Ads by Google X

رواية لعل المانع خير الفصل السادس والعشرون 26 بقلم نورهان عمر الصعيدي

الصفحة الرئيسية

  رواية لعل المانع خير بقلم نورهان عمر الصعيدي 


رواية لعل المانع خير الفصل  السادس والعشرون 26


دلفت فتاه وندهت على يوسف وعندما نظر لها يوسف ركضت اليه وقبلته

يوسف : ساره اي اللي جابك هنا

ساره كنت مع صحابي وشوفتك جييت اسلم عليك

استووووب نعرفكم على ساره هشام النسر فتاه في عمر 19 عام ذو عيون بنيه كالبندق وشعر منسدل طويل جدا وبشره بيضاء صافيه بنت الشهيد هشام النسر تحب يوسف كثيرا متلا اخوها الكبير وهو اللي مسئول عنها بعد والدها وبعد ما مامتها اتجوزت هي وحيده وعايشه مع جدتها ام بابها تدرس في كليه الشرطه )


يوسف : طيب تعالي افطري معانا

اعرفك دي بقا الدكتوره لوليتا مراتي

ساره : حضرتك لوليتا قصدي الدكتوره دا ابيه يوسف بيحب حضرتك جدا وكاتب اسمك في كل مذاكراته

نظر لها يوسف بحده بت انتي مش كنتي بتقولي انك مع صحابك يلا اتكلي بقا

لوليتا ببتسامه : اهلا وسهلا يا حبيبتي اتشرفتي بيكي وسلمت عليها وحضنتها فكانت اطول من لوليتا
اقعدي دا انتي هتنوري القعدة
ثواني اقول لصحابي يمشوا

غادرت
نظرت لها لوليتا بقا كاتب اسمي في كل مذاكراتك ماشى

يوسف : ما حصلش دي بتكدب

لوليتا : هنشوف مين اللي بيكدب بعدين

وجاءت لهم ساره وطلبوا الاكل

لوليتا : انتي لي بقا دخلتي شرطه

ساره: عشان ابقا زي بابا الله يرحمه واجيب حقه

لوليتا : تعرفي كمان ان بابا لواء في الشرطة

ساره : بجد مين

لوليتا : عمر الصعيدي

ساره : انتي لوليتا بنت انكل عمر

لوليتا : انتي تعرفي بابا

ساره : اها طبعا كان صاحب بابا جدا وكان بيبقا عندنا على طول

ظل ينظر لهم يوسف وهم يضحكون تاره ويتكلمون تاره وتضايق جدا لان لوليتا لم تهتم به ولم يبين ذلك الامر حفظا على مشاعر ساره

ساره : ابيه يوسف

يوسف : نعم

ساره : جدتي هتسافر النهارده المانيا لعمتو عشان تعبانه وانا هفضل في البيت لوحدي ممكن اقعد عند صحبتي

يوسف : لا طبعا هتيجي عندي

لوليتا : خلاص تعالي عندي انا
ببقا انا وميمو وبابا بيروح الشغل تعالي اقعدي معانا وتحضري فرحنا بكره وتيجي تقعدي مع ماما مريم اي رايك يا يوسف

يوسف : خلاص ماشى

انتهوا من تناول الفطور

وذهبوا ثلاثتهم الي الاتيليه كي تختار فستان زفافها

وصلو الي اكبر اتيليه في القاهرة ودخلو وكانت المديره مرحبه بهم جدا حيث ان يوسف استاجر الاتيليه اليوم حيث تنقي براحتها

مديره : اهلا وسهلا شرفتونا

لوليتا : اهلا بيكي

المديره : اتفضلو على المكتب نشرب حاجه

ذهبوا معها وشربوا شيء ما

دا كتالوج في كل حاجة موجودة في الاتيليه

لوليتا : انا عاوزه الف انا واشوف

المديره : اتفضلي طبعا براحتك

خرجوا

واختارت فستان جميل ياليق بالمحجبات وعندما لبستها وخرجت الي يوسف

نظر لها يوسف وكان جميل جدا عليها كإنه معمول لجسدها غار يوسف من ان شخص ينظر لها وهي بهذا الجمال وقال لها مش حلو

دخلت ثانيا وخرجت فكان اجمل مماسبق قال لها لا ضيق
ظلت تلبس وتخرج كثيرا وهو كل فستان يطلع اجمل من اللي قبلوا

لوليتا : انا زهقت مفيش لو فستان عجبك انا قيست 16 فستان مفيش حاجة عجبتك

يوسف : ما انتي كل مره تطلعي احسن من المره اللي قبلها اعمل اي يعني عاوزه حد يبصلك في الفرح وارتكب جريمه يعني ولا اي

لوليتا : اعمل اي يعني البس نقاب عشان تستريح

يوسف : ياااريت والله

لوليتا : اهو دا اللي كا ناقص البس في فرحي نقاب ما تتكلمي يا ساره

ساره : الصراحة يا دكتورة انتي جميله جدا انا بنت وعكاستك اومال الشباب هتعمل اي

لوليتا : انتي هتتعلمي منه انتي كمان

وضحكوا ثلاثتهم

يوسف : انا هجبلك واحد جميل جدا

وذهب الي المديره واتفاق معها على فستان جميل للغايه وامر لها انا تبعت خبراء تجميل لها البيت غدا
وسلم عليها وشكرها ومشي

في الخارج يلا

لوليتا : ننعم يلا اي انا ما اختارتش فستان

يوسف : بس انا اخترت

لوليتا : طيب عاوزه اشوفه طيب

يوسف : لا هتشوفي بكره
يلا قدامي على السياره

دبت لوليتا رجليه في الارض كالاطفال اوووف بقا والله ظلم ماشي يا يوسف انا هنكد عليك بكره

ضحك كلا من ساره ويوسف على منظرها وكلامها وخرجوا

*************************

ميمو واسر كانوا يجلسون في رسيبشن البيت

ميمو : اسر يا حبيبي مش هنروح نختار الفستان

اسر : لا يا حبيبتي فستانك هيكون عندك بكره

ميمو : اللي هو ازاي بقا يا عيني

اسر : اللي هو كدا هو يا ميمو وخروج بر لا

ميمو : طيب ما يوسف خرج مع لوليتا وهيختاروا فستان مع بعض

اسر : ماليش دعوه بحد ومسك يديها وقبله بحنان وبعدين يا قلبي انتي مش واثقة في اختيارتي المفروض تبقا واثقه عشان انا اخترت اجمل بنوته على الارض اكيد هختار فستان جميل

ميمو : ثبتني ثبتني

اسر : اي دا دا انا بقولك كلام حلو وانتي تقولي ثبتني ماشي يا ميمو

ميمو : لا طبعا يا آسورتي انت اعظم اختيارتي

اسر : بثقه عارف عارف

ميمو : طيب يلا نخلص التصميم عشان ما نشتغلش من تاني يوم الفرح

اسر : اسمها تشتغل مش نشتغل

عقدت ميمو ما بين حاجبيها دا اللي هو ازاي بقا

اسر : يعني أنتي مش هتشتغلي تاني

ميمو : اييييه ليه بقا

اسر: تشتغلي لي اطلبي اللي انتي عاوزه وانا ادهولك

ميمو بعصبيه : انا مش بشتغل عشان الفلوس يا اسر انا بشتغل عشان احقق ذاتي واسمي وارفع اسم بابا زي ما كان عاوز

عن اذنك
وقامت وتركته يفكر في الذي قالته وانب نفسه بشده ولكنه غضب لانها رفعت صوتها عليه وهو يكره هذا العاده تماما ترك البيت وخرج

*****************

عند لوليتا ويوسف وصلوا البيت ودلفوا وكان البيت يعمها الهدوء

يوسف : اي دا اسر كان المفروض يكون هنا

لوليتا : مش عارفه بس ميمو مش طالعلها صوت خالص

ساره مين ميمو واسر دا

لوليتا : ميمو تبقا بنت عمي وتبقا مرات اسر وفرحها بكره معانا واسر يبقا ابن عم يوسف

ساره : اهااا

لوليتا طيب انا هطلع اشوفها

يوسف : ماشي وانا هكلم اسر

لوليتا : تعالي يا ساره وصعدوا الي الاعلي وفتحت الباب و وجدت ميمو تبكي

زكضت عليها لوليتا وحضنتها مالك يا ميمو اي اللي حصل

نظرت ميمو لساره بمعني مين دي

قالت لها لوليتا دي ساره بنت الشهيد هشام النسر صاحب بابا

قصت لها ميمو ما حصل بينها وبين اسر وغضبت لوليتا كثيرا من اسر

*************************

عند يوسف

رن على هاتف اسر

رد اسر عليها

يوسف : انتي فين يا ابني

اسر : انا علي النيل

يوسف : خير مضايق من اي مش المفروض تبقا مع ميمو دلوقتي

اسر : المفروض بس انا زعلتها جامد

يوسف عملتلها اي

قص له اسر كل ما حدث بينهم

يوسف : انت اي يا اخي حد يزعل مراته قبل فرحهم بيوم وكمان حبيبتك اللي حاربت عشان توصلها وبعدين وايه يعني لو اشتغلت ماهي بتشتغل معاك انت مش مع حد غريب وعلى الأقل هتبقا قصاد عينك على طول اخلص تعالي وصالحها بدل ما ازعلك انا وقفل الخط في وجهه

ظل اسر مكانه يفكر في كلام يوسف ووجد انه صحيح

ركب السياره وتحرك وبعد قليل وقف اما محل لبيع الورد واشترى لها باقه من الورد وتحرك وبعد قليل وقف امام محل الماظ واشتر لها خاتم من الالماظ
يتبع الفصل السابع والعشرون 27 اضغط هنا 
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية "رواية لعل المانع خير " اضغط علي اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent