رواية عشق احفاد الصياد الفصل الثالث بقلم اسراء هاشم
رواية عشق احفاد الصياد الفصل الثالث
وقفنا المرة اللي فاتت لما اسراء كانت بتكلم مامتها اسراء بتسال مامتها مالك يماما في اي بترد مامتها اسراء انتي متاكدة من اسم الشركه بتستغرب اسراء سوال مامتها بترد ايوه يماما متاكدة طبعا بتسالها هو فيه حاجه يماما بتتوتر مامتها وبتبصلها لا يحبيبتي مفيش انا هدخل اوضتي ارتاح شويه شكلي مصدعه بترد عليها اسراء ماشي يحبيبتي لو احتاجتي حاجه انا موجودة اهو مش هنام دلوقتي بتهز مامتها دماغها وبتقوم وهي بتفكر بتدخل اوضتها وهي سرحانه معقوله بعد كل السنين دي كلها اكيد لا بتفتكر جوزها اللي اتخلي عنهم وبتعيط وبتقول لنفسها ازاي انا اتخدعت فيك كدا خسرت كل حاجه بسببك مش هسمح اني اخسر بناتي كمان يارب ساعدني وبتمسح دموعها بتدخل تتوضا وتصلي تدعي لبناتها وبتنام وهي بتفكر
نروح لمكان اول مرة نروحو داخل قصر كبير جدا وجميل جدا تجتمع عائله الصياد علي السفرة يتراس السفرة الجد عز الصياد وعلي يمينو الابن احمد وعلي يسارة سالم كل واحد يجلس جنبه زوجته مريم ونهي وتجلس جنب نهي اسيل وجنب مريم يجلس امير ويتراس السفرة من الناحيه الثانيه مراد بتكلم الجد مع مراد عملت اي في صفقه المنشاوي بيرد مراد بكل غرور وثقه كلو تمام والصفقه هتبقا بتاعتنا بيهز الجد دماغو وبيفتكر بنتو وبيحزن وملامح وشه بتبقا حزينه بيسالو احمد مالك يا بابا في حاجه بيرد عز اختك وحشتني يا احمد نفسي ترجع بتدخل نهي فالحديث مش هي اللي هربت اصلا المفروض متفكرش فيها واحده زاي دي تستاهل بيتعصب الجد وبيخبط عالسفرة بايدو نهي مسمحلكيش تتكلمي عن بنتي كدا التزمي حدودك ومتتعديش حدودك اكتر من كدا غلطاتك كترت وانا ساكتلك بيكلم ابنو سالم شوف مراتك يسالم واقولها تتعدل عشان انا صبري نفذ من عمايلها بيرد سالم اسف يا بابا بتخاف نهي انا مقصدش يعمي بيرد الجد تقصدي او ممتقصديش اظن كلامي مفهوم بيمشي يدخل مكتبو قبل ما يدخل المكتب بيقول لمراد بعد ما تخلص اكلك حصلني عالمكتب بيهز مراد دماغز بمعني حاضر بيدخل عز المكتب بيفتح الدرج بيطلع صورة بنتو بيبصلها ملامحه حزينه جدا عيونه مدمعه بيتكلم مع الصورة وحشتني اوي يا بنتي لي عملتي فيا كدا بس انا مسامحك نفسي ترجعي يحبيبتي الباب بيخبط بيرجع الصورة فةلدرج وبيمسح دموعو بيقول ادخل بيدخل مراد يقعد قصاد جدو بيتكلم حضرتك كويس يجدو بيرد الجد بصوت حزين كويس يمراد انا ناديتلك عشان عارف انت اللي هتعرف تعمل الحاجه دي بيرد مراد اتفضل يجدي عايزني في اي وانا هعملو بيقولو الجد عاوزك تدور علي عمتك يمراد وترجعها عمتي لي مشيت يجدي ولي محدش بيجيب سيرتها فالبيت وعمرنا ما شفناها ولا نعرفها بيرد الجد هتعرف كل حاجه يمراد بس اما تعرف مكانها الاول وهي فين بيرد مراد حاضر يا جدي وييقولو انا هطلع انام حضرتك محتاج حاجه بيرد عز لا يحبيبي تصبح علي خير وحضرتك من اهلو بيخرج مراد بيقابل امير وسليم فوشو بيسالو جدك كان عاوزك في اي بيقولهم عاوزني ادور علي عمتكو واعرف مكانها فين بيستغربو وبيبصو لبعض وبيقولو لبعض غريبه ان احنا عمرنا مشفناها ولا نعرفها لي بيقولهم مراد معرفش جدك مش راضي يقول حاجه دلوقتي بيسبهم بيقولهم انا هطلع انام لان اليوم كان طويل جدا بيطلع مراد الجناح بتاعه بيدخل بيقلع جاكيت البدله بيرميه عالسرير بيدخل ياخد شاور وهو بياخد شاور بيفكر فكلام جدو واللي حصل وقالتو مرات عمو وليه قالت كدا وياترا عمتو دي فين وليه مش معاهم بيخلص ويخرج لفف علي وسطه الفوطه والتانيه بينشف بيها شعرة بيروح اوضه اللبس بيطلع بنطلون اسود بيتي مريح بيلبسو بيروح ينام بيفتكر اسراء وبيفتكر عيونها قد اي هي جميله وبيفتكر دموعها الاحساس اللي حسو هو اول مرة يحس بكدا بيفتكر لما ضربتو بالقلم بيتوعد لها ان ما وريتك ازاي تمدي ايدك عليا وبيغمض عينو وعيونها مش بتفرقو لحد ما بيغلبو النوم بينامو ابطالنا وبيجي نهار جديد المنبه بيرن بتصحي اسراء علي صوت المنبه بتقفلو وبتكمل نوم بتيجي مامتها تصحيها قومي يحبيبتي اتاخرتي عالشغل بتقولها اسراء سبيني يماما انام شويه صغيرين بتقولها مامتها يحبيبتي الشغل الوقت اتاخر بتفتكر اسراء بتصحا بتبص فالمنيه يلهوي الساعه 9انا اتاخرت اوي يماما بتقوم بطلع فستان لحد بعد الركبه لونه اسود بكم شفاف بتلبسو اسراء وبتعمل شعرها كعكه فوضويه بتنزل خصلات وبتحط ملامع شفايف وبس لانها جميله جدا مش محتاجه للميكب وبتلبس كوتشي رياضي ابيض وبتاخد شنطتها وبتخرج تبوس مامتها وبتنزل تجري مامتها بتسالها مش هتفطري بترد تقولها هبقا اكل اي حاجه بعدين يماما اتاخرت اوي بتنزل اسراء بتفضل مستنيه الباص بتلاقيه هيتاخر فبتضطر تاخد تاكسي بتقول لنفسها ياربي كانت ناقصه تاخير الزف... ت مش هيسكت وهيقعد يزعق وهو عامل زاي ديركولا بس هو مز اوي يخربيتو اي اللي انا بقولها ده😂 بتوصل اسراء الشركه بتلاقي اسماء فوشها بتسالها اتاخرتي ليه مستر مراد سال عليكي قال او ما تيجي تدخليلو بتقول اسراء فسرها يارب استر ابتدينا اليوم من اولو بقا بتاخد نفسها وبتخبط عالباب بيرد مراد ادخل بتدخل اسراء بيبصلها مراد بانبهار لجمالها رغم بساطتها الا انها جميله جدا بيضايق جدا ان الفستان قصير واكيد الناس شفوها كدا بيستغرب نفسو هو مضايق ليه بيقول لنفسو فوق يمراد بتسالو اسراء حضرتك طلبتني بيرد مراد ببرود اي اللي جايبك متاخر المفروض تكوني هنا من الساعه 8 ومحضرلي قهوتي قبل ما انا اوصل بترد عليه اسراء حضرتك معادنا الساعه 9 وانا اتاخرت نص ساعه بيرد عليها مراد باستفزاز وانا قولت انتي هتيجي 8 وكلامي مش هيتكرر ولو اتاخرتي تاني مش هعدهلك يا هو انتي اسمك اي بترد عليه اسراء ببرود اسمي اسراء حاضر اي اوامر تانيه بيضايق مراد من برودها بيقولها لا اخرجي لما اعوزك هطلبك بتهز دماغها وبتخرج برا قدام الباب اوف يساتر انسان مستفز بترجع شغلها
نروح عند همسه نايمه فاوضتها نايمه بعرض السرير وشعرها نازل عالارض ودراعتها مفروضه شكلها يضحك😂 بتدخل عليها مامتها بتقول بقا ده نوم بنادمين ياربي همسه همسه بت يا همسه همسه ولا حاسه بتبص مامتها علي الكوميدينو بتلاقي كوبايه مياة بتمسكها تدلقها علي همسه همسه بتقوم تصرخ عاااا بغرق الحقوني بتقع فالارض بغرق بغرق يماما مامتها بتفضل تضحك علي شكلها المضحك بتقولها قومي يا اخرة صبري اتاخرتي عالجامعه بتفوق همسه تقولها صباح الخير يا نونا فيه حد يصحي حد كدا بترد عليها مامتها بقالي ساعه بصحيكي مش بتصحي يلا عشان اتاخرتي بترد همسه ليه هي الساعه كام بترد مامتها الساعه 10 بتفتح اسراء بوقها ينهار اسوخ اتاخرت يماما الدكتور الجديد ده هينفخن..... ي يماما وبتلف حولين نفسها تحضر نفسها مامتها بتضحك علي شكلها بتسبها وتخرج تعملها فطار همسه بطلع بنطلون اسود وتشيرت بكم شفاف احمر وبتسيب شعرها مفرود وبتحط روج وبتلبس كوتشي ابيض وبتاخد شنطتها وبتطلع تجري تقولها لمامتها انا همشي يماما اتاخرت بترد مامتها افطري الاول بتفتح الباب وهي بترد بعدين يماما اتاخرت اوي وبتنزل بتركب الباص وبتوصل الكليه بتلاقي الكليه فاضيه كلو دخل المدرج بتقول لنفسها ياربي دنا هطرد الدكتور سليم علينا وهيموتني عالتاخير ده بتطلع تجري بتخبط وتدخل بتلاقي سليم فوشها بتقوله انا اسفه يا دكتور بس بيصلها بعصبيه يقولها انا قولت محدش يدخل بعدي يدكتور غصب عني انا هاتي الكارنيه بتاعت واخرجي برا بتتصدم همسه بتقولو اسفه يدكتور اخر مرة بيرد سليم بعصبيه قولت برا بتتحرج همسه وبتداء دموعها تنزل بيحس سليم بنغزة فقلبو اول ما يشوف دموعها بتخرج همسه وهي بتجري وبتعيط بيحاول سليم يتجاهل احساسه ويكمل المحاضرة بتروح همسه عالكافتريا بتقعد تعيط وهي بتشت... م سليم تقول انسان غبي بتفضل تعيط فجاه بتلاقي حد بيديلها منديل بتاخدو بتبص بتلاقي قدامها شاب متوسط الطول بيقولها انتي كويسه يا انسه بترد همسه اه كويسه شكرا بيبتسم عمر بيقولها ممكن اقعد معاكي لو مش هيضايقك بتبصلو همسه بتهز دماغها بمعني موافقه بيقعد عمر بيقولها انا عمر وانتي بترد همسه بيقولها شكلك مطرودة زاي بتضحك همسه بتقولو اه الدكتور طردني عشان اتاخرت وزعقلي بيرد عمر عشان كدا بتعيطي بيحاول عمر يتكلم مع همسه ويضحكها وييقعدو يضحكو ويهزرو سوا وبتنسي همسه انو سليم زعقلها وبتندمج مع عمر فالكلام مبيحسوش ان الكافتيريا ابتدت تتملي بالناس بتدور عليها ريم صحبتها لحد ما بتلاقيها بتروح عليها وهي قلبها بيدق بعنف بتقولها همسه بتبص همسه بتلاقي ريم بتقولها همسه اقعدي ريم بتقعد ريم بتعرفهم علي بعض عمر ريم ريم ده عمر اللي بيرد عمر اي احنا صحاب ولا اي رايك بترد همسه اه طبعا بيقولها عمر تشرفنا ريم بتهز ريم راسها وبيندمجو فكلام مع بعض بيقعدو يضحكو تحت نظرات سليم الغاضبه من ضحك همسه مع عمر وبيبقا هيطلع دخان من ودنو😂😂 بيقول انا اللي كنت فكرك مضايقه وبتعيطي اتاريكي مقضياها ضحك وهزار بيخرج وهو متعصب ومضايق اوي بيفتح باب العربيه وبيركب وبيرزع الباب بيكلمو نفسو وانا مالي ما تضحك ولا تعيط مضايق نفسي لي ما تتفلق بيسوق العربيه بسرعه كبيرة
نروح لمكان اول مرة نروحو :
المجهول: لازم ادمرهم كلهم واحرق قلبهم زاي ما حرقو قلبي وخسروني كل حاجه لازم عيله الصياد تم...... وت هدفعهم التمن غالي اوي بترد نهي عليه اهدي يا بيبي لازم نخطتلهم كويس انا عندي خطه هتعجبك اوي بووووم مفاجاه مش كدا😂😂
بيبصلها المجهول: بنظرات شه.. و. انيه خبيبثه وبيبتسم وبيرد عليها يقولها من ناحيه هتعجبني هي عجبني اوي بتضحك نهي ضحكه مث... يرة بيحضنها المجهول ويبداء يقب..... ل.. ها ليفعلو ما حرمه الله
ياترا مين المجهول ده
يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشق احفاد الصياد" اضغط على اسم الرواية