Ads by Google X

رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم بسملة محمد

الصفحة الرئيسية

           رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثاني والعشرون بقلم بسملة محمد


رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثاني والعشرون

خالد:دا نفس اللي الخبط شمس بالعربيه من تلاتة سنين،وكان هوا السبب في انها اتشلت!!.
مارك بحرج:نعم انا!!
حمزه بسخريه:كنت انا المقصود بس جات فيها.
خالد:نصيبها كدا ربنا مقسم لها كدا.!!
جلال بتنهيده:يلاا يا جماعه روحو ارتاحو وانا هنقل شمس في المستشفي اللي شغال فيها ادهم وبكره هتلاقوها هناك!!.
امينه بنفي:انا مستحيل اسيبها!!.
جلال:ملوش لازوم قعدتكم وكدا كدا اطمنا عليها!!.
ادهم:يلا يا عمي وبكره هتزروها في القاهره!!
خالد بحده:انت تخرص خلاص مش عايز اسمعلك صوت!!.
ادهم بذهول:انا عملت اي!؟.
خالد:بلا عملت بلا معملتش رايح تتجوز البت كان ملهاش اهل وفي السر زي اللي عاملين عامله!!!؟.
ادهم بتبرير:والله يا عمي الموضوع جه بسرعه ومعرفتش اكلم حد!!؟.
خالد:بلا حد بلا سبت نطمن علي شمس وبعدين نشوف موضعكم دا وعلي الله الاقيك قريب منها في اي حتي،او تتكلم معاها..!!؟
ادهم:يا عمي اسمعني بس!!؟.
خالد:مش هسمع حاجه واللي عنده قولتو.!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ان علمت روان من مراد ان شمس اصيبت ولان في المستشفي،ومراد الذي علما من ادهم انها في غيبوبه لا يعلما متي ستفيق اصرت روان ان تسافر اسكندريه لهم ولكن والدها الذي حدث مشكله معه في العمل ولان يستطيع الذهاب بحوزتهم فذهبت بحوذة مراد ولان هم بطريقهم الي الاسكندريه عروس البحر المتوسط.
مراد بضيق:والله هتبقي كويسه بطلي عياط بقاا!!؟.
روان بنحيب:يارب يا مراد يارب!!
مراد ينبره حانيه يكسوها الرقه:بجد يا روح مراد.
روان بتردد:هتبقي بخير انشاء الله.......هتبقي بخير.
«مراد»
ليتناهد برتياح عندما رأها هدأت من روعها واسندت رأسها علي زجاج سيارته وغفت قليل ليبتسم بنفسه علي حبيبته الذي ما ان علمت لم تنتظر لغداً عند عودتهم واصرت علي الذاهاب،هوا كل يوم يكتشف بها شئ جديد ورغبته في ان يبقا بجوارها دائما تزداد اكثر كل ييوم،يريد ان يستيقظ يومياً علي وجهاها الملاكي يريد ان يبقها دائما معه اينما ذهب.
بعد ان وصلنا الي وجهتنا ايقظتها وواقفنا اسفل بناية المستشفي واخرجت هاتفي وهاتفت ادهم الذي اجابني سريعا.
ادهم:خير يا مراد!!؟.
مراد:انتم في الدور الكام انا وصلت انا وروان 
ادهم:احنا في القاهرة يا ابني انا مش قولتلك متجيش!!.
مراد بحنق:روان آثرت،طب وشمس عامله اي دلوقتي!!؟.
ادهم بتنهيده:الحمد الله في تحسن طفيف ومستنينها تفوق بس!!؟.
مراد:هتفوق انشاءالله.
ادهم:روحو ارتاحو في اي اوتيل وانزله القاهره بكره الساعه 9 بليل علي ما تسوق وتوصل هتكون 12 ومش مستحب خليك مكانك انهارده.
مراد بعدام زفر قليلاً:مش عارف هشوف عمي محمود..
ادهم:تمام وابقي طمني عليك.!؟..
مراد:حاضر،في حفظ االله.
روان:الدور الكام!!؟.
مراد بسخريه:هما في القاهره يا حبيبيتي!!
روان بصدمه:طب..
مراد بتنهيده:هكلم عمي واستاذنه ونبات في اوتيل وبكره نتحرك بدري!!؟.
اتصل مراد بمحمود واخبره وطلب منه المكوث الليله في احد الفنادق،
اخذها مراد ذهاب بها لحدي محلات الملابس جعلها تشتري اشياء ستحتاجها،لاننا لم انتي ب اي من شئ يخصنا.
مراد لموظف الاستقبال:اوضه لو سمحت!!
روان بصدمه:انت مش هتجيب اوضتين!!!.
مراد بحده:اسكتي خالص!!!
بعد ان حجزها صعد للغرفه تحت صدمة روان افاقت منها عندما زجدت نفسها بقلب الغرفه.
روان:جايب اوضه واحده لي يا مراد!!!
مراد:انا تعبان جدا يا روان ومتقلقيش مش هاكلك بس هيصعب عليا اسيبك واحدك في اوضه تانيه،ادخلي يلا غيري لبسك ويلا خلينا ننام!!!
روان:طب..
مراد بإرهاق:يلا يا روان عايز ادخل استحمي!!؟.
روان بتهيده:ادخل انت الاول يا مراد...
ولم تكمل كلمتها حتي هرول للحمام قبل ان تغير كلمتها وخرج ودلفت هيا وعندما خرجت وجدته جالس شارد الذهن.
مراد بحب:تعالي يا قلبي.!!
روان بتعلثم:اااا انا....انا هن..اا.م علي الكنبة دي!!.
مراد بحاجب مرفوع:تعااالي يا روان!!؟.
لتقترب منه هيا ف هوا كان يتوسط السرير.
مراد:اطلعي يلاا!!.
روان بخجل:مينفعش يا مراد كدا بطل تحرجني بقا.
ليمسك يداها ويسحابها اليه لتسقط في احضانه.
مراد وهوا يداعب ارنبة انفه بأرنبة انها:اي اللي مينفعش يا قلب مراد،اجبلك تتعشي .؟!
روان بخجل من شدة فربه منها:لا شبعانه.!!
ليطبع قبله علي جبينها ويردف:يلاا يا قلبي نامي عشان هصحيكي بدري الصبح... ليجعل رأسها عند موضع قلبه ويحتضنها بشده ويظل يمسد علي شعرها الي ان غفت ليدفن رآسه في ثنايا عنقها ويذهب في ثبات عميق هوا ايضاا،فكلاهما يشعر بالرحه،الامان ويخشي احدهم ان يفقده.
...
صباحا في الغرفه التي يمكث بها مراد وراون استيقظ مراد وجدها ما زالت نائمه ليفضل تأملها عن قرب فـ هوا لا يعلم ان ستتقرر هذه الحظه ام لا،ليشرع في حفر معالم وجهه بيده برقه بالغه حتي لا يقلق منامها فهوا يرآ معالم الراحه والاسترخاء علي وجهه ليوجه نظره لثغرها ويبتلع ريقه ويقرر افساد لحظته تلك قبل ان يفعل شئ يندم عليه فقربها منه بهذا الشكل مهلك له.
مراد بخفه:يلا يا روان عشان نلحق نتحرك..يا روان!!...روااان ..قومي بقا والا والله هكب عليكي مايه!!؟.
لتتمتم بصوت متحشرج اثرآ النوم:يا ماما سيبني مش عايزه اروح الجامعه.
ليميل مراد برأسه منها ويلثم ثغرها لتفتح هيا عينها سريعا وما ان استوعبت ما يحدث قامت بدفعه بعيد عنها ليبتعد قليلاً فقط وتظل يدها حول خصرها.
روان بوجه مشتعل من الخجل والغضب في ان واحده:اي اللي انت بتعمله دا!!؟.
مراد بخفه:صباح القمر يا قمر!!.
روان بتلقائيه: القمر دي تبقا امك يا رحمك!!. 
مراد بغيظ: يا شيخه ينعل ابو اللي يتكلم معاكي دايما بتفصلي الواحد كدا!!. 
لتدفعه روان بعنف ليبتعد عنها، وكان علي وشك السقوط من حافة الفراش الا انه تشبث به جيدا لتقوم هيا وتتوجه للحمام وهيا تتمتم بغضب:
عيل سافل معرفتش فريال تربيه بجد!!.
مراد بغيظ:سامعك علي فكره!!.
لنلفت روان رأسها له:بقولك اي يلاااا اتعدل علي الصبح وقول يا صبح بدل ما اعدلك!!.
مراد وهوا يقوم من علي السرير:دا انا اللي هعدلك.
عندما ترآه يترك الفراش تهرول سريعا الي الحمام وتغلق الباب خلفها جيداً. 
ليبتسم بخفه ويقوم بتجهيز ملابسه ويجلس ينتظر خروجها وبعد مدة ليست بكبيره تخرج وهيا مرتديه ملابسها كامله.
مراد بتساؤول:اي اللي انتي لابسه دا!!؟.
روان بخضه: مالو لبسي!!؟.
مراد:يعني المفروض تخرجي بالبورنس وتنسي اني موجود معاكي هنا زي ما بيحصل في الروايات يا بنتي اي مبتقرأيش روايات!!؟. 
روان: دا انا هقرأ الفاتحة علي روحك لو ما بطلتش قلة ادب!!.
مراد بستعطاف«كلابي🥺»:اهون عليكي!!.
روان بضيق:والله يا ابني نحنحة اهلك دي بتغم نفسي وبتبقا مخلياني هرجع فـ قوم كدا خلينا نغور في داهيه!!.
ليدلف مراد للحمام دون ان يكترث بحديثها ويعطيها انتباه.!!
ادت روان فرضها وارتدت حجابها وجلست تنتظره وامسكت هاتفها تعبث به،بعد مدها خرج مراد وه ا يجفف شعره بالفوطه.
مراد:لبيستي يا رورو!!؟.
روان:من بدري وصليت كمان.
مراد:طيب هصلي بسرعه ونتحرك !!.
روان بحاجب مرفوع:مش هنفطر!!؟.
مراد:لا هنفطر في الطريق!!؟.
روان :لا..
مراد ببسمه:اللي يعجبك يا قلبي نعمله!!.
روان: طب يلااا بقا!!
مراد:حاضر.
بعد مده قصيره خرج مراد بها وذهبا الي احدي المطاهم الذي تطل علي البحر وتناولا الافطار واصتحبها لسيارته وشرعا في القيده لمنازلهم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل عائلة البحيري كل تجمع جميعا حول نمائدة الطاعم وملتمحهم يكسوها الحزن بشده،ويشاركهم ادهم ف هم وخبره بالبقاء بدل الجلوس بمفرده هوا وفق من رنيم الذي يعجز عن التحدث معها ايضاا.
امينه:احنا هنمشي مع ادهم في العرببه!!
حمزه:انا هبقا هناك علي طوول ملوش لازم مجيتكم!!؟.
ادهم:المريض لما بيدخل في حالة غيبوبه ازيارات بتتمنعه،او بكتير شخص بيآثر عليه بيجي يتكلم معاه كل يوم عشان يحسن من حالة النفسيه.
حمزه بهدوء:كدا كدا انا مش هسيب مراتي!!
ادهم:براحتك،انا همشي دلوقتي علي الجامعه يلا يا رنيم!!؟
رنيم:انا مش هروح!!.
ادهم بغيظ:ماشي يارنيم وخرج وتركهم واتجه لوجهته..
... 
خالد:انا هروح الشركه دلوقتي يا عماد وانت خليك انهارده!!.
عماد بنفي:لا يا خالد هاجي معاك كدا كدا حمزه مش هيروح هيروح المستشفي ويقعد مع شمس،وانت الشغل هيبقا تقيل عليك اووي!!.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصل حمزه المستشفي وصعد لغرفة شمس وجلس بجوارها وتنهاد بحزن.
حمزه بآلم:لي تعملي كدا،هاا ردي علياا يا شمس،لي تعرضي حياتك للخخطر عشاني انا والله ما استاهل كل دا،تعرفي اني كنت شاكك ان في سبب بس مكنتش اتخيل في يوم انه انا،انشاء الله هتفوقي وهترجعيلي وهنرجع زي الاول واحسن متوطليش عليا بالله انتي عارفه اني ما بقدرش علي بعادك انتي،تعرفي اني كنت دايما بتحجج عشان اجي اشوفك.
ليردف بسخريه:كنت دايما بستني دخول عمي خالد عليا عشان يقولي قوم يا حمزه هتلي ملف كذا من البيت نسيته وانا كنت بتبسط جدا بإني اجي المحك بس كنت يطلعلك الاوضه فوق واقف ابص عليكي من بعيد...
تعرفي اني جيتلك قبل كدا وانتي بتغير هدومك ومامشتش وفضلت واقف اتفرج عليكي. 
تعرفي ان الحادثه اللي عملتيها كانت مدبرا ليا وانتي خديتها، في حاجات كتير عايز اعرفهالك اصحي بقاا صوتك وحشني عايز اتكلم معاكي تاني قومي زعقي واتعصبي علياا!!، علي فكره بقا انا نمت امبارح في اوضتك وعلي سريرك وخدت مخدتك ونيمتها في حوضني هيا وبودو يودو الدبدوب اللي جبناه مع بعض واحنا في دريم بارك حضنته، قومي خانقي فيا وعيطي عشان اروح اجبلك واحد جديد.!! 
_اصحي يا شمس انا مش قادر اشوفك كدا مش قادر صدقيني والله اصعب استحمل كل دا، احساس الذمب بيقتلني وانا قاعد متكتف ومش قادر اعملك حاجه،تعرفي ان ادهم لسه مبيكلمنيش،مش قادر احط عيني في عينه عمل حاجات كتيره ليا وانا مش عارف ارد ولو جزء بصيت منها انا محتاجه جنبي اااوي بس هوا بعيد.....بعيد اوووي!!.
...
احيانأً نحتاج لمن نتقاسم معهم آلآمنا من يشاركنا ضعفنا ويكون هوا العون لنا،الصديق الذي يربت علي في شدتي،يكون بجانبي دائما دون طلب حضوره،احد يفهمنا.ويفهم ما يجول بخاطرنا دون حديث فقط يدرك من نظرة عيناي المنطفئه ابتسامتي المهتزه الذي تحتوي خلفها علي جبال من هموم ورغم كل ذالك،دائما نردد اننا بخير،نحن لا نملك الصديق الذي نذهب اليه ونخبره اني لست بخير اني لا استطيع النوم ليلاً،ان عيناي لا تتوقف عن ذرف الدموع، وغزات الآلم الذي تهاجمني،نقصان وزني بشكل ملحوظ،ارهاق تفكيري بتذكر من تسبب لي بأذي من خذلني في يوماً ما،لا احتاج احد بجانبي فقط احتاج ان ابقي بخير،ابقي بخير وحسب 🖤🥀
#لـ_بسملة_محمد
...
_البعيد نقربهوالك وبعدين من امتي وانا بعيد يا غبي!!
ليتفت حمزه ويرآه ادهم خلفه ليقترب من ويحتضنه بشده،لتنزل دموعه.
ادهم بمرح:اهدي يلااا كدا اي شغل الدراما دي!!؟.
حمزه بدموع:انا محتاجك يا ادهم مش قادر اتحمل كل دا فوق طاقتي،انا سبب في كل دا!!؟.
ادهم:بطل غباءك دا شويه دا مكتوب ومقدرلها انه يحصل ربنا جعلك سبب عشان هوا عايز كدا بطل تلوم نفسك علي الفاضي وبعدين انت اقوي من كدا وربنا ما بيجبش حاجه وحشه،ومبيحملش حد فوق طاقته،اختبار من ربنا ليك عشان انت بعيد عن ربنا مش فاهم دا انت مش محتاجلي يا حمزه انت محتاجه ربنا،حمزه انت بتصلي فرد و10 لاء انت محتاج تعيد حسباتك في حاجات كتير،وبطل اندفاع في القرارات شويه،ابدأ صفحه جديده مع ربنا وانسي اللي فات،اعتبر دا اختبار من ربنا عشان شايفك بعدت عنه اقربك ليه،وشمس صدقني قلبها طيب وممكن تسامحك.
حمزه بتوتر:ممكن ليه هيا مش هتسامحني!!!.
ادهم بسخريع:اكيد انت اصلاا كنت هتبقا جزء من خطتها والوقت اللي قالتلك بنتقم منك والحوار دا لان في جهاز تصنت في البيت وهيا معرفتش تكلمك وروحت تاني يوم اتجوزت زيزي وعايزها تسامحك، صعب يا حمزه انت خونتها ويلاا تعالا معايا دلوقتي ننزل نصلي العصر في الجامعه تحت.!!!؟.
حمزه بتأيد له:يلاا!!.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهب مراد لاصتحاب روان للمستشفي فهيا تريد زيارتها.
مراد:صباح العسل!!؟.
روان بحنق:صباح الزفت، اي اللي اخرك كل دا،انا قاعد لابسه ومستنياك من الضهر!!؟.
مراد:اهدي كدا،مكنش ينفع تزوريها وقت العلاج استنيت لما خلصو وجتلك وبعدين مش عايز اي عياط جنبها لان نفسيتها وحشه وبتحس بكل حاحه بتحصل حوليها يعني عايزك تهدي خاالص فاهمه!!؟
روان:فهمت والله!!،يلا اتحرك!!
مراد: حاضر!!
ـــــــــــــــــــــــــ
في المستشفى
حمزه:يعني في تحسن يا دكتور!!؟.
الدكتور:ايوه هو تحسن بسيط جدا بس دا شئ كويس وربنا يقومهالك بالسلامه،ومتقلقش خالص لان مفيش ضرر علي حياته،كل الحكايه انها اتعرضت لضغط نفسي كبير وكل مره كانت بتأجل انهيارها وتكبت جواها دا اللي مقصر عليها دلوقتي لانها رافضه تعيش الواقع.
حمزه بتنهيده حزينه:ربنا يشفيها،شكرا ليك جدا يا دكتور!!.
الدكتور:العفو علي اي دا وجبي...
...
اتي مراد وراون لزيارتها ودموع روان التي لم تتوقف ابدا ف اضطر مراد اخذها والذهاب لان هذا غير محبذا في حالتها،
ومرّ شهران ونصف وحمزه متردد دائما الي المستشفي لم يتركها ابداً اصبح يبات هناك كثيرا،اصبحت ذقنه اكثر طولا فهو لا يذهب للمنزل الي كل بضعة ايام،اصبح يشبه رجل الكهف فـ هيأته اصبحت اكثر كائبه لا يستطيع الانتظرا اكثر يشتاق اليها بشده يريدها بجانبه،او حتي بعيد ولكن تبقا بخير في احدي الايام كان يجلس في شركته شارد الذهن كاعادة منذ غيبوبتها شارد بها قاطعه رنين هاتفه برقم الطبيب المختص بحالتها ليخفق قلبه بشده فـ هيا المرة الاولي التي يتصل به طبيبها ليجيب حمزه.
حمزه بإضطراب:ايوه يا دكتور.!؟
الدكتور:مدام شمس فاقت يا حمزه بيه!!؟.

يتبع الفصل الثالث والعشرون  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent