رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الفصل الثاني بقلم صافي الودي
رواية صرخات بريئة (وعد النمر) الفصل الثاني
فجاء يطلع الشاب من السياره
لانه كان متابع الحديث من البداية وحب يضحك شوية ويهرج مش اكتر وقال:
عندكي حق هنخسر اي تيجي معايا الليل دى وتاخدى اللي انتى عايزها وكدة نتساوى
انصدمت امانى وتنحت وعيونها كانت مبحلقة من مفاجاة وجود صاحب السيارة ورده المستفز وفجاءة تبتسم بهدوء :
اكيد بس مش تخرج من العربية الكئيبة دى ونتكلم ونتفق
ابتسم الشاب وما بين نفسه هى فعلا ممكن من البنات دى شمال وانا غلط الا هزرت وقعت فى ايد يا حلوة نفسي اللمكم كلمكم وارياح المجتمع منكم
عشان بسببكم بدأ ينحط المجتمع؛
ويحرك شفيفه ب غضب
وكمان لبسة حجاب ولبسها محترم اوعى يكون تمويها، في توقيع الناس الاغنية ؛
ماشي نشوف مين الشاطر انتى متعرفيش وقعت مع مين ويفتح الباب ويخرج فجاءة
تنسحر امانى
بوسمته كان طويل ذو شعر كثيف، ونعام وعيون عسلية تسحر القلوب والبنيان قوى طول وعرض قمحي البشرة ويرتدى بدالة سوداء
تفوق امانى علي صوته وهو بيتكلم :
عايزة نتفق علي اي
وتطلع علبة رش عبارة عن شطة وخل من الشنطة وترشه علي وشه وقالت :
هنتفق انك وطى ومنحط وفاكر بنات الناس لعبة وبتدخل في اللي ملكش فيه،
وتضحك ياللي يا شهد اركب السريع
وفعلا في لاحظه كانت اختفيت هى وشهد وهما بيضحكوا
والشاب يصرخ من عيونه ويتجه الي شنطة السيارة وهو يلوش ويطلع زجاجة ماء احتياط ويغسل وجه والله العظيم هوريك مين المنحط انتى متعرفيش بتتحد مين انا ادهم يا ماما
اتكلم عادل وانفسه بتفرق الحياه:
السر اللى كنت دايما بتسأله عنه ؟
السر الا دمر حياتنا يا خوى سر حرف العين
وليه دايما ابويك كان دايما يصر على كل الا يتجوز ويخلفو يكون اسمهم بحرف العين وقبله
اجددنا
ربط. عزمى على كتفه :
اكيد كنت نفسى اعرف
بس لا الوقت والا المكان ينفع
اتنفس عادل وقال :
معنديش وقت تانى يا خوى
من زمن الزمن جات عرافة، لجدى من اجددنا بعد اختفاء بنات كثيرة من العائلة، وحوادث اخر عجيبة وقالت ان في عيون حسود السبب في كل دا
وعلشان تحموا اولادكم واحفادكم لازمنا اسمهم يكون بحرف العين حتى الزوج او الزوجة بنفس الحرف ولو حصل العكس وفتاة اتولد او ولد وانكتب بحرف غير حرف العين
الفتاة هضيع او هتموت او حياتها هتكون تعيسه والاهل يموت اشنع موتى
فى التوقيت ده جدى سألها
يعنى لازمنا نحكم علي كل بنت او ولد يتسمى بالحرف دا، واللي مش ينفذ ليه عقاب
قالت العرافة حصن ولادكم من العيون
واحفادكم واحد وراء التانى
....
فلاش باك
اتنهد عزيز :
كيف نحصنهم يا ستنى وازى
ردت العرافة :
ياسيدى عزيز العويسي العين تفك الحجر حصن ولدك واحفادك بالعين
تكلم عزيز بعد تفكير
هنقول دا وصية أجدادنا واللي يخالف الوصية ملهوش نصيب او ورث حدنا،
باك
ومن وقتها كل حد يرفض او يخرج عن الوصية بيخرج من البلد وبيخسر كل ورثه من فددين
وبجى اى ولد او بنت تتولد لازم نختار ليهم حرف العين، ولم بيكبرو يتزوج زوج او زوجة بحرف العين واللي خالف دى جاءت ليه مصيبة في حياته وكمان خسر ورثه
انصدم عزمى بزهول من اللي بيسمعه :
دا جهل يا خوى طب ما أنت اهوه بحرف العين هل انقذك اسمك من الحادثة ..
اتكلم عادل وقال :
اسمع كلامى للآخر يا خوى وخليك علي نفس الوعد انا للاسف خالفت الوعد بالغلط، وانى في الصحة وان بعمل الشهادة لبنتى الموظفة سمعت غلط واختارت اسم تانى لبنتى وانا كنت اسمها عيون
لم قلت ليها
استغربت اي الاسم العجيب دا وفي الوقت دا قابلت واحد صديقي ومراته ومعه بنتهم
كان جى يعمل شهادة لبنته هو كمان سلم ورقه
وسألته الموظفة قال
اسم وعد
فعكست الموظفة الاسماء
وكتبت اسم بنتى في الشهادة ب وعد وهو اسم بنته عيون وبعد يومين اكتشفت الكارثة
ووقتها مراتى قالت يبقي ربنا كتب اسمها كدة ومش هنغيره واتفقنا قدام ابوى كل ينادى عليها عيون وكل عارفها اسمها بعيون، لكن بعد موت ابي ودخولها المدرسة الكل اصبح يناديها بوعد ودلوقتى انا بتعاقب لان اللعنة لحقتنى وهتلحق بنتى
غير اسم بنتى في الشهادة ل عيون او اي اسم بحرف العين لأحسن تنصاب باللعنة يا اخويا وانا كتبت مكتوب عند محامى بعد ما بعت كل الفديين والمزراعة سبت البيت بس وكل الفلوس في البنك خالي بنتى شريكا معاك وجوزها وتكون عينك علي عيون
ويتشاهد والروح تطلع
صرخ عزمى بدموع:
أخويا بلاش تسيبنى أرجوك اخويا ويقعد جانبه يقرأ قرآن وهو بيبكى مش تقلق علي وعد وحاضر وهغير اسمها لكن صدقنى دا تخاريف وجهل من زمان وللاسف لو كنت اعرف ان هى دى الحكاية عمرى ما كنت سمعت كلامى ابوك وسميت اولادى بحرف العين افتكرتها وصيه من الاجدد زى ما قال ليا
مش حبيت ازعله .......
.صمت لثوانى ثم قال
عزمى او ايه ما انت فعلا وقعت في حب عليا من غير ما تكون عارف السر واتجوزتها يبقي فعلا مكتوب علينا كدة
يبقي الحل ان وعد تتجوز عمر ونغير اسمها
ويفوق انت
متعلم يا عزمى وابوى عزيز وقبله العيوسي كلهم مشيوا علي عقيد وجهل
والاعتقادات بالدجل خلاهم يصدقوا الكلام ده
والا موت اخوك اثر علي عقلك ولا ايه..
من امتى الاسماء او اختيار حرف بيكون هو اللي يتحكم في حياتنا ومصيرنا
خرج عزمى من الغرفة بعد ما اتجه الأطباء نحوه
عمر قام بكل اجراءت الدفنة والعزاء
اما وعد بعد ما خرجت من العملية وبدأت تفوق جاء خبر وفاة أهلها فانصدمت ودخلت في غيبوبة لمدة أسبوع كله
كان يترقب وخوف من طرف عمها عزمي
أما عمر كان يتذكر ذكريات بسيطة عن أبنة عمه لكن عشان يرضي ابوه
طلب طائرة مجهزة لنقلها علي مستشفي خاصة في القاهرة وحجز المستشفي
ورجعوا إلى القاهرة فكان عمر
متابع حالتها مع والده وكل فترة يدخل يتحدث معها ويخرج و أيضا زوجة عمها وأخته عتاب
في يوم كانت عتاب وأبوها وزى المعتاد بدأت تحكي معها
عتاب بمشاعر جامدة :
انتى ليه ضعيفة وبتهربي ، من اي لازم تكون قوى تتماسك للحياة، مين ضامن يعيش طول العمر واهلك عملوا اللي عليهم، وعلموكى وكبريتي وبقيت عروسة عاوزة تروح عندهم، وتستلمى للموت طب ما تروحي
بدل العطالة والمصريف دى
و لو ربنا كان عايزك تروح معهم كنتى روحتى من زمن ل تفوقي وتطلعى من هروبك، دا وعيشي واثبتي حالك، لازم تتعلمي تحمى نفسك ومش تكون مكسورة وضعيفة، لازم تقومى احنا معاكى النهاردة بكرة هنزهق منك، وجسمك يدبل ويشيلوا الأجهزة انتى عايزة كدة تمام أخرج اقولهم يعملوا ده دلوقتى
كانت وعد في عالم تانى قاعدة بتضحك وشايفة ابوها وامها
وفجاءة سمعت الكلام من بعيد وكلام جامدة دمعت عيونها لأن ابوها وامها كمان اختفوا
يدخل عمر ويمسك ايد وعد بحنان اللي كلها اسلاك طبي ويزعق ل عتاب :
اي الكلام الفارغ دى في حد يتكلم مع مريضة كدة شايفة حتى هي دمعت يالا اخرجى
اتكلمت عتاب بزهق :
انت عارف انى شخصية جادة ومش لي في المشاعر؛و ابوك منهار وأمك حزينة علشانها هى مش بتقتل نفسها بس، هى بتقتل أهلي كمان عايزة تموت، هى حرة لكن قلبها بيدق وعقلها رافض الرجوع دا اسمه هروب وضعف سمعا يا وعد ، او يعيون اي أن كان اخرجى من العالم الافتراضي دا وارجعي ل تروح للناس اللي انتى حزينة علشانهم سلام علشان متأخرة علي شغلي
يقترب عمر يمسح دموع وعد :
سلام يا اختى والله ما عارف طالعة ل مين يا وعد واللي تحبي أناديك ب الاسم اللي جدك أختاره ليك
معليش اختى قلبها جامد مش كانت كدة وهى صغيرة لكن انجرحت وهى في الثانوى كانت بتحب شاب في النادى ومعها في المدرسة ولما دخلوا الكلية اتعرف علي واحدة تانية ضحك
دى الطبيعي المشاعر بتتغير بس اختى العبيطة اعتبرت ان مفيش حب في الحياة اللي الأسرة غير كدة كله تحصيل حاصل، انتى اي رايك طب فاكرة الحمارة بتاعتك اللي كنتى فرحانه بيها بتقولي ليا دا احسن من حصانك، والا ابن خالك الا كان اسمه عساف صح وكانو بيندو ب اسم تانى كنت دايما تشتكلي منه
طب فاكرة البتاع اللي اسمه الترومبي دى لم كنتي بتشغيلها ليا ويضحك
اه صحيحة كنتي بتعرفي تعمليه ازى انا ايدى كانت بتوجعنى هو فين عساف لسه بيرخم عليكي زى زمان
بدأت عقل وقلب وعد ينبض، لم سمعت اسم ابن خالها
والجهاز يصفر برجوعها
تفتح عيونها وتفوق وتهمهم ببعض الكلمات
عمر بفرحة انتى فوقتى يا دكتور يا بابا اخ لازم
....
عند امانى
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية صرخات بريئة" اضغط على اسم الرواية