ما شفتك غمضتى عينكى ما كنتش فاهم ايه اللى حصل
اميره : قرب وشك شويه كدا يقترب منها. تقبله من خده ثم تمسك يده وتقبله من ايده ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا انا بحبك اوي اوي
مروان :وانا والله العظيم بحبك مقدرش استغنى عنك
فريده : ربنا يخليكم لبعض يا حبايبى
اميرة : خد واحد بقى امسك
يحمل مروان واحد منهم يقبله ويضمه الى قلبه بحب و عيون بها دموع ايه الاحساس ده
اميره : مالهوش وصف صح
مروان : بسعاده اممم. اوى. قولي هنسمى مين زياد ومين ادم
اميره :اللى معاك ادم. واللى معايا زياد
فريده : اشمعنا
اميره : مش عارفه. بس هو كدا. يبقى ابو شعر كثيف ادم اتفقنا
مروان : انتى هتعلمى الأولاد بكدا
اميره : امال اعلمهم ازاى
مروان : احساسك هيعلمهم. بس شكله محتاج يتظبط دلوقت
فريده : لسه ما اكلتش. جبلها واحد شورما. عشان يتظبط
مروان : هجبلها المحل كله
اليوم التالى
فيلا مروان واميره ٣م
يدخل مروان واميره البيت كان يسند مروان اميره كانت تحمل نور طفل وفريده طفل ، كان بانتظارهم خالد وكريم وزوجته وحمزه وياسمين وفاطمه وشهد
شهد : بسعادة مبروك يا حبيبتى تقترب منها تقبلها من خدها
اميره : الله يبارك فيكى يا روحي عقبالك
ياسمين : ماما هاتيه. اللى معاكي ده تحمله مين فيهم ده تنظر اميرة لها. ادم
شهد : اكيد بالاحساس صح
اميرة : لا ادم شعره كثيف عن زياد
شهد : بس هما توأم متطابق
اميره : اه
مروان : طب نقعد. ونكمل كلامنا جوه ولا ايه.
يمسك مروان ايد اميرة ثم يساعدها للجلوس على كنبه براسبشن
خالد. : قوليلى يا ميرو عاملة ايه دلوقتى يا حبيبتى
اميره : الحمد الله
خالد : رضعتيهم من صدرك ولا لسه
اميره : اه اول ما فوقت رضعتهم. خلاص
خالد : لازم تتغذى كويس. الرضاعه بتتعب هديكى فتامين كويس جايبه من المانيا ممتاز
مروان : اعتقد من الافضل دكتورة تشوفه الأول
خالد : ابقى ورهولها بس انا متأكد انها هتوافق
نور : بقولكم ايه تعالو نتصور بقى كام صورة يلتقطون الصور وسط سعاده من الجميع وفرحه
❤️____ليلة عادل____ ❤️
غرفه نوم اميره ومروان ٨م
بعد ذهاب الحميع ولكن تبقت نور وفريده وخالد مع اميره فامروان قد رفض ان تجلس اميرة عند والدها فى هذه الفترة وطلب منهم ان يأتو هم معهم
نرى اميره تتمدد على السرير. وكان بجانبها مروان يجلس ويطعمها بايده وكان بالغرفه خالد وفريده ونور
اميره : كفايه بقى انا اكلت صدر بحاله
مروان : يلا مش عايز دلع
اميره : تانى نظرات عادل ادهم تانى. هههه بس بقى اكلت ..والله ما قادره شويه كدا
فريده : مروان خلاص كفايه
مروان : حاضر يحمل مروان الصينيه ويضعها على الكومودينه تحمل اميرة احد الأطفال
اميره : ممكن تطلعوا بره عشان عايزة ارضع اوزتي
نور : مالك
فريدة : لسه ماتعودتش
خالد : انا هدخل اريح شويه ما نمتش من امبارح
اميره : حبيبى. ممكن توري بابا الاوضه بتعتهم
مروان : اه حاضر
خالد : خليه شوفتها وغيرت هدومى فيها متقلقيش. عن اذنكم
فريده : خدنى معاك يا خالد
نور : انا هشوف ميمي ماشي
اميره : انت كمان اطلع بره
مروان : بجد
اميره : اه والله
مروان : هتتكسفي منى انا. ده انا ابوه
اميره : معرفش فى هرمونات كسوف كدا اشتغلت
مروان : ههههههههه طب هقف فى البلكونه لحد متخلصى
اميره : لا متفتحش البلكونه عشان الولاد. اطلع بره يا مروان
مروان : طب بالراحه طب عايزه ادم عشان ترضعيه بعد زياد
اميرة : وى وى
مروان : انا هقف قصاد الباب لحد ما تخلصى ههههه يا مجنونه بس انتى لازم تشفيلك حل ها عشان مش هصحى كل شويه اخرج بره
اميره : طب يلا
مروان : هههه حاضر هاخد التليفون
يخرج مروان وهو يضحك ويضرب كف على كف ثم يقوم بالاتصال بمنير
مروان : ايه يا حبيبى. عامل ايه . الحمد الله. كله تمام بقولك ايه انا عايزك تدبح عجلين ولا اقولك خليهم ٣ وبنفسك يا منير تقف توزعهم ، لالا مالكش دعوه ببتاع السبوع ، دول لسلامة اميرة انها قامت بالسلامة هي والاولاد ، تمام بقولك ايه. حط مع كل كيس ٢٠٠جينه لا مش كتير اسمع الكلام ماشى ، سلام
يطرق الباب ها خلصتى ادخل
اميرة : تعال عارفه مش هخلص منك
يدخل مروان وهو يبتسم. كانت اميره مازالت ترضع الأطفال لكنها تغطى نفسها
مروان : فى حته باينه خدي بالك
اميرة : اتلم. لحسن انيمك على الكنبه.
مروان : اهون عليكي يا ام زياد
اميره : مروان انا خايفة. ادم يزعل ويتعقد
مروان : ليه
اميرة : عشان ام زياد
مروان : معتقدش. بعدين دى بتتقال بنا. محدش هيقولهالك
اميره : بردو
مروان : خلاص انتى ام زياد وانا ابو ادم حلو
اميره : حلو. بس انا فرحانه عينيهم طلعت ملونة يارب متتغيرش
مروان : ان شاء الله
❤️____ليلة عادل____ ❤️
فيلا مروان واميره ٤م
غرفه الاطفال
تقف اميرة بالغرفة امام السرير تنيم اطفالها وبعد قليل يدخل مروان وهو يرتدى ملابس خروج لكن سريعا تلتفت اميرة له و تضع اصابع ايدها على شفايفها هششش ثم يتحدثان بصوت منخفض جدا
مروان : ناموا
اميره : ايوة فى حاجة
مروان : اه عايزك بموضوع
اميره : ماشى يلا. تاخذ جهاز مراقبه الاطفال معها وتخرج
غرفه مروان واميرة
تجلس اميرة على الكنبه ومروان بجانبها ويمسك ايدها وبحنان
مروان : ها تعبوكى وانا بره
اميره : لا ماما معايا قولتلك وياسمين لسه ماشيه
مروان :ياسمين معها عمر
اميرة : بس بردو كبر سنة ونص دلوقت
مروان : طب يا حبيبى. انا خلاص جبت كل الحاجات بتعت الحفلة هما تحت لو تحبي تشفيهم
اميره : بعدين. هنام شويه قبل ما يصحوا تانى
مروان : منا كنت عايز اقولك عن الموضوع ده. احنا لازم نجيب مساعدين
اميره : بيبى ستر
مروان : اه
اميره : مش عارفة اصل مش واخده على الحاجات دي
مروان : بصى انا كلمت فاطمه قالتلى فى بنت اختها وفى واحدة بنت جارتها هى مربياها. والاتنين متعلمين واحدة خريجة تربية والتانيه معهد حاسب آلي
اميره : طب مروان حرام دول نساعدهم يشتغلوا بشركات مش خدامين
مروان : لحظة هما لفترة مؤقته ، لحد مااشوف حد أمين وكويس ، فهمه طبعا ليه. بعدين لازم يبقى مثقفين ومتعلمين تعليم عالى , عشان يعرفه ياخدو بالهم من الأولاد كويس ، بعدين هما بس هياخدو بالهم. وقت متكونى نايمه بتذاكرى. محتاجة ترتاحى. عايزه تخرجى مع اصحابك مش اعتماد كامل وهديهم مرتب ميحلموش بيه. ويقعدو بمكان كويس محدش هيتنك عليهم
اميره : هي كلمتهم
مروان : اه وموافقين
اميره : تمام خليهم ييجو بس انا هحطهم تحت الاختبار
مروان : ده اكيد لازم عينيك عليهم طول منا مش موجود وفاطمة معاكي وماما فريدة ولا هي هتمشي
اميره : لا قعدين قولي هييجوا امتى
مروان : اول الشهر. عايز اخليهم ييجو قبل ماأرجع شغلي عشان أراقب تصرفاتهم
اميره : تمام مارو الدك الجميل
مروان : عيونى
اميره : هو رجاء منك
مروان : عايزه ايه
اميره : اعزم ادهم وحنين
مروان : بالله عليك هو ده ينفع
اميره : بصراحة هو كلمنى من يومين. وباركلي. وطلب مني انه يشوف البيبى اوى. انا بصراحه اتكسفت
مروان : اتكسفتى ولا صعب عليكي
اميره : الاتنين
مروان : لا
اميره : مروان عشان خاطرى
مروان : بشدة .. اميره لأ ، متخلنيش اتعصب قولت لا يعني لا
اميره : بدلع .. يا مارو
مروان : بقوة وشدة هو مش انا قولت لا.. قولي حاضر
اميره : ليه طيب
مروان : انا داخل اخد شور
يتركها مروان ويدخل الحمام وتنظر اميرة له بضيق واستياء وتتنفخ
حفل السبوع ٣م
نرى اجواء احتفال فى منتهى الجمال البلونات التى تزين الحديقه وحمام السباحه جميع الاهل والاصدقاء يشاركون مروان واميره سعادتهم
مع الاستماع اللى الاغانى السبوع الجميله
ثم نرى اميره وهى تحمل الطفلين وترتدى فستان ابيض طويل ورقيق جدا جدا وتحمل احد الاطفال ووالدتها الطفل الاخر ثم قامت باللف مع الاطفال وسط ابتسامه وفرحه ، ثم مارست اميره كل طقوس السبوع الجميله وسط فرحة وسعادة من الجميع و قام مروان ايضا بذبح عجلين اخرين للطفلين
♥️____ليلة عادل____♥️
امام حديقة الفيلا من الخارج
نرى احد الشباب يقف بجانب موتسكله بشارع و يقوم بإصلاحه لكنه ينظر بشكل غريب. الى الفيلا ثم يخرج الفون ويصور يقترب منه احد الجاردات
الجارد. بتعمل ايه
الشاب : الفزبه اتعطلت يا زميلى
الجارد: اخلص طيب
الشاب : سبوع ده
الجارد: وانت مال اهلك اخلص بدل مخلصك انا
الشاب : ياعم أصلى انا كنت بسأل عشان لو فى لحمة اخد كيس شكلهم متريشين
الجارد : شكلك لمض يالا
الشاب : هو عشان غلبان ابقى لمض الله يسامحك ياعم .. ثم ينظر كانها يرى شىء ويبتسم طب خلصت اهو متزعلش. اهو اتصلح مبروك. يركبه موتسكله ويطير لكن قام الجارد بكتب رقم الموتوسكل
لكن اثناء سواقه الشباب الموتوسكل يقف يركب شاب خلفه
الشاب الأول. صورت الفيديو
الشاب التانى : حصل
الشاب الاول : حد شافك
الشاب التانى : هو انا تلميذ
الشاب لاول : فل عليك.
الشاب للتانى : ايه شربها وكتب رقم اللوحة المضروبه
الشاب الأول : حصل. خليهم يدورو بقا
يضحكون بصوت عالى جدا ويذهبون ؟؟؟؟؟
❤️_____ليلةعادل_____❤️
حديقه الفيلا
بعد انتهاء الحفله وذهاب الجميع الى بيوتهم
يقترب أحد الجاردات من مروان
الجارد : دكتور
مروان : ايه يا هشام
الجارد : امين شاف واحد كدا معجبهوش كان واقف قصاد البوابه بيصلح الفزبه بتعته
مروان : وبعدين
جارد : اخد كلمتين. واخدنا رقم اللوحه اتفضل
مروان : تمام روح انت. يمسك مروان الورقه ثم يمسك هاتفه. الو ازيك كان نفسي تاجي.....ان شاء الله ..فى حاجه حصلت النهارده حاسس انها مش بالصدفة ..هقولك
غرفة مروان واميرة ٩م
تجلس اميرة على السرير وتقوم بارضاع ادم يدخل مروان
اميره : تاخرت ليه
مروان : كنت بتكلم بالتليفون. شغل
اميره : ماتنزل المركز ماما وبابا قاعدين معايا ونور وياسمين كل يوم هنا وبيباتو كمان
مروان : بشدة لا انا اللي هعملك كل حاجة انتي مالزومه مني انا ، انا جوزك وابوهم يبقى انا اللى اخدمكم وأراعيكم
اميره : طيب بالراحة عليا
مروان : مين اللى معاكي ده.
اميره : خدو وقول انت
مروان : يحمله انا بعرف افرقهم ده ادم
اميره :هههههههه شاطوره يا بيضه تقرصه من خده نور وياسمين وكريم بيتلغبطو حمزه وبابا وماما شاطرين زيك
مروان : مش هترضعي زياد
اميره : هرضعه هاقوم اجيبه
تقوم وتجلبه من السرير واثناء رجوعها تتحدث ..مروان متعملش كدا هايصحى
مروان : انا عايزه يصحى ، حبيب بابا يقبله من خده
اميره : لو صحيوا هاقعدك بيهم انا عايزة أنام تعبت النهارده فاطمه مخلتش حاجه الا مخلتني اعملها.
مروان : اقعد مقعدش ليه ينظر لادم انت بتضحك لبابا حبيب بابا يقبله
اميره : على فكره زوزي هيطلع شبهك هادي
مروان : الاتنين مجرمين زيك هاتي زياد شويه
أميرة: بدلع ..لا
مروان : ما هو مش عايز يرضع
اميره : لابردو
مروان : هاتي ده وخدي ده
تاخذ اميرة منه ادم وتحمله وتقف بالاتنين
اميرة : مش هدهملك دول بتوعي انا
مروان : يقف جبتيهم لوحدك يعنى منا جيبهم معاكي
اميره : لا انا بس اللى شلتهم ببطنى ولا كنت بقدر امشي ولا أتحرك وشبه الكوره المدوره ومش بعرف انام براحتي
مروان :. طب هاتي واحد بقى العب بيه شوية
اميره : اتحايل عليا
مروان ؛: عشان خاطر مارو حبيبك
اميره : تعال خد زياد
مروان :يحمله روح بابا ...، انت طالع عينيك خضرة لجدك خالد ، عارف لو طلعت شبهه هحبك بردو ههههه
اميرة : بمزح هتطر... احبك بردو. ما انت ابني اعمل ايه
يضحكون سوا بصوت عالي. ويظلون يلعبون سوى مع اولادهم. بفرح وسعاده فهذه هى العائله اللتى تمناها مروان وتمنتها اميرة
❤️____ليلةعادل&____❤️
حديقه الفيلا ٦م
يجلس مروان ومنير. فى الحديقة فيجلس منير على المرجيحه ومروان على كرسي بجواره أمام النيل ويشربون. الشاى ويتحدثون
منير : انت يابنى ليه متصلتش اجاي معاك
مروان : يشرب بوق شاى. معايا فين بقولك طلع مسروق. اللواء صبرى. قاللى الموتوسكل مسروق من اسبوع من كفر الشيخ
منير : يتنفخ. بس مدام مسروق يبقى مش واقف بالصدفه
مروان : بيأس انا كل ما أحس انى قربت الاقي نفس ببعد تانى وبرجع للصفر
منير : الحل
مروان:معايا حاجة معرفش هى مهمة ولا لا بس جوايا احساس ان حل اللغز بدايته فى فكها
منير. : ايه هو
مروان :هقولك....
خلال هذه الفتره كان مروان هو الذى يراعى اميرة ، يقوم بفعل كل شئ لها هو من يخدمها. يطعمها بايده يساعدها بتغيير ملابسها اخذ حمامها وكان أيضا يراعى اولاده بإرضاعهم والتغيير لهم وكان يرفض ان يساعده احد برغم. جلوس فريده وخالد معهم لكن كان يرفض مساعدة فريده له فكان يشعر بسعادة وهو يقوم بفعل هذه الاشياء كان خالد وفريده يلاحظون ما يقوم مروان بفعله لاميره عن قرب، لانهم لاول مرة يكونوا بهذه القرب منهم خصوصٱ خالد ، فقد رأى بأم عينيه كم مروان يعشق اميرة كم يتفنن لارضائها وجعلها سعيدة كم يخاف عليها ويحميها ,فأدرك خالد كم كان مخطئا بكرهه لمروان كم كان مخطئٱ بما فعله مع ابنته وزوجها الذى يعشقها حد الجنون
لكن ماذا سيفعل خالد فهو صامت منذ فترة مستكين لا يتحرك لا يفعل الأفعال التي كان يفعلها منذ زواج اميره من مروان. هل هو هدوء ما قبل العاصفة. هل هى توبة. حقيقية ام يخفى شئ سنعرف
شقه ادهم وحنين ٦م
تقف حنين بالمطبخ تقوم بتحضير الطعام وغسل الصحون وهى تستمع الى القرآن الكريم وفجأة
يختل اتزانها تمسك بسن الحوض. ثم ترجع قليلا وتجلس على الكرسي يبدو عليها انها دايخه وتعبانة
تمسك دماغها فهى تشعر بتعب. بعد ثوانى. تقف وتغسل وجهها وتدخل غرفتها تفتح درج الكومودينه وتاخذ منه علبة الدواء تاخد حبه وتشرب مياه ثم تتمدد على السرير
❤️____ليلةعادل ____❤️
غرفة نوم ادهم وحنين٧م
نرى حنين تنام على السرير وبعد قليل يدخل ادهم الغرفة وهى مظلمه يفتح النور وينظر باستغراب يقترب منها ويقبلها من رأسها ثم يقترب من الدولاب بشويش ويفتح الدرفه لكنها تستيقظ
حنين : بنوم حبيبي انت جيت
ادهم :اسف يا حبيبى أزعجتك
حنين : لا انا كنت بريح بس
ادهم : انتي تعبانة ولا ايه
حنين : لا بس بزهق من القعده لوحدى
ادهم : مش قولتي انك لقيتي مركز كويس
حنين : اممم لسه هشوف كدا. ينظر ادهم يجد علبة الدواء
ادهم : ايه ده
حنين : بخضه. ده. دوه فيتامين
ادهم : امم يفتح يأخد واحدة لكنها تأخذها منه بسرعة ينظر لها باستغراب
حنين: ده ستاتى انت مش قولتلى نفسك تخلف
ادهم : اه
حنين : روحت للدكتورة ادتنى ده
ادهم : روحتى للدكتور من غير معرف
حنين : كنت عايزه اطمن الأول خفت اسمع حاجه تخوف
ادهم : اطمنتى
حنين : الحمد لله. هى عايزة تشوفك بس انا اتفقت معها كاننا اول مرة لانك مفروض متعرفش
ادهم : قوللها عرفت
حنين : ماشى. روح غير هدومك. واطلبلنا غدا عشان ماطبختش
ادهم : ماشى يا حبيبى يقبلها من رأسها
بعد مرور شهر
❤️____ليلة عادل____ ❤️
فيلا مروان واميرة ١٠م
نرى أجواء رومانسية هادئة كانت اميرة محضرة مفاجأة لمروان فازينت السرير بالورد الاحمر والغرفه ايضا ورورد وشموع وكانت ترتدى فستان قصير جدا عاري الأكمام مثير وترفع شعرها لأعلى وتضع مكياج ومحضرةطعام ....بعد قليل يدخل مروان الغرفة ينظر الى الغرفه بابتسامه يقترب منها دون فهم
مروان : النهارده عيد ولا ايه
اميره : اممم عيدنا. ايه رايك
مروان : قمر
أمير ه : تؤ مش انا المفاجأة
مروان : طبعا جميلة زيك يا قلبي.. الولاد فين
اميره : مع ماما
مروان : وماما فين
اميره : فى بيتها
مروان : يعنى الولاد مش هنا
اميره : سربتهملك. مش عجبك خلاص يا حبيبى. تعال نروح نجبهم. متزعلش كدا
مروان : بس اهدى. انا اتخضيت بس اول مرة ينامو بره الاوضة مش الفيلا ، لكن انا مبسوط. يعنى ٧٠يوم من اخر مرة عكستينى ، فاكرة يا بتعت مصلحه ولا مروحة مشفتش هرومانتك غير مرة... هي مرة واحدة
اميره : هههههههه انت تانى بتحسبهم باليوم ازاي
مروان : عشان شوقي ليكى بياكولنى لازم احسبهم بالدقيقة مش باليوم يقترب منها يقبلها من كفها ينظر لها بحب ثم يقترب منها اكثر يقبلها من جبينها يضع جبينه على جبينها يأخذون انفاسهم كانهم يتنفسون من بعضهم ثم يرفع مروان وجه اميرة له من ذقنها ويقبلها برقة ونعومة يتبادلان القبلات بحب وشوق ثم تنظر اميرة له وتضع ايدها على خده وتبتسم ثم تمسك ايده تعال اوريك حاجة
مروان : ايه
يقترب من الدولاب ويقفون امام الدرفه
أميره : مش كان نفسك تعرف مخبيه ايه وانا وعدتك اول مانبقى ثلاثه هقولك اهو ربنا مكسرشى بخاطرى وخلانا مش بس ثلاثه لا أربعه. تفتح الدرفه ينظر مروان لها باستغراب فهو لا يريد ان يشعرها ان قد رآها من قبل.
اميره بسعاده .. تاتاتاططط. ايه رأيك
مروان : بتقلدينى يا قلودة
اميره :مش هنكر اني أخدت الفكرة منك.
مروان ايه اكتر هدية بتحبيها فى دول
اميره : بحب ورومنسيه .... حقيقى كلهم. كل واحدة ليها قصه وليها معنى وذكرى عندي ، بس يمكن الدرس ده اكترهم ، عشان يومها طلبت ايدي للجواز ، عملت الحاجه اللي. فضلت استناها سنين طويلة من عمري ، سنين وانا بحلم وبتمنى نظرة ، نظرة واحدة منك ، فضلت سنين عايشة على كلمة يمكن يبقى ليا ، ابني فى قصور من الرمال ، اللى اقل ريح ممكن تهده ،وفعلا اتهدت مش مره ولا اتنين اكتر ، بس كل مره كنت برجع أبنيها تاني ، كان بيقى اقوى، وتمسكي بيه كان بيبقى اكبر من الاول ، كان جوايا اصرار غريب انك هتبقى ليا ، تتغير نبرة صوتها الى الضعف والانكسارقليلا .. بس أقولك على حاجة انا لو جتلى حالة شبهى شبه حكايتى معاك ، هقولها متجريش ماتعنديش ، أصل ممكن الحظ مايحلفهاش ساعات بقول لو مروان مكنش عمل حادثة ماكنش زمانه بقى ليا ، معرفش بس حقيقي مش هنصحها تكمل
مروان : بحكمة وحب .. بصى يا اميرة هو طبعا غلط حد يحب حد من طرف واحد زي ما انتي عملتي ، ممكن الشخص ده ما يكونش ليها ،وتفضل تحبه وتحلم بيه وتضيع عمرها على وهم ، فى وقت لازم تتوقف طبعا لازم تجرب وتعافر، لكن فى مرحلة معينة لما توصل لازم تتوقف عن المقاومة والمعافره انتي عملتيها وانتي مش واخده بالك
اميره : باستغراب ..انا
مروان : بعد ماتجوزت
اميره : يمكن بطلت اطاردك بكل مكان زى الأول وأحضر كل شيء ليك بس كان جوايا لسه شويه اا قبل ان تكمل كلامها
مروان : شويه اهو يعنى لو كنت استمريت مع ماجي. كنتى بالكتير سنه وهتعيشى عادي اه هتفضلى فاكراني لكن هبقى مجرد ذكرى حلوة عندك
اميرة : ممكن. المهم عجبك سري
مروان : اكيد ينظر للدولاب يجد نوت بوك يمسكها كتبتي حاجة .. يفر بالأورق... لسه متخطيش لا انا هاعلاجك النهارده قدامي
اميره : بطل بواخه تشدها منه
مروان : يشدها ينظر لها بتساع عينيه وبجديه.. انتى بتعملى ايه يا اميره انتى هتزارى معايا ولا ايه
اميره: نعم مروان مالك
مروان : بقوة وجدية مروان اسمي دكتور مروان فهمه
اميره : هههههههههههه طب والمصحف وحشتنى الايام دي اوى انا اصلا بموت فيك وانت جد كدا
مروان : لما ببقى جد تقعدي تتقمصى تقوليلى بطل عادل ادهم. ...بطل تبقى رزل. والحاجات اللى بتعملها زمان
اميره : منا بحبك وانت جد ودكتور مروان عزت الجامد لما تعملها بهزار. مش لما تبقى بجد ، بخاف منك بجد ، والله عليك قلبة ترعب بحس انك هتضربني ، مع ان ببقى متأكدة ان عمرك ما هتعملها بس بخاف ، ولا شخطتك يا ختييي هى حلوة بس تخوف
مروان : كمية تناقض غريب. ازدواجيه انتي يا ميرو
اميره : اول مره تاخد بالك
مروان لا واخد بالى من زمان عشان كدا بلعب معاكى. بشخصه شديدة وشخصية طيبة رومانسيه عشان احتوى الشخصيتين اللى جواكي .
تعالى بقى. يشدها وتجلس على قدمه يفتح نوت بوك نكتب ايه. انتى فى العاده بتكتبى ايه
اميره : بسم الله وتاريخ البداية وخاطرة صغيرة بعدين اى حاجة على حسب
يفتح مروان اول ورقة مروان : امم تمام
يكتب مروان على اول صفحة بسم الله ثم التاريخ
نكتب ايه يفكر بفتح كوس في السابق كانت احلامى لى وحدي ولكن الان اكتب ويشاركنى فى كتابتك من كنت ادون بيكى له ما اتمنى معه وليس فقط بل معنا من أكمل حبنا اطفالنا جزء منه ومني
(جميلة الحياة حين تعطيك كل ما تتمنى فى لحظه ترى كل شيء جميل حينها)
يقلب الصفحة
يمسكها القلم ويجعلها تكتب يلا اكتبى
تفكر اميره قليلا
اميره مروان زياد ادم
بدايه جديدة مشرقة 😃
اميره : حلو
مروان : اممم اعملى حسابك كل يوم هنقعد نكتب مذاكراتنا سوى
اميرة : موافقه تضع ايدها على خده تنظر له بحب. انا بحبك
مروان : وانا بموت فيكى يا حبيبتى ومراتى وام ولادى يضمها
اليوم التالى تظهر اميره وهى تجلس على السرير وترفع رجلها على بطنها وترتدى قميص نوم لكن تغطى نصفها يخرج مروان من الحمام وهو عارى الصدر يرتدى بنطلون بيت وينشف شعره وهو أمام التسريحه يتحدث. وهو ينظر بالمرايا
مروان. ماما فريدة قالتلك جاية امتى
اميرة : بتلبس وهتستنى كريم
يذهب ويجلس جانبها يمسك ايدها
مروان : مكنش ينفع تتاخر شويه
اميره : انا اللى كلمتها تاجى. كفايه اول مره ابعد عنهم كدا انا حاسه اني أم قاسيه
مروان : لا طبعا الكل بيعمل كدا
اميرة : بس مش بعد شهر
مروان : متفرقش
أميره تفرق لانهم لسه بيبي اوي
مروان : انا هبدأ اغير منهم دول كام ساعه بس
اميرة ؛ يعنى ما وحشكاش
مروان : وحشونى بس انتي كنتي وحشانى اكتر بصراحة. انا كنت محتاج لليلة زى امبارح اوى اوى
بس انتى فى حاجه تانى مضايقكى
اميره : امممم
مروان : ايه يا حبيبى مالك
اميره : اصلي نسيت اخد منع حمل
مروان : ههههه ايه المشكله
اميرة: يا سلام ازاي يعني
مروان : اقصد دي مرة... والنهارده اشتري شريط
اميره : لا معايا الدكتورة كتبتلى على واحد بس انا نسيت
مروان : خلاص محصلش حاجه
اميره : اصل بسمع ان الواحدة اللى لسه والده. بيقى قابلية الحمل عندها أسرع
مروان : متقلقيش ...بعدين ده منظر واحدة بعد الليلة القمر بتعت امبارح يا مقطقط ، يقرصها من خدها بدلع ..خلاص يا قطتى اضحكي مافيش حاجة ان شاءالله
اميرة : عارف يا مروان لو حملت هقتلك
مروان : ههههه وانا مالي مش بمزاجك بعدين انا كنت راجع من بره ومش بدماغى حاجة ، لقيت فى بطل قصادي وعملالي جو جامد لازم اضعف والا ما يبقاش عندي دم
اميره : بردو هقتلك هات ايدك عشان متعصبه منك انت اللي ماصبرتش قولتلك اصبر ثواني روحت شدتني ....ايدك بقى تمسكها منه وتعضه
مروان : مبسوطه كدا
اميره : اوي
مروان: المهم عندى انك تبقي مبسوطه اخد حقي انا بقى يقترب منها.
اميره : مروان متهزارش
مروان : انتي اللى جبتيه لنفسك. فين برشامتك بس عشان متقعديش تعيطيلى اخلصي هى ثانيه ومتزعليش بعدها
اميره : فى الدرج
يفتح مروان درج الكومودينه ياخذ الشريط وياخذ حباية ويضعها فى فم اميرة
مروان : أهو مش عايز عياط اخدنا الحبايه تمام .. يقترب منها أكثر ووووو
❤️____ليلة عادل____ ❤️
نادى المعادى ٢م
تجلس نور واميرة مع الطفلين ثم يقترب منهم ادهم
ادهم : اتأخرت
اميرة : شوية
ادهم :اسف. عامله ايه. عاملة ايه يا لمبه
نور : أحسن منك
ادهم : يارب على طول
اميرة : اسفة يا ادهم. عارفة انك زعلان
ادهم : لا انا فكرت كويس وقولت طبيعى طلب زي ده لازم يترفض انا بس عشمي كان بزيادة ومن غير تفكير ، انا لو مكانه هعمل زيو ويمكن اكتر. انتى عارفانى أنا ما بتفهمش ، يمكن مروان أعقل منى بالحتة دى بيتكلم ويسمع.... انا مجرد المناقشة مشكلة عندي
اميرة : عارفة
يبكى أحد الأطفال تحمله اميرة
ادهم : مين فيهم
نور : زياد صح يا ميرو
اميرة : زغرطي صح
ادهم: ممكن أشيله
اميرة: اه طبعا تعطيه له
يضمه أدهم ويقبله ويقربه من قلبه فهو جزء من حبيبته لكن من رجل اخر تغلغلت الدموع بعينين أدهم ...ثم يرجعه لأميرة
نور : مش عايز تشوف التاني
ادهم : لما يصحى حرام ها ايه الحوار
اميرة : عايزك تعرفلي كل حاجة عن الأسماء. دي دول بنتين جم اشتغلو عندى من حوالي عشر ايام
ادهم : بسيطة يومين بس
أميره : قولي وصلت لايه
ادهم : من ١٥ سنه حصلت حادثة كبير بطريق الواحات كل الصحف اتكلمت عنها وقتها مات فيها ناس كتير جدا
نور : وده دخله ايه
ادهم : الارقام دى معمولة باسم ناس ماتت بالحادثة دي
اميرة : ازاي حد يبيع خط بطاقة منتهية
ادهم : كله بيمشى بالفلوس ومش ده المهم المهم ان فى خمس ارقام لنفس العائلة زوج وزوجة واخو الزوج وعمه وابن عمه
اميره : وبعدين
ادهم : هما من الواحات. لما سألت محدش عارف حاجة عنهم بس قالو ان ليهم بنت و ولد ماتوا معهم بالحادثة لكن مالقوش جثثهم لانهم غرقوا
نور : احنا مش فهمين احنا مالنا بالقصة دي
ادهم : مالنا.. اننا عايزين نعرف اللى وصل البطايق دى.. وصل ليها ازاي
نور : اكيد هو مش بالسذاجة دي
ادهم : تؤ. وهو غلط عشان كدا باقى الارقام كلها ال ٢٠ حتى اللى كلم منهم مروان ارقام حديثة اللي بتتباع تحت الكوبرى المهم اسألى مروان عن حد اسمه اسماعيل صفوت اباظة
احفظي اسماعيل صفوت اباظة
المتولي صفوت اباظة
عبد السلام حمدى حسانين
رباب السيد غالي منصف
وعايزك ترمى الاسماء دى قصاد شرين الخادمين. أي حد فى دايره الشك ، خدي بالك هو حد قريب وبيدخل الفيلا بسهولة ،حد من أصحابك البنت اللي اسمها شهد
اميرة : شرين عمرها مادخلت الفيلا
نور : وشهد متعرفش باس وورد ولا تعرف قصة أميرة ومروان ولا الدولاب ولا اللى بيبعت رسايل مش عارف القصة بتفاصيلها
اميرة : اه صح
ادهم :اسمعي الكلام الكل تحت العين حتى نور وحمزة دكتور خالد ياسمين كريم منير. انا أميرة اوعى تأمني لمخلوق اوعي
نور : بصراحة عنده حق الواحد بدأ يشك بصوابع ايده
أدهم : ولازم تحكى لمروان اني بساعدك
اميرة : كنت ناوية احكيله النهارده
أدهم بصوت داخلي ان شاء الله مش هدى ولا هرتاح غير لما اطمن عليكى احرق بنفسى اللى عايز ياذيكى.
❤️____ليلةعادل_____❤️
فيلا مروان واميرة ١م
تجلس اميرة ونور وحمزة فى حديقة يتحدثون
حمزه : من رأيي لازم تاخديها دي لقطة
اميره : معيش تمنها
نور : متاخدى من مروان مش هيقولك حاجة
اميرة : اتكسف.والمبلغ كبير اوي ٢مليون جينه ولسه كمان هدفع اقساط وتجهيزات
نور : تتكسفى:: وما بتتكسفيش تتتى. مش عارفه اقول ايه بصراحة... حمزة قاعد.
اميره : احترمي نفسك
نور : ما انتى بتقولى كلام غريب جوزك تتكسفي ازاي
حمزه: اللي يخليها تتكسف طلب منه، لو عايزه تشترى حاجه لنفسها ومبلغ بسيط ، تقوله عايزة اتنين مليون جنيه
نور: بقولك ايه مش هو حطتلك باسمك نفس الرقم أرباحك
اميره : ٢ونص
نور : حلو. ندفعهم والباقى نجهز بيه على ٢٠٠ اللى معاكي
حمزه : انا من رأي نور
اميرة : لا انا اصلا عايزة ارجعهم وهو حالف عليا. يقول عليا كانت بتمثل
حمزه : انتي هبلة يا بنتي مستحيل... مروان مش كدا الفلوس دي ملكك وليكي حرية التصرف
اميره : انا قررت اخدهم من بابا هو كان وعدني بالشقة
نور : و مروان يعرف ويحصل مشكله كبير
حمزه: ويزعل منك انك بتفرقي فى المعاملة مش معتبراه سندك
نور : ياريتها تاجى على كدا ممكن يطلقها. اصل مروان بالحاجات دي صعب. وهى مجربة
اميرة : خلاص مش هجيب شقة
حمزه : لا جبيها. ده حلمك والشقة فعلا لقطة بمكان زي ده والسعر ده
نور : وابقى رجعي المبلغ لما ربنا يكرمك
حمزه : بالظبط كأنه قسط كل متجمعي مبلغ. حطيه
نور : وانتي شاطرة وعندك حالات بتجيكي بالاسم
أميره : مش عارفة
نور : اسمعى الكلام مافيهاش حاجة مروان عمره ما هايفتكرك طمعانه فيه زى ماجي هو عارف انك شبعانة
اميره: تتنهد. يبدو على ملامح وجهها الاقتناع بس هتيجوا تشتغلوا معايا
نور: طبعا يا قلبي
حمزه : مبروك يا ميرو. يا مشرفنا ديما يقبلها على الهوا.
نور : عارف لو مروان شافك هيعلقك
اميرة : وانا معه
حمزه : ليه يعنى اختي مهما عاش معها مش زيي
اميرة : مروان غيور اوي بيغير عليا من كريم وبابا فتخيل انت بقى
حمزه : المهم تكوني مبسوطة
اميره : بصراحة اوي اوي يا حمزة
حمزه. : ربنا يسعدك يا حبيبتى انتى اتعذبتى كتير لازم ياجي الوقت بقى عشان ترتاحي
نور : امال فين مروان
اميرة : اخيرا. نزل المركز. ده فظيع
نور : بصراحة هى دى الرجالة مش زى ناس
حمزه : منا قعدت ٣ ايام
نور : صح كتير... يلا نصيب
اميرة : حمزة انا هخلى فاطمة تجهزلك الأوضة
حمزه : جهزيها بسرعة
يضحكون بصوت عالى
❤️____ليلة عادل____ ❤️
مركز د/ مروان ٣م
مكتب مروان
يجلس مروان على كرسي مكتبه كان يبدو على ملامح وجهه التفكير العميق وانشغال عقله فهو يفكر بشيء ما بقوة وبكل تركيز وحواسه فكان يكتب بالأوراق يرسم دائرة و دائرة داخلها اسم وبجانبها جمل
فكتب خالد شرين ادهم نور حمزة شهد. فاطمة منير. ياسمين كريم
خالد اتفق مع شرين لكن مجاش الفيلا ولا المركز. شرين اترفدت من فترة لكن رجعت
شرين .. شرين يضع اكثر من دائره عليها يهرش برأسه
أدهم. مستحيل يأذيها ممكن يأذيني أنا لكن اميرة لا
شهد نور حمزه كانوا موجودين وقت حريق الدولاب لكن شهد متعرفش حاجة متعرفش. باس وورد اميرة ولا تفاصيل القصة
نور حمزة مستحيل معندهمش مصلحة
منير مستحيل
فاطمه لالا بردو
ياسمين كريم. يتنهد. اوفففففف
يرمي القلم ويتنفخ بزهق ويتحدث بصوت
مين فيكم. كل واحد فيكم. ليه معزة اكبر من التانى وذكرايات. تبقى كارثة لو حد فيكم. مافيش غير شرين ولو انت وقتها الموت اللى هينجيكي مني يضع ايده على جبينه يتحسس عليه
وبعد قليل يطرق الباب
مروان : اتفضل
هبة: دكتور. دكتور خالد والد دكتورة أميرة بره
مروان : باستغراب. خليه يتفضل. يقوم ويقف امام المكتبه
يدخل خالد
خالد : ازيك يا مروان
مروان : الحمد لله خير فى حاجة
خالد : انا جاي اتكلم معاك شوية
مروان : اتفضل طبعا... تحب نقعد على المكتب ولا على الكنبة
خالد : تعال هنا
يجلس خالد على الكنبه ومروان بجواره على كرسي ثم يطلب من هبة اتنين قهوة مظبوطة
خالد : انا جاي اعتذرلك على اللي حصل زمان ، غيرتي على أميرة وخوفى عليها خلوني زي المدمن اللى عمال يكسر ويخبط عشان يوصل للجرعة اللي هاتهديه من الوجع اللي حاسه ، خفت منك خفت تستغل حبها وضعفها نحيتك، وتكسرها زى مكسرتها زمان وخلتها تنتحر وكنت هخسرها بسببك ، وتموت كافرة ، من وقتها وانا حقيقي بكرهك ، لكن الفترة اللي عشت معاكم فيها خلتني اشوف قد ايه بتحبها قد ايه بتخاف عليها الشهر ونص اللى عشتهم معاكم خلوني اشوف حاجات كنت معمي عنها خلوني أعيد تفكيري بكل شيء، عايزك تسامحني يامرون المرة اللى فاتت طلبت منك تساعدنى اني اخلي أميرة ترجع تحبنى وتحترمني وانت للأمانة ماقصرتش وبنتي رجعت لحضني من تاني ,,,, بس المرة دي بطلب منك انت اللي تسمحنى وتدينى فرصة و تعتبرني زي والدك
مروان : دكتور خالد انا مش زعلان منك بشكل شخصى ، انا زعلي انك كنت بتأذي أميرة، وانت مش واخد بالك.... حكمت علية قبل ما تعاشرني.... لكن بعد اللى انا شفته وسامعه ده انا حقيقي سعيد جدا انك اخيرا اقتنعت انك ظلمتني وانك كنت شيفني بصورة مش بتعتي ابدا
خالد : يعنى مسامحني من قلبك وهنبقى عائلة وحدة
مروان : بابتسامه طبعا. طبعا
خالد ،: انا قالولي اني عند مرض انت نفسك قولتها لما جتلي العيادة. انا عايز اتعالج منه خايف أرجع تانى
مروان : وده رأيي... لكن وصولك للمستوى ده صدقني ده اول علامات الاستشفاء انك تحس بغلطك وتندم وتراجع نفسك
خالد : لكن ده بنا طبعا
مروان : اكيد يا دكتور. حتى اميرة مش هتعرف عنه حاجة
خالد :تمام
مروان : دكتور خالد كنت عايز اسألك على حاجة لكن ترد بكل صراحة
خالد : اسال
مروان : حضرتك اللى كنت بتبعت الرسايل
خالد : رسايل رسايل ايه
مروان : خلاص عرفت انه مش انت
خالد : فهمني
مروان : موضوع كبير. لكن فى حد عايز يأذى اميرة بصراحة كنت فاكره انت لكن واضح ان معندكش علم بالموضوع
خالد :فهمنى
مروان : رسايل كانت بتتعبت لأميرة وليا يعني. انى بخونها انها مع ادهم كلام من ده
خالد : انا اتفاقى مع شرين انها تعرفني ايه اللى بيعصبك وايه اللى يخليك تطلق خصوصا انها قالتلى مروان مش من الرجالة اللى بطلق بسهولة لما بيسيب مستحيل يرجع. ما تدور ورا شرين الست دي مش كويسة ويتخاف منها اوي دماغها صعبة
مروان : صدقنى بعمل كدا. محتاجك تساعدني
خالد : طبعا فهمني عايز ايه
مروان : هقولك
فى احدى الشقق السكنية فى مكان ما فى وقت ما
شقة أثاثها بسيط جدا جدا تتكون من غرفتين وصالة
احدى الغرف
نرى شاشة تشتغل دون صوت. سرير صغير ثلاجه صغيرة ويبدو انها قديمة أوراق تملأ المكان.
البعض متشخبط عليه والبعض مدون بيه أرقام وكلمات ليست واضحة وبعد قليل
نسمع صوت رنة هاتف غريبة لأول مرة نسمعها ثم
يظهر شاب من ظهره يأكل شيء وهو يسير باتجاه الصوت
الشاب : أيوة تمام خلصانه المهم ميكنش حد شافك يغلق الهاتف ويرميه على السرير ويقترب من الحائط وفجأة تظهر صور لأميرة ومروان تملأ هذا الحائط صورهم مع بعض وصور لكل واحد بمفرده ولكن نرى ايضا صورة سيارة اميرة الحديثة التي قام مروان بشرائها لها معمول عليها اكس وايضا الدولاب ورسالة الدكتوراة والسيارة الخاصة بأميرة وفنجان القهوة كل شى حدث معهم توجد صورته وعليها اكس باللون الأحمر عندما يقترب يفتح درج الكومودينه الذي بجانبه ويأخذ صورة شقة ويعلقها ثم يقوم بعمل اكس
لمن هذه الشقة وماذا سيفعل ومن هو هذا المجهول الذي ظهر فجأة ...من هو و ماذا يريد سنعرف
يتبع الفصل الثامن والأربعون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية الاعمى" اضغط على اسم الرواية