رواية ليان الادهم البارت الثالث والعشرون 23 بقلم دينا مصطفى
رواية ليان الادهم الفصل الثالث والعشرون 23
أدهمّ: طلع لعند ليان ودخل
ليان: بعصبيه اطلع وسيبني في حالي دلوقتي
أدهمّ: دخل وقعد بكل برود مش هطلع
ليان: بدموع يا اخي سحقاً لك بجد
أدهمّ: ب بسمه حلوه سحقاً لك دي شتيمه مثقفه وبعدين انتي فاكره نفسك بتعيطي كده
ليان: حطط ايدها علي وشها ولمست دموعها امال دي ايه ميه من الحنفيه
أدهمّ: لا دي دموع بس اول مره اسوف وحده عندها 20 سنه وشبه الاطفال في كل حاجه حتى عياطها
ليان: بجدية ظهرت علي وشها انت عايز مني ايه
أدهمّ: بنفس الجديه عايز اتجوزك وهو ده الي هيحصل
ليان: اشمعنا انا
أدهمّ: اتوتر بس قدر يداري توتره علشان هي متعرفش ان هو هيكدب عليها عادي يعني علشان انتي بنت عمي وانا اوله
ليان: والدموع في عيونها لانها كانت عندها امل ولو واحد في الميه انه معجب بيها لو بيحبها بس
أدهمّ: ليه في حاجه تاني عايزة تعرفيها
ليان: وهي بتمسح دموعها بكمها زي الاطفال لا مفيش بس انا مش عاوزه اتجوزك
أدهمّ: مش عايزة تتجوزيني ولا مش عايزه تتجوزي خالص
ليان: مش عايزة اتجوزك أنت علشان انا نفسى احب واتحب بس بسببك كل حاجه ادمرت ومش هعرف احقق اي حاجه من الي كان نفسي فيها لاتعليمي ولا اني اقابل شخص يحبني زي الروايات وده كله بسببك
أدهمّ: ادايق من كلامها لانها مش فهماه وهو انا الي همنعك تكملي تعليمك وانك تحبي الشخص الي هيحبك
ليان: دموعها نزلت تاني اه انت
أدهمّ: وليه مكنش انا الشخص الي تحبيه
ليان: بسخريه انت لو اخر رجال العالم مش هحبك
أدهمّ: ليه أن شاء الله دا انا كامل مكمل زي مبيقولو جمال ومال ورياضي ووسيم كمان
ليان: اهو ده اول سبب يخليني موفقش عليك علشان انت مغرور جدا
أدهمّ: طيب نتكلم جد شويه
ليان: بدموع يعني انت كنت واخد كلامي ده كله هزار
أدهمّ: مش الاقصد بس المفروض نتكلم في موضوع الجواز والسلبيات والاجبيات الاول يعنى لو اتجوزنا اهلنا هيكونوا اسعد ناس وغير كده احنا لو معملناش الفرح اخر الاسبوع عمر ومعتز مش هيتجوزوا
ليان: طيب بالعقل انا ايه الي يخليني اوافق اتجوز وحد مبحبهوش
أدهمّ: بس بيقولوا ان الحب بعد الجواز بيكون هو الحب الابدي
ليان: لا والله وهو انت بتعرف تحب لما تحبني بعد الجواز
أدهمّ:في سره لا وانتي الصدقه انا خلاص بقيت اسير عيونك وبعشقك من اول مره شوفتك فيها
ليان:انت انا بكلمك
أدهمّ:طيب هنتفق اتفاق
ليان:ايه هو تهديد بردوا
أدهمّ:تهديد ايه
ليان:زي الي هددتني فيه ياوافق علي الخطوبه يتخسر بابا شغله بس الحمدلله محصلش خطوبه
أدهمّ: انتي قلبك اسود اوي انتي لسا فاكره والخطوبه اتلغت علشان نعمل فرح علي طول
ليان:أدهمّ اخلص قول الي عندك
أدهمّ: حلو
ليان: باستغراب هو ايه
أدهمّ:اسمي حلو منك
ليان: ياخي بطل استفزاز وبرود شوية
أدهمّ:انا مستفز
ليان:امال انا اخلص اتكلم
أدهمّ:هياجي يوم واقطعلك لسانك الطويل ده المهم احنا هنتجوز لمدة ست شهور ولو متفقناش في المده دي كل واحد يروح لحاله واهو منها هنفرح العيله وكمان نعرف بعض اكتر ها ايه رايك
ليان:بتفكير هفكر وارد عليك
أدهمّ:قام خلاص اتفقنا جهزي نفسك يا عروستي وخرج
ليان:استنى انا بقول هفكر اف مشي وحد غبى بجد
أدهمّ:نزل لقيهم قاعدين
كريمه:ها يا حبيبي عملت ايه
أدهمّ: ابداوا تجهيز للفرح
كريمه:قامت ضمته الف مبروك وعقبال لما اشيل اولادك يارب
أدهمّ:الله يبارك فيكي يا امي
عمر: بس ازي قدرت تقنعها دانا لما كنت بعوز منها حاجه كنت بقعد ب الاسبوع لاقناعها
أدهمّ: بغمزه دي قدرات
عمر: يا جامد انت
إبراهيم:يلا كل واحد يشوف وراه ايه علشان نلحق نخلص التجهيزات
أدهمّ: حازم معتز يلا علي الشركه علشان فيه اجتماع انهارده وكفايه الدلع الي عده وانا عديت كل الاستهتار بمزاجي
حازم:لا والله انا كنت كل يوم بروح الشركه وبخلص كل الشغل الي كان ورايه
معتز:وانا والله
أدهمّ:طيب وثفقة الوفد الياباني عملتوا فيها ايه
حازم ومعتز بصو لبعض وبلعو ريقهم بتوتر
أدهمّ:بعصبيه ورايا علي الشركه وحسابكم معايا هناك وخرج
معتز وحازم:في صوت واحد ربنا يستر وميعملش مننا شورما انهارده وجريوا علي الشركه
عمر: تافعين اوي العيال دي بيخافوا من أدهمّ
سلمي: والله أدهمّ لو بصلك بصه من الي بيبصهلم لاتموت مكانك من الخوف
فاطمه:تعالي يا سلمي علشان نطلع ل ليان وانت يا عمر رن علي شهد وخليها تاجي علشان نشوف هيعملو ايه
عمر:قام انا هروح اجبها
سلمي: ايوه يا معلم ماشيه معاك
عمر: خبطها ب المخده بس يا ام معتز انتي
سلمي:والله لقول لا أدهمّ لما يا جي
عمر:وقف مكانه ورجع تاني بتوتر اهد يا سلومه دانا بهز معاكي
ليان::كانت نازله من علي السلم يا عيني علي الرجاله
مصطفى:قام وضمها قلب ابوكي الف مبروك ياقلبي
ليان: بعدت عنه بزعل علي فكرة انا موفقتش قولتله هفكر الاول وهو الي قال خلاص اتفقنا
فاطمه:ليان الي بيكلمك باباكي كلميه كويس
ليان: ان شاء الله عمر انا هاجي معاك عند شهد
عمر: اوك ياقلبي يلا
ليان:سلمي تعالي معانا علشان تتعرفي علي شهد
سلمي: لا إبراهيم امشي يا بابا
إبراهيم:امشي يا قلبي
سلمي:اوك يلا وخرجوا هما الثلاته
فاطمه:ل مصطفى انت عارف ليان بتزعل منك وبتصالحك في وقتها متقلقش هترجع تلاقيها جيالك والله وهتكلمك وهي الي هتصالحك كمان
إبراهيم:وبعدين منتا عملت ده كله علشان مصلحتها وحمايتها
مصطفى: عارف بس انا مقدرش اشوفها زعلانه مني كده
كريمه:ان شاء الله ربنا ميجبش زعل ولا حاجه
عند أدهمّ في الشركه
دخل وكل العيون عليه والبنات يتهامسو علي شدة جماله والكل يتمني لو يكون من نصبهم
وهو سمعهم
حازم: هو احنا مش حلوين ولا ايه
معتز: ليه
حازم: كل البنات عيونهم علي أدهمّ واحنا محدش معبرنا حتي ببسمه
معتز:بضحك انا معايا الي بيهم كلهم مش محتاج بسمه من حد وانا معايا مسرح البسمات
حازم:ببسمه والله البت سلمي دس محظوظه بيك يارب ارزقني ببنت الحلال بقى علشان انا شكل كده هبور
معتز:بس انت مش ملاحظ حاجه
حازم:باستغراب ايه
معتز:ان أدهمّ كل البنات هتتجنن عليه وبيحبوه والي هو هيتجنن عليها وبيحبها مش عطياه وش خالص
أدهمّ:جه من وراهم علشان كده هي الوحيده الي خطفت قلبي لانها فريده من نوعها في كل حاجه حتى عصبيتها
معتز و أدهمّ: ياسيدى ياسيدى
أدهمّ: بطلوا رغي ويلا علي الشغل علشان مش هنخرج من الشركه الي واحنا مخلصين شغل اسبوعين جايين
معتزوحازم: نعععععم
أدهمّ:ايه مش حبين انتوا حرين بس مفيش جواز
معتز:ايه لا حبين مين قال ان احنا مش حابين
حازم:ياعم وانا مالي انتوا هتتحوزوا انا زمب اهلي ايه
أدهمّ:بصرامه.حازم
حازم:بتوتر اعتبرني خلصت كل الشغل لشهر مش اسبوعين
أدهمّ:طب يلا كل واحد علي مكتبه
وذهبوا كل واحد علي مكتبه وأدهمّ دخل مكتبه وطلع تلفونه وطلع رقم ورن عليه
عند ليان: وهما في العربيه
سلمي:بس انت ازي اعترفت لشهد بحبك يا عمر
عمر:بسرحان يا كان من اجمل الاوقات
ليان:يا اخي بطل محن ده لولا انا مكنتش قلتلها ولا كلمه
عمر:فصيله اوووي يعني
وفجأة وتلفون ليان رن
سلمي:مين
ليان:مش عارفه رقم غريب
عمر:طب ردي وشوفي مين
ليان: ردت الو مين
الشخص: الو يا عروستي
ليان: بعصبيه هو انت
الشخص..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ليان الادهم" اضغط على أسم الرواية