رواية صغيرة الاسد البارت الثاني 2 بقلم رنا احمد عماد
رواية صغيرة الاسد الفصل الثاني 2
في الوزاره ...
في مكتب اسد ....
شمس بسعاده /مش قادره اصدق ي اسد أن اخيرا حالنا فرمان أننا نوقع رشدي مهران .
اسد بحده وغيظ /ياه ده حلم حياتي اني اقبض عليه من زمان من ساعه ماكان السبب في موت اعز اصدقائي .
شمس بحنين /مش مصدقه أن جاسر هيرجع يشتغل معانا تاني ي اسد تفتكر ايه الي خلاه يوافق علي المهمه دي بالذات .
اسد بحده وغيظ/لأن رشدي مهران كان السبب في موت أمه واخته وانا عارف الصقر كويس اكيد بيفكر في الانتقام وده الي خلاه يرجع استني لما أكلمه .
في الواحات ....
في كتيبه جاسر ..
كان يجلس جاسر بشرود وهو يدخن سيجاره وهو ينظر إلي الظباط الذي يقوم بتدريبهم فهو الصقر لا يختلف شي عن الاسد فهم اصدقاء منذ الصغر لكن حدث شي مؤلم جعل الصقر يفضل العزله بعيدا ليقاطعه من شروده ليبتسم عندما رآه اسم صديقه .
/هتصدقني لو قولتلك انك منت لسه علي بالي .
اسد بابتسامه واشتياق لصديقه /طبعا هصدقك ي صاحبي رغم أن كنت ناوي اديك علقه تمام بس خلاص انت اخويا برضه .
جاسر بابتسامه /عامل ايه ي اسد .
اسد بابتسامه /الحمد لله ي حبيبي مستنيك علشان نرجع الشقاوه والعب من تاني .
جاسر وهو يصب كاس القهوه /اللواء فاروق قالك .
اسد بابتسامه /طبعا هو فيه احلا من كده خبر انك ترجع ي صقر .
جاسر بحده ووجع/انا راجع علشان اطفي النار الي جوايا من الكلب الي اسمه رشدي ومش لوحدي كان لازم تكون معايا ي اسد .
شمس بعشق وابتسامه وهي تمسك الهاتف من اسد /بس علي فكره مش انت واسد بس الي في المهمه دي انا كمان معاكم .
جاسر بسعاده واشتياق /شمس ازيك .
شمس بعشق /ياه لسه فاكر تسال عليا دلوقتي .
جاسر بخوف وقلق من القادم /غصبن عني المهم انكم بخير معلش مضطر اقفل لاني لازم اخلص حجات مهمه قبل مارجع سلام ي قناصه ليتحدث بهمس كان نفسي ي شمس بس انا مبقتش جاسر بتاع زمان ...
في فيلا الشناوي ..
في مكتب رعد ...
كانوا يجلسون الثلاثه وهم ينظرون إلي بعضهم بخوف وقلق من هيئه رعد ...
حازم بهمس وخوف /هو خالي هيضربنا بالنار ولا ايه .
سليم بهمس /لا ده تقريبا هيولع فينا ولا ايه ي برق .
برق بخبث /جاهله مش فاهمين حاجه ده رعد الشناوي ي عني مش هيرحمنا كده بسهوله .
رعد بغضب شديد وهو يخبط المكتب بيده /شوفوا بقا انا غير اي حد في العائله دي اكتر حاجه اكرها في حياتي قله الادب وقله الاخلاق .
برق بزهق /واحنا كنا عملنا ايه ي بابا ي عني احنا مش عيال صغيرين .
رعد بغضب جحيمي/هي ايه حكايه منتوش عيال صغيرين دي ماهو ده انيل ي برق باشا لما تبقا كبير كده وبالاستهتار ده .
حازم بحده مصتنعه/كلامك صح ي خالي الواحد لازم يبقا مسؤل عن أفعاله .
رعد بحده /اخرس يلا.
حازم بفزع /تحت امرك ي كبير .
سليم بقلق/ي عمي ي عمي الموضوع مش مستاهل احنا بنخرج نفك عن نفسنا من الشغل مفيهاش حاجه .
رعد بغضب وهو يرمي الملفات أرضا /شغل هو فين الشغل ي سي سليم كل المشاريع الي كلفتكم بيها ولا عملتوا فيها حاجه انا اصلا مسنود علي شويه عيال وعلشان كده بقا ي حلو انت وهو مفيش نوم ولا مرواح في أي حته قبل كل الشغل ده مايخلص ويتسلم ياما كده ي قسما بالله العظيم هتشوفوا مني وش عمركم مشوفتوه.
حازم بخوف /طب وبالنسبه للي بيدرب بس ي خالي .
رعد بغضب /انتوا الثلاثه ي حبيبي مع بعض .
برق بغضب /اها ما البنات يقعدوا يحطوا رجل علي رجل وسي اسد عاملي فيها كبير العائله واحنا الي هنشربها .
رعد بغضب /برق قولتلك مليون مره بطل كلامك المستفز ده ويلا اتفضلوا .
فله بقلق /ايه ي حبيبي صوتك عالي كده ليه .
سليم بمرح /ايوه بقا ي مرات عمي اتصرفي مع عمي رعد مبهدلنه اخر بهدله .
فله بغيظ /ماتتحرقوا انا خايفه عليه هو من الزعل .
سليم بهمس /هي امك دي ي برق .
برق بمرح /اشك .
حازم بحده مصتنعه /يلا انت وهو انتوا لسه هتحاكوا ورانا شغل كتير يلا .
في الجنينه ....
كارما بغيظ /ابنك ده ي حنين هخنقه بايدي علي غيظه ل تمارا بنتي .
حنين بغيظ /بصي انشاء الله تولعي فيه سليم ده مش ابني انا مش عارفه طالع كده لمين .
كارما بسخرية /لا ي شيخه مش عارفه طالع كده لمين ده ابوه عامر راعي قله الادب في مصر .
فله بضحك /هههههه عندك حق ي كارما مالك ي رشا فيكي ايه .
رشا بحزن /مخنوقه وخايفه علي بناتي ي فله .
حنين بقلق /مالهم شمس وقمر ي رشا مهم زي الفل.
رشا بدموع /مش عارفه ي حنين حاسه ان جواه كل واحده فيهم حاجه معقدها .
فله بحزن وقلق /انت لسه بتفكري في موضوع برق وقمر ي رشا .
رشا بهجوم /ايوه ي فله ابنك برق سبب الي فيه بنتي .
كارما بحده /متحديش عن الحق ي رشا انتي عارفه كويس اوي أنهم عمرهم محبوا بعض غير اخوات علشان كده خطوبتهم انتهت علطول .
فله بابتسامه بريئه /متقلقيش عليهم ي رشا انشاء الله هيكونوا زي الفل وبكره تشوفي .
رشا بتمني /يارب يارب .
في المعرض الخاص ب قمر ...
كانت تقف بسعاده وحماس وهي ترتب لوحها لتعرضهم في المعرض ..
جنه بابتسامه /انشاء الله هيكون احسن معرض في مصر .
قمر بتمني /يارب ي جنه يارب والفضل بعد ربنا ليكي ي روحي دايما واقفه جنبي.
جنه بحنان /حبيبتي احنا اخوات معلش هسيبك بكره بس علشان مراد اخويا هو وبنوته راجعين من السفر .
قمر بحنان /حبيبتي ولا يهمك يرجعوا بالف سلامه وهستناكم بقا في المعرض .
جنه بابتسامه ساحره /طبعا ي قلبي هنكون اول الموجودين .
في كليه الشريعه الاسلاميه .
كانت تسير تمارا الي الخارج ليوقفها دكتور حمزه .
حمزه بابتسامه /السلاموا عليكم ي دكتوره تمارا .
تمارا بزهق بداخلها /وعليكم السلام ي دكتور حمزه خير .
حمزه بخبث/معلش ممكن بس تظبطيلي بس الملف بتاع الطلاب ده علشان اسمله للعميد بعد بكره .
تمارا بغيظ /وحضرتك متخلصوش ليه .
حمزه بمكر /معلش بقا مراتي هتوضع بكره ومش هبقا فاضي دي خدمه ي دكتوره تمارا .
تمارا بطيبه /حاضر ي دكتور حمزه سلاموا عليكم .
حمزه بخبث /وعليكم السلام مغروره وشايفه نفسك بس مش هرتاح غير لما اكسر مناخيرك واخليكي الرابعه ......
////////////////////////////////.
في الوزاره ....
في مكتب اسد ...
كان اسد يجهز سلاحه بمهاره .
شمس بحماس /اول وكر نقدر نوصله ل رشدي ي اسد أو مسمار في نعشه .
اسد بغضب وتوعد /ولسه الي جاي ي شمس يلا علشان منتاخرش .
شمس بحماس /يلا .
///////////////////////////////////.
في القاهره .....
في شقه جاسر ....
كان يسير جاسر الي الداخل بحزن وهو ينظر إلي صور والدته واخته لينزف قلبه بشده من الحزن والوجع ليضغط علي يده بغضب وتوعد لذلك السفاح رشدي مهران ...
//////////////////////////////.
في شركه الشناوي ....
مكتب برق ....
كانوا يجلسون وهو ينهون الشغل الذي كلفهم به رعد بسرعه فائقه .
حازم بجوع /انا تعبت هنفضل كده ولا ايه انا جعان .
سليم بحسره /هو مفيش غير بطنك كده انا متحسر علي البت جواهر بت بيقولي ايه صاروخ في الكباريه.
برق بغيظ /خلونا الأول نخلص الي احنا فيه خلينا نخلص وبعدين نروح في أي حته انتوا عايزينها
من أمام شركه الشناوي ...
كانت تقف ميسره بغضب شديد وغيظ من حارس الأمن ..
ميسره بغيظ /وبعدين معاك ي جدع انت انا داخله المطار ولا ايه ده شويه اكل محتاجين كل ده .
حارس الأمن بحده /ايوه دي مش خرابه دي شركه كبيره ليها قوانين ومفيش اكل بيدخل من بره واتفضلي بقا مع السلامه .
ميسره بغيظ /انا مش منقوله من هنا الا لما ادخل الاكل ده لابويا .
برق بغيظ /ايه ده ايه الصوت العالي ده انتي مين وفاكره نفسك فين هنا .
ميسره بسخرية/انا ميسره حته سكره الي طول عمرها ماشيه لقدام وعمرها ابدا مرجعت لوراء .
حازم بمرح وغمزه /عليا النعمه انتي مسخره .
برق بغضب /اخرس يلا وعايزه ايه ي ست ميسره .
ميسره بغرور /عايزه ادخل اكل لابويا ابويا الي شايل الشركه دي علي كتافه ولولاه متقدروش تعملوا اي حاجه خالص .
حازم بهمس /ده مين ابوها الي بتتكلم عنه كده يكون خالي رعد دخل شركاء في الشركه .
برق بهمس وغيظ /اخرس خالص اسمعي ي بنتي انتي مفيش أكل بيدخل الشركه من بره .
ميسره بغيظ /ده ابويا وعنده السكر .
حازم بقرف /هي ايه ريحه الزفاره دي .
ميسره بغيظ /زفاره ده سمك ميسره ي حبيبي تتدوق وتقول عايز تأني .
حازم بغمزه /مانا عايز ادوق من الصبح اقسم بالله .
برق بغيظ /خلصينا بقا مين ابوكي ده خلينا نخلص .
ميسره باحراج /احممم ابويا عم سيد الساعي .
برق باستفزاز/وكمان الساعي امال لو مدير الشركه كنتي عملتي ايه ادخلي وخلصينا ....
ميسره بمرح /تشكر ي ذوق ..
حازم بجوع وهمس /برق طب مانشوف معاها حاجه تاني غير السمك .
برق بغيظ شديد /اوووووف .
في فيلا رشدي مهران ..
كانت تقف في غرفتها وهي ترفع شعرها الطويل ديل حصان وهي ترتدي ملابسها الجلديه وقناعها الذي يخفي وجهها شخصيه غامضه وشرسه لابعد الحدودفهي (عشق مهران )......
كانت تسير على الدرج بغرورها المعتاد لتقترب من الجوكر .
عشق بقوه /محتاج مني حاجه تاني ي جوكر .
رشدي وهو يضع الثلج في كأس الخمر /عايز جثثهم فاهمه .
عشق بقوه /فاهمه مش اول مره ي جوكر بس امتا هتنفذ وعدك ليا .
رشدي وهو يضغط علي الكاس بحده /وعد ايه .
عشق بالم /امي .
رشدي بغضب جحيمي وهو يرمي الكأس أرضا وهو يمسك عشق بغضب /قولتلك مليون مره اوعي تفكري تساليني عن أي حاجه خالص وتنفذي الي بطلبه منك بالحرف .
عشق وهو تكاد تختنق /انا بعمل كل ده علشان امي.
رشدي وهو يدفعها أرضا بغضب /انتي وامك ملكوش اي لازمه عندي انتوا عايشين علي مملكه رشدي مهران وهتنفذي كل الي بطلبه منك ي عشق والا هسلمك راس امك فاهمه ..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية صغيرة الاسد" اضغط على أسم الرواية