رواية تزوجت مؤمنة الفصل الثالث والأخير بقلم بيبو احمد
رواية تزوجت مؤمنة الفصل الثالث والأخير
قمر:وانا كمان بحبك ياليل.
ليل بصدمه:انتى انتى صاحيه يا قمر.
قمر:بصراحه اه وسمعت كل كلامك كمان.
ليل بارتباك:طب طب عن اذنك انا داخل انام.
قمر مسكت ايده:بس احنا متكلمناش.
ليل بجديه:كلام اي مفيش بينا كلام كنا متجوزين صفقه.
قمر:بس انت قولت انك ب.....
ليل قاطعها:انا مقولتش حاجه انتى سمعتي غلط.
قام ليل وسابني سابني وسط صدمتى هو ازاى انا غلط لما عرفته اني صاحيه انا غبيه.
فضلت صاحيه مش عارفه انام وقومت اخدت شاور بعدها خرجت دخلت اوضته براحه لقيته بيصلي سبته وخرجت بهدوء.
خرجت البلكونه لاني كنت زهقانه جداا.
وخرجت بشعري فضلت وقفه شويه لحد ما لقيت ايد بتسحبنى.
ليل بغضب:هو حضرتك مش المفروض محجبهه ولا انا بتهيالى.
قمر:ايوه انا انا محجبه.
ليل:واضح وانتى خارجالى بنص كم وشعرك مفرود.
قمر:انا انا بس فكرت مفيش غيرنا ف البيت.
ليل:لي متعرفيش ان في حراس موجودين تحت.
قمر:لا والله معرف انا انا اسفه.
وجريت دخلت الاوضه.
بعدها بشويه نمت.
صحيت تاني يوم سمعت صوته موجود ف البيت جيت اقوم وقعت من طولى.
ليل سمع صوت دبه جامده جري ع الاوضه بتاعتها
ليل بخضه:قمر وشالها حطها ع السرير ولبسها وطلب الدكتور ع اما الدكتور جي كان هو لبسها اسدال.
بعد ما خرج الدكتور.
ليل:مالها يا دكتور
د.محمود:هى بس عندها هبوط ومحتاجه محاليل والظاهر كمان انها واخده برد.
ليل:تمم اسم المحاليل دي اي والدواء المطلوب وتحتاج فيتامينات ولا اي وتاكل اي وما تكول.
د.محمود:استاذ ليل الموضوع ابسط من كدا بكتير هي بس محتاجه شوية محاليل وادويه وهتبقى تمم
بالكتير اسبوع والاكل هنمنع الحلويات تماما وبس تاكل عادي بس يستحسن طبعا الشوربه والفراخ.
وكتب الدكتور شوية ادويه وفيتامينات.
د محمود: ده كل اللى هتحتاجه عن اذنك.
اتفضل يا دكتور.
خرج الدكتور.
ليل خرج من الفيلا:يا اسامه اسامه.
اسامه احد الحراس:ايوه يا ليل بيه.
ليل اعطاه الروشته:روح هاتلى الحاجات دي بسرعه.
مشي اسامه وطلع ليل لقمر.
قعد جمبها وبعدين وصلت الحاجات علقلها المحاليل وشاف حرارتها لقاها مرتفعه جدا صحاها طبعا عشان تاكل.
ليل:قمر يا قمر قمر يا قمر فوقى يا حبيبتى قومي يلا.
قمر بتعب:كح كح مش قادره يا ليل مش قادره اقوم.
ليل:لا هتقومي يلا عشان هتاكلي.
قمر:ماليش نفس.
ليل:قمرر قومي كلى.
قمر:حاضر.
عدت الايام لحد مانا خفيت حسيت قد اي ليل بيتغير عشانى وحسيت قد اي قرب لربنا الفتره اللى فاتت دي وحسيت كمان قد اي حبيته ربنا يخليه ليا يارب.
فى يوم.
قمر وهي نازله على سلم الفيلا:ليل يا ليل.
ليل:نعم يا قمر.
قمر:انت خارج دلوقتى رايح فين.
ليل:رايح الشغل يعنى هروح فين.
قمر:طب كنت عاوزه اطلب منك طلب.
ليل:اي هو.
قمر:جامعتى هتبدا كمان كم يوم وانا عاوزه اكمل انا دخلت كليه بحبها وعاوزه اكمل فيها.
ليل:لا مفيش خروج من البيت بلا كليه بلا قرف.
قمر بعياط:ايوه بس انا ف اخر سنه وتعبت عشان اوصلها.
ليل:قمر انا عندي شغل انا ماشي سلام.
مشي مشي وسابنى وسط دهشتي وعياطي قعدت اعيط كتير اووى لحد مانمت مكاني ع الكرسي.
جه ليل لقاني نايمه ع الكرسي ورقبتى واقعه شالني وطلاعني الاوضه بس انا محستش غير وهو بيحطني ع السرير صرخت مره واحده.
قمر:انا انا اي اللى جابني هناا انت ازاي تشيلني.
ليل:انا شيلتك عشان كنت واقعه ع الارض الحق عليا ان انا شيلتك يعنى.
قمر:اه الحق عليك كنت سيبني ع الارض.
ليل:ميهونش عليا بردو تنامي ع الارض ويلا عشان ناكل.
قمر افتكرت اللى حصل الصبح:لا مليش نفس.
ليل:خلاص نلغي بقى الخبر الحلو كدا وبلاش تاكلي انا هنزل اكل واكلمهم يلغوا كل حاجه.
قمر بلهفه:اي هو الخبر الحلو هااا اي هو.
ليل:بطلي زن وتعالى كلي ياما مش هقول براحتكك.
قمر:هاكل هاكل كل الاكل.
ونزلنا اكلنا وخلصناا.
قمر:هاا اي هو المفاجأه.
ليل:انتى مخلصتيش اكل لسه.
قمر:لا انا خلاص شبعت ده اكلى.
ليل:كملي طبقك ياما مفيش مفاجأه.
قمر:يووه بقى انا مش جعانه.
ليل:انا قولت كلى ولا عجبتك رقدة السرير والتعب اللى كنتى في.
قمر:هطفح اهو.
قعدت كلت وهو كان بيبص وانا كنت مكسوفه وبصه ف الطبق لحد ما اخيرا خلصتت.
قمر:اديني كلت ها قول بقى.
ليل:قمر انا موافق.
قمر:موافق موافق ع اي.
ليل:موافق ع الجامعه.
لقيتني تلقائيا بحضنه حسيت بامان وحب رهيب لحد ما فوقت وطلعت اجري ع الاوضه منكرش اني ارتاحت بس عمري ما هنسي هو اتجوزني لي.
وفرحت كمان عشان اخيرا هقابل مروه صاحبتي.
بعد كم يوم جت الجامعه.
واول ما رحت للكافيتيريا قابلت مروه اخدتها بالحضن وحكيت لها كل حاجه.
مروه:يعنى ابوكي صاحب اكبر معرض سيارات ف مصر يجوزك صفقه.
قمر:اه والله يابنتى.
تعالى نقوم يلا عشان المحاضره هتبدأ.
بعد كم يوم.
بالليل.
قمر:اي ده انتى اي اللى مصحيك لدلوقت.
ليل مجاليش نوم قلت اتفرج ع فيلم تيجى تتفرجي معايا.
قمر:ماشي انا كمان مش جايلى نوم.
ليل:تتفرجي ع فيلم رعب؟
قمر:طبعا انا بحب الافلام الرعب جداا.
ليل:مش هتخافي.
قمر:عيب ياسطاا معاك راجل.
ليل:يا سطاا ومعاك راجل ماشى ماشي هنشوف يا سيد الرجال اقعدى.
كنت بتفرج ع الفيلم وفجاه جت حته رعب اووى وكنت خايفه لقيتني بتلقائية بنك ف حضنه خادني ف حضنه وغمضت عيني جامد بعد دقايق.
قمر:خلاص راحت.
ليل بضحك: اه يا ياسيد الرجال.
ضربته ع كتفه بخفه:بتتريق عليا ماشي.
واتقمصت وربعت ايدي.
ليل:خلاص متزعليش.
قمر:لا انا زعلانه.
ليل:طب اعملك اي ومتزعليش.
قمر:امم عاوزه بيتزا.
ليل:دلوقتى ده الساعه اتنين بالليل.
قمر:اه دلوقتى مليش دعوه.
ليل:ماشي
طلب البيتزا وقعدنا ناكل بعدها كل واحد طلع اوضته بس انا كنت خايفه اووى.
دخلت اوضته بالراحه وفردت ايده ونمت ف حضنه.
حسيت انه حس بيا ولقيته ضمني لحضنه اكتر ودي كانت اكتر ليله انا فيها مستريحه.
لحد ما بقيت كل ليله بنام كدا وبصحى قبله معرفش هو بيحس ولا لا بس انا مستريحه اووى.
لحد ما فيوم كنت خارجه مع مروه ده طبعا بعد الحاح كبير منى عليه لاني كنت لسه مخلصه امتحانات فخلاص بقى لازم اخد نفسي😂😂.
روحت البيت لقيت الدنيا ضلمه ولعت النور لقيت الرسيبشن متزين بزينه وبلالين واسمي مكتوب وهو واقف ف النص كا قمر اووى الصراحه وفى فستان باللون الازرق لونى المفضل محطوط على الكرسي كان جميل اوى ولقيته قرب بهدوء عطاني الفستان.
ليل:البسي ده.
اومأت بدماغي باستغراب وطلعت غيرت هدومي ولبسته
ونزلت لقيته مستنينى وقالى.
ليل:قمر انا مش قادر اسكت اكتر من كدا انا بحبك ياقمر.
قمر:انا كمان انا كمان بحبك ياليل.
......
انتهت الحفله طبعا وكدا.
(توضيح ليل اللى بيحكي هنا)
كنت كل يوم بروح القيها بتصلى كان البيت في بهجه رهيبه كان في روح حلوه بلس طبعا القرءان اللى طول
تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية تزوجت مؤمنة " اضغط على اسم الرواية