Ads by Google X

رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثاني 2 بقلم دنيا السيد

الصفحة الرئيسية

    رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثاني بقلم دنيا السيد


رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثاني

صقر... في مكتبه وفجأه يدخل عليه شخص 
الشخص... عم الناس منور الدنياااا
صقر.. وهو مازال علي وضعه ينظر من الزجاج نعم جاي ليه
عمر.... وحشتني يا جدع جاي اشوفك
صقر... عمر مش طلباك علي الصبح روح شوف شغلك وجهز نفسك علشان هتيجي معايا الاجتماع بتاع شركة التهامي النهارده علي الساعه 3كدااا
عمر بفخر... طبعا يابني هو انت تقدر تستغني عني اصلا 
صقر باستهزاءء... طبعا مقدرش وامسك تمثال حجري صغير ولسه هيرميه عليه 
عمر... خلاص خارج وطلع بره المكتب جري وهو يضحك علي صديقه
صقربضحك وحزن... بتفكرني بفهد يا عمر. بس الي موجود دلوقت واحد تاني غير فهد اخويا اثم تنهد تنهيده طويله وقال يا الله ثم انغمس في عمله مره اخري
وصل حمزه ووليد الشركه ومعهم نيرة وياسمين وذهب كلا منهم لانجاز عملهم 
في شركة نور 


انتهت من اجتماعها مع الموظفين  واطلعت علي اخر المستجدات خلال تغيبها عن الشركة لمدة اسبوع 
نور...جاسر شفت الفكسات
جاسر...لسه يا فندم مخلصتهمش
نور بجديه...جاسر مفيش وقت اتفضل روح شوف شغلك وساعه وتكون قدامي 
جاسر...تمام يا فندم.
نور...اتفضل، ثم رفعت هاتف مكتبها 
نور...وفاء ابعتيلي بشمهندش معتز علي مكتبي فورا
وفاء تمام يافندم..بس بشمهندس وائل موجود وعاوز يدخل لحضرتك
نور...هو معادو امته؟
وفاء 11يافندم 
نور..تمام الساعه دلوقت 11 الي ربع ابعتيلي معتز والبشمهندش وائل دخل في معادو
وفاء.... تمام يا فندم


وفاء لوائل اسفه بشمهندس وائل بشمهندسه نور مشغوله دلوقت هطلبلك حاجه تشربها هتكون خلصت وهتدخل حضرتك في معادك بظبط
وائل بغيظ...مفيش مشكله ان جاي بدري شويه عن المعاد 
وفاء.تمام يا فندم اتفضل..ثم رفعت الهاتف بشمعندس معتز بشمهندسه نور طلباك في المكتب حالا
معتز...تمام يا وفاء جاي 
نور..وهي مازلت تنظر في الملفات التي امامها يقطعها طرق علي الباب نور ادخل
معتز..صباح الخير يا فندم
نور...صباح الخير يا معتز ادخل 
معتز باحترام حضرتك طلبتيني
نور...اقعد جلس معتز ثم نظرت له نور وتركت القلم من يدها وتقول نور....بص يا معتز انا بثق فيك جدا.علشان كدا انت معايا في الشركة وماسك كل شغل الكمبيوتر ونظام المراقبه في الشركة تمام
معتز..تمام يا فندم هو صدر مني اي تصرف يهز الثقه دي
نور....بالعكس انا عوزاك دلوقت في موضوع مهم بس الي هقوله واطلبو منك ميطلعش بره المكتب دا انا وانت بس ولو حصل غير كدا هتكون انت المسؤال قدامي 
معتز...تحت امرك يافندم اتفضلي
نور....عوزاك تركبلي كاميرات ليليه في مكتبي وفي الدور دا كلو بحيث اكون شيفه كل الموظفين الي برة والترقات تكون مترقبه كويس برضو بكاميرات ليليه.انا عرفه ان في كاميره في مكتبي وفي بره بس مش مغطية الدور دا كلو وبعدين كل الموظفين عرفين عددهم واماكنهم بالظبط وكلهم متوصلين ببعض يعني اي حد بسهوله من غرفة التحكم يقدر يعطلهم مرة وحده في الكاميرات الي بقولك عليها دي هتركبها انت في اماكن تانيه ومتكونش باينه انا وانت بس الي عرفين مكانها وهتفصلها عن باقي الكاميرات بمعني يكون ليها تحكم خاص بيها فهمتني
معتز بابتسامه....اكيد طبعا يا فندم متقلقيش كل الي طلبتيه هيتنفذ وشكرا علي الثقه دي 
نور بابتسامة...انت تستاهل الثقة دي يا معتز..قلي بقا الكاميرات اسبوع وتكون موجوده...وهحتاج علي الاقل ثلاث ايام علشان اركبها وظبط النظام عندي واجربها كويس ودا لازم يكون الشركة فاضيه علشان محدش يعرف انا بعمل اي 
نور تمام انا هتصرف انت بس جهز الكاميرات وعرفين واااه اعمل حساب الشركه من برة والاستقبال كلو برضو حطلي كميرات من دي وبرضو محدش يعرف اماكنهم غرنا تمام كدا
معتز...تحت امرك يا فندم عن اذن حضرت 
نور...معتز استني ثم قامة بمضاء شيك.واعطته له.دا شيك علي بياض شوف ايه المبلغ الي هتحتاجه علشان تجيب الكميرات دي واكتبه واسحبو من رصيدي الشخصي ملوش علاقه بمزانية الشركه  تقدر تتفضل
معتز وهو يأخد منها الشيك تمام يا فندم بعد اذنك
بعد خروج معتز تدخل وفاء بشمهندسه نور بشمهندس وائل لسه بره ادخلو لحضرتك
نظرة نور في ساعتها وجدتها الحدية عشر فقالت لها تمام يا وفاء دخليه
خرجت وفاء بشمهندس وائل اتفضل بشمهندسه نور في انتظارك وائل بغيظ من الانتظار تمام 
دخل وائل المكتب واغلقت وفاء الباب 
نور بعملية...اهلا بشمهندس وائل اتفضل 
وائل بنظرات ذات معني..شكرا بس انا زعلان وجدا 
نور بستهزاء...لا ازي احني نقدر علي زعلك برضو
وائل وقد فهم نبرة الاستهزاء...ااه مهو واضح طيب مش نويه تصلحيني وترضي عني بقا وتوفقي علي طلبي
نور بغضب...بشمهندس وائل انا قلت قبل كدا الزم حدودك في الكلام معايا وشوف انت قاعد فين احنا الي بنا صفقة شغل وبس وبأسلوبك دا هتكون اخر صفقة بنا
وائل...تمام يانور انتي الي ابتديتي وانا جاي معاكي ودي بس انتي الي مصرة وبعدين انا بقولك نتجوز هو انا بطلب اي يعني 
نور بعصبية تحاول التحكم بها...واظن اني رديت عليك قبل كدا ياباشمهندس  يارت تلزم حدود الشغل وبس ودلوقت ممكن اعرف حضرتك جاي ليه
وائل تمام يا نور....هكون جاي ليه يعني فاضل اسبوع علي معاد استلام التصاميم ولسه عاوز اشفها لوفيها تعديلات نور المشروع دا انا داخل في بتقلي مش هستحمل اي خسارة
نور....وديك قلتها فاضل اسبوع علشان تستلمها وبعدين من امته نور ممكن تخلف بمواعيد شغلها او يكون فيه غلط وائل فوق شوف انت فين وبتكلم مين 
وائل.....عارف بس لازم اقلق انتي كنتي بتسلميني التصاميم قبل المعدي ب10 تيام علي الاقل دلوقت وفي اهم صفقة ولسه مستلمتهمش في مشاكل ولا حاجه؟
نور.....ميخصكش يا وائل مدام لسه معداك مجاش يبقي ملكش تطالبني بحاجه وعموما التصاميم منتهيه من اسبوع بس انا كنت في ايطاليه ومحدش يقدر يسلمها غير تقدر تستلمها دلوقت او مندوب من عندي هبعتهالك معاه وتتم بقيت الصفقة تقدر تتفضل 
وائل بغيظ من طردها ليه...تمام يا بشمهندسه  ابعتيها مع الموظف بتاعك ودا شيك ببقيت المبلغ الي اتفقنا عليه
نور...مش لما تستلم حجتك الاول 
وائل...كلمتك ضمان يا بشمهندسه عن اذنك ويخرج وائل وهو في قمة غضبه.
عند نور في المكتب تنظر في اثرة بغضب وتقول بنأدم قزر 
وتطلب وفاء 
تدخل وفاء تحت امرك يا فندم 
نور ابعتي الشيك دا للاستاذ تامر مدير الحسبات وابعتي البشمهندس ياسر بالتصاميم بتاعة شركة النجار  وبعتيلي قهوة
وفاء...تحت امرك يا فندم ثم تخرج 
تدخل غرام وبيدها كل التصاميم التي طلبطها نور وتقول بأرهاق خدي يا مفتريه بقالي 3ساعات قعدة عليهم براجعهم لما وسطي اتقطم 
نور بتقززز...الفاظ يا باشمهندسه اي الاسلوب دا وبعدين امال لو انتي الي مصماهم كنتي هتعملي ايه انتي يادوم بترجعي عليهم وتحطي الفنش الاخير... واجهزي علشان هتكوني معايا في الاجتماع كمان نص ساعه
غرام وهي تجلس علي الكرسي بتعب طيب ارتاح شويه يقاطع كلامهم طرق علي الباب 
نور...ادخل
يدخل جاسر..ويقول تمام يا فندم انا شفت الفكسات وعرفت طلبتهم بس هما حطين شروط جديدة 
نور بانتباه.شروط اي يا جاسر بس اقعد الاول 
يجلس جاسر ويقول عوزين اربع تصماميم  مختلفة اتنين منهم شركات واتنين قري سياحيه والتفاصيل هيبعتو مندوبين بالتفاصيل والنسبة قللوها للنص يعني 20٪ والمعاد خلال شهر ونص 
نور بغصب....ايه الاستهتار دا هما بيستعبطو ازاي يغيرو في بنود القعود علي مزجهم دا اسمو استهتار وتسيب فكرين انهم بكدا هيلو دراي تمام انا بقا هعرفهم مين هي نور التهامي 
اسمع يا جاسر متردش علي الفاكسات دي وسبهم ولو بعتو اي فاكس تاني اديني خبر وبرضو متردش 
جاسر تمام يافندم بس الي انا مستغربه هما ليه بيعملو كدا 
نور انا عرفه كويس هما ليه بيعملو كدا. عرضو علينا من اخر صقفة بنا يدخلو شراكة بنص احنا التصاميم وهما التنفيذ يعني مصلحه متبادلة كل العملاء الي عندنا يتعقدو معاهم للتنفيذ وبالمثل الي عندهم يتعقدو معانا للتصميم وطبعا دا يديهم الحق للتدخل في كل شئ لانهم هيكون ليهم النص
جاسر...طيب مهو دا مصلحه متبادله يافندم يعني بالنسبالنا هيكون مكسب لينا اننا هنكون مسؤلين علي كل العمله الي عندهم ودي شركه كبيرة جدا
نور...هي اه مكسب لينا بس الناس دي ميتشتغلش لوحدها في ممولين من شركات جنسية مختلفة ومتعىرفش هما نظام شغلهم اي اصلا ولو احنا دخلنا معاهم بالنص يبقي احنا شركة في كل الي بيعملو ملناش سواء كان تخصصنا او لا علشان كدا رفضت مش هدخل استثمار اجنبي يهد كل الي بنيتو العقد الي بيني مدتو سنه ويخلص ويا جدد يا افسخ العقد علشان كدا هما بيحولو يضغطو عليا علشان عرفين اني هفسخ العقد فيحولو يستغلو لصالحهم  بس انا مش هديهم الفرصه دي المهم دلوقت نفز الي قلتلك عليه وعرفني بالجديد
جاسر...تحت امرك عن اذنك
غرام بفم مفتوح
نور بضحك علي صديقتها اي يابنتي مبلمه كدا ليه
غرام.....حسه اني قعدة وسط رايسة عصابه الي الكلام الكبير الي مفهمتش منو حاجه لا وايه جاسر بيهز راسه قالي يعني فهم حاجه البغل دا
نور بضحك...بغل  والله انا معرفه انتي دخلتي هندسه ازاي يلا ياماما علي الشغل 
غرام بتأفف حاضر وخرجة
بد خروج غرام اسندت نور راسها علي الكرسي واغمضت عينيها وسبحت في ذكرياتها المألمه 
Flash Back 
نور يا نور قومي بقا هنتأخر علي الكلية قومي يا زفته 
نور بنعاس فهد طفي النور واطلع برة مش ريحه النهاردة
فهد بابتسامة شر.. خلاص يا قلبي نامي هروح انا وهكتبلك المحاضرات 
نور بنوم... طيب روح بقا ولم تسمع صوت فهد فعتقدت انه ذهب
فهد.... 1.2.3 
نور.... تصرخ وتتنطت علي السرير تشبه رقصة الهنود الحمر
فهد وهو يمسك بطنه من الضحك هههههه مش قادرههههههخلاص هموت مش قادر
نور بغيظ... كدا يا بغل حد يصحي حد كدا
فهدبضحك.. منا جيت اصحيكي زي البنأدمين مردتيش تقومي مكنش قدامي غير كداااههههههه
نور بغيظ.. تقوم تحطلي تلج في ضهري والله منا سيباك يا فهد الكلب انتي وطلعت تجري وراااه فهد وهو بيجري وصوت ضحكته في الفيله كلها نزل جري علي السلم وهو بيضحك حتي وصل لغرفة الطعام ووالده يجلس علي الطاولة يتناول فطارة بهدوء زي ميكون متعود علي كدااافهد وهو بيدور حولين طولة الطعام خلاص بقا يا نوري هي أول مره يعني هههههه
نور بغيظ.. والله منا سيباك يا فهد الكلب انت
والد نور.... خلصو فقرة كل يوم ويلا قعدو افطرو علشان متتأخروش علي الكليه
نور بدموع مصطنعه... يرضيك كدا يا بابا فهد كل يوم يصحيني بالطريقة دي
والدة نور من خلفها.. مهو لو مش صحاكي كدا مش هتصحي يا حببتي يلا بقا امسحي دموع التماسيح دي وفطري
فهد بصحك. هههههه مفضوحه ديما محدش بيصدقك 
سارة شقيقتها الكبري.... بس يا فهد بطل تدايق نور يلا يا نوري افطري وطلعي البسي 
فهد اقترب من نور واخدها في حضنه محدش ليه دعوه بتوأمي دي نور الفهد وقبل جبينها
ابتسمت نور وحضنت اخيها بقوة وقالت ربنا يخليك ليا يا قلبي وميحرمنيش منك... 
بشمهندسه نور يا بشمهندسه 
نور بعد ما فاقت من شرودها  هاا اي يا وفاء بتنادي
وفاء... ايوه يا فندم بقالي مدة بنادي علي حضرتك ومبترديش عليا
نور... معلش مختش بالي كنت سرحانه شويه كنتي عوزه اي
وفاء.. مندوبين شركة Gusوصلو يا فندم ومنتظرين حضرتك علشان تبدئي الاجتماع
نور... تمام يا وفاء ابعتيلي غرام والباشمهندس جاسر علي غرفة الاجتماعات
وفاء.... تمام يا فندم
نور.بتنهيده...وحشتني قوي يا حبيبي وحشني حضنك
ثم قامت ورتدت الجاكت وخرجت لغرفة الاجتماعات..
تسريع في الاحداث
نور تخرج من غرفة الاجتماعات بعد ساعتين 
الحواري بلانجليزيه بس هترجمه
نور بجديه... تشرفت بك مستر اليكس
اليكس.. الشرف لي انسة نور سعدت كثير بالعمل مع شركتكم 
نور... نحن اكثر مستر اليكس حسناا علي اتفاقنا  ستكون التصاميم جاهزة
اليكس... نحن نعلم ذلك انسه نور، والان علينا المغادره حتي نلحق بمعاد الطائرة
نور... حسنا مستر اليكس سعدت بالقائك هناك سيارة هتقوم بإصالك اي مكان تريده.. باشمهندس جاسر  وصل المهندسين للاسانسير
جاسر بحترام تحت امرك يا فندم، اتفضلو معايا
دخلت نور مكتبها وجلست بإرهاق ودخلت عليها وفاء
نور بتعب.. اي تاني يا وفاء 
وفاء.... اسفه يا باشمهندسه بس حضرتك لازم تمضي علي الملفات دي علشان انزلها الحسابات وبذكر حضرتك بمعاد شركة الهواري للانشاء كمان ساعه 
نور بارهاق تمام هاتي الملفات امضيها  اعطتها وفاء الملفات انتهت نور منهم ثم قالت لوفاء مدخلليش حد لعند ما يجي المعاد التاني وابعتيلي نسكافية
وفاء تحت امرك يافندم وقبل خروجها دخلت غرام وقالت روحي انتي يا وفاء ومتجبيش نسكافيه نور هتاكل الاول 
انصرفت وفاء 
قالت نور.... مش جعانة يا غرام روحي انتي كلي
غرام باعتراض وهي تجذب نور من يدها قومي معايا دلوقت نروح ناكل حاجه انتي من الصبح شغاله وعماله تشربي في قهوة وكدا غلط يلا ومن غير كلام
استسلمت نور لصديقتها وقامت معها وخرجت من المكتب وقبل ان تغادر قالت لوفاء.. انا هطلع اتغده ولما يجو دخليهم مكتبي لحد موصل.،  وانزلي اتغدي وبعدين اطلعي كملي شغلك
وفاء.. تمام يا فندم 
خرجت نور هي وغرام وذهبو لمطعم ولكن نور كانت شارده لا تأكل ولحظتها غرام وآلمها قلبها علي صديقتها فهي تعلم انها رغم برودها وجمودها الي انها تموت من الداخل وهي تحاول ان تجعلها تضحك ولكنها لا تستطيع 
غرام بمساكسه... هنيلو الي واخد عقلك 
نور.بابتسامة حزن... ومن غيرو يقدر يا خد عقلي وقلبي كمان مش بس عقلي
فهمت غرام انها تتحدث عن فهد فذدات ضربات قلبها ولمعت عيونها بالدموع وقالت نور فهد مامتش يا نور فهد في قلبي وعمرو ما هيموت انتي ليه زعلانه كدا وديما حزينه لازم تضحكي وتعيشي لان فهد هيزعل كدا وانا مقدرش اشوفه زعلان
فقالت نور بشفقه علي حال صديقتها التي ترفض تصديق موت فهد وتتصرف وكأنه مازال معها.. لا ياغرام فهد مش معانا فهد سبنا ومشي هو وساره وبابا وماما كلهم مشيو وانتي لازم تتقبلي دا وتفوقي بقا 
كادت ان تجيبها غرام ولكن قطع كلامها صوت شخص ينادي علي احد
كان فهد شقيق صقر يجلس في المطعم يتناول قهوته وشارد الذهن ولكن فاق من شروده علي صوت صديقه علي وهوي يناديه
علي بصوت مرتفع بعض الشئ... فهد فهددددد
فستمعت نور وغرام وتوقفو عن الكلام ونظروا لبعضهم عندما سمعو اسم فهد فالتفتو الي مصدر الصوت لكنهم لم يستطيعو رؤية فهد لان علي كان يقف امامه يحدثه
فنتفضت غرام من مكانه وقالت فهد يا نور انا سمعت حد بيندهلو دلوقت اكيد هو انا هروح اشوفو وانطلقت نحو التربيزه التي يجلس عليها فهد قبل ان تسمع رد نور
ذهبت غرام بإندفاع والدموع في عينيها والابتسامه علي وجهها ودفعت علي من امامها وهي تقول فهد حبيبي انت هنا  ولكن سرعان ما اختفت ابتسامتها عندما رأت انا هذا ليس فهد فوقفت مكانها واستغرب فهد وبدأ يظهر عليه الغضب لانها دفعت علي وقتحمت تربيزتهم فهد بغضب... اي يا أنسه قلت الزوق دي وبعدين اي فهد حبيبي دي هو انا اعرفك. فأتت نور وقالت انا بعتذر جداا يا استاذ علي الي حصل بس هي فتكرت حضرتك شخص تاني يلا يا غرام انا بعتذر للمرة التانيه عن الي حصل وامسكت نور غرام من يدها وسحبتها خارج المطعم وعندما خرجت نور فاقت غرام من صدمتها وقالت لنور مش طلع فهد يا نور مش هو واخذت تبكي وتقول انت فين يا فهد تعالي بقا معنتش قدره فأخذتها نور بين احضانها وربتت علي شعرها تهدأها وكان هناك عيون تشاهدهم ولم تكن سوي عيون الفهد والذي استمعي الي حديث غرام وعلم انها ظنتها هذا الفهد الذي تعرفه ولكنه سرعان ما تصنع الامباله وركب سيارته وانطلق 
عادة نور وغرام الي الشركة مره اخري وذهبت غرام الي مكتبها دون ان تنطق بحر فتههدت نور وذهبت لمكتبها
نور.. وفاء ابعتيلي نسكافيه علي مكتبي 
وفاء تمام يافندم والبشمهندس صقر هو والبشمهندس عمر اصحاب شركة الهواري للانشاء منتظرين حضرتك من دقتين كدا
نور تمام ودخلت الي مكتبها وهي تقول...

يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent