Ads by Google X

رواية جعلني حطام امرأة الفصل الثاني 2 بقلم بسملة محمد

الصفحة الرئيسية

   رواية جعلني حطام امرأة الفصل الثاني بقلم بسملة محمد


رواية جعلني حطام امرأة الفصل الثاني 

كانت تجلس كارمن بجوار جابر علي الاريكه بمنزلهم فبدأ المأذون مراسم الزواج وهيا جامده لا تبدي اي ردة فعل مما جعل جابر يستغرب لامرها فهي لم تنزل دمعه من عيناها حتي،فَـ عادتاً الفتايات لا يفعلن شئ بهذا اليوم سوا البكاء فقط،ولكن كارمن غير فهيا جَامده لدارجه لن لم يتخيلها، ليقطع تأمله بها دلوف ذالك البغيض بنسبه له،فـَ هوا سرق محبوبته،وفي الحقيقه انه هوا من سرق معشوقته.
ما ان راته كارمن حتي ادمعت عيناه ولم يتحدث اي منهما فقط ترك العنان لدموعهم بالبوح عن ما بداخلهم ليظل هكذا الي ان قاطعه جابر.
جابر بغيظ شديد:امضي يا كارمن!!.
لتغمض عيناها وتملئ رأتيها بالهواء وتميل علي الدفتر وتوقع تحت نظرات ايهم امصوه نحوها وأمتلأت عيناه بالدموع وهوا يرآه من دق قلبه لها تنزف لغيره.
كيف لقلبي ان يحتمل رؤيتكِ مع اخر غيري.. كيف!!؟، انه يتألم بغيابكِ، باتت الحروف التي اكتبها اليك ثقيله عليه انت الذي كانت تنساب اليه احاديثي، ولكن الان لا استطيع إلقاء عليكَ التحيه قط، لا اريد شئ غير ان يصمت ما اشعر به من وجع بداخيلي!!، يعز علي ان اسال نفسي كل ليله هل هنت عليكِ حقاً، هل استطاعتي نسياني كأي شخص عابر في حياتكِ يوماا، هل نُسيت حقاا.
#بسمله_محمد
...
ليسمعُ كلمة المأذون الشهير"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير "
ما ان سمعاها جابر حتي احاط بخصرها ولثم جبينها واردف"مبروك!!"
لتنظر له ببرود يصتحب احتقار وتجيب"الله يبارك فيك "
ليهمس جابر بأذنها بخبث:تؤ تؤ مش عايز اشوف النظره دي دا انا انهارده ليليتنا يا عروسه!!.
كارمن:عرسه اما تكالك وابعد ايدك عني!!.
ليجيبها:لسانك الطويل دا هقوصهولك!!؟.
كارمن ببرود وهيا تضع قدم فوق الاخره:اعلي ما في خيلك اركبه.!!
جابر بغيظ:نروح بس وشوفي هعمل فيكي اي!؟؟
كارمن بستفزاز:لا خوفت بصراحه.!!
لتلف برأسها بعيد عنه لتقع عيناها علي أيهم الذي تحمل من نظراته لها الكثير من الآلم الحزن قرأت هذا بعيناها،لتبتلع غصتها وتبعد عينيها عنه وتسرع بمسح دمعتها الذي خانتها وهرب من حبس عيناها.
لم ينتظر جابر الكثير فقام بأخذها وذهب لمنزله بصحبتها وهيا طوال الطريق شارده بمستقبلها مع هذا الجابر فكيف سيكون التعامل معه،ليقطع تفكيره صوته الذي تبغضه وهوا يخبرها انهم وصلاا.
_يلاا يا عروسه وصلنا!!.
لم تعيره كارمن اي انتباه وخرجت من سيارتها وواقفت تنظرخروجو من السيار ليدلف للداخل معاها فيهي لا تعرف احدي هنا.
جابر:قدامي!!؟.
لم ترد عليه وتمشِ امامه بثقه جعلته يتعجب لامرها!!،ليعرفها علي زوجاته الثلاثه ولم ترتاح هيا الا للصغيره منهم.
…………
مرت ثلاثة اشهر علي زوجهم،مرت بمرها فهي لم تعش معه يوم سعيد قط،ف ايامها اصبحت اشبه بعضها وتشبها هيا حزينه مثلاها ، فاصبح يمد يده عليها يومياً،ويعاملها كا جاريه عنده،ورفض زيارتها لاهلها يظن انها ذاهبه لمقابله أيهم،وانقطعت الاتصالات بين عائلتها واصبحت وحيد بمعني الكلمه،لا اصدقاء ولا عائله وزوج قاسي يعاملها بعنف كا الحيوانات،لتشرد في ماضيها ف كيف كانت تتمني الزواج والخروج من منزل اهلها بسبب إشمأزازهم منها ونفورهم منها ودائما ما يرددون انه لان يرضي احد بالزواج من لإسمرار بشرتها،لتلعن نفسها عندما كانت دائما تدعي في صلاتها ان تخرج من منزل عائلتها بأسرع وقت،لو كانت تعلم انها عندما تخرج ستعاني بهذا الشكل لما كانت تمنت الخروج من منزلها بداً،فنر والديها ارحم من جنة جابر،فهوا لايعرف للرحمه معني.
قاطع شرودا دلوفه عليها ونظراته لا تبشر بالخير ابداا.
كارمن بلامباله:حمد لله علي سلامتك!!.
جابر بهدوء مريب:كنتي فين انهارده!!؟.
كارمن:كنت في مكتبه قدام الجامعه بشتري منها ملازمات عشان الامتحانات علي الابواب.
دون سبق انظار اقترب منها وامسك خصلات شعرها بيدها وضغط حتي آلمتها واردف:والله يا كارمن ما تخرجي بره البيت من غير اذني تاني لاكون دابحك، ساامعه…!
لم يظهر علي كارمن اي تعابير تدل علي آلمها من قبضته واردفت بنبره خاليه من المشاعر:شيل ايدك عني،وبعدين امتحاناتي كمان شهر ومبحضرش محضرات محتاجه الكتب دي عشان اذاكر!!.
جابر بغضب:كنتي رايحه تجيبي كتب ولا تقابلي حبيب القلب!!؟.
كارمن:ابعد عني،انت انسان مريض،ابعد عني!!
جابر:انا هوريكي المريض دا هيعمل اي،انتِ فعلااً متربيتيش وانا هربيكي!!؟.
وظل يضربها بكل مكان بجسدها وهيا لا تبالي به ولم تنزل دمعه واحده،لا تفعل شئ سوا استفزازه وهوا يذداد عنفه معاها.
كارمن:انت فاكر نفسك راجل،انت حتي متتقرنش بأشباه الرجال،محسوب علي الرجاله غلطه.
جابر بغضب عارم:انا هوريكي انا راجل ولا لاء.!
ظل بعنفه معاها الا ان اغشي عليها بين يداها ليدفعها ارض ويخرج من الغرفه وهوا يسبها بابشع الالفاظ..!!
بعد خروجه دلفت زوجته الاخره لها وحاولت إسعافها لانه هذا هوا حالها منذ ان اتت الي هذا المنزل،وبعد تضميد جروحها جلست بجوارها لتفعل لها كامادات فحرارتها ارتفعت بشده.
بعده عدت ساعات افاقت كارمن وجدت هذه المرأه الطيبه تجلس بجوارها والقلق يكسوه ملامحها.
نجلاء زوجته:يا بنتي بطلي تعنده هتموتي في ايده في مره!!.
كارمن بإرهاق:يلاا حتي الواحد يرتاح من الارف دا كل حاجه بالغصب من يوم ما جيت هنا.!!؟.
نجلاء بحزن:انتي لسه صغيره علي كل دا،مترديش عليه وهوا مش هيعملك حاجه حاولي تكسبيه لصفك.!!!
كارمن بحزن:انا تعبت اوووي،تعبت لدرجة اني كل يوم بفكر انتحر عشان ارتاح بس برجع في اخر لحظه لما افتكر اني هموت كافره،دا ابتلاء من ربنا وانا راضيه بيه بس انا تعبت كل حاجه بحبها بتروح مني،مفيش حاجه بحبها بتفضل معايا،لا اهل ولا اصحاب ولا حتي زوج الموضوع صعب تحمله،ربنا يهون علياا لاني تعبت،تعبت اووووي.!!
نجلاء ببسمه بشوشه:ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الأموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين الذين إذا أصابتهم مصيبة قالوا إنا لله وإنا إليه راجعون” « سورة البقرة آية: 155»
كارمن بتنهيده:انا لله وانا اليه رأجعون .
نجلاء بحب:يلا قومي خوديلك حمام يفوقك كدا واقعدي ذاكري خلي ربنا يكرمك في امتحاناتك دا انتي محضرتيش حتي محضرات نهائي.!
كارمن بلامباله:مش فارقه معايا يعني هيحصلي اي اكتر من اللِ بيحصلي،ما بقتش فارقه.
نجلاء بتنهيده حزينه لاجلها:ربنا يريح بالك ويخلصك من بطش جابر ويهديه عليكي،انا هخرج اشوف ورايا اي وابقا اجي اطمن عليكي يلا عايزه حاجه يا بنتي..!؟.
كارمن ببسمة حب:ربنا يخليكي ليا والله انتي عوضتيني عن حاجات كتير.
نجلاء ببسمه:انتي اختي الصغيره ولازم ابقا معاكي،يلا هخرج قبل ما يجي وانتي الحقي نفسك وخديلك حمام!!؟..
كارمن بإرهاق: حاضر.!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند "أيهم" كان في احدي  المستشفيات نزل كا تدريب فهوا في سنته الاخير في الجامعه،ولذالك عليه الذاهب دائما لتدريبات ليتمكن اكثر من المهنه ويكتسب خبره فـَ العملي افضل من النظري،كان يجلس "أيهم"في الكافيه الخاص بالمستشفي فهوا لتوه خارج من احدي عملية الولاده مع احدي الاطباء الكبار،كان يجلس وحيد شارد الذهن بمعذبته فكيف حالها الان،فهوا لا يعلم اي شئ عنها منذ ذاك اليوم،ليقطع شرودها احدي الفتايات وهيا تجلس امامه وتردف.
_داليا عماد،دكتور امراض نفسيه.!!'ومدت يداها لتصافحه...ليصافحه'
_أيهم الصعيدي،دكتور نسا وتوليد لسه تدريب.!!
داليا برقه:عاشت الاسامي يا أيهم نرفع الالقاب.!!؟
أيهم بلا مباله:عادي تشرفت بمعرفتك.!!
داليا:الشرف ليا،لي قاعد لوحدك.!؟
أيهم:معرفش حد هنا عشان اقعد معاه!!!.
داليا:امال انا اي!!؟.
أيهم:واحده لسه عارفها دلوقتي!!.
داليا بحاجب مرفوع:انت قليل ذوق!!.
أيهم بستغراب:قليل ذوق عشان قولت الحقيقه.!!؟
داليا:مهوا حضرتك بتقول من غير ذوق..!
أيهم ببرود:اللِ العندي!!!
داليا:طيب،هوا حضرتك مرتبط!؟.
أيهم بجمود:لا،وبعد اذنك عندي شغل.
داليا بلهفه:استني بس عايزاك.!!
أيهم:خير!!؟.
داليا:اقعد بس،ولا تيجي نروح مكتبي!!؟..
أيهم:خلصيني يلاا، عايزه تقولي اي!؟.
اخذت داليا نفس عميق واردفت:تعالا نطلع مكتبي عشان اعرف اقول اللِ عندي!!.
أيهم بتنهيده:اتفضلي!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ان انهت كارمان حمامها جلست لتدرس قليلاً فـَ اختبارات نصف العام اقترابت،ليقطعها جابر الذي دلف للغرفه دون استإذان.
كارمن بهدوء:مش فيه بابا تخبط عليه ولا انت لا اتربيت ولا اتعلمت ذوق!!،واه صح ما اللِ مش متربي اكيد لازم يبقا معدوم ذوق.!
جابر بهدوء مريب:لمي لسانك بدل مقصهولك بطريقتي!!.
ليكمل بوقاحة:وبعدين متفرهديش صحتك في كلام فاضي هتعمليبو اي التعليم دا وفري صحتك لحاجه تاني….!! "انهي كلامته بغمزه جعلها تشمئز منه"
كارمن بشك:قصدك اي!!؟
جابر:انتي خلاص بقيتي ست متجوزه ومش متجوزه اي حد لا دا انتي حرم جابر الدرويش،يعني بصراحه مش شايف ليها لازم روحتك الجامعه دي انا هسحب ملفك واقعدي في البيت ولاي جوزك!!.
كارمن بخوف اخفته بمهاره:ومين قالك اني هسيب جامعتي واني موافقه علي الكلام دا حتي!!؟
جابر بخبث:مش لازم توافقي يا حلوه،انا قولت كلمتي!!.
كارمن:و اي اللِ يخليك تغير كلمتك!!؟.
جابر بمكر فهوا وصل لمبتغاه: لا ما انا مبرجعش فيها لا لناس غاليه وانتي غاليه عندي جداا!!.
كارمن ببرود:واضح اوووي غلاوتي عندك!!،المطلوب عشان اكمل تعليمي…!؟
جابر ببرود:تبطلي استفزاز،ولسانك يقصر،وتحترميني!!.
كارمن بسخريه:طب كويس انك عارف ان انت مهزق...!؛ موافقه!!
جابر ببرود مريب:احنا قولنا اي!..!
كارمن بملل:انت اللِ كلامك غريب،وبعدين خلاص اتفضل بقاا هذاكر.!!
جابر: لا دا انا جاي مزاجي رايك اوووي وحابب نسهر سوا..!!
ومن دون سبق انظار كانت يداه تحتل خصرها ولثم ثغرها….لتحول هيا دفعه عنها فهيا تشعر بنسحاب الهواء من رأئتيها ليبتعد ويصلط نظره عليها ليجدها تمسح شفتاها بعنف ونظرة الاشمئزاز تكسو ملامحها ليغضب بشده،ويقبض علي خصلات شعرها بعنف،ويشرع بتسديد الضرابات بجسدها النحيل  دون رحمها.
 ليردف بحنق غاضب .
_انتي فاكره نفسك حلوه اوووي عشان تقرفي مني يا بنت *****، دا انتي سوده ومنتنه،دا حتي اهلك رموكي ليا ومسألوش عنك، انتي فاكره نفسك حاجه يبتاعه انتي لا يما فوقي لنفسك دا انتي لو خدامه انا مش هبصلك،دا حتي في جوازك ابوكي مدفعش فيكي جنيه ومتجوزك بفلوسي،خدتك بشنطة هدومك المقطعه وجبتك هنا في العز دا انتي المفروض تبوسي رجلي كل يوم اني خرجتك من الاقرف اللِ كنتي فيه،شايفه نفسك علي اي،دا انتي حتي متجهزتيش زي باقي البنات كنتي عاملتي فينا اي،دا انتي لا جمال ولا نسب ولا اي حاجه خالص،دا الواحد دفع فيكي مبلغ متستهليهوش والله!!.
ظلت جامده لا تبالي بما يقوله ولكن طفح الكيل بها،هيا تكره ضعفها ولا وتكره ان يرآه احد فتظل تكتم بداخلها ومن يرآها يظنها بارده وهيا عكس ذالك هيا تشعر بان شئ بداخلها يحترق وتظهر للجميع عكس ذلك،الان طفح بها الكيل لم تستطيع التحمل اكثر،فكلامته ضربت في صميم قلبها ليمزقه لاشلاء؛لتصرخ هيا ويبدأ جسدها بالتشنج.
كارمن بصوت عالي:كفااااااايههه بقاا…..حراااام عليييك مبتحسش... بتتكلم عن اي انتَ تعرف اي عني عشان تتكلم……..انا بكرهكككككك!!؟.


يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent