رواية بداية طريقي الي الله الفصل السادس والعشرون بقلم بسملة محمد
رواية بداية طريقي الي الله الفصل السادس والعشرون
مهاب بعد ان صمت لعدة دقائق اردف بتنهيده ونبره فاتره:تتجوزيني يا شمس!!؟.
شمس:بتهزر يا مهاب!!؟.
مهاب بتنهيده:مش بهزر،عارف ان الموضوع صعب والموقف اصعب بس للاسف معنديش اخي اسيبله ابني،وخال ابني بتاع فلوس ومكنش موافق علي جوازي من اخته ومش هأمن علي ابني عنده،وعارف ان اللي بطلبه منك صعب بس هوا هيبقا جواز علي ورق،متفهم حبك لحمزه زي ما انا كمان بحب مراتي الله يرحمها،بس احساس اني مش هطلعمن المهمه دي ملازمني بغباء،وكنت ممكن اكتبلك الوصيه واسر تاخديه بس المحامي قالي خالو ممكن يسحبه بـ اي طريقه وياخد حضانته،مليش غيرك دلوقتي يا شمس،جواز مش هيطول اقصي حاجه 7 شهور، اترددت كتير ونا بعرض عليكي كدا بس مش لاقي حد غيرك،القرار قرارك وانا مستنيه..!!؟
شمس بدون تفكير:موافقه يا مهاب انت اخويا الكبير وغالي عندي جداا،وعرضت حياتك للخطر كتير عشاني وتبقا في محنه ومبقاش معاك دا يبقا عيب في حقي والله،استني بس لحد ما اخلص امتحانات وتعالا كلم بابا وربنا يفدم اللي فيه خير،وتطلع منها بخير عشان تربي ابنك!!.
مهاب براحه:ربنا يريحك زي ما ريحتيني يا شيخه،مش عارف اشكرك ازاي بجد!!.
شمس:بلاش الشكليات دي وقوم وصلني عند روان عشان مش عاجبني حالها،واكيد زمنها فاقت عايزه اطمن عليها!!؟.
مهاب:اتفضلي يا اخت!!.
شمس:يزيد فضلك يا اخ.!.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المستشفي،احضر مراد الطبيبه لروان واطمأنت عليها واوصته علي عدم تعريضها لاي ضغط او توتر تحت اي سبب.
الدكتوره:زي ما قولت لحضرتك يا دكتور مراد الراحه التامه،ممنوع تشيل حاجه تقيله،البيبي حياته في خطر بسبب ضعف الرحم،بلاش توتر وزعل عشان ميتقلبش معاه بشئ غلط عليهم،اهتمام بالعلاج يا مدام روان وصحتك وتهتمي باكلك شويه عشان انتي بتاكلي لشخصين، ياريت يبقا في متابعه مع دكتور مرتين عشان صحة البيبي و حياة البيبي في ايديكم حافظو عليها،الف سلامه علي حضرتك!!؟.
روان بتعب ظاهر:الله يسلمك.!!
دكتوره:كمان شويه هبعت هاجي اطمن علي حضرتك واقولك هتخرجي امتي!!!.
مراد:تمام يا دكتوره،شكراا جداا تعبانكي معانا!!.
الدكتوره ببسمه:ولا تعب ولا حاجه،بعد اذنكم.
بعد خروج الطبيبه.
مراد بحب:ارتاحي دلوقتي يا قلبي!!.
روان بنبره ساخره يكثوها الآلم:بلاش والنبي الحبيتين دول عشان مبقوش ياكلو معايا!!!،سؤال بس انا قصرت معاك غي عشان تخني لي تعمل فياا كدا لي بعد ما اعتبرتك كل حاجه كسرتيني لي طب لما انت مش بتحبيني مقولتليش ابعدي لي،
لتكمل بدموع:عمري ما هسامحك يا مراد عمري!!؟.
مراد بوجع:انا غلط وغلطي ميتغفرش عارف بس طمعان في كرمك وطيبة قلبك انك تسامحيني،انتِ مقصرتيش معايا في حاجه،انا اللي ندل ومقدرتش قيمة النعمه اللي في ايدي،كنت بكابر في حبك بعد ما شوفت اهتمامك بالحمل غيرت يا روان وفكرت لما تولدي هتعملي معايا اي اما انتي حامل وبعدتي،لما تولدي اي هيحصل،قعدة اقنع نفسي اني مابحبكيش وان دا اعجاب انبهار،بس انا غلطان؛انا عدت مرحلة الحب دي بكتير انتِ الحياة بنسبه ليا،انتِ كل ما ليا ودا مش كلام دي حقيقة كنت بكتبر مع نفسي انِ اعترف بيها بس اللي حصل فوقني لحاجات كتير واولهم اني عرفت انِ بعشقك يا روان،بلاش تبعدي عني انا محتاجك معايا انتي بتكمليني،
انتِ كل حاجه لياا صحبيتي واختي ومراتي وحبيبتي انا غلط بس غلطي نابع من غيرتي عليكي روان انتي حرفياا انا مكنتش في بالك،انا اتعودت علي انك تستنيني علي الباب اتعودت انك تفضلي تبعتيلي مسدجات وتكلميني وانا في الشغل،روان احنا كنا مع بعض وكنتي بتوحشيني،بيوحشني ارجع الاقيكي مجهزه كل حاجه عشان اقعد واحكيلك يوم،الافلام اللي كنا بنسمعها وحشتني قعدتي معاكي جداا،ولما حسيت بكدا استغربت نفسي ونقرت حبك دا بس انا دلوقتي بقولك متبعديش يا روان في بعدك انا مش عارف نفسي انتِ مصدر دعم ليا،انتي الكون بنسبالي بلاش بعد خليكي معايا وارجعيلي زي ما كنا،رجعيني مراد اللي كان معاكي،انا من غيرك ضايع ارجوكي سامحيني مش خقدر اعيش من غير؛
وانا مش كَره حملك والله كل الحكايه اني مدايق انك بعدتي بسببه،انا فجأه لاقيتك بتقوليلي هتبقا اب معرفتش احدد شعوري وقتها لانها اول مره وكنت خايف مبقاش قد المسؤوليه واتخنقت لما لاقيت اهتمامك بيزيد بيه اكتر واكتر،الحمل خدك مني متحملتش الفكره انك تبعدي وهوا لسه مجاش للدنيا امال لما يجي هتعملي اي هتركنيني علي الرف خاالص،تعرفي بعد ما شوفتني اي اكتر حاجه كنت خايف انك تقوليها طلقني يا مراد،لاني مش هقدر اعملها انا مقدرش ابعد عنك يا روان انتي النفس اللي بتنفسه انتي اجمل حاجه في حياتي انا مليش غيرك حضنك دا مكاني وهيفضل بتاعي مهما حصل بينا،عارف اني كسرت الثقه اللِ بينا بس اوعدك اني اتغير وارجع الثقه دي تاني بس وانتي ايدك في ايدي،انا اسف يا روان سامحيني وحياة اي حاجه غاليه عندك تسامحيني!!؟.
روان ببكاء:انت اناني يا مراد،وشاطر في الكلام وبس انت عمرك ما هتتغير مهما حصل، متكدبش ومتقولش حاجه انت مش قدها، وبعدين لو انت زعلان اني بعدت،فا احب افكرك ان بعد جوازنا بشهر انت بعدت شهرين كاملين شهرين مش بقيت بشوفك خاالص ومكنتش بتكلم فضلت مستنيه لحد ما رجعتيلي،عمري ما اشتكيت وقدرت تعبك في الشغل وكنت جنبك،انت مكنتش جنبي في وقت ما احتاجتك، كنت محتاجاك تطمني بس،انك تقدر تعبي،بقيت تجرحني وتتريق علي تعبي قدام اي حد وتحرجني،انت متستهلش السماح،انت اناني وعايز كل حاجه ليك بدون تعب بدون معافره،عايزني بعد ما تخوني اسماحك عادي تبقا غلطان يا مراد؛غلطان لو فاكريني هواقف حياتي عليك،لا انا حياتي مش هتقف عليك انا هكملها وهعيش لابني،وهربيه بعيد عنك وهعيش حياتي ليه،
مش عايزاك تاني يا مراد في حياتي ،انت شخص متستهلش حبي ليك،متستهلش اني اسامحك اصلاً،فاكر ان بعد الكلمتين دول هنسي كسرتي وهخد في حضني واقولك حصل خير تبقا غلط،هوريك اني لما قولتلك حياتي هتقف عليك يا مراد كنت غلطان،انا هكمل حياتي بدونك هتشوف روان جديده مش هتعرفها هبعد زي ما بعدت وهكمل ومش عايزه اشوفك في حياتي تاني،وبعد ما اولد انشاء الله هطلق منك،وابنك وقت ما تعوز تشوفها هتشوفه مش همنعه عنك،بس لو فاكر اني هرجعلك تبقا نجوم السما اقرب لك يا مراد،وياريت تخرج بره عايزه ارتاح، و اه صح انا هخرج من هنا علي بيت اهلي مش عايزه كلام في دا عشان معجلش في موضوع طلاقي منك!!.
لينسحب مراد دون اي تعليق علي كلماتها واثناء خروجه قابل والدة روان تقف علي باب الغرفه،
ودموعها تنزل في صمت تام وما ان التقت عيناي بها حت رأيت بها نظرة خذلان حطمت قلبي لاشلاء،فَا انا وعدتها بالحفاظ علي ابنتها ولكني كسرت هذا الوعد والثقه التي وضعتها بين يداي،ولكن ماذا فعلت انا خذلتهم جميعاا وكسرت هذه الثقه،خرجت من الغرفه دون ان اتحدث بِـ اي شئ،فانا غير مستعد لعتاب الان اريد الانفراد بنفسي قليل لا استطيع الاحتمال اكثر،لاذهب لغرفة ادهم فا انا احتاجه بشده.
ادهم بستغراب:خير يا مراد روان كويسه!!؟.
مراد بحزن:انا اللِ مش كويس؛انا تعبان يا ادهم مش قادر اتحمل كل دا لوحدي!!؟.
ادهم بقلق:في اي يا مراد!!!؟.
مراد بآلم:روان عرفت علاقتي بنيره،وتعب امبارح كان دا السبب وعمال اعتذرلها ورافضه تسامحني!!.
ادهم بصدمه:عرفت ازاي!!؟.
ليكمل بحده طفيفه:قولتلك ميت مره بلاش وابعد عشان ترتاح بس انت مبتسمعش غير لنفسك بتحب تخرب ساعادتك بإيدك،ومن حق روان متبصش في خلقتك تاني،انت بتتكلم في خيانه يا بابا وغفران الخيانه صعب،انت مقدرتش حبها ليك يا مراد،انت مبتحبهاش اصلاا لو كنت بتحبها مكنتش هتبص لغيرها ابداً،ابعد عشان وجودكم مع بعض غلط هيا مش هتنسي وانت محبتهاش بجد!!؟.
مراد بدموع:كفايه يا ادهم مش قادر اسمع حاجه،لا انا بحبها و فوق متتخيل روان حياتي ومعرفتش كدا غير لما قربت من نيره،كنت بكابر في حبها بس دلوقتي مش قادر ومش قادره اتحمل فكرة بعدها عني انا تعبان كل دا فوق طاقتي،انا ضايع من غيرها فكرة انها تبعد عني بتقتلني، مش قادر يا ادهم!؟؟.
ادهم بتنهيده حزينه علي صديقه:اهدي يا مراد وانشاء الله كل شئ هيتحل، بس انت اتغير بجد عشان وريها انها اعز ما لديك،عرفها قد اي بتحبها افعال مش كلام بس،قرب منها اكتر اعملها مفاجات كتير وانشاءالله الامور تتصلح بينكم وربنا يدسعدكم ويهدي سركم!!.
مراد بضعف:مش قادر استحمل بعدها اكتر من كدا يا ادهم انا عايزها جنبي والله بحبها ومش عارف عملت كدا ازاي!!؟.
ادهم:اهدي يا مراد،انشاء الله كل حاجه هتتحل!!
مراد بآلم:انشاء الله........انشاء الله ليغرق بعدها في ثبات عميق.
ليتناهد ادهم بحزن علي صديقه ويقوم بنزع عنه حذاءه ويجعله يتمدد علي الاريكه ويغادر ويتركه يرتاح قليلاً ويكمل هوا عمله عمله.
ـــــــــــــــــــــ
في الغرفة الموجودها بها رون.
صفية بدموع:اللي سمعته صح!!؟.
روان ببكاء:للاسف ايوه مكنتش اتخيل انها تيجي منه ابداً!!.
صفية وشهقاتها تزداد:الزمن بيعد نفسه من تاني بس للاسف انتي ضحية العبه دي،اااه سامحيني يا بنتي انا السبب،انا اللي خربت عليكي،في الدنيا كل حاجه بتعملها بتترضلك "كما تدين تدان" حقك عليا يا بنتي انا السبب!!؟.
روان بعدم فهم:انتي السبب في اي واي اللي حصل زمان!!؟.
صفيه ببكاء:هحكيلك يمكن ارتاح شويه.
روان:سمعاكي!!؟.
صفيه:من 26 سنه كنت بحب ابوكي جداا رغم اني كنت عارفه انه متجوز وعنده ابن بس غصب عني حبيته،حبي ليه مكنتش قادره ابطله،واللي كان بيقهرني ان كان في مشاكل كتير بينه وبين مراته،واستغليت دي وقربت منه حبيني واتجوزنا بس قالي هنتجوز في السر عشان مراتي،بابا رافض بس وفقت وفضلت لحد ما تقنعت بابا،وبعد 3 سنين جواز حملت ودي مكنتش حاجه مترتب لها،وكنا لسه مأعلناش عن جوازنا قدام حد،بس بعد الحمل اطرينا نعلن عن جوازنا،وافقت علي جوازي منه وانا عارفه انه عنده ابن اللِ هوا حسام اخوكي اللي مسافر بره، بعد ما اعلن عن جوازنا مراته مستحملتش وماتت فيها مقدرتش تستحمل ماتت بسببي،كله حكم علي اني خطافت رجاله بس والله انا كنت بحب ابوكي جداا وهوا بادلني الحب دا،وبعد اللِ حصل دا وعدت انفسي اني هعامل حسام زي ابني واحسن والحمد الله قدرت اعمل كدا وهوا اتقبلني في حياته، لما بدات اقرب من ابوكي امي قالتلي كلمه "كما تدين تدان"واللِ هتعمليه انهاردة هيتردلك بكره وانا تنشط كلامها ومشيت ورا قلبي مرت بيت بالكامل عايشه طول عمري ندمانه علي اللِ عملته حتي ابوكي مكنش كدا مبقاش كدا غير لما مراته الاولي ماتت واتهمونا اننا السبب من يومها وانا وابوكي علاقتنا مش متظبطه ودايما في مشاكل،احتي امر انه كان عايز يجوزك باسرع وقت دي عشان كان خايف لتعملي زيي،هوا ما قلش بس انا حسيت بيه،عايش طول عمري معاه عشان خاطرك انت وحسام هوا اه حسام مش ابني بس لو كان عندي ابن مكنتش هحبه بالطريقة دي،ارجعي لجوزك وخدي تحت دراعك عشان ميروحش منك وتقعدي تتحسري عليه عشان متعشيش عمرك غي مشاكل،كفايه انا!!.
روان بدموع:وانا كنت فين كل دا!؟
صفيه:محبناش نشغلك عن دراستك اللِ هيا الاهم سيبناكي تركزي عليها!!؟.
روان بتعب ظاهر:انا هنام شويه واالي فيه الخير يقدمه ربنا.!!؟
صفيه:يارب ارتاحي طيب وانا هخرج اشوف مراد واتكلم معاه شويه!!
روان:اعملي اللِ يريحك.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انهي ادهم عمله وذهب للڤيلا دلف ولم يجد احد سوي رنيم فجميعهم بالمستشفى يزورون روان.
رنيم:حمد الله علي السلامة!!.
ادهم بحب:الله يسلمك ياقلبي،امال فين الجماعه!!؟.
رنيم:راحو يزورو روان!!.
ادهم:وانتي بقا بتعملي اي!!؟.
رنيم بحماس:شوفت اكله جميله وحلوه علي النت وهقوم اجربها!!.
ادهم:متغلبيش نفسك وخلي حد من المسؤولين في المطبخ يعملها!!؟
رنيم بنفي:لا انا اللِ هعملها وهدوقها وتقولي رأيك!!؟.
ادهم:ان كان كدا ماشي،وانا هساعدك هتعملي اي بقا!!؟.
رنيم بحماس:فهيتااااا!!
ادهم:عارفه طريقتها كويس!؟.
رنيم:عيب عليك يلت بس نبدأ!.
ادهم: علي بركة الله.
وتوجها الي المطبخ.
رنيم:محتاجين الاول صدور فراخ مخليه!!؟.
ادهم: هتلاقي كل دا في الفريزر.
رنيم بعبوس:طب ساعدني وهات معايا الحاجات!!.
ادهم:طب قولي انتي محتاجه اي!!؟
رنيم:عايزين فراخ، وبصل، وتوم، ولمون، وفلفل الوان، وفلفل حار،وطماطمايه.
بعد انزاحضر ادهم متطلباتها اردف.
_: حاجه تاني
رنيم بتفكير حاسه ان في حاجه نقاصه بس مش مهم،دلوقتي عايزين الخلاط عشان هنحط فيه اربع لومانات بقشرهم،واربع بصلات،والتومه كامله ونحط عليهم خل وشوية زيت!!.
ادهم: الخلاط اهو حطي اللي يعجبك.
رنيم:اول حاجه البصل وبعدين التوم وبعدين الليمون وبعدين الفلفل السبايسي واتنين فلفل رومي،هتلي التوابل بقاا،اول حاجه كمون فلفل اسود قزبره ورق لورلا، حبهان،وعايزين مرقة دجاج.
ادهم:معتقدش انه فيه!!؟.
رنيم:مطبخ طويل عريض بالشكل دا مفيهوش مراقايه والله يبقا عيب!!.
وبعد بحثاً طويل وجدوها أخيرا.
ادهم:وبعدين بقا!!؟
رنيم هنقطع الفراخ قطع مش كبيره اووي ولا صغيره اوووي!!.
ادهم: طب هقطعها انا!!
رنيم:طيب علي ما اجيب طاسه واحط فيها الزيت.
بعد قليل.
ادهم:خلصت.
رنيم:انا حاسه ان الزيت اتحرق!!
ادهم:خلاص هاتي حاجه فضيه فيها.
احضرت طبق بلاستيك وافضت به الزيت ولكن احترق الطبق واُذاب من شدة سخونة الزيت.
رنيم:الطبق ساح!!؟.
ادهم:دا بلاستيك أكيد لازم يسيح كنتي خدتي بالك!!؟.
رنيم بعبوس:نسيت!!
ادهم:حصل خير يا قلبي يلا خلينا نكمل!!.
رنيم:دلوقتي هنحط شوية زيت وبعدين ننزل الفراخ واول ما تشرب مياتها وتبدأ تلزق هننزل بالخلطه اللي فرمناها بالخلاط،وهنيجي في طاسة تانيه ونعمل بصل مع فلفل اللوان مع فصين توم في وهحمرهم شويه هتكون الفراخ شربيت الخلطه هننزل عليها بالخضار دا.!
ادهم:طيب تمام.
وبعد ان فعل كل هذه الخطوات سألها ماذا سيفعل الان.
_:هنحط الملح والتوابل ونسيبهم يشربو من بعض شويه وبعدين ناكل!!.
ادهم:طب حطي انتي التوابل.
وضعت رنيم التوابل وانتظرت بضعة دقائق وقدمت الفهيتا علي طبق وصعدا لغرفتها لتناوله اثناء مشاهدة زيTV
بعده عدة ساعتين.
ادهم:تسلم ايدك يا رورو كانت جميله جداا!!؟.
رنيم بفخر:يا ابني انا مش بعمل اي حاجه واسكت بطل وش عليزه اسمع الفيلم.!
ادهم:اسمعي يا ختي اسمعي.
شعر ادهم بمغص بمعدته ليذهب للحمام ولكن الآلم تذادد.
ادهم بإرهاق:بطني مش قادر!!؟.
رنيم بتعب:وانا كمان بطني وجعاني جداا ومش قادره اتحرك من مكاني.!!
ادهم:الله يخربيتك حطيتيلنا اي في الاكل!!؟.
رنيم بآلم:ما انت كنت شايف كل حاااا.......وتقطع كلمتها عندما تشعر بالغثيان لتهرول للحمام سريعاا.
ايسرع ادهم بمهاتفت مراد ليأتي لهم،لانه علم ان هذا ما الا تلوث بالمعدة، خرجت روان بعد ان افرغت كل ما بجوفها لتردف بتعب.
_:الحقني يا ابني مش قادره!!؟.
ادهم بتعب:اهدي طيب وقومي البسي حاجه الاسعاف زمانها في الطريق!!.
رنيم بآلم:مش قادره يا ادهم بموت!!؟.
ادهم:طب قومي وانا هساعدك تغيري!!.
رنيم بصراااخ:اااه يا سافل يا استغلالي...بااااطنننننيييييييي يا ادهم.!!
ادهم بتوتر:طب بلاش صوت عالي واهدي خدي نفس وتعالِ اساعدك مش وقت تفكير منحرف اصلا!!؟.
رنيم:الله يخريبتك يا ادهم همموووووتتت.!!
بعد ان ساعدها ادهم بتغير ملابسها نزل للاسفل لنتظرا مراد بسيارة الاسعاف وقام بإعطاء رنيم "فلاجيل"فهوا مطهر معوي،لم ينتظر سوي دقائق قليله واتت سيارة الاسعاف وحملتهم للمستشفي.
بعدد عدة ساعات كان قد تم نقلهم لغرفة عاديه بعد ان قام الطبيب بغسيل معده لهم واخبرهم انه نزله معويه مع تسمم في الاكل.
ادهم بإرهاق:منك لله يا شيخه!!؟.
رنيم بوهن:حسبي الله فيك يا اخي!!.
مراد بضحك:بطلو عشان مش قادره ابطل ضحك اكتر من كده!!؟.
خالد:اسيبكم في البيت تموتو نفسكم كدا!!؟.
روان بمرح مزيف:علي ما اظن كدا اطمنت علي مستقبلك يا جوز اختي!!؟.
ادهم:مستقبلي ههه،دا مستقبلي بيشيط قدامي اهوو!!
رنيم بغيظ يكسوه التعب:خلصتوووو تتريقه،وانت يا اخ لو مش عاجبك طلقني!!؟.
ادهم:لا يا حبيبتي عاجبني ونص!!،علي اخر الزمن اتحجز في المستشفي عشان كلت فاهيتا
لينفجرو جميعا بالضحك علي هذا الحدث المحزن والمضحك في آن واحد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كتبت الطبيبه لروان علي خروج وكذالك فعل الطبيب مع ادهم ورنيم وخرجو من المستشفي،وروان علي منزل والدها وهذا ما ذادا من حنق مراد لانه اصبح لا يستطيع روأيتها ولا تصليح الامور بينهم ومرت الايام الي ان اتت مواعيد الختبارات للبنات وهذا جعلهم مشغولن بها، وتم تحديد زفاف ادهم ورنيم بعد انتهاء الامتحانات بشهر ولان هم مشغولون بتجهيز الزفاف واختبارتهم النهائيه.
ـــــــــــــــــ
في الجامعه فا اليوم الاخير لنتهاء الختبارات، كان يقف ادهم مع احدي الفتيات.
رنيم بسخريه:تحب اجبلكم شجره واتنين لمون عشان الحر بس!!؟.
البنت:وانتي مالك انتي!!؟.
ادهم:في اي يا رنيم!!!؟
البنت:دكتور ادهم هوا حضرتك تعرف الاشكال دي!!؟.
ادهم بحده للبنت:اتكلمي عدل معاها،دي تبقا مراتي!!
البنت بصدمه:هوا انت اتجوزت!!؟.
ادهم بضيق:ايوه وروحي شوفي نفسك عشان مش فاضيلنك وتعلمي تتكلمي بأسلوب احسن من كدا!!.
تركتهم الفتاه وهيا تكاد تنفجر من الغيظ والاحراج معاً.
ادهم بحده طفيفه:كان لازمتها اي الشوشره دي!!؟.
رنيم بسخريه:اااه ما انت عاجبك المسخره دي وانها واقفه تدالع عليك صح!!؟.
ادهم بتنهيده:اتهدي شويه، انتي عارفه اني ما بحبش غيرك ومش شايف غيرك اصلااً يعني ملهاش لازمه الاحراج دا!!.
رنيم بضيق:انت اللي كل شوية تقف مع واحده!!؟.
ادهم بحب لا مثيل له:يا قلبي دا بيبقا غصب عني والله وهما اللي بيوقفوني،وبعدين المفروض يبقا في بينا ثقه.!!؟
رنيم:انا بثق فيك يا ادهم،وواثقه انك عمرك ما هتعمل حاجه تكسرني،وثقتي فيك ملهاش اول من اخر،كل الحكايه اني اترفزت لما شوفتها بتتمايص معاك،وانا ما بحبش المايصه.!!
ادهم بحاجب مرفوع:يعني ما غيرتيش!!؟.
رنيم بغرور:انا واغير من دي انت مش شايفها يا ابني دا كل اللي فيها دا فيك!!.
ادهم بتضيق عيناه:فيك ومغرتيش!!
رنيم بتأيد:ايوه فيك ومغرتش،يا ابني دا كله صناعي انما انا طبيعي، اصللا مفيش مقارنه بيني وبينها.!!؟.
ادهم بعد ان اقترب منها وواضع يده علي جبينها اردف بنبره عاشقه: عمري ما شوفت ولا هشوف غيرك، واكيد مفيش وجه مقارنه بينكم عشان انتي حاجه وهيا حاجه تاني، انتي متحطيش في مقارنه مع اي حد، ساعتها هتبقي انتي الكسبانه صدقيني، رنيم يا حبيبي انا مش شايف غيرك انتي حبيبتي وكل حاجه في حياتي، حياتي بوجودك بقت احلي عشان انتي فيها، انا حياتي بتتلخص فيكي، بلاش في يوم الشك يدخل بينا عشان انا والله ما شايف غير كل بنات العالم بيتلخصوا فيكي!!
رنيم بدموع :ادهم انا بحبك اوووي،وحاسه انك كتير عليا،انت جيت وعوضتني عن حاجات كتير وحشه شوفتها في حياتي،عرفت الحب معاك،انت محور حياتي،ربنا يديمك ليا يا كل حاجه حلوه في حياتي.!!
ادهم بغيظ:يعني الكلمتين دول معرفتيش تقوليهم الا قدام كافيه الجامعه مينفعش في البيت واحنا لوحدنا!!؟
وبعدين اي كتير عليكي دي،انتي اللي كتير عليا والله انا مهما اعمل في حياتي عمري كله مش هقدر اديكي نص اللي بتعمليه عشاني،انتي روحي يا رنيم خليكي عارفه ان لو يوم بعدنا عن بعض دا هيبقا موتي،وانا اصلاا مش هسمح ليكي تبعدي عني عشان انتي روحي ومفيش انسان بيعيش من غير روحه.!!
يتبع الفصل السابع والعشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية بداية طريقي الي الله" اضغط على اسم الرواية