رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثالث والعشرون بقلم بسملة محمد
رواية بداية طريقي الي الله الفصل الثالث والعشرون
في احدي الايام كان يجلس في شركته شارد الذهن كاعادته منذ غيبوبتها شارد بها قاطعه رنين هاتفه برقم الطبيب المختص بحالتها ليخفق قلبه بشده فـ هيا المرة الاولي التي يتصل به طبيبها ليجيب حمزه.
حمزه بإضطراب:ايوه يا دكتور.!؟
الدكتور:مدام شمس فاقت يا حمزه بيه!!؟.
حمزه بلهفه ممزوجه بسعاده:بجد يا دكتور....طب انا جاي حالاااً!!.
الدكتور:تمام يا حمزه بيه.!!
ليخرج سريعاً ويصعد لسيارته ويقرر مهاتفة عمه ووالده ولكن يتوقف عند اللحظه الاخير.
حمزه لنفسه:لا انا مش هكلمهم الا لما اشوفها واتكلم معاها شويه،يلاا خليني استفرد بالبت شويه!!.
بعد قياده لوقت ليس بكبير وصلا حمزه للمستشفي وصاعدا قاصد غرفتها،وما ان وصل لممر غرفتها ليبتلع ريقه ويتناهد ويدلف ويردد:وحشتي.......لينصدم من هول ما رأه فا والدها واولدتها ووالده ووالدته وادهم صديقه وروان ورنيم ومراد وجده وجدته ووالدة روان ايضا.
حمزه بهمس لنفسه: هوا دا اللي هستفرد بيها شويه!!.
ادهم بمحاولة منه كتم ضحكاته: تعالي يا حمزه شمس فاقت!.
حمزه بلهفه ممزوج بشوق كبير ناتج عن عشق يكنه لها واحدها: حمدالله على سلامتك.
شمس بوهن:الله يسلمك.
حمزه: حاسه بإيه دلوقتي!؟
عماد: يا ابني اسكت الدكتور قال متجهدوهاش ومتخلوهاش تتكلم كتير!!.
حمزه بغيظ: سكت يا بابا اهو.
ليضع يداه عل فمه، ومراد الذي لم يحتمل فـا انفجر ضاحكاً.
روان بمرح: والله وحشتينااا اووي يا شماسيمو!.
شمس بحده يغلفها الارهاق:اي شماسيمو دي يا بت وبعدين مكنوش تلات ايام!؟؟.
مراد بسخريه:تلات شهور وانتي الصادقه!!؟
شمس: اي تلات شهور يعني مش.......
لتكمل بصدمه: تلاته اي!!.
حمزه:تلات شهور الا اسبوع واربع ايام و6 ساعات!!؟.
شمس بخضه:دا كله ومش مت!!؟.
ادهم بوعيد:كنتي في غيبوبه!!.
شمس بخوف:اخرجو كلكو بره معاد ادهم!!؟.
خالد بستهزاء:عرفنا كل حاجه يا اختي!!؟.
شمس بذهول ممزوج بتوجس:عرفتو اي!!؟.
ادهم بتهكم:عرفو كل حاجه!!؟.
شمس بتوتر:طب بص بلاش البصه دي عشان بتخوفني والله!؟؟.
_بسخريه:انتي لسه شوفتي حاجه!!؟.(القائل مهاب)
شمس بإرتباك:انا اسفه والله بص مكنش ينفع اخاطر بيكم!!؟
مهاب بحده:اتخاطري بنفسك!!؟
ادهم:بعد اذنكم يا جماعه اتفضلو بره 5 دقايق بس!!!.
بعد ان بقي ثلاثتهم فقط بالغرفه.
مهاب بتحذير:اللي حصل دا مش هيعدي بالساهل!!.
شمس بهدوء:ما انا قدامك زي الفل اهو!!؟.
ادهم بسخريه:ماشوفتيش كان جايبينك ازاي،شمس انتي كنتي ميته بمعني الكلمه!!؟.
شمس ببسمه ساخره:مكنتش عامله حسابي اني اعيش تاني اصلاا!!.
مهاب بغضب:شكلك مش ناويه تجيبها لبر صح!!، بسبب غباءك اتهزقت ولو كان حصلك حاجه كنت هترفد من الشغل!!؟.
شمس:واترفد!!
مهاب بصدمه:انتي عايزاني اترفد،انتي متعرفيش اسر اي حصله وانتي في الغيبوبه!!.
شمس:بقولكو اي انا كنت عايزه اموت بطلو رغي بقاا، هيا دي شكراا اللي المفروض تقولوهالي عشان انقذت حياتكم!!.
ليمسك ادهم احدي ڤاظات الورد الموجودة بالغرفه ويحاول القائيها عليها.
مهاب وهوا يحاول تثبيته:اهدي يا ادهم مش كدا!!.
ادهم بغضب مش هيا عايزه تموت انا هموتها سيبني عليها؛بقولك سيبني يا مهاب!!.
شمس بخوف:استهدي بالله يا ادهم مش مستهاله!!
ادهم بغضب شديد:مش انتي عايزه تموتي،حاضر انا هموتك!،زعلانه لي بقا!!؟.
شمس بصراااخ:الحقوووونيييييي،يا بابا يا عمي عماد يا حمزه الحقووووااااننننييييي!!.
مهاب:اسكتي بقا خرمتي ودني!!،وانت اهدي كدا البت لسه فايقه هتخلص عليها يرضيك!!؟.
ادهم بتهكم:اه يرضيني!!
......
في الخارج طكان حمزه يقف ينتظر خروجهم علي نار الا ان سمع صوت عاللي من الغرفه واستنجاد شمس بهم ليخفق قلبه ويتوجهه لها.
دلف حمزه اليهم وجد مهاب يكبل ادهم من كلتا يداه ويحاول نزع تلك الڤاظا منه،الذي يحاول دفع شمس بها.
حمزه:انت بتعمل اي!!؟.
ادهم بغضب:هخلصلك عليها مش هيا عايزه تموت،انا هموتها.!!
حمزه بخضه:استهدي باالله يا ادهم وقولي عملت اي!!؟.
شمس بذعر:الحقني يا حمزه هيموتني!!.
ليدلفو جميعا بعد حمزه مباشرةً.
خالد بصدمه:هتعمل اي في البت يا ادهم.!!
ادهم ببرود:هقتلها مش هيا عايزه كدا من الاول!.
شمس بدموع:الحقني يا بابا.!!
_عيب كدا معندناش بنات تخاف قومي اديلو بالجزمه اللي فـي رجلك!!؟.
ادهم:انسه اسماء باشا منورنا والله!!.
شمس وهيا تهمس لحمزه بشئ ما:طلع صحبك بره والا والله اعوره!!؟.
حمزه بسخريه:الحق يا ادهم هتعورك!!.
ادهم:انتي مش ناويه تجيبها لبر بقااا؟!.
شمس:دا كداب وابن كدابه ، سوري يا طنط مرفت،هتصدقه يا ادهم!!؟.
خالد:ابعد عنها يا ادهم ولا هزعلك مني بجد،وهخليك متشوفش رنيم نهائي.
ادهم بسخريه:وانا بشوفها اوووووووي!!؟.
خالد:عندك اعتراض!!.
ادهم:لا ابداً يا عمي،
بعد اذنكم يا جماعه عندي شغل!!.
مراد:خدني معاك يا سطاا!!؟.
ادهم:هطمن علي مريضه واجيلك تاني بلاش تلزقه!!.
روان بضحك:جابها الارض!!.
مراد:هيا اي!؟؟
روان:جبهتك!!.
مراد بغيظ:هزعلك!!؟.
رنيم بهدوء:هروح الحمام واجي بعد اذنكم!!؟.
لتذهب لغرفة ادهم لتسمع صوت ضحكاته لتطرك الباب ولكن لم يسمعاها لتقرر الدلوف،لتجده جالس مع احدي الممرضات او احدي الاطباء هيا لا تعلم!.
رنيم:اسفه لو قطعتكم!؟
ادهم:لا ابدا تعالي يارنيم ،اعرفك السكيرتيره بتعتي وتكون مساعدتي الشخصيه نيره!.
رنيم ببسمه سمجه:تشرفنا!!؟.
نيره بخبث:مشاء الله يا دكتور ادهم اختك قمر!!؟.
رنيم ببرود:مراته،مراته قمرين مش واحد!!؟.
نيره: ربنا يهنيكم ببعض، طب اسيبكم انا بقا واشوف شغلي.
ادهم:اتفضلي!.
ادهم ببرود:خير!!؟.
رنيم بسخريه:الوش الخشب اتركبلي اما هيا الضحكه معاه من الودن للودن!!؟.
ادهم:عايزه اي يا رنيم مش فاضيلك!!؟.
رنيم بدموع:هتفضل لحد امتي كدا مش مكفيك 3 شهور!!؟.
ادهم بتنهيده ممزوجه بآلم:انتي اللي عملتي كدا من الاول متجيش تلوميني!؟!
رنيم ببكاء:انا اسفه هتفضل تعملني كدا لحد امتي،عارفه اني غلط وميتغفرش بس انت مسألتش نفسك انا عملت كدا لي!!؟،ادهم انا حبيتك بجد وكنت خايفه اخسرك وفكرة انك تروح وتسيبني زي اللي راحو متملكاني انا مش هستحمل اني اخسرك كمان،كفايه بقا حرام عليك!!؟.
ادهم بحزن:من حقي اخد فتره اصفالك انتي وجعتيني اووي وهنتي رجولتي ودا شئ جرحني منك جدا،والاهم انك مبتثقيش فيا!!؟.
رنيم بلهفه:خد وقتك وانت معايا بلاش جفاء انا مليش غيرك،بلاش تبعدني عنك!؟
ادهم بجمود:دي حاجه صعبه جدا،انا مش هقدر ابقا قريب منك الا لما اصفالك،
انا اديتك مساحتك اديني مساحتي انتي كمان انا مش هقدر اكمل في العلاقه دي لان اللي بيتبني علي عدم الثقه هيتهد فوق دماغنا انا عايز اعيش في هدوء مش عايز مشاكل،عايز حد يحتويني يعوضني السنين اللي عشتها لوحدي حد يقدر معناتي وللاسف دا مش فيكي يا رنيم،شوفي عايزه نروح نطلق امتي وعرفيني!!؟.
رنيم:تمام يا ادهم هخلصك مني في اسرع وقت!!.
وخرجت سريعا قبل ان يرآ دموعها التي تعلن خيانتها وتتلتمع داخل مقلتيها.
ليعود ادهم لعمله بوجه خالي من المشاعر.
ــــــــــــــــــــــــــ
في الغرف التي تقيم بها شمس كان ما يزالو جميعهم جالسين.
مراد:انشاء الله الفرح بعد اسبوعين؟!.
روان:فرح مين!!؟.
مراد:فرحنا في ميعاده في اي!!؟.
روان بشهقه:انا مجهزتش حاجه الله يخربيتك!!!.
مراد بحنق: بتخربي بيتي ليه الله يقطعك،عادي اجهزي في اسبوعين!!؟.
صفيه:كلم عمك الاول يا ابني!؟..
مراد بثقه:كلمته!!؟.
روان بصريخ:كمااان!!؟.
مراد:بعد اذنك يا مرات عمي هاخد بنتك اوريها حاجه ونيجي!!؟.
اسماء:خدوني معاكم طيب عايزه اشوف!!.
مراد:خليكي فـي حالك يا اسماء وبطلي حشريه!!.
روان بتعلثم:ما..تخليها...تيجي معاكم!!.
مراد:معانا...معانا مش معاكم!.
ليقترب مراد من اسماء ويهمس:خليكي هنا الواد مارك جاي دلوقتي استني وخدي حقك منه دا عاكسك مرتين وكل مكان بيجي هنا كان بيسأل فين القمر واحنا معندناش بنات تسيب حقها خليكي هوا طالع علي السلم واديلو فوق دماغه!!.
اسماء بحماااس: خلاااص مش متحركه من هنا!!
ليأخذ روان ويرحل لغرفة مكتبه.
مراد: يلاا يا حلوه سمعيني كنتي بتقولي اي!!؟.
روان: مراد انت بتلغي رأي خاالص مش بتشور عليا في حاجه بتدي الااومر وبس ودا بيدايقني، لما كلمتك عشان نأجله زمان فاكر قولت اي مراد قدر ان انا بنت وجهازي بياخد وقت طويل، بلاش الانانيه دي، انت بتستغل حب بابا ليك وتتفق معاه من غير ما ترجعلي لازم قبل ما تعمل حاجه ترجعلي!!؟.
مراد بصدمه:اناني عشان عايزك تبقي معايا!!
روان:لا يا مراد ما انا كمان عايزه ابقا معاك انت اناني في قرارتك مش تستشيرني وانا من احقي اعترض لما الميعاد ميبقاش مناسب قبل ما كنت تكلم بابا كنت كلمتني،او حتي عرفني انت بتشوفني كل يوم هنا،لا روحت قررت مع بابا وكأني مليش رأي،انت حني مسألتنيش اذا كنتي خلصتي ولا لسه وانا طول الـ3 شهور مع شمس مجهزتش حاجه،حتي ابسط الامور لبس الخروج والشقه مجبتوش!!.
مراد بتنهيده:معاكي حق انا فعلا كنت اناني اوي،خلاص يا قلبي شوفي انت هتخلصي امتي ونحدد عليه الميعاد!!؟.
روان:متزعلش مني يا مراد!!.
مراد:مزعلتش يا قلب مراد!!؟.
روان:بجد!!!؟.
مراد:اااه والله بجد!
روان: ماشي يا حبيبي انا هتفق مع البنات وكل واحده تنزل تجيب حاجه ونخلص بدري انشاء الله.!!
مراد:كدا الشقه قربت تخلص خلاص!!.
روان:ربنا معاك!!.
ليجلس مراد علي الكنبه الموجوده بالغرفه ويجلسها علي قدمه.
مراد:عايزين نبقا صرحين مع بعض دايما ومش نخبي حاجه عن بعض ماشي يا قلبي!!؟.
روان وهيا تطبع قبله علي جبينه:ماشي يا حبيبي!!.
مراد بهمس وهوا ينظر لثغرها: بحبك!!.
روان بخجل: وانا كمان!!
لينتفضا آثر فتح احدهم باب الغرفه،ليجدها ممرضته القديمه.
الممرضه بتعلثم:انا اسفه يا دكتور مراد بس دكتور ادهم قالي ان حضرتك مش موجود!!.
ليثبت مراد روان التي تحاول الفرار من بين يداها ولكن لا تستطيع.
مراد:ولا يهمك يا نيره خدي اللي انتي عايزه!!؟
ليكمل لروان:اثبتي بقاا اما اشوف رجلك،سوري يا نيره بس المدام وقعت علي رجلها!!
نيره ببسمه حاقده:ولا يهمك؛عن اذنكم!!؟.
مراد:اتفضلي!.
بعد خروج تدفع روان مراد بحده.
روان بغضب يكسوه الحده:اي دي يا مراد حطيتني في موقف بايخ اوووي،وبعدين دي مش مشيت!!؟.
مراد: مشيتها والله دي شغاله مع ادهم دلوقتي!!.
روان بضيق:انا راجعه الاوضه لشمس ابعد كدا!!
لتخرج من المكتب دون سماع رده.
مراد وهوا يلحقها:اتهدي واصبري بقا يا بت يا روان استني!!.
روان بحنق:عايز اي تاني!!؟
_اي دا مراد مش معقول!!؟.
مراد ببسمه:سمر عامله اي!!؟.
سمر:الحمد الله انت اي اخبارك عاش من شافك يا ابني!!؟.
مراد:اي بتعملي اي هنا!؟
سمر:انت هبدأ تشتغل هنا وانت!!؟.
مراد:انا شغال هنا نورتي!!؟.
سمر:بنورك؛اي مش هتعرفنا!!!؟
مراد:المدام روان!!؟
سمر:عاشت الاسامي يا روان انا سمر!
مشاء الله مراتك جمليه!!؟
مراد:تسلمي يا رب،كل ما بتروحي بتحلوي!!؟.
سمر:هههههههه مش ممكن هتفضل زي ما انت،فرصه سعيده اني شوفتك،اتشرفت بمعرفتك!!؟
روان ببسمه سمجة:الشرف ليا!!..
مين دي!؟
مراد بلامباله:سمر!!؟.
روان بنفاذ صبر:عرفتها انا كدا!!
مراد بهدوء:كانت زيميلتي ايام التدريب بعد ما اتخرجت!!؟..
روان:واي احلويتي دي.!!؟.
مراد:متقفشيش يا روان علي حاجه تافه بجاملها يا ست وبعدين مفيش في حلوتك يا جامد!!؟.
روان:طب ابقا جامل حلو!!؟
مراد:يا روان يا حبيبيتي وارد دا يحصل كتير بطلقي بقا!!؟.
لم ترد عليه واسرعت في خطواتها ودلفت لغرفة شمس دون انتظاره.
............
مر اسبوع بدون احداث تذكر سو رجوع شمس للمنزل وانشغالها في التجهيزات لفرح روان،و حمزه الذي يحاول الاعتذار ولكن لا يعرف فـا هيا تأتي متأخر ليلا تنام وتستيقظ مبكرا لتذهب،وادهم ورنيم علاقتهم ما زالت غير مستقره،ومارك الذي يحاول بكل وسعه التقرب من اسماء لاكنها لا تعطيه وجه،
.........
شمس ويتهاتف شخصا ما:تمام كل حاجه جاهزه يلا!!؟.
رنيم:بتكلمي مين يا بت!؟.
شمس:تمام هعمل اللي قولتلك عليه سلام!!..
رنيم بفضول بتكلمي مين!!؟.
شمس:دا ادهم وبيرن عليكي مبترديش وعايزك تروحي تجهزيلو شنطة السفر من الڤيلا وفي حد هيجي يا خدها منك،يلا انا هروح معاكي كمان!؟؟.
رنيم بتنهيده:طب يلا!؟.
شمس اي رأيك لما نخلص نروح نتعشي في مطعم ونجيب حمزه معانا!!؟.
رنيم:لا روحو انتو انا مش هروح!!؟.
شمس بعند:هتروحي معايا عشان مزعلش منك!!؟.
رنيم:طب نشوف حوار ادهم وبعدين نقرر!!
شمس: اشطا يا باشا،اجهزي بقا!!؟..
رنيم:طيب!!.
بعد ان انتهيا ذهبو لڤيلاة ادهم وحمزه هوا من اوصلهم!.
شمس:هنطلع نجهز الشنطه بسرعه ونيجي خليك هنا!!؟.
حمزه:تمام.
بعد ان دلفا للڤيلا.
رنيم:فين النور!!؟.
شمس:استني دا لازم يشتغل من الجراش!!؟.
رنيم: طب يلا نروح نشغله.
شمس:هتروحي تقفي عند الشباك دا وانا هطلع اشغله واول ما يشتغل ناديلي!!؟.
رنيم:طيب فين الشباك دا!؟..
شمس في اخر الريسبشن علي اليمين!!؟.
رنيم:طب يلا عشان ما بحبش العتمه.
شمس:ابقي علي صوتك عشان اسمعك!!.
وخرجت شمس لتنفيذ مهمتها.
شعرت رنيم بأيدي احدهم علي خصرها لتشهق بفزع.
_كل سنه وانتي معايا!!
ـــــــــــــــــــــــــــ
وصلت شمس لسيارة حمزه وركبت:اطلع!!؟.
حمزه:ورنيم!!؟.
شمس: ادهم فوق!!!
حمزه بحاجب مرفوع:مش كان مسافر!!؟.
شمس:لا انهارده عيد ميلاد رنيم وهوا حب يحتفل بيها وطبعا انت عارف بابا رافض ازاي في قولنالو اننا هنخرج نتعشي بره احنا الاربعه بس دا غلط طبعاا!!!؟.
حمزه:ومشيت علي عمي!!؟.
شمس بفخر:عيب عليك دا انا شمس!!؟.
ــــــــــــــــــــــــــ
رنيم:ادهم!!؟.
ادهم بتنهيده:نعم يا قلب ادهم!!؟.
ليشعل ادهم الضوء.
رنيم بدموع:انت سمحتيني!!؟.
ادهم:مقدرش ازعل منك انا بس كنت مجروح من كلامك،كنت عايز اعيد حسابتي واشوفك متمسكه بيا لي!؟.
رنيم:عشان بحبك!!؟.
ادهم بشغف:كنت خايف دي تكون عشان ساعدتك،
وبعدين نبطل رغي وتعالي نطفي الشمع عشان اناي متعرفيش احنا كدبنا ازاي!!؟.
رنيم:وانت اي عرفك انهُ عيد ميلادي!!؟.
ادهم بعشق جااارف:ازاي تبقا حاجه عنك وانا معرفهاش!!؟.
رنيم ببكاء:بس انت وجعتني اوووي يا ادهم!!؟.
ادهم بحزن:حقك عليا بس والله انتٍ مشوفتيش شمس حالتها كانت اي وازاي كلامك كان بيأثر فيها ازاي،وانا انتي جرحتي رجولتي وجرحتيني كمان مكنتش متخيل منك كدا!!؟.
رنيم ببكاء:كنت خايفه تسيبني زي اللي سابوني لوحدي كنت حط نفسك مكاني مكنتش متخيله انها تيجي من اقرب اتنين ليا،انتو حياتي انت كنت بعيد عني في الوقت اللي كنت محتاجاك تطمني فيه الشيطان لعب بدماغي ونسيت انت مين وشمس اي بنسبالي!!؟.
ليقاطعهم رنة شمس لادهم.
ادهم:هششش!!.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المطعم الجالس به شمس وحمزه بعد اان طلب العشاء جلسا يتناول اطرف الحديث،ليقاطعها اتصال من والدهها.
شمس:ايوه يا بابا!!؟.
خالد:عاملين اي يا بنتي!؟.
شمس:كويسين يا بابا!!؟
خالد:ادهم ورنيم فين!!؟
شمس:ادهم خد رنيم يوصلها الحمام وجاي اهو استني دقيقه واخليه يكلمك!!؟
خالد:اديني مستني!!
لتقوم شمس بالتصال علي ادهم ودمج المكاامتان معاً.
شمس:خد يا ادهم بابا بيسأل عليك قولتلو انك روحت توصل رنيم الحمام.!؟
ادهم بإرتباك حاول اخفائه:ايوه يا عمي خالد!!؟.
خالد بتحذير:عارف يا ادهم ما تلعب ولا تعمل حركه كدا ولا كدا ولا تزعل رنيم هعمل فيك اي!!؟.
ادهم بحنق:يا عمي والله ما هعمل حاجه استهدي بالله كدا!!؟.
خالد:انا عرفتك بس!! ،اديني شمس بقاا!؟.
شمس:اي يا بابا!!؟.
خالد:متأخروش اتعشو وتعالو ماشي!؟.
شمس:حاضر يا بابا يلاا عايز حاجه!؟.
خالد:لا في حفظ الله!!.
شمس لادهم:خلص يا باشا عشان مانتقفش!!؟.
ادهم بغيظ:حاضر يا ست شمس!!؟.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
ليتنتهي سهرتهم ويعود الي المنزل وتاني يوم اعدة العائله حفلة للإحتفال بعيد ميلاد رنيم،
وبعد عدة ايام اتي موعد زفاف روان ومراد وكانت من اجمل الليالي الذي قضوها،ولم تخلو من مشاغبة مراد وروان،وحاول حمزه الاعتذار لشمس عما بدر منها وان تعود له مر اخري ولكنها رفض واصرت علي الطلاق،وخضع حمزه لرغبتها واتفق ان يذهبا للمأذون ثاني يوم فرح مراد والان هم جالسون امام المأذون ليكملا مراسم الطلاق.
حمزه بتنهيده:عشان خاطر اي حاجه حلوه بينا يا شمس اديني فرصه وحده!!؟.
شمس: مش هقدر يا حمزه صدقني يمكن مع الوقت اقدر بس انا دلوقتي غير مأهله لكدا، مش هقدر اكمل معاك وانت كنت مع غيري، محتاجه وقت علي ما اسمحك!!.
حمزه بلهفه: خدي وقت بس بلاش اطلقك وانتي معايا انتي عارفه اتي مش هقدر اعمل حاجه من غيرك، انا عايز اتغير عشانك يا شمس خليكي جنبي عشان لو بعدتي مش هتغير هرجع اسوء من الاول!!؟
شمس بآلم: بلاش تصعبها علينا اكتر من كدا، ابدأ يا شيخنا.!!
بعد قليل.
المأذون: اريمي عليها اليمين يا ابني!!؟.
حمزه بدموع: انتيي... انتي طاالق يا شمس!!.
يتبع الفصل الرابع والعشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية بداية طريقي الي الله" اضغط على اسم الرواية