Ads by Google X

رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثالث 3 بقلم دنيا السيد

الصفحة الرئيسية

    رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثالث بقلم دنيا السيد


رواية عشق أحفاد هواره الفصل الثالث 

نور تدخل المكتب وتقول اسفه جدا لو اتأخرت علي حضرتكم يقف كلا من صقر وعمر وينصدم صقر من الواقفه امامه هو كان عارف ان مدير الشركه ست بس مكنش متوقع انها تكون صغيرة في السن كدا
عمر بابتسامة.. لا ابدا مفيش تأخير ولا حاجه احنا لسه وصلين ثم يمد يده ليصافحها ويعرف بنفسه البشمهندس عمر المدير التنفيذي لشركة الهواري لانشاء 
نور بإبتسامة تشرفت بمعرفتك باشمهندس عمر عمر بإبتسامه الشرف ليا ويشير الي صقر باشمهندش صقر مدير الشركه نور ويهي تصافحه اهلا بحضرتك 
صقر بابتسامة مجاملة اهلا بحضرتك 
نور وهي تتجه التجلس علي مكتبعا اتفضل وقفين ليه فجلس كلا من عمر وصقر نور بعمليه تشربو اي عمر وصقر مفيش داعي نور باصرار لا طبعا لازم حضرتكم تشربو حاجه عمر تمام اخد قهوه مظبوط وصقر انا قهو سادة ترفع نور الهاتف وتقول 
نور...وفاء واحد قهوة ساده ووحده مظبوظ ونسكافيه بتاعي علي مكتبي بسرعه واغلقت الهاتف
نور...بجدية تحت امر حضرتكم 


صقر..الامر لله طبعا حضرتك عرفه شركة الهوري ومجال اختصاصها احنا شركتنا دخله صفقة كبيرة ممجوعة منتجاعات وقري سياحية مع مجموعة شركات اجنبية وطلبو مننا التصاميم والابناء فطبعا شركتنا مش تخصص تصاميم فمحتجين شركة هندسة تخطيط موثوق فيها وليها اسمها في السوق واكيد مش هنلاقي افضل من شركة التهامي اعتقد اسمها غني عن التعريف
نور بابتسامه...اشكر حضرتك جدا علي المجامله الطيفه دي 
بس علي حسب ما فهمت من كلام حضرتك انك حابب تعمل تعاقد مع شركتنا علي المدي البعيد وطبعا هتكون الاولويه لشركتو في انجاز التصاميم المطلوبة ولو علي حساب عملاء شركتي لان حضرتك بتقول مجموعه من القري والشركات فدا هيتطلب شركة متخصصه لتنفيذ صفقات شركة حضرتك
دخل عمر...حضرتك كلامك مظبوط بس مش علي حساب شركة حضرتك يعني هتبقي عبارة عن مصلحة متبادلة للشركتين وهتبقي الاربح بالنص يعني نسبة شركتكم 50٪ودا بعقد شراكه بنا بأن صفقتنا هتكون حضرتك مسؤاله عن تصاممها وشركتنا مسؤاله عن تنفيذ تصاميمعملاء حضرتك


نور..بس مش كل العملاء الي عندي بيحتاجو مني التنفيذ انا تعقدي شركتي مع شركات نفس مجال شركتو بيحتاجو التصميم مش اكتر
صقر....تمام مفيش مشكله احنا قصدنا ان شركة حضرتك هتكون مسؤله عن كل التصاميم الي مطلوبة للشركه ودا بنسبة  قطع حديثهم طرقات وفاء وقدمت القهوة ثم ذهب فستأنفو حديثهم هيكون بنسبة 50٪ من الارباح ولو شركة جتلها صفقة تصاميم مع تنفيذ شركتنا موجوده وبرضو ب50٪ يعني هنكون مننا فينا دي وجة النظر
نور بتفكير  وتذكرت عقد الشركة الالمانية بأنها تريد توقيع هذه الثفقه معها وهي لا ترغب فإذا وافقت ستكون سدت المجال اماهم ولن يستطيعو الاعتراض
نور....تمام وانا موفقة
تعجب عمر وصقر من موافقة نور بتلك السرعه وانها لم تطلب مهله للتفكير فستكملة نور حديثها قائلة 
طبعا شركة الهواري غانيه عن التعريف وكمان الصقه مفهاش ضرر لشركتي بالعكس دا مكسب ليها وكمان انا اتعرض عليا الشراكة دي بس من الشركة الالمانية وطبعا بضغطو عليا بعقد الشراكة الي كان بين ولدي وبنهم من 6سنين وانا رفضت وفاضل اقل من سنه تقريبا والعقد ينتهي وهفسخ العقد بنهم فأكيد مفيش مقرنه بين الشركتين 
عمر بتفهم..تمام افهم من حضرتك انا احنا كدا اتفقنا 
نور..اكيد باشمهندس عمر شوفو الوقت المناسب علشان نمضي العقود
صقر..تمام بس في حاجه حضرتك عرفه ان شركة النجار  هي الشركة المنافسه ليا في السوق وعلي حد علمي انها بتتعامل مع شركتكم فكد ايه هيكون الوضع
نور بإبتسامه...الشغل شغل يا باشمهندس واكيد مش هتفق مع شركة النجار علي شركتكم لو حضرتك عندك شك في دا اكيد مكنتش هتكون قاعد قدامي دلوقت وبتتطلب مني الشراكه
ابتسم صقر علي ذكاء تلك النور وقال اكيد مش قصدي كدا
نور..عموما شركة النجار استلمت اخر صقفة ليها معايا النهارده احنا مش بنا عقد انا تعملي معاهم صقفات ياقبلها يارفضها وسواء مضيت مع شركتكم او لا فاتعملي مع شركة النجار منتهي
عمر....تمام يبقي اتفقنا وبكرة بأذن الله هنجيب العقود ونيجي نمضي العقد فقاطعه صقر قائلا لأمعلش انا مسافر الصعيد دلوقت ومش هاجي قبل يومن ممكن نخلي معادنا كمان يومين 
نور...مفيش مشكله زي متحب استأذن كلا من صقر وعمر وخروجو من الشركه
  اطلقت نور تنهيدة قويها علي انتهاء هذا اليوم الطويل وابتسمت انها استطاعت ايجات حل للتخلص من الشركة الالمانية ثم وقفت وغادرت الشركه وذهبت الي فلتها
صقر وعمر خارج الشركه 
عمر...اف اخيرا كدا تمام الحمدلله انها وفقت مكنتش مصدق اصلا علي حسب علمي انها مبتحبش الشراكه
صقر...مهي قالتلك السبب انها لو موفقتش علي الشراكه مع شركتنا كانت هتضطر توافق علي الشراكه مع الشركه الالمانيه،بس مش عارف ليه رفضت تشركهم دي شركه عالميه وكمان الي مستغربه انها قالتلنا السبب مخفتش نستغلو ضددها ونحط شروط في صلحنا اكتر تفكرها غريب اول حد معرفش افهم دماغو
عمر...احنا ملنا المهم ان ني وفقت وامرنا تمام بس انتي نقلتليش انك مسافر النهارده
صقر..لسه عارف الصبح جدي عوزنا كلنا هسافر وهرجع بعد بكرة خلي بالك امت من الشركه وهكلم مالك يجي لحد مرجع 
عمر...تمام يلا بينا وانطلقو بسيارتهم 
وصقر شارد في تلم النور
في منزل نور 
تدخل الفله وتنادي علي الداده سعاد
داده يا داده
سعاد تحت امرك يا هانم نور اسمي نور يا دادي فين جدو
سعادت بابتسامه في الاوضه بتاعتو يا بنتي لسه جاي من النادي من ساعه كدا 
نور تمام خليهم يجهزو الغدا لحد ما اندهلو
صعدت نوري الي غرفة جدها وقالت اي الي بيحصل هنا دا بصوت مرتفع......
نور بصدمه اي الي. بيحصل هنا دا 
الجدع بفزع.. اي في ايه
نور بجديه مصطنعه... ازي تنام من غير ما تتغدا ايه التسيب دا
الجد بعد ما استوعب كلامها يلا ياهبله يابنت الاهبل كنتي هتوقفي قلبي علشان مأكلتش
نوربضحك... بعد الشر عليك ا يويو يا عسل انتي قوم يلا علشان ناكل
في منزل صقر ينزل من علي السلم وهو يقول يلا كلكم جهزين فيجيب الجميع بنعم فينظر ولم يجد فهد فيتنهد ويقول طيب يلا علي العربيات وانا هكلم فهد 
فهد في مكتبه يعمل علي قضيه مهمه فيسمع صوت هاتفه يرن بأخيه فيجيب عليه بجمود
فهد... اي يا صقر مش فاضي ورايا شغل 
صقر... مش هعطلك انا متصل اقولك ان احنا. كلنا مسفرين لسه مصمم علي رايك
فهد.. ايو يا صقر ورايا شغل مش هعرف اجي سلام
صقربحزن علي حال اخيه... سلام  يخر ج صقر ويركب سيارته وبجانبه حمزه وينطلق نحو الصعيد 
في الصعيد في قصر كبير يتميز بالفخامة والرقي والتراث العصري يجلس كبير عائله هوارة وكبير الصعيد الحاج حسين الهواري وهو ستند علي عكازه ينتظر احفاده وبجانبه ابنائه 
حسين.. كلمت ولدك يا ابرهيم 
ابراهيم.. ايوه يا بوي كلمتو من الصبح وجالي انهم كليتهم جين معاد فهد بيقول عنديه شغل ومهيعرفش ياجي
حسين بتنهيده... بردك لساه بيعاند ربنا يهديه لحاله 
قطع حديثهم دخول صقر وحمزه ووليد والفتاتان
اقترب صقر من جده وقبل يده وقال عامل اي يا جدو
حسين بأعتراض.. صقر اعدل حديتك معاي بلاش كلامك الماسخ ده طول ما انت اهنه تتحدت زينا
صقر... الي تشوفو يا جدي وذهب حتي يسلم علي والده وباقي العائله
وبعد الترحاب والسلامات بأحفاد العائله يقول صقر.. امال فينها فرح مشيفهاش يعني
تأتي فرح وهي تنزل من علي السلم بسرعه قبل ان يجيبه احد فرح بأبتسامه.. انا هنا يا ابيه صقر وتجري اليه وتعانقه بقوه وتقول اتوحشتك كتير يا بيه اكده بقالك شهر ماجيتش ولا حتي بتسأل عني
صقر بأبتسامه... سامحيني يا فرحتي كنت مسافر ولما رجعت كان عندي شغل كتير في الشركة بس اديني جيت اهو عاد 
فرح بابتسامه طب جبتلي الشوكلاته ولا لأ  اوعك تكون نسيت
صقر... هو اني اجدر برضو انسي حاجه فرحتي بتحبها اتفضلي يا ستي ويخرج من جيبة لوح كبير من الشكولاته
فيقول الجد بجديه مصطنعه... معرفش انتي دكتوره ازي وانتي لساكي بتتصرفي كيف العيال 
فرحه بزعل طفولي... كدا يا حسين انا عيله طيب مش هديك حته منيها عاد 
يضحك الجد علي هذا الطفله بجسد انثي ويقول لا مجدرش علي زعل اميرتي ثم يقول يلا جومو غير هدومكو وانزلو علشا تتعشو وكانت الساعه ال8مساء وقف الجميع وذهب كلا منهم لغرفته 
زينه تغمز لفرح... فتضحك فرح عليها وتقول امال فهد مجاش وياهم ليه يا جدي بقالو كتير مشفنهوش
الجد بحزن... بيقول عنديه شغل يا بتي ومهيعرفش يجي 
فحزنت زينه كثيرا بانها لن تراه هو لم يأتي الي الصعيد منذ 4شهور وهو يتحجج بأنه لديه عمل 
علي طاولة الطعام تجتمع جميع العائله فيقول الجد اخبار الشغل اي يا صقر فيتحدث صقر قائلا كلو تمام يا جدي لجيت شركة للهندسه والتخطيط وهتعاقد معاها وهي الي هتمسك شغلنا في مصر ولو اتفقنا احتمال نخليها تنفذ صفقات الشركات الي بره 
الجد اسمها ايه الشركه دي
صقر.. شركة التهامي للهندسه والتخطيط
الجد بتفكير..التهامي ثم يقول اسم صحبها اي
صقر مدير الشركه وحده ست ياجدي اسمها نور
فتتحدث زوجه عمه هاديه هتسلموا شغلكو لوحد ست ليه من جلت الرجال عاد
فيتحدث الجد بغضب...ملكيش صالح يا هاديه مدخليش روحك بالي ملكيش فيه وبعدين مش بتك متعلمه وبتشتغل هي وبنات عمها ولا اي فقالت هاديه اسفه يا عمي مقصدش
لا يجيب عليها الجد وينظر لصقر  اسمها نور اي ياولد فيجيب صقر...نور ياسين يوسف التهامي يا جدي جدها يبقي البشمهندس يوسف التهامي بس هو دلوقت كبر وهي الي مسكه كل شغله
الجد بصدمه...يوسف التهامي جدها مش معقول بعد العمر دا كلو ينكتبلنا نتقابل تاني يا يوسف
فيستعجب صقر انت تعرفو يا جدي فيقول الجد عز المعرفه يا ولدي انت مضيت معاها ولا لسه 
صقر...لسه يا جدي لما ارجع مصر بعد بكرة همضي معها
فيقول الجد علي بركة الله  انا هنزل معاك مصر وهروح امضي العقد معاهم  فستغرب الجميع فقال صقر الي تشوفو يا جدي
فتحدث مصطفي والد صقر خير يابوي اول مره تنزل مصر من سنين وتحضر صفقة شغل فقال الجد اني عاوز اتفق في الصفقة دي عنديكم مانع فقال مصطفي اكيد لا يابوي الي حضرتك تؤمر بيه اني بس استغربت
فيصمت الجميع مره اخري ويتناولون طعامهم 
الساعه 12 في غرفة نور تقف في بلكونة غرفتها وهي شارده في السماء وتقول وحشتوني قوي وانت يافهد انا زعلانه منك انت وعتني انك مش هتسبني بس ايدك خلفت بوعدك فتنهدت بحزن وقالت غرام يا فهد غرام بضيع ومش عرفه اعملها حاجه ليه سبتها هي كمان فمتلئت عيونه بدموع فمسحت دموعها وستغفرت ربه 
في الصعيد في غرفة صقر ينظر للسماء بحزن ويقول وحشتيني قوي وحشني حضنك وحنيتك عليا ليه خبيتي علينا ليه يرضيكي كدا الحاله الي فهد فيها فهد بقا انسان تاني ولاسف مش عارف اعملو حاجه  دخل الغرفه واغلق الشباك وذهب في نوم عميق
تسريع في الاحداث 
بعد قضاء اليومين في الصعيد يستيقظ صقر من نومه ويأخد حمامه ثم يرتدي بدلة بالون الكحلي وكرفاته بالون البني ويرتدي حذائه بالون البني ويصفف شعره ويرتدي ساعه يده البنيه ويضع عطره وينزل حتي يستعد للرجوع مع جده الي القاهرة
الجميع علي طاولة الافطار ويدخل عليهم صقر فيقول صباح الخير فيجيب الجميع صباح النور 
فيقول الجد جرب ياولدي افطر علشان نتوكل علي الله
يجلس صقر ويتناول طعامه ثم يقف للمغادرة هو وجده ويقول يلا يا حمزه انت ووليد وصقر انتم بس الي هتنزلو الشغل  والبنات خليكم اهنه وباشرو شغلكم من علي النت فيهزو  رؤسهم  بالموافقه ويغادر الجميع 
في شركة نور تجلس في مكتبها تعمل علي احدي الملفات فتدخل عليها وفاء وتضع القهوة وتقول فاضل ساعه علي معاد حضرتك مع شركه الهواري فتقول نور تماام يا وفاء جهزي العقود وكلمي استاذ تامر وجاسر لحد ما يجو 
وفاء تمام يا فندم ثم تخرج  
بعد مرور ساعه يصل صقر وعمر والحاج حسين الهواري لشركه نور فتستقبلهم وفاء وتدخلهم غرفه الاجتماعات فتخبر نور بوصولهم تذهب نور  لغرفة الاجتماعات ودخل فتتفاجأ نور بالحاج حسين وتقول....

يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent