رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل التاسع بقلم صافي الودي
رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الجزء الثاني 2 الفصل التاسع
كان أدهم مصدوم من الاقتراح إلا قاله إسلام الذى يعرض على وعد و المغامرة الذي نتيجتها وخيمة
وعاتب اسلام
وقال انت ازى توافق على المغامرة دي
إن وعد تعملها وليه مبلغتنيش
رد السلام وقال
انا اتفاجئت زيك أن التعليمات جاءت أن نخليها تدخل في القضية عشان نقدر نقبض على راسي الافعى والمخططين
..
عند امانى بعتت رساله للممرضة بعد حديثها مع وعد تتاكد ان كانت بالفعل حامل والا لا
ولم وصلت رساله بالنتيجة كانت هتجننى طلعت حامل ازاى، اسلام لحق ادهم والتقرير تثبت انها بنت بنوت وصلت ليها الرساله بعد إعادة التحليل الا اتاخد من وعد وكان النتيجة حامل فى اسبوعين
فقط حتى مفيش اى اعراض توضّح ده
كانت هتجننى وسألتها ريكورد على الواتس وقالت
هو في دكتور نساء دخل علي وعد غير، زياد
ردت الممرضة نعم
وقالت اسمه انصدمت امانى و قالت
مش معقول وعد حامل ب ابنى انا وادهم
انتبه اسلام وادهم من صوتها وهى مصدومة وكانوا مصدومين
سألها ادهم :
مالك فى حاجه حصلت
تلعثمت امانى وهى بتقوله وهي حاسة
انهم لعبو بيها هى كمان واستغلوا انها بتنقل كل الاخبار وعايزة تخلص من وعد لكن ليه زروع عينة :
وردت على ادهم
فاكر لما اتجوزينا وتعبت
وقبل ما تكمل رد أدهم
ايه علاقة دا بدأ دلوقتى
أحرجت امانى و قالت:
ليه علاقة لكن ونظرت ل اسلام ف
انسحب إسلام إلى الخارج و اتصل بالمدير وقال
ان وعد وفقتى وبدأت فى الخطة لكن أدهم معترض وعنده فكرة قبل ما وعد تعمل حاجه
كملت اماني وهي تضم بنتها
وقتها كان عندى لخبطة وروحت لدكتورة نسائي ومع الأشعة والتحليل اكتشفت انى مش اعرف اجيب اولاد لان عندى مشكلة فى البويضات وكنت مكسورة لكن لم عرفت أن ممكن نعمل حقن مهاجرة عينة منى وعينة منك ويحقونيها فى الرحم
تذكر ادهم ورد:
-اه وكنت رفض الفكرة دى لكن اى دا دخله فى موضوعنا بكت امانى مش عارفة غابت عنى ازاى ياريتنى ما وفقت أحتفظ ب بقى العينة عنده لم اقنعنى نحتفظ بيهم
فلاش
تم الحقن بنجاح يا مدام امانى
فرحت امانى جدا وردت
الحمد الله طيب كدة ممكن اقدر احمل امتى رد الدكتور
خلال شهرين نتابع معاكى وبعدها ممكن لو فشل
تنتظرى فترة و نعمل مرة تاني
حزنت امانى وردت
انا أقنعت زوجي بالعافية أن يجى وكان مضيق ارجع تانى اجرب التجربة دى تانى مش يوافق
رد الدكتور
لا طبعا العينة بتكون كمية كبيرة واحفظها
علشان احيانا بيحبوا يكرر التجربة مرة ثانية
ابتسمت اماني وقالت
طب كويس يعنى العينة مش بيحصل ليه حاجه رد الدكتور
الحيوانات المنوية تحتاج إ
إلى مناخ خاص لحمايتها من الأضرار عبر عملية التجميد. ويمكن حفظ العينة المجمدة لمدة سنوات وتستخدم مستقبلا في علاج التخصيب. ولكن علينا ألا ننسى أن جودة الحيوانات المنوية المجمدة ستقل إلى حد ما. ولهذا السبب يوصى بأخذ عينات جديدة إذا لزم ذلك. الحد القانوني للحفظ خمس سنوات، ويمكن أن تكون أطول من ذلك في بعض
....
فاقت امانى وبتتكلم مع نفسها
يبقى لو ظنى صح وطلع أن نفس الدكتور اللى عمل لى الحقن هو اللى ولدنى وهو شغال فى مستشفى الدكتور ايهاب يبقي ظن الممرضة صح ان تم حقن وعد بنفس العينة بتاعتى انا وادهم علشان يثبتوا أن هو اغتصابها طيب اقوله ازى اكيد يتعصب
كان أدهم لسه مش فاهم هى عاوزة توصل ل اى
قطع شرودها :
تمام اى علاقاتهم بالعصابة
استنشاقت امانى الهواء وقلت على وعلى اعداء
مادام قرار يحرقنى واكيد لو عرف ادهم ان وعد حامل منه مش يسيبها لازم احرقها زى ما لعبوا فى وكملت كلامها:
الدكتور ايهاب هو رئيسية العصابة دى وكان شغله أنهم يعملوا الشرخ بين الطبقات وزرع الحقد
أستغرب ادهم من كلامها وأنها واثقة من كلامها
لكن لسه مش فاهم ليه شكى كدة ورد:
عصابة اى وكلام فارغ اى ،الدكتور ايهاب بعيد عن الفكر الإسلامى، وخصتنا المتطرف، ودايما فكره ليبرالية علماني، والكل عارف بدأ ، انتي ليه إفتراضي اتهامات غير صحيحة.
استغربت أماني عدم تصديقه لها وعاوزة تقوله الحقيقة ويصدقها:
شكي فى محله وانا مش بفترى على حد انا حضرت ليه ندوة يوم ما اتقابلنا وتفكيره كان غريب وكمان انا كنت شكى شوفت ريهام فين كانت فى نفس الندوة وضحكت عليا وانا خارجة بعيط هى
وكمان وزوجها كان داخل وقت ما خرجت سيبك من كل دا رقمه نفس الرقم اللى بعت الصور
وصمتت قليلا وكملت
وكمان اشمعنا يوم الحادثة وانا احاول انقذ نفسي يكون هو بعربيته فى نفس المكان ويجبنى هنا فى المستشفى إللى هو مساهم فيها رغم كان فى مستشفيات قريبة من مكان الحادثة وكمان حادثة الأسانسير،ويصدف الصدفة أن نفس الدكتور اللى عمل عملية الحقن هو إللى يولدنى وكمان تحليل وعد تطلع حامل رغم اول تقرير واضح انها بنت بنوت لكن زياد أكاد ان نفس الدكتور اللى ولدنى قال أن عندها تهتك وهنعمل لها مسح كل دا ولسه مش مصدقنى ولسه زياد بعت على الإيميل دلوقتى التقارير الاولى والتقرير اللي طلعه الدكتور ولم وقعنا الممرضة أكدت انها حامل رغم انها بنت بنوت ومع الكشف والأشعة الدكتورة الا جاءت من الطب الشرعي اكتشفت أن اتعمل ليه حقن مجهري من خلال الرحم من خلال حقن حقنة فى الرحم وسهلة جدا من غير ماتكون مادام ووعد مش فى وعيها وبعدها تختفى الدكتورة دى كل دا مش دليل يثبت أنهم وراء دا
انصدم ادهم من تحليل امانى ورد
يعنى حطوا عينة مختلفة من حد تانى علشان اتهم انى اغتصبتها هما متخلفين ما عارفين أن فى طبيب شرعى يثبت كل دا
...
طلبت امانى منه يسمع ليه بدون تعصيب:
هقولك بس اوعدنى انك مش هتعصب من كلامى
استعجب ادهم وسألها:
انتى مخبي ايه عنى يا امانى، قولى عيونك بتقول حاجة
غمضت امانى عيونها وقالت
الجنين اللى في بطن وعد بيكون منى ومنك لانهم حقنوا العينة الخاصة بينا فى رحم وعد وزياد خاف يقولك دا لأنه عرف دا من أسبوع بس سمعوهم ولم سألهم مش التقارير مزورة والبنت مش مغتصبة رددوا عليه أنهم حقنوها بعينة كانت محتفظة فى ثلاجة منى ومنك
انصدم ادهم وسألها وهو متعصب:
انتى مش كنت قلت أنهم اتخلصوا من الباقى وقتها وأن مش ينفع يستخدم
خجلت امانى وردت
الدكتور وقتها قال احتمال الحقن مش يجيب نتيجه ولم قلت ليه انك هترفض مرة تاني
طلب منى موافقة
أنهم يحتفظ
ب العينة وبتفضل فى ثلاجة مخصص بالحاجات دى لمدة 5 سنين وحتى لو ربنا رزقنا وحبيت بعد 3 سنين اقدر استخدمها لكن متصورتش ان يبيع ضميره ويشتريه إيهاب علشان يتعين فى مستشفي كبير
يصفق ادهم بغيظ ويرد
برافوا عليك يا امانى حقيقة برافوا ومش تخيلت أنه ممكن يزرعه فى رحم أى واحدة من غير ما يقولى انتى عقلك كان فين هى
المصائب بتيجى مرة واحدة ليه
انا لازم وقف وعد
صرخت امانى علشان تهرب من خطأها وكمان يكتشف حاجه لانها لعبة بالنار دلوقتي ومش عارفه النتيجة
وترمى الهجوم عليه وقالت
وانت كان عقلك فين لما روحت تهجمت على كذا واحدة مرة ريهام ومرة وعد ويا عالم مين تانى كان عقلك فين واحنا فى الدائرى دى من سنه خوف ورعب وناس بتراقبنى علشان أقصرت فى شغلك
صرخ ادهم ورد
حبى ليك هو السبب يا هانم كل مرة كنت علشان هتجننى عليك حب ليك وقعنا وكان السبب يهربوا ونفضل ندور عليهم
كانت امانى بنفس الهجوم وقالت
عمر ما كان الحب ضعفا ومش بتلزق غلطك على الحب
كان أدهم بنفس العصبية ورد
بجد انتى شايفة لما اشوفك مضروبة بالرصاص واحضنك عشان انقذك غلط، وبسبب خوفي عليك هربوا
والا لم إقرار واحدة من العصابة
علشان اعرف انتى مخطوفة فين غلط، ولم عقلي يقف لم أعرف أن حصل انفجار بعربيتك كان غلط وانتى عقلك كان فين لم انبعت ليك الصور وكان بيتصل بيك مقلتيش ليه، وحذرتك انك تخرج وقلت ليك خلي بالك من نفسك ومش اتأخر، لكن انتى عنيد كنت عايزة تثبت انى مش بحبك وانى بخونك غيرتك العمى كانت السبب فى كل دا الدوامة دى من بعد زوجنى 4 شهور بقيت تغير بطريقة صعبة وصممت تخلفي وكل عقلك انى اتجوز عليكي علشان مش هتقدر تجيب أطفال، وحلفت ليكي الف مرة انا بعشقك، لكن علشان مش ازعلك وفقت فى الحمل المجهري،ومن وراي رغم حذرت الدكتور ان بعد ما تخلص العملية يتخلص من الباقى لكن اتصرفت من وراء وهات النتيجة،علشان انانى..
بكت امانى والطفلة إللى فى حضنها بكت من صوتهم وردت
انا غيوره، وانا انانى وانت ايه، مفيش عندك عقل بيقف اقدم المشاعر، رغم انك ظابط ولازم تفصل ما بين الحب والعمل والانتقام، بسببك انتقمت من بريئة وكنت هتغتصبيها وانا إللى وقفتك اعتبر نفسك انك اغتصبتها وكانت حامل مش كنت هتكون فى نفس الموقف
دخل اسلام عليهم بعد ما سمع أصواتهم
وهو يهديهم:
انتم رجعتوا تانى حرام عليكم
الإثنين بصوت واحد
وانت مالك
ونظروا على بعض وكل واحد أعطى ظهره للتانى
أبتسم إسلام وقال
تمام الخطوة الجاية زى الاتفاق ان انت تنتظر الشرطة تيجى تقبض عليك
انصدمت امانى ولفت نفسه ومسكت وجه بحب وقالت:
انت متأكد من الخطوة دى ما توقف وعد ارجوك وبدت تعيط
ضمها ادهم لحضنه انا غلط ولازم اتحاسب ولازم
انا كمان راي، من رايك لازم اوقف الخطة
اترعبت امانى وما بين نفسها لا
لازم تمشي ولم ايهاب يعرف انه انكشف يقتل وعد عشان يحرق قلبك، عشان عارف غلاوتك عنده
كدى نخلص من الاثنين وردت
لا خلاص لازم الخطة تمشي ويوثق ان وعد ضدك وعاوزة تدمرك علشان تقابل الرأس الكبيرة
وبعد كده لم حسيت ان كل لعبته فشلت وبالعكس خسرت كل حاجه انهارت امانى
ليه كل دا انت ممكن تتسجن فوق 15 سنة علشان الموضوع، مبقاش ضرب وبس دا خلص هما أثبتوا انك اغتصبتها بالتقرير المزور وكمان هى حامل ولو عرفت دا هتصدقهم وتنقلب الدنيا عليك
تحدث ادهم بهدوء ورد
انا مستعد لكل حاجة لكن محدش يموت علشان لو فعلا حصل انفجار الف الأطفال والشباب يموت لازم نكشفهم ويثقون فى وعد والباقي يكمل معها
بنفس الوضع امانى وخايفة وقالت
هرجع وحيدة تانى بعد ما مليت على حياتى أه كنت غيورة وانانى اه بحبك بجنون مكنتش متوقعة احبك كدة بحب لمساتك حبك و شوقك
وما بين نفسها
حتى راضي وانت فى حضنى تنادى على يا عيون قلبى وانت تقصد بيه بنت عمتك وعد
اقترب منها ادهم وضمها
كل حاجه هتكون بخير
كملت امانى بدموع
كنت غيورة وخايفة تسبنى وارجع وحيدة تانى
اه انانى بحبك مش عايزة حد يمتلكك غيرى
ياريت كنت موت احسن
يقترب منها ويقبلها بشدة و يستمروا فى حضن بعض الدقائق ثم يقول
بعد الشر عليك انتى مش وحيدة ومعاكى بنتين عيون قلبى ويكون ليها اخ او اخت
اتعصبت امانى
انت فرحان عشان خطتهم جات فائدة ليك
ويتولد لديك طفل تانى لكن فى رحم أم تانى
بعد ما استقسل رحمى لم نزفت بشدة بعد الوقوع
ابتسمت امانى بسخرية وقالت
ووعد بنت طيب أقوى وانا اقولها الحقيقة وتكون الزوجة الثانية ليك بعد ما تخرج وتكون زى السيد وعبدك حواليك
ضحك ادهم عليها وقال
فكرة حلوة وتهون على السجن سيب كل حاجة بعد ما نكشف العصابة دى
كانت امانى هتموت من الفرصة والغيظ وما بين نفسها انا الا استهل وقعت في حب آل بنى ادم زى دى وكمان بدل ما اخفيه عنه بقيت اقدم عيونه وسمى بنتى ب اسمها
....
فى نفس الوقت كانت وعد قابلت زياد
زي ما اتفقوا وخدت الورق وقدمت بلاغ ضده أدهم أنه اعتدى عليها وخطفها وتم القبض عليه
وفعلا تحقق مراد الشبكة
وبعد أيام بدأت الجلسات الأولى بحضور صحفيين كثيرة وعرف عمر وراح
طلبت امانى زيارة قبل الجلسة
علشان ادهم يشوف بنته
ولم شافها كان سعيد جدا وفهم يعنى اى وجع اى أهل على البنت وكره نفسه وهو يتخيل بنته ممكن يحصل معاها كده
وقرار فى الجلسة يعترف بكل حاجه وتم رفضه من العمل وكل ده سورى وانحكم علي ب 5 سنين سجن مشدد لأن النيابة شافت أن كان عقله
غائب بسبب صدمته على مراته ام بالنسبة ل ريهام مخدش واللى حكم لأنه عايشة اصلا
كل دا واسلام متابعه وهو فى السجن ويكملوا تحرياتهم
انكشف أن شك امانى صح
وإن فعلا رئيس العصابة هو إيهاب
ام وعد عملت المستحيل علشان تقابل الرأس الكبيرة لكن كان رافض وطلب منها تعمل حوار صحفى وهو يبعت صحيفة تتكلم معها وبعد الحوار يقابلها
وبعد الحكم
وطبعا عرفوا وجيه متخصص واحد موثوق في من ناحية ادهم وعمل الازم عشان وعد تكون تحت عيونه ويحس فيها فى كل خطوة
وبالفعل
بدأت وعد تعمل الحوار مع صحافية
عن تجربتها وتنصح اى بنت يحصل معها كدة تعمل
تبلغ فوار
وقفتها الصحافية يوم المحكمة بعد سماع الحكم وقالت
مساء الخير يا مهندسة وعد ممكن اعمل معاك حوار صحافة عن تجربتك
اندهشت وعد وكانت خايفة لكن عمر اقترب
فى الوقت ده واعطها الشجاعة ورد مكانها
اكيد هتعمل حوار وهتقول كل حاجة
كانت وعد بين نفسها فرحان ان ادهم اتحاسب لكن مترقبة الوقت الا ينقبض عن المجرمين ولازم تعمل الحوار علشان يثقوا فيها
قطعت الصحافية شرودها:
وهي تطلب من عمر يشاركهم الحوار ويقول إحساسه لم خطيبتها حصل معاها كدة وأى رأيه فى الحكم:
وحضرتك كمان تشاركني وتقولى ايه رايك فى الحكم النهاردة مع الضابط أدهم
اتنهد عمر ورد
هو الحكم مش عادل لكن إللى مصبرنا أنه اعترف بجريمته ندمان على اللى عمله ياريت كل مغتصب يندم ويكون من جواه عارف انه غلط اكبر غلط
وجهة الصحافية كلامها ل وعد
احساس الاغتصاب صعب والاصعب انك تحسي انك لوحدك صح
دمعت عيون وعد وقالت:
اكيد احساس مميت ان حد يستغل قوته ويستغل منصبه وانتى بتكون شخص ضعيف هذيل مش قادرة تقومى او تهربي وكأنك فى كوابيس ونفسك تخرج منها ومش عارفة
تأثرت الصحافية وردت
فعلا عندك حق لكن هى فعلا مراته هى اللى ساعدتك ان يعترف بكل حاجه
ردت وعد وهى تفتخر ب امانى
إنسانة عظيمة جدا ومش عارفة هتصدقى والله لا انا اشفع إللى عمله الصادمة بسببها
تعجبت الصحافية وردت:
افهم من كلامك أنه صعب عليك وبسبب الصادمة اتهجم عليك
استغربت وعد من اندهش الصحافية وردت
-اه طبعا الصادمة تلجم الشخص بتخليه فى لحظة واحدة مش بيفكر، ومش معنى كدة دا انه اشفع ل موضوع الاغتصاب، لا طبعا لكن دا موضوع مختلف ان اللى بيكون قاصد يغتصب واحدة بس علشان متتجوزهاش،او غيره او علشان سكران او علشان يكسرها
ام المتهم كان مصدوم بسبب أنه افتكر أن زوجته و حبيبته والتى يعشقها بجنون، مرة واحدة هى وبنتها ماتوا وانا لو بداله كنت خرجت عن وعى لكن بردوا مش اقدر اسامحه على اللى عمله ابدا
وجهة الصحافية كلامها ل وعد
هل فعلا انتى حامل من المغتصب ام
استغربت وعد السؤال هى فعلا لحد دلوقتي مش عارفة مين الصادق ومين الكاذبة يعنى التقارير التي قدمتها صحيح ام لا وهل فعلا
هو اغتصبها بالفعل ودخل أحشاءها طفل منه
ام لأ وياترى حكم القاضي صح لم يطلب التحويل الى الطب الشرعي بعمل كشف وتحليل مرة اخرى محدش قال حاجة عن دا والصحافية دى اكيد اللى بعتيها يعني جيه الوقت
قطعت شرودها الصحافية وقالت
السؤال صعب عليك صح
نظرت لها وعد وهي تقول
جدا واتمنى ان لو حصل ميستمرش الحمل علشان اكيد أكره وأكره نفسي وكنت نفسي يتعدم المغتصب مش 5 سنين وكافلة كبيرة وخلاص
ابتسمت الصحافية وشكرتها
شكرا جدا انا حسيت انك مش عارفة تعبر عن كل اللى جواكى لكن وعد أن اعمل تقرير يغير فى حكم القضية فى الاستئناف مش انت هتعمل استئناف على الحكم صح
رد عمر سريعا
اكيد مش ارتاح إللى يخسر حياته
ام وعد صمتت حاسة انها خايفة واهتمام عمر مش وقته ابدا ردت علشان تحرج عمر
اعتقدت يا ابن عمى القضية تخصنى انا وبس وزى ما سمعت احتمال كبير أكون حامل لأن المحكمة طلبت تحويل للطب الشرعى يعنى طريقي غير طريقك مع السلام
وانسحبت من أقدمهم
جرى خلفه عمر ليه مصر نفترق
ردت وعد
علشان دى الصح يا ابن عمى علشان صورتك اقدم المجتمع انا شافى كفاية فضائح لحد كدة واتمنى من ربنا ان أروح ل بلد محدش يعرفنى فيه وابدأ من جديد ابدأ حياتك وانسى يا عمر
انسحبت وراحت نحو امانى وهى متضايقة ومخنوقة
وصرخت فى وشها
الطب الشرعى يثبت مين عنده حق وأن كنت اغتصبت او لا وصدقنى وقتها هقتل جو زكى فاهمة وكان أدهم جاية
مع الشرطة لترحيل فا اتجهت نحوه كل الصحافة والإعلام بدوا يصور
رحت وعد وهي ناوية تاخذ حقها ب ايديها زى ما طلبوا منها
واخرجت وعد مسدس من حقيبتها
لكن هى فعلا نفسها تقتلوا بجد مش تكون لعبة ويطلع هو الكسبان
رفعت المسدس وصرخت فى وشه
القضاء رفض يصدق انك مخطئ بسبب اعترافاتك والندم إللى بتمثل لكن قبل ما يطلع تقرير الطب الشرعى
انا هقتلك فاهم وضغط على المسدس
يا ترى هتعرف تقتله ولا لا
واى اللى يحصل معهمكان أدهم مصدوم من الاقتراح إلا قاله إسلام الذى يعرض على وعد و المغامرة الذي نتيجتها وخيمة
وعاتب اسلام
وقال انت ازى توافق على المغامرة دي
إن وعد تعملها وليه مبلغتنيش
رد السلام وقال
انا اتفاجئت زيك أن التعليمات جاءت أن نخليها تدخل في القضية عشان نقدر نقبض على راسي الافعى والمخططين
..
عند امانى بعتت رساله للممرضة بعد حديثها مع وعد تتاكد ان كانت بالفعل حامل والا لا
ولم وصلت رساله بالنتيجة كانت هتجننى طلعت حامل ازاى، اسلام لحق ادهم والتقرير تثبت انها بنت بنوت وصلت ليها الرساله بعد إعادة التحليل الا اتاخد من وعد وكان النتيجة حامل فى اسبوعين
فقط حتى مفيش اى اعراض توضّح ده
كانت هتجننى وسألتها ريكورد على الواتس وقالت
هو في دكتور نساء دخل علي وعد غير، زياد
ردت الممرضة نعم
وقالت اسمه انصدمت امانى و قالت
مش معقول وعد حامل ب ابنى انا وادهم
انتبه اسلام وادهم من صوتها وهى مصدومة وكانوا مصدومين
سألها ادهم :
مالك فى حاجه حصلت
تلعثمت امانى وهى بتقوله وهي حاسة
انهم لعبو بيها هى كمان واستغلوا انها بتنقل كل الاخبار وعايزة تخلص من وعد لكن ليه زروع عينة :
وردت على ادهم
فاكر لما اتجوزينا وتعبت
وقبل ما تكمل رد أدهم
ايه علاقة دا بدأ دلوقتى
أحرجت امانى و قالت:
ليه علاقة لكن ونظرت ل اسلام ف
انسحب إسلام إلى الخارج و اتصل بالمدير وقال
ان وعد وفقتى وبدأت فى الخطة لكن أدهم معترض وعنده فكرة قبل ما وعد تعمل حاجه
كملت اماني وهي تضم بنتها
وقتها كان عندى لخبطة وروحت لدكتورة نسائي ومع الأشعة والتحليل اكتشفت انى مش اعرف اجيب اولاد لان عندى مشكلة فى البويضات وكنت مكسورة لكن لم عرفت أن ممكن نعمل حقن مهاجرة عينة منى وعينة منك ويحقونيها فى الرحم
تذكر ادهم ورد:
-اه وكنت رفض الفكرة دى لكن اى دا دخله فى موضوعنا بكت امانى مش عارفة غابت عنى ازاى ياريتنى ما وفقت أحتفظ ب بقى العينة عنده لم اقنعنى نحتفظ بيهم
فلاش
تم الحقن بنجاح يا مدام امانى
فرحت امانى جدا وردت
الحمد الله طيب كدة ممكن اقدر احمل امتى رد الدكتور
خلال شهرين نتابع معاكى وبعدها ممكن لو فشل
تنتظرى فترة و نعمل مرة تاني
حزنت امانى وردت
انا أقنعت زوجي بالعافية أن يجى وكان مضيق ارجع تانى اجرب التجربة دى تانى مش يوافق
رد الدكتور
لا طبعا العينة بتكون كمية كبيرة واحفظها
علشان احيانا بيحبوا يكرر التجربة مرة ثانية
ابتسمت اماني وقالت
طب كويس يعنى العينة مش بيحصل ليه حاجه رد الدكتور
الحيوانات المنوية تحتاج إ
إلى مناخ خاص لحمايتها من الأضرار عبر عملية التجميد. ويمكن حفظ العينة المجمدة لمدة سنوات وتستخدم مستقبلا في علاج التخصيب. ولكن علينا ألا ننسى أن جودة الحيوانات المنوية المجمدة ستقل إلى حد ما. ولهذا السبب يوصى بأخذ عينات جديدة إذا لزم ذلك. الحد القانوني للحفظ خمس سنوات، ويمكن أن تكون أطول من ذلك في بعض
....
فاقت امانى وبتتكلم مع نفسها
يبقى لو ظنى صح وطلع أن نفس الدكتور اللى عمل لى الحقن هو اللى ولدنى وهو شغال فى مستشفى الدكتور ايهاب يبقي ظن الممرضة صح ان تم حقن وعد بنفس العينة بتاعتى انا وادهم علشان يثبتوا أن هو اغتصابها طيب اقوله ازى اكيد يتعصب
كان أدهم لسه مش فاهم هى عاوزة توصل ل اى
قطع شرودها :
تمام اى علاقاتهم بالعصابة
استنشاقت امانى الهواء وقلت على وعلى اعداء
مادام قرار يحرقنى واكيد لو عرف ادهم ان وعد حامل منه مش يسيبها لازم احرقها زى ما لعبوا فى وكملت كلامها:
الدكتور ايهاب هو رئيسية العصابة دى وكان شغله أنهم يعملوا الشرخ بين الطبقات وزرع الحقد
أستغرب ادهم من كلامها وأنها واثقة من كلامها
لكن لسه مش فاهم ليه شكى كدة ورد:
عصابة اى وكلام فارغ اى ،الدكتور ايهاب بعيد عن الفكر الإسلامى، وخصتنا المتطرف، ودايما فكره ليبرالية علماني، والكل عارف بدأ ، انتي ليه إفتراضي اتهامات غير صحيحة.
استغربت أماني عدم تصديقه لها وعاوزة تقوله الحقيقة ويصدقها:
شكي فى محله وانا مش بفترى على حد انا حضرت ليه ندوة يوم ما اتقابلنا وتفكيره كان غريب وكمان انا كنت شكى شوفت ريهام فين كانت فى نفس الندوة وضحكت عليا وانا خارجة بعيط هى
وكمان وزوجها كان داخل وقت ما خرجت سيبك من كل دا رقمه نفس الرقم اللى بعت الصور
وصمتت قليلا وكملت
وكمان اشمعنا يوم الحادثة وانا احاول انقذ نفسي يكون هو بعربيته فى نفس المكان ويجبنى هنا فى المستشفى إللى هو مساهم فيها رغم كان فى مستشفيات قريبة من مكان الحادثة وكمان حادثة الأسانسير،ويصدف الصدفة أن نفس الدكتور اللى عمل عملية الحقن هو إللى يولدنى وكمان تحليل وعد تطلع حامل رغم اول تقرير واضح انها بنت بنوت لكن زياد أكاد ان نفس الدكتور اللى ولدنى قال أن عندها تهتك وهنعمل لها مسح كل دا ولسه مش مصدقنى ولسه زياد بعت على الإيميل دلوقتى التقارير الاولى والتقرير اللي طلعه الدكتور ولم وقعنا الممرضة أكدت انها حامل رغم انها بنت بنوت ومع الكشف والأشعة الدكتورة الا جاءت من الطب الشرعي اكتشفت أن اتعمل ليه حقن مجهري من خلال الرحم من خلال حقن حقنة فى الرحم وسهلة جدا من غير ماتكون مادام ووعد مش فى وعيها وبعدها تختفى الدكتورة دى كل دا مش دليل يثبت أنهم وراء دا
انصدم ادهم من تحليل امانى ورد
يعنى حطوا عينة مختلفة من حد تانى علشان اتهم انى اغتصبتها هما متخلفين ما عارفين أن فى طبيب شرعى يثبت كل دا
...
طلبت امانى منه يسمع ليه بدون تعصيب:
هقولك بس اوعدنى انك مش هتعصب من كلامى
استعجب ادهم وسألها:
انتى مخبي ايه عنى يا امانى، قولى عيونك بتقول حاجة
غمضت امانى عيونها وقالت
الجنين اللى في بطن وعد بيكون منى ومنك لانهم حقنوا العينة الخاصة بينا فى رحم وعد وزياد خاف يقولك دا لأنه عرف دا من أسبوع بس سمعوهم ولم سألهم مش التقارير مزورة والبنت مش مغتصبة رددوا عليه أنهم حقنوها بعينة كانت محتفظة فى ثلاجة منى ومنك
انصدم ادهم وسألها وهو متعصب:
انتى مش كنت قلت أنهم اتخلصوا من الباقى وقتها وأن مش ينفع يستخدم
خجلت امانى وردت
الدكتور وقتها قال احتمال الحقن مش يجيب نتيجه ولم قلت ليه انك هترفض مرة تاني
طلب منى موافقة
أنهم يحتفظ
ب العينة وبتفضل فى ثلاجة مخصص بالحاجات دى لمدة 5 سنين وحتى لو ربنا رزقنا وحبيت بعد 3 سنين اقدر استخدمها لكن متصورتش ان يبيع ضميره ويشتريه إيهاب علشان يتعين فى مستشفي كبير
يصفق ادهم بغيظ ويرد
برافوا عليك يا امانى حقيقة برافوا ومش تخيلت أنه ممكن يزرعه فى رحم أى واحدة من غير ما يقولى انتى عقلك كان فين هى
المصائب بتيجى مرة واحدة ليه
انا لازم وقف وعد
صرخت امانى علشان تهرب من خطأها وكمان يكتشف حاجه لانها لعبة بالنار دلوقتي ومش عارفه النتيجة
وترمى الهجوم عليه وقالت
وانت كان عقلك فين لما روحت تهجمت على كذا واحدة مرة ريهام ومرة وعد ويا عالم مين تانى كان عقلك فين واحنا فى الدائرى دى من سنه خوف ورعب وناس بتراقبنى علشان أقصرت فى شغلك
صرخ ادهم ورد
حبى ليك هو السبب يا هانم كل مرة كنت علشان هتجننى عليك حب ليك وقعنا وكان السبب يهربوا ونفضل ندور عليهم
كانت امانى بنفس الهجوم وقالت
عمر ما كان الحب ضعفا ومش بتلزق غلطك على الحب
كان أدهم بنفس العصبية ورد
بجد انتى شايفة لما اشوفك مضروبة بالرصاص واحضنك عشان انقذك غلط، وبسبب خوفي عليك هربوا
والا لم إقرار واحدة من العصابة
علشان اعرف انتى مخطوفة فين غلط، ولم عقلي يقف لم أعرف أن حصل انفجار بعربيتك كان غلط وانتى عقلك كان فين لم انبعت ليك الصور وكان بيتصل بيك مقلتيش ليه، وحذرتك انك تخرج وقلت ليك خلي بالك من نفسك ومش اتأخر، لكن انتى عنيد كنت عايزة تثبت انى مش بحبك وانى بخونك غيرتك العمى كانت السبب فى كل دا الدوامة دى من بعد زوجنى 4 شهور بقيت تغير بطريقة صعبة وصممت تخلفي وكل عقلك انى اتجوز عليكي علشان مش هتقدر تجيب أطفال، وحلفت ليكي الف مرة انا بعشقك، لكن علشان مش ازعلك وفقت فى الحمل المجهري،ومن وراي رغم حذرت الدكتور ان بعد ما تخلص العملية يتخلص من الباقى لكن اتصرفت من وراء وهات النتيجة،علشان انانى..
بكت امانى والطفلة إللى فى حضنها بكت من صوتهم وردت
انا غيوره، وانا انانى وانت ايه، مفيش عندك عقل بيقف اقدم المشاعر، رغم انك ظابط ولازم تفصل ما بين الحب والعمل والانتقام، بسببك انتقمت من بريئة وكنت هتغتصبيها وانا إللى وقفتك اعتبر نفسك انك اغتصبتها وكانت حامل مش كنت هتكون فى نفس الموقف
دخل اسلام عليهم بعد ما سمع أصواتهم
وهو يهديهم:
انتم رجعتوا تانى حرام عليكم
الإثنين بصوت واحد
وانت مالك
ونظروا على بعض وكل واحد أعطى ظهره للتانى
أبتسم إسلام وقال
تمام الخطوة الجاية زى الاتفاق ان انت تنتظر الشرطة تيجى تقبض عليك
انصدمت امانى ولفت نفسه ومسكت وجه بحب وقالت:
انت متأكد من الخطوة دى ما توقف وعد ارجوك وبدت تعيط
ضمها ادهم لحضنه انا غلط ولازم اتحاسب ولازم
انا كمان راي، من رايك لازم اوقف الخطة
اترعبت امانى وما بين نفسها لا
لازم تمشي ولم ايهاب يعرف انه انكشف يقتل وعد عشان يحرق قلبك، عشان عارف غلاوتك عنده
كدى نخلص من الاثنين وردت
لا خلاص لازم الخطة تمشي ويوثق ان وعد ضدك وعاوزة تدمرك علشان تقابل الرأس الكبيرة
وبعد كده لم حسيت ان كل لعبته فشلت وبالعكس خسرت كل حاجه انهارت امانى
ليه كل دا انت ممكن تتسجن فوق 15 سنة علشان الموضوع، مبقاش ضرب وبس دا خلص هما أثبتوا انك اغتصبتها بالتقرير المزور وكمان هى حامل ولو عرفت دا هتصدقهم وتنقلب الدنيا عليك
تحدث ادهم بهدوء ورد
انا مستعد لكل حاجة لكن محدش يموت علشان لو فعلا حصل انفجار الف الأطفال والشباب يموت لازم نكشفهم ويثقون فى وعد والباقي يكمل معها
بنفس الوضع امانى وخايفة وقالت
هرجع وحيدة تانى بعد ما مليت على حياتى أه كنت غيورة وانانى اه بحبك بجنون مكنتش متوقعة احبك كدة بحب لمساتك حبك و شوقك
وما بين نفسها
حتى راضي وانت فى حضنى تنادى على يا عيون قلبى وانت تقصد بيه بنت عمتك وعد
اقترب منها ادهم وضمها
كل حاجه هتكون بخير
كملت امانى بدموع
كنت غيورة وخايفة تسبنى وارجع وحيدة تانى
اه انانى بحبك مش عايزة حد يمتلكك غيرى
ياريت كنت موت احسن
يقترب منها ويقبلها بشدة و يستمروا فى حضن بعض الدقائق ثم يقول
بعد الشر عليك انتى مش وحيدة ومعاكى بنتين عيون قلبى ويكون ليها اخ او اخت
اتعصبت امانى
انت فرحان عشان خطتهم جات فائدة ليك
ويتولد لديك طفل تانى لكن فى رحم أم تانى
بعد ما استقسل رحمى لم نزفت بشدة بعد الوقوع
ابتسمت امانى بسخرية وقالت
ووعد بنت طيب أقوى وانا اقولها الحقيقة وتكون الزوجة الثانية ليك بعد ما تخرج وتكون زى السيد وعبدك حواليك
ضحك ادهم عليها وقال
فكرة حلوة وتهون على السجن سيب كل حاجة بعد ما نكشف العصابة دى
كانت امانى هتموت من الفرصة والغيظ وما بين نفسها انا الا استهل وقعت في حب آل بنى ادم زى دى وكمان بدل ما اخفيه عنه بقيت اقدم عيونه وسمى بنتى ب اسمها
....
فى نفس الوقت كانت وعد قابلت زياد
زي ما اتفقوا وخدت الورق وقدمت بلاغ ضده أدهم أنه اعتدى عليها وخطفها وتم القبض عليه
وفعلا تحقق مراد الشبكة
وبعد أيام بدأت الجلسات الأولى بحضور صحفيين كثيرة وعرف عمر وراح
طلبت امانى زيارة قبل الجلسة
علشان ادهم يشوف بنته
ولم شافها كان سعيد جدا وفهم يعنى اى وجع اى أهل على البنت وكره نفسه وهو يتخيل بنته ممكن يحصل معاها كده
وقرار فى الجلسة يعترف بكل حاجه وتم رفضه من العمل وكل ده سورى وانحكم علي ب 5 سنين سجن مشدد لأن النيابة شافت أن كان عقله
غائب بسبب صدمته على مراته ام بالنسبة ل ريهام مخدش واللى حكم لأنه عايشة اصلا
كل دا واسلام متابعه وهو فى السجن ويكملوا تحرياتهم
انكشف أن شك امانى صح
وإن فعلا رئيس العصابة هو إيهاب
ام وعد عملت المستحيل علشان تقابل الرأس الكبيرة لكن كان رافض وطلب منها تعمل حوار صحفى وهو يبعت صحيفة تتكلم معها وبعد الحوار يقابلها
وبعد الحكم
وطبعا عرفوا وجيه متخصص واحد موثوق في من ناحية ادهم وعمل الازم عشان وعد تكون تحت عيونه ويحس فيها فى كل خطوة
وبالفعل
بدأت وعد تعمل الحوار مع صحافية
عن تجربتها وتنصح اى بنت يحصل معها كدة تعمل
تبلغ فوار
وقفتها الصحافية يوم المحكمة بعد سماع الحكم وقالت
مساء الخير يا مهندسة وعد ممكن اعمل معاك حوار صحافة عن تجربتك
اندهشت وعد وكانت خايفة لكن عمر اقترب
فى الوقت ده واعطها الشجاعة ورد مكانها
اكيد هتعمل حوار وهتقول كل حاجة
كانت وعد بين نفسها فرحان ان ادهم اتحاسب لكن مترقبة الوقت الا ينقبض عن المجرمين ولازم تعمل الحوار علشان يثقوا فيها
قطعت الصحافية شرودها:
وهي تطلب من عمر يشاركهم الحوار ويقول إحساسه لم خطيبتها حصل معاها كدة وأى رأيه فى الحكم:
وحضرتك كمان تشاركني وتقولى ايه رايك فى الحكم النهاردة مع الضابط أدهم
اتنهد عمر ورد
هو الحكم مش عادل لكن إللى مصبرنا أنه اعترف بجريمته ندمان على اللى عمله ياريت كل مغتصب يندم ويكون من جواه عارف انه غلط اكبر غلط
وجهة الصحافية كلامها ل وعد
احساس الاغتصاب صعب والاصعب انك تحسي انك لوحدك صح
دمعت عيون وعد وقالت:
اكيد احساس مميت ان حد يستغل قوته ويستغل منصبه وانتى بتكون شخص ضعيف هذيل مش قادرة تقومى او تهربي وكأنك فى كوابيس ونفسك تخرج منها ومش عارفة
تأثرت الصحافية وردت
فعلا عندك حق لكن هى فعلا مراته هى اللى ساعدتك ان يعترف بكل حاجه
ردت وعد وهى تفتخر ب امانى
إنسانة عظيمة جدا ومش عارفة هتصدقى والله لا انا اشفع إللى عمله الصادمة بسببها
تعجبت الصحافية وردت:
افهم من كلامك أنه صعب عليك وبسبب الصادمة اتهجم عليك
استغربت وعد من اندهش الصحافية وردت
-اه طبعا الصادمة تلجم الشخص بتخليه فى لحظة واحدة مش بيفكر، ومش معنى كدة دا انه اشفع ل موضوع الاغتصاب، لا طبعا لكن دا موضوع مختلف ان اللى بيكون قاصد يغتصب واحدة بس علشان متتجوزهاش،او غيره او علشان سكران او علشان يكسرها
ام المتهم كان مصدوم بسبب أنه افتكر أن زوجته و حبيبته والتى يعشقها بجنون، مرة واحدة هى وبنتها ماتوا وانا لو بداله كنت خرجت عن وعى لكن بردوا مش اقدر اسامحه على اللى عمله ابدا
وجهة الصحافية كلامها ل وعد
هل فعلا انتى حامل من المغتصب ام
استغربت وعد السؤال هى فعلا لحد دلوقتي مش عارفة مين الصادق ومين الكاذبة يعنى التقارير التي قدمتها صحيح ام لا وهل فعلا
هو اغتصبها بالفعل ودخل أحشاءها طفل منه
ام لأ وياترى حكم القاضي صح لم يطلب التحويل الى الطب الشرعي بعمل كشف وتحليل مرة اخرى محدش قال حاجة عن دا والصحافية دى اكيد اللى بعتيها يعني جيه الوقت
قطعت شرودها الصحافية وقالت
السؤال صعب عليك صح
نظرت لها وعد وهي تقول
جدا واتمنى ان لو حصل ميستمرش الحمل علشان اكيد أكره وأكره نفسي وكنت نفسي يتعدم المغتصب مش 5 سنين وكافلة كبيرة وخلاص
ابتسمت الصحافية وشكرتها
شكرا جدا انا حسيت انك مش عارفة تعبر عن كل اللى جواكى لكن وعد أن اعمل تقرير يغير فى حكم القضية فى الاستئناف مش انت هتعمل استئناف على الحكم صح
رد عمر سريعا
اكيد مش ارتاح إللى يخسر حياته
ام وعد صمتت حاسة انها خايفة واهتمام عمر مش وقته ابدا ردت علشان تحرج عمر
اعتقدت يا ابن عمى القضية تخصنى انا وبس وزى ما سمعت احتمال كبير أكون حامل لأن المحكمة طلبت تحويل للطب الشرعى يعنى طريقي غير طريقك مع السلام
وانسحبت من أقدمهم
جرى خلفه عمر ليه مصر نفترق
ردت وعد
علشان دى الصح يا ابن عمى علشان صورتك اقدم المجتمع انا شافى كفاية فضائح لحد كدة واتمنى من ربنا ان أروح ل بلد محدش يعرفنى فيه وابدأ من جديد ابدأ حياتك وانسى يا عمر
انسحبت وراحت نحو امانى وهى متضايقة ومخنوقة
وصرخت فى وشها
الطب الشرعى يثبت مين عنده حق وأن كنت اغتصبت او لا وصدقنى وقتها هقتل جو زكى فاهمة وكان أدهم جاية
مع الشرطة لترحيل فا اتجهت نحوه كل الصحافة والإعلام بدوا يصور
رحت وعد وهي ناوية تاخذ حقها ب ايديها زى ما طلبوا منها
واخرجت وعد مسدس من حقيبتها
لكن هى فعلا نفسها تقتلوا بجد مش تكون لعبة ويطلع هو الكسبان
رفعت المسدس وصرخت فى وشه
القضاء رفض يصدق انك مخطئ بسبب اعترافاتك والندم إللى بتمثل لكن قبل ما يطلع تقرير الطب الشرعى
انا هقتلك فاهم وضغط على المسدس
يا ترى هتعرف تقتله ولا لا
واى اللى يحصل معهم
يتبع الفصل العاشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية صرخات بريئة" اضغط على اسم الرواية