رواية عشقتك يا مكانيكية الفصل الثاني بقلم شمس العمراوي
رواية عشقتك يا مكانيكية الفصل الثاني
في الورشه
قمر: بابا فين السطوانه الجديده
حسين: عندك يبنتي
ذهبت قمر لي احضار الاسطوانه
رات مالك وهوا يمشي من امام الورشه
قمر برقه: صباح الخير يامالك عامل ايه
مالك ببتسامه: صباح النور كويس الحمدلله وانتي
قمر: الحمدلله بخير
قمر: ماالك
مالك: مافيش متخانق مع رحيم
قمر: روح المدرسه وانتا رجع ابقا تعلي اتغدا معنا
مالك: هتغدني ايه حلو
قمر: هعمل مكرونه بشاميل وبنيه
مالك: ايوا بقا احبك ونتي فكرني كدا
قمر ابقا هت معك ملك شوقتني اشفها من زمان
رحيم:ربنا يسهل سلملي علي الاسطا حسن
قمر: يوصل
ورحل مالك
ودخلت قمر الي الورشه وهي تحمل أسطوانة الاله
وكل هذا تحت نظر رحيم وملك ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند رحيم وهوا في الطريق رأي مالك يقف مع فتاه لم يرا في جمالها ملامحها طفوليه ورقيقه
نظرة ملك الي قمر وقالت: يخربيت حلوتك ليه حق مالك يتخنق عليكي
رحيم: وصلنا
نزلت ملك وذهبت الي الصف
استوب (مالك يبلغ من العمر14سنه عيون خضر
بشره بيضه
وشعر كثيف اشقر
شخصيه هديه بيحب ملك اخته ورحيم و قمر وهنعرف بعدين اتعرف علي قمر ازي
........ ملك نسخه من مالك في الشكل بس هي بملامح انوثيه وشعرها طويل مرحه بتحب اخووتها وبتحب تعمل مشاكل ومالك هوا الي يقع فيها عشان ميعقبهاش رحيم)
نزل رحيم وذهب الي مكتب المدير
مدير المدرسه: اهلا وسهلا بحضرتك يا رحيم بشا
جلس رحيم: وقال اي سبب استدعاء
المدير: بص يارحيم بشا مالك علي طول بيعمل مشكل مع زميله وتسبب في كسر الاجهزه
رحيم بيبرود: شفته وهوا بيكسرها
المدير: كل زميله قالو انو هوا الي كسرها
رحيم:طيب ممكن تستدعي زميله الي قالو كدا عوز اسمعهم بنفسي
المدير: تمام
طلب المدير الطلاب الي مكتبه مر بعض الوقت ودخل مالك وسيف وبعض من الطلاب
المدير: حد يح....
اوقفه رحيم عن الحديث
وقال: هتعامل معاهم انا
نظر مالك الي رحيم وتخذ الصمت عنوانه
رحيم وهوا ينظر الي سيف
رحيم بنبره خوفت المدير والطلاب
:حد يحكي الي حصل بداق التفصيل والي هحسه بس بيكدب يبقا ميلمنيش علي الي هيحصل
سيف وهوا يبتلع ريقه بخوف: ماهوا الي غلط لاول
رحيم: غلط من نفسه مافيش سبب
سيف: هوا هوا الي بدأ لاول
رحيم: اتكلم يامالك ايه الي حصل
مالك: هوا الي بداء يغلط في الكلام وهوا الي استفزني ف ضربته
لاكن انا مكسرتش لاجهزه
واحد من الطلاب وانا شاهد هوا مكسرش الجهزه وكمان سيف غلط في اخوات مالك قمر وملك
نظر رحيم الي مالك
ثم نظر الي سيف انتا غلط في حق اخواتي
حضرتة المدير يخد فصل من المدرسه هوا وزميله عشان يتعلمو ازي يكدبه
ويكفي انو حضرتك تخد لفت تنظر عشان تبقا تصدق
حاجه مشفتهاش بنفسك وبعد كدا لو حد جه جنب حد من اخوتي مين ماكان او كان عمره ايه هنسفه من وش الارض وترك رحيل المكتب بال ومن المدرسه وصعد الي سيارته
وفي طريق نظر اتجه ورشه التي تعمل فيها قمر
رحيم وهوا يتلزز في نطق اسمها: قمر ايه حكيتك
ورحل رحيم الي شركته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وبداؤ الطلاب في العودا الي منازلهم
عند مالك وملك
ملك: مالك ريح فين
مالك: عند قمر هتغدا هناك
ملك ماتخدني معاك عندها انفسي اقالبها
مالك: لا
ملك: ليه؟
مالك: مش عوز اختي الكبيره اخلقها تبوظ
ملك وهي تضع يدها علي خصرها: ليه انشاء الله وهوا حد قلك اني ببوظ اخلاق اناس
مالك: انا بقول
ملك وهي تصتنع البكاء: يعني مش هتخدني معاك انا مخصماك واخذة تسير خطوات بطيئة
مالك: ماشي تعلي بس مش عوز حركه كتير
ملك وهي تقفّز بسعاده.
: هاااااا اخيرا هقبلك يابت ياقمر
مالك: صوتك ياملك ولا متجيش
ملك: خلاص ماشي سكت اف منك
وذهب كلا من ملك ومالك الي ورشة
توضيح (قمر وحيدة اهلها ومامتها متوفيه وهما سكنين في قريه جنب مدينه والورشه في طريق الفصل بين القريه والمدينه والمدرسه قريبه من القريه-)
نكمل وصل كل من مالك وملك الي ورشه
مالك: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازيك يا سطا حسن
حسن: الله يسلمك ويحفظك يابني عامل اية
مالك: الحمدلله بخير دي ملك اختي
حسن: مشاءالله تبارك الرحمن قمر ياملك عمله ايه يابنتي
ملك:ميه ميه ولا فراخ الجمعيه
ضرب مالك علي راس اختو وقال: رضي عدل
ملك: انتا ملك ياعم انتا انا بكلم عمو حسن ولا ايه ياعمو ياقمر انتا
حسن بضحك: صح ياقلب عمو حسن
ملك: هوا دا عمو حسن قولي ياعمو سمعت انو عندك بنت موزه اوي متعرفني علها ينوبك ثواب اصل كل صحابي شبه الرجاله اكتر من ملك
مالك: مهوا وضح من اسلوبك في الكلام مصحبه سوقين تكاتك
حسن هوا يضحك من قلبه
:ههههههه انتي بجد عسل ياملك
ملك بغرور مصتنع:مش بحب اتكلم عن نفسي كتير...
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقتك يا مكانيكية" اضغط على اسم الرواية