رواية ليان الادهم البارت الرابع والعشرون 24 بقلم دينا مصطفى
رواية ليان الادهم الفصل الرابع والعشرون 24
وصلنا البارت الي فات لما تلفون ليان رن
ليان: الو مين
الشخص: الو يا عروستي
ليان: هو أنت يالي متتسما
الشخص: اه انا ليه كنتي مستنيه حد تاني يكلمك
ليان: يا اخي ربنا يا ياخدك يا ياخدني علشان ارتاح منك ومن خلقتك
الشخص: تؤتؤ عيب يا قمري تدعي علي نفسك كده اهدي ل يطقلك عرق ولا حاجه
ليان: لسا هترد
عمر وسلمي: في نفس الصوت مين ده يا ليان
ليان: ده اخوكي الي ميتسما
سلمي: ابيه أدهمّ حرام عليكي يا ليو متقوليش عليه كده
أدهمّ: سمعها هي دي اختي حبيبتي ياناس
سلمي: اي خدمه يا سطا
أدهمّ: اسطا بت يا ليان فين سلمي
ليان: مهي دي سلمي
أدهمّ: انتي عملتي ايه في اختي يا بت
ليان وعمر وسلمي: ب استغراب عمر: هتكون عملت اي يعني
ليان: يا عم اخت زي مهيا لا هي نقصا ايد ولا رجل
أدهمّ: لا طبعاً انتي عملتي فيها حاجه اختي المؤدبه عمرها ما قالتلي ياسطا
ليان: لعمر طب بزمتك انت ترضى تجوز اختك لواحد متخلف زي ده
عمر: بصراحه لا
أدهمّ: بصرامه عمممر
عمر: بتوتر ياعم قصدي لا طبعا اوافق اجوزها ليك
ليان: يا عيني علي الرجاله
أدهمّ: مالها الرجاله يا عروستي
ليان: يا اخي الهي يجوزوك عروسه هبله زيك يا بعيد
أدهمّ: طب كويس انك عارفه انك هبلة
ليان: مين دي الي هبله ياض انت
أدهمّ: انتي الي هبلة وبعدين ايه ياض دي المفروض تقوليلي يا جوزي العزيز
ليان: بقلك ايه انت مكفكش مناقشة في البيت جي تناقشني في التلفون وبعدين تعال هنا انت جبت رقمي منين وبصت علي سلمي لقيتها بتتلفت حوليها علشان تتهرب من نظراتها
أدهمّ: وانا اناقشك بتاع ايه انتي وبعدين مش عيب لما تسالي أدهمّ المهدي سؤال زي ده
ليان:ياربي علي الغرور
أدهمّ:ده مش غرور دي ثقة عيلة المهدي
ليان: بتقلده دي مش غرور دي ثقه عيلة المهدي يا اخي تبأن لك
عمر:يلا وصلانا
أدهمّ:وصلتوا فين
ليان:وانت مالك
أدهمّ: بعصبيه ليييان اتكلمي كويس وردي علي السؤال علشان شكل المسايسه مش نافعه معاكي
ليان:اتعصبت لانه اتعصب عليها فراحت قفلت في وشه السكه
أدهمّ:بص للفون بعصبيه ماشي يا ليان انتي مينفعش معاكي الحنيه والمسايسه انتي مش محتاجه الي الوش الاصلي الادهم المهدي انتي الي جبتيه لنفسك
دخل معتز:يعيني عليك يا صحبي انت الحب جننك كده
أدهمّ:عايز ايه يا معتز دلوقتي
معتز:في ايه يا أدهمّ مالك انت مكنت كده الصبح
أدهمّ:اتنهد و مسح علي وشه ب ايديه لا مفيش حاجه بس ليان هتجبلي جلتا بدري
معتز:سكت شوية وبعدين انفجر في الضحك
أدهمّ:بنرفزه انت بتضحك علي ايه
معتز:وهو مش قادر ياخد نفسه من الضحك اصل اول مره اشوفك متعصب بسبب بنت لا ومش اي بنت دي العنيده بذات نفسها
أدهمّ:طب اخرس وبعدين ايه لقب العنيدة الي شغالين فيه ده كل الي يشفها يقول عليها العنيده
معتز:بعد مهدي علشان هي الوحيده الي وقفت اصادك من غير خوف ولا توتر وبتعند علي كل حاجه انت بتقولها
أدهمّ:ب ابتسامه والله مش عارف اعمل معاها ايه دي بتقلي يلي متتسما
معتز:رجع ضحك تاني
أدهمّ: صحيح يا معتز يعني ايه يلي متتسما
معتز:بضحك والله امي كانت بتقولهالي وانا صغير يعني يعني
أدهمّ:متخلص
معتز:بصراحه مش عارف هما بيقولوها وخلاص
أدهمّ:بنفاذ صبر كنت جي ليه يا معتز
معتز:خبت علي راسه اف نسيت اقول لك ان فيه اجتماع علي الساعه تلاته جهز نفسك
أدهمّ: بجديه تمام قولت لحازم
معتز:اه قولتله وهو دلوقتى بيخلص في اوراق الصفقه
أدهمّ: بص في ساعته الساعه دلوقتي اتنين ونصف فاضل نص ساعة علي الاجتماع يلا علشان نلحق نخلص كل الي ورانا الاسبوع ده وهاتلي ملف الصفقه علشان اراجعه
معتز:تمام
________________
عند ليان
عمر: بصدمه قفلتي في وشه
سلمي:بتفكير يالهوي أدهمّ هيعمل منا بطاطس محمره لما يرجع من الشغل
ليان:بسخريه ولا يقدر يعمل حاجه
عمر: ضيق عنيه اه منك يا قدره
ليان:طب يلا يا نحنوح منك ليها علشان البت شهد وحشتني اوووي
عمر: ب ابتسامه حب وع اشتياق ووحشتني انا كمان
ليان وسلمي: ياسيدي ياسيدي علي الحب الي ولع في الدره
عمر:الي غيران مننا يروح يعمل زينا يلا علشان منتأخرش
ونزلو ودخلوا بيت شهد
عمر:السلام عليكم
والد شهد:ب ابتسامه وعليكم السلام يا اهلاً وسهلاً نورتوا البيت
عمر:البيت منور ب اهله يا عمي
ليان:جريت عليه وضمته لانها بتعتبره زي و بباها وحشتني يا خلوده
خالد:وانتي كمان وحشتيني يا قرده بقى كده الوقت ده كله متساليش علي خالد حبيبك
ليان:غصب عني والله يا بابا خالد انت عارف انا بحبك اد ايه
عمر:ايه ياجماعه جو روميوا وجوليد ده
سعاد:عمت شهد اه صح ولا قصه حب واجتمعت
ليان:لخالد دول ناس غيرانين سيبك منهم وبعدين يا سعاده انتي مسالتيش عليا علشان كده انا مخصماكي
سعاد:بردوه لسا فاكره الاسم ده
عمر:دي مبتنساش اي حاجه
ليان: مسكت ايد سلمي نسيت اعرفكم القمر دي تبقى بنت عمي إبراهيم اسمها سلمي
سلمي: اتشرفت بمعرفتكم
سعاد:خدت سلمي في حضنها يلهوي علي الاحترام ايه العسل ده مش زي القرده دي هي وشهد
عمر:بلهفا هي فين شهد
سعاد:اه ياشقى مش قادر تصبر وعايز تشوفها
عمر:ب احراج لا بس مش شايفها
خالد: تعالوا اقعدوا وهيا زمانها جايه اهي جات اهي
شهد:بصريخ قردتي
ليان: بنفس الصريخ هبلتي
وضموا بعض وفضلوا يعيطوا هبل بنات بقى
شهد:وحشتيننننني موت يا قلبي
ليان:وانتي كمان وحشتينيييي اووووي يا قلبي
عمر:ابغي ابكي لكن استحي
شهد وليان:نانا نانا
عمر: لخالد لو ضربتهم هتزعل
خالد:بضحك طبعاً هزعل دول هما روحي
سلمي:بضحك انا بجد محظوظه اني شوفت اللحظه دي
شهد:وه وه يابوي ايه الجمر ده
سلمي: والله انتي الي قمر وخساره في الواد عمر
شهد:بس بقى بتكثف الله
عمر:وانتي وش كسوف اووي يابت
ليان:بت اما تبتك
شهد: ايوه كده ردي عليه يا ليو
سعاد:بس بقى انتي وهو يلا اقعدوا
قعدوا كلهم وعمر جه يعد جمب شهد ليان وسلمي زحواه وقعدوا هما
عمر:بهمس ايه البنات الرزله دي
ليان:سمعتك علي فكره وممكن الي جمعتهم افرقهم عادي خالص
شهد وعمر فهموا قصدها: لاااا
ليان:في أيه يابت يا شهد مدلوقه اووي كده ليه انتي نسيتي ان ابوكي قاعده
شهد:نزلت وشها في الارض من الكسوف
عمر: بهيام في كسوفها يلهوي علي قلبي الي هيطلع من مكانه
خالد:يا اخي احترمني حتى
عمر:ب احراج سوري يا عمي بس انت عارف اني مش قادر اعيش من غير بنتك دي
خالد:بجديه عارف وعارف انك الوحيد الي هتحطها في عيونك علشان كده وافقت عليك
عمر: طيب بابا كلمك وقالك الموضوع كله صح
خالد:اه مصطفى كلمني وقالي كل حاجه وان القرده ليان مش مقتنعه ب الجواز
ليان:مين قالك اني مش مقتنعه انا مش موفقع من الاساس
خالد...
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ليان الادهم" اضغط على أسم الرواية