رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثلاثون والأخير بقلم دنيا السيد
رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثلاثون والأخير
صقر كان يمسك بالهاتف ويستمع لصوت همهمات نور ولكنه استمع ايضا لصوت وائل وهو يحدثها فنظر لوليد بصدمه
صقر..مش معقول...وائل
وليد...وائل النجار
فحرك صقر رأسه بنعم
وليد..لا دا زودها قوي وهو مش عارف هو بيلعب مع مين
صقر...ورحمت امي لندمو علي اليوم الي فكر يمد ايدو علي حاجه تخصني...
وصل صقر ووليد وحمزه ومعهم مالك الي مصنع مهجور
وليد... متأكد ان هو دا المكان ياصقر
صقر... ايوه هو دا الاشارة بتقول ان تليفون نور هنا يعني نور هنا ثم فتح باب السياره ولسه ينزل
امسك وليد زراعه قائلا
وليد.... انت رايح فين
صقر... رايح فين يعني اي، رايح اجيب نور
وليد... صقر اعقل واهدي شويه استني لما فهد يجيب القوه ويجي، انت متعرفش في اي جوه ولا كام واحد فمتعضش نفسك للخطر وتعرض نور كمان بتسرعك دا
صقر بعصبيه... اي الي انت بتقوله دا، انا هنزل اجيب مراتي مش هفضل قاعد مستني وحاطط ايدي علي خدي وانا معرفش اي الي بيحصل معاها
ثم ابعد يد وليد عنه ونزل بسرعه من السياره
فركد خلفه وليد وحمزه ومالك، واخرج كل منهم سلاحه
دخلو الي ذلك المخزن وكل منهم يفتش بعينه علي احد ولكنه كان فارغ
صقر بصراخ...نوووور
فلم يستمع الا الي صدي صوته فقط
فخبط جبينه بغضب وقلة حيله
وبدأ يبحث عن اي شئ لعله يستطيع ان يصل لها
فوجد هاتف نور ملقي علي الارض وبجانبه ورقه والجاكت الخاص بنور
فأمسك صقر الجاكت وعتصره بقوة بين يديه ثم فتح الورقه ليقرأها
صقر امسك بالورقه وقرأ بصوت مرتفع
تعيش وتاخد غرها،هي صحيح مراتك علي الورق،بس هتبقي مراتي انا علي الحقيقه..
فضغط صقر بقوة علي تلك الورقه وعيونه اصبحت حمراء كالجحيم
وامسك بالهاتف وضربه بقوه في الحائط
مالك..اهدي يا صقر هنلاقيها بأذن الله
صقر...الوسخ بيلعب معايا،ورحمت أمي لدفنك مكانك
وليد...هنوصله هو اكيد مش هيلحق يفكر او يستخبي في حته بعيده لازم نفتشكل الاماكن الي تخصه والي ممكن يكون فيها احنا دلوقت هنتقسم وكل واحد يدورفي مكان الفله المصنع الشركه بيته اي مكان يخصه
في ذلك الوقت اتي فهد ومعه القوة وامرهم فهد بمعاينة المكان لعلهم يستطيعو ان يصلو لنور
في مكان اخر
وائل يضحك بقوه وغل قائلا.....اخيرا شفت مزلول يا صقر قدامي
فتحدث احد رجاله...بس عرفت منان يا باشا ان هو وراك وعرف مكان المخزن
وائل......
Flash back.
مش هتقدري تبعديني عنك يا نور انتي خلاص بقيتي ملكي
نور....مممم
وائل...متستعجليش يا روحي هفكه قريب وهتتكلمي برحتك كمان بس مش دلوقت
ثم اقترب منها وامسكها من خصرها ليقربها إليه ولكنه شعر بالهاتف اسفل يده فنظر لنور التي نظرت له برعب فهو علم بأن هناك هاتف في جيب بنطالها
فرفع وليد قميصها وامسك الهاتف دون ان يحدث اي صوت
وجد ان هناك مكالمه مع غرام ومزالت مفتوحه
فوضع الهاتف علي ازنه ولكنه لم يستم لاشئ لان صقر كتم الصوت حتي لا يستمع احد لحديثه فيكتشف امر الهاتف
فنظر وائل لنور وابتسم بخبث
ثم قال... خليكي هنا وهرجعلك يا قطتي
ثم ترك الهاتف علي الارض ولكنه لم يخرج بل اوقف نور وحملها وخرج بها
ظلت نور تضرب بقدميها في الهواء ولكن دون فائده
وائل بعصبيه لاحد رجاله... افتح العربيه دي انا مشغل معايا بهايم
ثم وضع نور وركب بجانبها وامرهم بلانطلاق
احد رجاله... اي الي حصل يا باشا
وائل.. انتو شويت بهايم قولتلكو فتشوها التليفون كان معاها وقدرت تكلم حد منهم وزمنهم عرفو مكانها اطلع علي اليخت بتاعي لحد ما تصرف، دلوقت صقر عرف ان انا الي خطفتهما من صوتي ومش هيسكت
flash back end.
احد رجاله...بس يا فندم اليخت هنا مش امان لازم نتحرك قبل ما يوصلك،اكيد مش هيسكت طول ما هو عارف انك انت الي خطفتها
وائل بغبث..وانا عوزه يوصلي
اسمعني كويس ونفز الي هقولك عليه
هتاخد الرجاله وترقبلي صقر وميغبش عن عينك لحظه وهكلمك وقولك تعمل اي بعد كدا..
الشخص..تمام يا باشا
غادر الرجل لينفذ ما طلبه منه وائل
اما وائل نظر بجانبه لتلك المقيده الايدي والقدم والفم وتنظر له بحد فقترب منها وابعد الاصق عن فمها
فقالت نور بتقزز..انت اقزر واحد عرفتو في حياتي والي
والي في دماغك دامش هيحصل يا وائل ولاهتقدر تلمس شعره مني عارف ليه لان صقر مش هيسمحلك بكدا
عارف مين قصر، دا جوزي وحبيبي، ايوه حبيبي الانسان الوحيد الي حبيته وقلبي دقله هو وبس
فأمسكها وائل من شعرها وشدها اليه بقوه فصرخت نورفتحدث وائل بصوت الافعه التي تبخ سمها..
وائل...حبيب القلب هجيبه هنا وهقتله قدامك بس قبل ما قتله هخليه يشوف السندرله بتاعتو وهي في حضني
تم دفعها بقوه فنصدمة راسها بالجدار خلفها
ثم تركها وذهب
عند صقر كان في حاله لا يحسد عليه شعر بعجزه وقلة حيلته فهااا هو يقف مقيد الايدي لا يعرف ماذا يفعل او اين يتحرك
فتحدث مالك قائلا
انا وفهد هنروح الشركه بتاعته
وانت يا حمزه انت ومازن هتروحو الشقه بتاعته اليفي اكتوبر ممكن يكون هناك
وصقر ووليد يطلعو علي الفله مش هنسيب مكان غير لما ندور فيه
فنطلق كلا منهم لوجهته
وصل صقر ووليد الي فله وائل
ولكنه لم يجد حرس علي البوابه ولكنه لم يهتم ودخل الي الفله وخلفه وليد وايضا وجدو باب الفله مفتوح مما اثار استغرابهم
فتحدث وليد قائلا...استي يا قصر في حاجه غلط مفيش حرس والفله بابها مفتوح اكيد في حاجه
ولكن قبل ان يجيبه صقر تلقي وليد ضربه قويه علي رأسه افقدته وعيه
اما صقر شعر بأحد خلفه وقبل ان يلتفت وضع الرجل منديلا علي فمه فسقط مغشيا عليه
فتحدثالرجل في الهاتف قائلا..
تماام يا باشا قلالي أمرت بيه حصل
وائل...تمام هاتو وتعالالي علي اليخت بس اوعي حد يكون وراك
حمل الرجل صقر ووضعه في السيارة وانطلق به الي اليخت
بعد فتره بدأ صقر يفتح عينيه عدة مرات حتي اعتاد علي النور ووضحت الرؤيه امامه
وائل بسخريه...حمدلله علي سلامه الامير الي جاي ينقذ الاميره من الشرير
صقر وعيونه اصبحت كالدماء...ورحمت امي مهرحمك يا وائل الكلب واراد ان ينقض عليه ولكنه وجد نفسه مقيد الايدي من الخلف وقدميه ايضا
صقر بحده...طول عمرك جبان ووس***
وائل.. وانت طول عمرك غبي وعيشلي دور البطوله والرجل الشريف
صقر...وانا مش هرحمك يا وائل
فقهقه وائل ونظر له بنظره تحمل الكثيرمن الغل والحق ثم
تقدم من نور وامسكها من شعرها وأوقفها
صقر....ابعد ايدك عنها يا حيوان
وائل.... اتكلم علي قدك يابن الهواري
ثم دفع نور علي الارض وحاول ان يعتدي عليها،وهي تحاول ركله بقدميها ولكنها لم تستطيع،وصقر يصرخ بغضب وهو مكتف الايدي ولا يستطيع ان يفعل شيء
فبتعد وائل عن نور ونظر بسخريه لصقر قائلا....
دي قرصتودن بس علشان تعرف انك مش هتقدر تمنعني من اني اخد حاجه انا عوزها وتركهم وذهب
نظر صقر بعيون دامعه لنور وقال بقلق..ن نور انتي كويس
فنظرة له نور وحركة رأسها بمعني نعم
فظفر براحه ثم حاول فك نفسه ولكنه لم يستطيع
عند فهد
اغلق الهاتف وابتسم ثم نظر لمالك الذي كان ينظر له بستغراب
مالك..حصل اي خلاك مبسوط كدا واحنا في مصيبه وصقر كمان اتخطف
فهد...انا عرفت مكان وائل فين،واكيد نور وصقر معاه
فنظر مالك بصدمه لفهد قائلا وعرفت ازاي
فهد...من ساعت ما قرأت الرساله الي وائل سبها وانا شكيت انو ممكن يحاول يأذي صقر فعشان كدا خليت حد يراقب صقر من بعيد للامان يعني، واحساسي طلع في محله وشاف رجالة وائل وهما بيخدرو صقر ومشي وراهم وشفهم وهما بيدخله اليخت بتاع وائل
يلا احنا لازم نتحرك حالا
انطلق فهد ومالك ومعهم افراد الشرطه
بعد فترة سمع صقر صوت اطلاق النار واصوات في الليخت من فوق فنظر لنور التي كانت تنظر له برعب وحاول ان يطمئنها
ثم وجد شخص يهبط للاسفل ولم يكن سوي مالك فتنهد صقر بفرحه
وقال...مالك اخير فكني بسرعه،فركد له مالك وفك الحبل عنه ثم ركد صقر لنور ونزع اللصق عنها وفكها عنها تلك الحبال وامسك وجهها بين يديه وقالبحب وخوف صادق انتي كويسه
ولكنه وجد شعر بضربه قويه علي راسه ابعدته عن ملاكه
ولم يكن سوي وائل الذي امسك بنور ووضع المسدس علي رأسها
وتحدث قائلا..ارمي الي في ايدك يا سيادة المقدم وبلاش تهور علشان متندمش
فتحدث مالك...اهدي يا وائل متورطش نفسك اكتر من كدا
فقهقه وائل...كدا كدا متورط بس مش هسمح لبن الهواري انو يعيش بسلام ونور لو مش هتكون ليا فمش هتكون لغيري
وهم ليطلق عليها الرصاص ولكن شعر بضربه علي رأسه افقدته توازنه فركدت نور بعيدا عنه واتفت وائل وجد صقر خلفه وهو من قام بضربه
ثم هجم عليه واخذ يسدد له الضربات بكل قوة وغضب وكلما حاول ان يتركه يتذكره وهو يحاول ان يعتدي علي حبيبته فيزيد من ضربه حتي اصبح وائل كالجسه ووجه تغطيه الدماء فركد له مالك واتي فهد ووليد وابعدو صقر ان وائل
مالك..خلاص يا صقر هيموت في ايدك سيبو بقااحنا هنشوف شغلنا معاه وامر احد افراد الشرطه بأخذ وائل
فلتفت صقر ليبحث عن نور فوجدها ركدت له وارتمت في احضانه وعانقته بقوه
شلت حركه صقر من فعلتها تلك ولكنها سرعان ما افاق وحاوطها بيديه وضمها الي قلبه بقوه كأنها يريد ان يدخلها بين ضلوعه
وبعد فتره طويله لم يعرفوا عددها ابتعدو عن بعضهم البعض،فوضع صقر وجهها بين يديه ونظر بقوة في عينيه وتحدث بكل الخوف والحب الذي يحمله لها بداخله،انتي كويسه،حصلك حاجه،ردي عليا،طب في حاجه بتوجعك،لمسك الحيوان دا
فقالت نور...اهدي يا صقر اهدي انا كويسه متخفش
فتنهد صقر ونظر لها ثم ضمها لصدره وكأنه وجد حبيبته بعد سنوات فراق....
بحبك
فتصنم صقر مكانه وفتح عينيه بقوة،ثم اخرج نور من بين احضانه ونظر لها بقوة وترقب قائلا...
صقر....انتي قلتي اي
نور بحب....ب ح ب ك
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ابهرتكو صح 😉😂
صقر وهو لا يستطيع ان يصدق ما تسمعه اذناه نظر لها ببلاهه قائلا...بتحبيني انا صح انتي قلتي بحبك صح يعني انا سمعت صح
فضحكت نور عليه فضمه صقر مره اخره وكأنه يريد ان يثبت لنفسه انها اصبحت له وبين احضانه
فتحدث وليد بتأفف...ما تخلص يا سي روميو مش وقت صدمات وحب والله امال لو مش كنتو مخطفين.
فضحك الجميع،اما صقر فنظر لوليد نظره لو كانت النظرات تقتل لاحرقت وليد وهو مكانه
فتحدث وليد بسرعه وخوف من صقر...انا قصدي يعني زمان نور تعبانه يلا خلينا نمشي وابقي اتصدم في البيت.
فحاوط صقر نور بزراعيه وتحرك للخارج ولكنه توقف امام وليد ونظر له بحده وغيظ فبتلع وليد ريقه قائلا
وليد برعب...اي هتكلني ولا ايه عااااا
فضحك عليه الجميع وغادرو الليخت........
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
مر يومين علي ابطالنا بعد تتلك الاحداث
ولكن تغيرت حياة الجميع
فها هو اليوم المنتظر،الذي سيشهد علي جمع تلك القلوب آخيرا بعد سنوات من الانتظار
وسنوات من الحرمان والفراق
وآخيرا حصل صقر علي ملاكه واستطاع ترويضها
في الڤيله التجهيزات للحفل مستمرة، وحاله من الهرج والحركه تعم الڤيله
فاليوم سيتزوج احفاد عائلة هواره
بعد ان سطر العشق حروفه وأوقعهم في شباك العشق
الفتيات في البيوتي سنتر كل واحده ترتدي فستان زفافها وتضع اللمسات الاخيره فأصبحت كل واحده منهم كالاميره التي تنتظر فارسها ليأتي ليتوجها ملكه علي عرش قلبه
وها هم ابطالنا كل منهم يتألق ببدله تجعله رمزا للوسامه والجاذبيه وكيف لا وهم احفاد هواره
تقدم صقر اولا ودخل ليأخذ حبيبته وملاكه الذي ملكت قلبه منذ ان رأيها وهي طفله فأقسم بأنه سيجعلها طفلته المدلله
كانت نور متألقه في فستانها الابيض الذي يضيق عند الصدر وينزل بإتساع وبأكمام ولكنها شفافه وترفع رأسها في تسريحه جعلتها غايه في الجمال وتضع التاج علي راسها وتعطيه ظهرها
فنظر لها صقر بحب وشوق شديد لرؤية ملاكه فلتفتت له نور فتوقف صقر مكانه يتأمل ذلك الملاك
فضحكت نور بخفه وتقدمه منه
فبادلها صقر البسمه وقبل جبينها واعطاها بوكيه الورد ونظر لها بحب قائلا...كنتي وما زلتي ملكه علي عرش قلبي والان بعد ان رآيتك اصبحت ملكة علي عرش الجمال ثم قبل يدها وآخذها وخرج
وعلي ناحية آخري دخل وليد ايضا وفي يده بوكيه الورد
الخاص بمعشوقته فلتفتت له ياسمين وكانت ايه في الجمال بفستانها الابيض وحجابها الذيذادها عفة وجمال وتوجة رأسها بتاج الاميرات لتصبح أميره لقلب ذلك العاشق
الذي كان غافلا عن عشقه ولكنه آفاق قبل فوات الاوان
فتقدم منها وقبة جبينها بعشق وضمها لقلبه واعطاها الورد ثم خرج وهي في يده
وبالمثل حدث عند مالك الذي عندما رأي طفلته الصغيرة
المتيم بحبها ركد اليها وحملها ودار بها وسط صوت ضحكاتها التي ملئت المكان فأنزلها ونظر لها بعشق قائلا...انا اسعد شخص في الكون،لان بين اديا اجمل بنوته شفتها عيوني طفلتي وحببتي وبنتي ومراتي وحياتي كلها واعطاها الورد وخرج بها
اما عند غرام وفهد
فكانت تنظر لفهد بحب صادق فهي اقسمت ان تبادله حبه وتعيش الحاضر وتترك الماضي
وتستمع لنصيحه حبيبها الراحل فكان في كل مره يأتي لها في الحلم كان يفك عنها قيوده وينظر لها ببسمه ويطلب منها ان تعيش حياتها
وها هي ترتدي فستانها الابيض وتنتظر اميرها ليأخذها
الي عالمهم الخاص
فدخل فهد ونبهر بجمال حوريته وطبع قبله علي جبينها قائلا...مبروك يا غرام الفهد واخذها من يدها وخرج بها
وحدث بالمثل مع حمزه ويارا وكذلك عمر وزينه ومازن وحياة وآخير نيره وزين
(لان بصراحه مش قدره اوصف نفس الاحداث لكل دول 😂)
توقفت السيارات امام افخم الفنادق التي سوف يقام بها ذلك الحفل الضخم ....
فهبط كل واحد منهم وهو يمسك بيد أميرته
ودخل واحد تلو الاخر
فوقف جميع من في القاعة الذين أتو ليشهدو علي علي فرحة هؤلاء العشاق الذي آخيرات وبعد سنوات اجتمع كلا منهم بعشقه
فتعالي صوت التصفيق الحار لدخوهم الي القاعه
وصدح صوت الموسيقي وامسك كل عاشق بيد متيمته وبدأو في التمايل علي انغام تلك الالموسيقي وكل منهم غارق في بحور السعادة التي تحاوطه ولم يصدق ان من ملكة ذلك الفؤاد امامه وبين يديه
وبعد فترة طويله من اجواء الحفل والسعادة التي تمتلك الجميع
اجتمعت العائله بأكملها لتلتقط تلك الصورة التي ستظل ذكري لذلك اليوم الذي توحدة فيه قلوبهم واصبحو قلبا واحدا........
.
.
.
.
.
.
بعد سبع سنوات
يدخل مالك الي القصر وهو يحمل في يده طفل لم يتجاوز السابعه من عمره ويصرخ بأسم صقر قائلا
مالك وهو يحمل الطفل من الخلف وقدميه عالقه في الهواء
صقررر
فلتفت صقر وجميع العائله لصوت مالك ونظر له بستغراب
فتحدث صقر قائلا..في اي مالك بتزعق ليه،ومساك ابني كدا ليه
فقالت غرام حرام عليك يا مالك دا طفل هو قدك
فتحدث مالك بحده...اسأل ابنك كان بيهبب اي بره
فتحدث صقر قائلا...عملت اي ياليث خليت مالك متعصب كدا
فتحدث ذلك الليث ببرود...لما ينزلني وعتذرلي الاول ابقي اتكلم
فتحدث مالك بغيظ....شفت خلفتك الهباب قال اعتذرله قال
فضحك الجميع عليهم
فأنزل مالك ليث وتحدث قائلا...ولا ابعد عن ببنتي احسلك
فتحدث ليث ببرود....قلتلك قبل كدا ريح نفسك وطلع انت منها كيان مراتي وانا حل(حر)
فنصدم الجميع بما سمعو
مالك...مرات مين يا بو نص لسان انت
فتحدث صقر...متفهمنا يبني اي الي حصل
قال مالك...ابنك يا استاذ لقيته قاعد بره وشايل كيان بنتي ونازل فيها بوس،ولما قفشتو بقولو بتهبب اي
يقوم يرد ويقولي،خليك في حالك مراتي وبابسها،اذا كان انا مبستش مرات غير يوم فرحنا وبنك هاري بنتي علي عندها اربع سنين بوس
فنفجر الجميع بالضحك علي هذا العرض المسرحي من وجهة نظرهم
فتحدثت فرح قائله..بستني يوم كتب الكتاب يا مالك مش يوم الفرح
فتحدث مالك بنفاذ صبر...هتفرق ياختي،البت لسه اربع سنين والزفت دا يقولي مراتي
فتحدث ليث....اثمي ليث مس زفت ماثي
فنفخ مالك بغيظ....انت يازفت يلا اسمك صقر متلم ابنك
فتحدث ليث ثانية....ريح نفسك يا مالك كيان مراتي وملكي انا ماثي ثم تركه وذهب
تحت صدمة الجميع
فتحدث فهد قائلا...ههههه ولدنا بدئنها من بدري
فضحك الجميع وبحب وسعادة ماعدا مالك الذي قال بغيظ بعينك يابن صقر دي بنتي انا ومحدش هيخدها مني.....
انتهت 😍
ولكن هل انتهي العشق ام يسطر حروفه من جديد ليولد عشق من نوع اخر مع احفاد تلك العائله.
ويصبح العشق هو القادر دائما علي جلب السعادة والفرح وايضا الحزن والفراق ولكن
ينتصر العاشق الحقيقي في النهاية ويفوذ بعشقه
ويتوج معشوقته ملكه علي قلبه.
ويمتلكها للابد...................
تمت ...تابع الجزء الثاني عبر الرابط التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشق أحفاد هواره" اضغط على اسم الرواية
- واية