رواية ليان الادهم البارت السادس والعشرون 26 بقلم دينا مصطفى
رواية ليان الادهم الفصل السادس والعشرون 26
وصلنا البارا الي فات لما حازم كان بيقول ان ليان مش هترن علي ادهم وتلفون أدهمّ رن
أدهمّ: بص للتلفون وبعدين بص لحازم ومعتز بصه بمعنه مش قولتلكم
أدهمّ: رد علي التلفون الو يا عروستي
علي الجه الاخره ليان: في سرها عروسه لما تاخدك يا بعيد وتطلع بروحك
أدهمّ: قولتلك الدعاء ده كله هطلعه علي عينك
ليان: بصدمه انت سمعتني ازي
أدهمّ: خبرات انتي مالكيش فيها
ليان: بسخرية اه صح خبراتك مقطعه بعضيها اووي
أدهمّ: ماشي يا عروسي اكيد وحشتك علشان كده رنيتي صح
ليان: وحش اما يلهفك يا بعيد انا رنيت علشان طنط كريمة هي الي قالتلي علشان اتاخرتوا واحنا مستنينكم علي العشاء
أدهمّ: كلكم بردوا مستنيين ولا انتي بس الي مستنيه
ليان: تصدك بالله انا غلطانه اني رانيت علي واحد زيك غور تاجيلك في معميعك وقفلت في وشه
أدهمّ: بص للتلفون اه يا بنت المجنونه بس عسل وربنا وبعدين راح لحازم ومعتز يلا علشان نمشي
حازم: بص وراه احم احم
ادهم: روح يا حازم وصلها ومش عايز ولا بصه ولا لمسا الي لما تكون حلالك
حازم: واضح انك بتثق في اخوك اووى يا أدهمّ
أدهمّ: قرب منه انت عارف انا بثق فيك اد ايه بس بصراحه مبثقش في عيونك دي الي بتبص علي حلق الله
حازم: ياعم وانا ذمبي ان خلق الله حلوين الله بس بصراحه مفيش حلاوه زي حلاوة ليان
أدهمّ:خبطه وزاحه بعيد طب غور بدل والله العظيم اخليق تبيت في الشركه لمدة اسبوع حازم قبل ميخلص الجمله كان جري من ادامه
معتز:بضحك ياعم ده اخوك وبيهزر معاك وبصراحه هو مغلطش
أدهمّ:والله مهيحصل البت دي لازم تتنقب
معتز:بضحك يا عم روق كده احنا بنهزر معاك ومستحيل نبص لمرت اخونا اي بصه
أدهمّ:بس تبص لاي بنت تاني صح طب كل كلامك اتسجل وهيصل لسلمي جهز نفسك بقي
معتز: بصدمه أدهمّ حبيبي دانا معتز حبيبك ترضيعها عليا
أدهمّ:اه ويلا بقى
معتز:بصوت زي النسوان منك لله يا حازم الكلب قلبي وصوابع رجليا غضبانين عليك
أدهمّ:من بعيد يلا
معتز:جاي ايه ياربي العيله دي بس
عند حازم راح لمكتب اميره لقيها بتلم حاجتها
حازم:احم احم
اميره:مستر حازم خير في حاجه
حازم: لا مفيش بس لقيت مفيش الي انا وانتي في الشركه ف قولت نطلع لبره سواه
اميره:احم ومستر أدهمّ ومستر معتز فين
حازم:في سره ليه مينفعش مستر حازم
حازم:اتفضلي يا اميره
اميره: مشيت ادامه
حازم:في سره انا لازم افاتحها في الموضوع انهارده ودي فرصتي الوحيده
ونزلوا تحت الشركه هو مشي جاب العربيه من الجراج وهي وقفت تستنا تاكسي
حازم:وقف اصادها ب العربيه اركبي هوصلك
اميره:بكسوف واحراج لا شكرا انا هستنا تاكسي
حازم:اركبي يا اميره الوقت متاخر ومفيش تكاسي وتلفونه ران في نفس الوقت وكانت ليان رد عليها
ليان:حازم انت فين
حازم:هوصل اميره وجاي
ليان: ب استغراب اميره مين
حازم:خليكي معايا دقيقه وبص لا اميره اركبي يا اميره
اميره:بضيق متعرفش سببه لا شكرا يا مستر علشان مينفعش اركب مع حد غريب
ليان:سمعتها قولها امال سواق التاكسي ايه
حازم:يابنت الايه وبعدين بص لا اميره يعني هو سواق التاكسي يقربلك
اميره:لا
حازم:بنفاذ صبره طب اركبي مينفش وقفتك في الشارع كده واميره سمعت منه وركبت
ليان:علي التلفون طب سلام يا عم روميوا ونتكلم لما ترجع
حازم:سلام
اميره:احم احم
حازم:اتفضلي
اميره:اتفضل ايه
حازم:اسالي الي انتي عايزاه
اميره: لا مفيش عندي اساله
حازم:ب ابتسامه علشان عرف ان هي اضايقت من كلامه مع ليان
حازم:اميره انتي مخطوبه
اميره:لا مش مخطوبه
حازم:طيب في حد في حياتك يعني بتحبي حد او كده
اميره:لا مفيش بس ليه الاساله دي
حازم:الحمدلله وفجأة وقف العربيه
اميره: خافت منه انت انت وقفت ليه
حازم:ب ابتسامه علشان يطمنها متخافيش هو بصراحه انا عايز اتكلم معاكي في موضوع
اميره:ب استغراب وهو الموضوع ده مكنش ينفع وانت بتسوق
حازم:لا مكنش ينفع علشان انا عايز اشةف رده فعلك
اميرة:وهي قلقانه اتفضل
حازم:بصراحه انا مش هلف ولا هدور انا هتكلم دغري اميره انا بحبك وعايز اتجوزك ها ايه رئيك
اميره:بصدمه ها
حازم:بضحك اقفلي بوقك الاول
اميره:قفلت فمها وبتوتر وكسوف بتفرك في ايديها ومش عارفه ترد تقول ايه
حازم:ها يا اميره ايه ردك عليا
اميره:بتوتر بصراحه انا مش عارفه اقول ايه انت تصدتها في وشي كده مره وحده بصراحه فجأتني
حازم:بضحك بعد تصدتها دي يبقى اجي انا وبابا للحاج نقرأ الفاتحه
اميره:استني بس فاتحت ايه انا لسا موفقتش
حازم:بغرور ومتقدريش ترفضي وبغمزه دانا حازم المهدي برضوا
اميره:بسخريه وبتولوا علي مستر أدهمّ ان هو مغرور دانت رمز الغرور نفسه
حازم:بضحك بجد
اميره:اه بص يا مستر حازم انا هحكيلك حاجه
حازم: مسك ايدها اولاً بلاش مستر دي تمام
اميره: بكسوف سحبت ايدها احم مينفعش كده
حازم:ب احراج انا اسف اتفضلي احكي
اميره: انا من لما كان عمري تلات سنين ماما اتوفت وبابا خد مكانها في كل حاجه بقى هو الاب والام والاخ والاخت والصديق كمان هو كل حاجه ب النسبه ليا انا بقولك كده لان بابا لو رفض انا مش هوافق
حازم:بفرحه يعنى الموضوع واقف علي موافقه الحج سهله دي
اميره:تلفونها رن ا انا اتاخرت اووي
حازم:ردي علي التلفون وانا هوصلك حالاً
اميره:ردت علي التلفون الو يا بابا
والد اميره:الو يا قلب ابوكي انتي فين لحد دلوقتي
اميره:آسفه يا حبيبي اتاخرت عليك بس كان عندي شغل كتير انهارده وانا جايه في الطريق
والدها:جايه ازي لوحدك في الوقت ده وهو مفيش موصلات دلوقتي
اميره:متقلقش يا حبيبي مديري لما لقيني متأخره وصلني وانا خمس دقايق وكون عندك
والدها:ماشي يا قلبي انا مستنيكي
اميره:ماشي يا بابا سلام وقفلت
حازم:قلقان عليكي صح
اميره:اه علشان اول مره اتأخر وفضلوا ساكتين لحد موصلها ورجع البيت
ليان:كانت خارجه من البيت ورايحه الجنينه وادهم كان داخل في نفس الوقت وخبطوه في بعض وليان كانت هتقع بس أدهمّ لحقها ومسكها قبل متقع وفضلوا باصين في عيون بعض
وحازم:دخل في نفس الوقت وشافهم كده راح طلع التلفون وصورهم
ليان:فاقت وزاحته بعيد عنها وخرجت ب احراج لبره
أدهمّ:بص لحازم ومعتز في ايه
حازم ومعتز: بضحك مفيش يلا الحقها
أدهمّ:بصلهم ب عصبيه وخرج وراها
معتز:لحازم عملت ايه
حازم:بفرحه قولتله
معتز:الف مبروك يا صحبي
حازم:الله يبارك فيك انا مبسوط لدرجه ان لو اي حد طلب مني اي حاجه هعمله
معتز:بخبث اي حاجه اي حاجه
حازم:اي حاجه
معتز:طيب انا هطلب طلب واحد وانت لازم تنفذه
حازم:اطلب
معتز::
عند ليان وقفه لوحدها دا ايه الاحراج ده ياربي اف ملقتش الي أدهمّ اخبط فيه واسرح فيه
أدهمّ:من وراها وماله أدهمّ يا عروستي
ليان: اصل بصراحه عليه الكوخه
أدهمّ:برفع حاجبه والله
ليان: بنفس البصه اه والله
أدهمّ: بضحك تعالي نتقد عند المسبح
ليان:لا انا داخله علشان الجو برد
أدهمّ:مسك ايدها و ب بسمة حنيه وعشق خلع الجاكت بتاع البدله ولبسهولها تعالي بقى
ليان:مشيت معاه وهو ماسك ايدها لحد ما وصلو عند المسبح وقعدوا
أدهمّ:ممكن نتكلم زي اي اتنين عقلين بقى
ليان:اتكلم عن نفسك يا بابا انا عقله من يومي
أدهمّ:بضحك لا واضح العقل بيشر منك
ليان:بغيظ قصدك ايه بقى
أدهمّ:لا مقصديش حاجه بحنيه بصي اعتبريني صديقك مش ابن عمك واني هكون جوزك
ليان:ب بسمة ليه بتقول كده
أدهمّ:علشان بصراحه اي شخص بيحكي لصديقه اي حاجه
ليان:وانت عايز تعرف ايه
أدهمّ:ليه بتعملي كده
ليان:انا بعمل ايه مش فاهمه
أدهمّ:يا بت
ليان:بضحك منتا الي مستفز بصراحه وبدايقني بتخليني اطلع عفاريتي عليك
أدهمّ:انا بردوا ولا انتي الي دماغك عايزه الكسر
ليان: علي فكره انت الي دماغك عايزه الكسر وانا مستحيل اسمع كلامك
أدهمّ: بسخريه والله
ليان: اه والله
أدهمّ: بكره نشوف يا عروستي يلا علشان ندخل
ليان: بعند لا مش هدخل ادخل انت
أدهمّ:طب هاتي الجاكت بتاعي الاول
ليان:لا مش هتاخده مش انت الي عطيتهلي
أدهمّ:بصدمه هو انتي الي يديكي حاجه تبقى بتاعتك علي كده
ليان: ربعت كتافها وبصوت زي الاطفال وهزت راسها بمعنه اه
أدهمّ:لا انا مش هديكي حاجه ليا بعد كده اه اخاف عليها منك
ليان:انت حر
أدهمّ:بخبث طيب بقولك ايه
ليان:بصتله بصه بمعنه ايه
أدهمّ:طب متاخديني انا وانا مش عايز نفسي
ليان:قامت ودخلت للبيت وهي داخله خدتك عزرايل يا بعيد ودخلت جري
أدهمّ:بضحك يا مجنونه هتجننيني معاكى ودخل هو كمان
كان واقف إبراهيم ومصطفى في شباك المكتب وشايفنهم
مصطفى: صدقني هياجي يوم مش هيقدروا يبعدوا عن بعد فيه وبكره تقول مصطفى قال
إبراهيم:انا متأكد من كده لان أدهمّ لما بيحب مستحيل يستغنا عن حبه مهما كان السبب
مصطفى:وليان قلبها طيب ولما بتحب بتحب من كل قلبها وبتبقى مستعده تقدم عمرها للبتحبه
إبراهيم:ب بسمه ربنا يسعدهم
مصطفى:بنفس البسمه يارب
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ليان الادهم" اضغط على أسم الرواية