رواية الصغيرة والديب الفصل الرابع والعشرون بقلم ميرو محمد
رواية الصغيرة والديب الرابع والعشرون
في قصر احمد .......
حلا : اوف احنا هنفضل كده .
علا : اقعدي ياحبيبتي واهدي .
حلا : مش قادره خايفه علي أبيه اوي.
زينه : اكيد ربنا معاهم يارب.
شهد: بقولك أيه اقعدي بقا خيلتيني
حلا : بصي انا مش عاوزا اتخانق معاكي دلوقتي فسكتي احسن .
شهد : بت احترمي نفسك .
فايزه : متسكوتو بقا احنا في أيه ولا أيه.
هنا : ياجماعه وحدو الله
الكل لاإله الا الله .
الحج محمد : سترك يارب من عندك.
عند احمد ومراد.....
احمد : مراد انا هخرج دلوقتي ومتنساش التفقنا عليه .
مراد : تمام وخلي بلك من نفسك.ثم حضن.و بعض .
خرج احمد من القصر وتظاهر بلقوه ولاكن قلبه يوجد بيه الخو.ف وحاسس ان هيحصل حاجه .ذهب احمد بعربيته وفي طريقه ليونس وهاني .......
عند المنشاوي .....
المنشاوي : احمد خرج .طب كده تمام اول ميخرج مراد قولي .ثم قفل الخط.
مرام : كده حلو فاضل قليل اوي
نانسي : تفتكر هنعرف ندخل القصر واحمد بسهوله كده هيسبنا
المنشاوي : اومال انا هخد القطه الصغيره ليه ....
مرام : تقصد هتخط.ف حلا 😳
المنشاوي : طبعا هي الهتخرجني من البلد.
مرام في نفسها لازم اقول لااحمد .....
عند احمد ويونس.......
احمد وصل ودخل شقة يونس وقال يلا عشان نتحرك .
هاني : استنو يخرج مراد ونمشي .
يونس : لاء يلا عشان نكون جنب القصر
احمد : ياريت يلا .ثم ذهبو الي القصر......
عند حامد ....
رد رد يااحمد طب ارن علي مين مراد ثم رن علي مراد .
عند مراد : بيرن ليه دا مش وقتك خالص . نفز مراد الخطه وخرج من القصر ....
عند المنشاوي ...
المنشاوي : خرج طب تمام جهز الرجاله وانا جاي .
نانسي : انا هروح معاك .
ومرام: وانا كمان .
المنشاوي : تمام يلا .ثم خرجو من لذهب الي قصر الديب
في قصر احمد ....
وصل احمد ويونس وهاني ومراد دخل الي الداخل من باب المطبخ ومنتظر التنفيز .
وصل المنشاوي ونانسي ومرام الي القصر .
فضل يضرب في حرس احمد الموجودين امام القصر ثم دخل الي داخل القصر وكان شايفو احمد وهاني ويونس .
احمد : يابن كل.ب مراددد اجهز .
مراد في السماعه جاهز متقلقش .
دخل المنشاوي وشاف ان القصر كله في هدوء تام .
نانسي : هو ليه مفيش حد انا قلقانه .
المنشاوي : اكيد خافو مني لما جيت امبارح فخرجو الكل احسن دول سهلو الدنيا علينا اوي .
ثم فتح الأنوار انصدم كل من المنشاوي ونانسي وطبعا مرام كانت عارفه بلخطه .
مراد : أيه يامنشاوي بيه مكنتش متوقع اني ادخل صح .
المنشاوي بضحكت خب.ث : لاء مش اوي كنت هقلق اصلا لو ملقتكش هنا .
مراد : طب كويس تسلم نفسك بقا ياحضرت الزعيم ولا هتتعبني .
المنشاوي : بصفتك أيه ياحضرت الظابط سابقا .
مراد : مين قالك اني سابقا انا مزلت الظابط مراد الزيني ظابط مخابرات .
المنشاوي بصدمه : تقصد انك .
مراد : إيوه بظبط انت فاكر انك تكون زعيم المافيا وتقتل عم ابراهيم دا كده هيعدي بسهوله .
المنشاوي : انت عارف كل حاجه أهو ياحضرت الظابط .
مراد : لاء في حاجه معرفهاش ليه ليه تقت.ل عمي ابراهيم وتفرق الاخوه من بعض .
كان احمد سامع وحامد كان وصل وسامعين البيحصل بس محدش كان شايف التاني .
المنشاوي : هقولك عشان تبقا معلوماتك كامله .
وبداء المنشاوي يحكي وقال انا كنت بحب احلام وانا الكنت بكلمها في تلفون وهي كانت دايما ترفضني وآخر مكالمه قولتلها اني هق.تل ابراهيم لو مبقتش معايا . وفجاءه ابراهيم دخل عليها وهي بتقولي ان هي متقدرش تعيش من غيرو وان حياتها كلها له وانها هتطلق عشان يعيش ابراهيم ساعتها دخل علي كلمة انها هتطلق منه دخل ضر.بها وفعلا طلقها .وساعتها احلام انتحر.ت لانها متقدرش تعيش من غيره وساعتها ابراهيم كان هو المذنب الوحيد لانتحا.ر حببتي احلام كان لازم يمو.ت كان لازم امو.تو مليون مره وساعتها كله اتهم احمد هههه حتي اخوه زنبي انا أيه)
حامد : لا مش زنبك اني اتهم اخويا زنبك انك قتل.ت ابويا ودلوقتي هخد حقه منك يامنشاوي .
منشاوي : وانت فاكر اني هسيبك تعيش ههه .
احمد : ولا هتقدر تعمل حاجه .
ثم ظهر هاني ويونس .
يونس : سلم نفسك يامنشاوي بيه
المنشاوي : مش قبل ما.خد روحك يااحمد الديب وطلع مسد.س وكان رايح يضر.ب احمد بنار جريت مرام ومراد علي احمد بوم.....
يتبع الفصل الخامس والعشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية الصغيرة والديب" اضغط على اسم الرواية