رواية جعلني حطام امرأة الفصل الثالث بقلم بسملة محمد
رواية جعلني حطام امرأة الفصل الثالث
جعلني حطام إمرأه" الفصل الثالث"
بعد ان صعد أيهم مع داليا لغرفة الكشف الخاصه بها اردفت هيا بحده قليله.
_اقعد هنا!!. "تحدثت وهيا تشير الي جهاز الشازلونج."
ايهم:اعمل اي هنا!؟.
داليا:اقعد من غير كلام كتير..!!
ليلبي طلبها فهوا حقاا فزع من نظراتها الغامضه.
داليا ببرود:احكي،سمعاك!!؟.
أيهم:احكي اي!؟.
داليا وهي تضيق عيناها:بس يا اخينا من غير لف ودوارن انا ما بحبش اشوف حد مريض واسيبه.!!؟
أيهم بذهول:طب وانا مريض فين،ما انا زي الحصان قدامك اهو.!!
داليا برقه ممزوجه بتلقائيه:لا مش مريض جسدي انت مريض نفسي!!.
أيهم بصدمه:نعممممم!!؟.
داليا وهي تبلع ريقها فمنظره لا يبشر بالخير:بص يعني مش عشان انت مريض نفسي تبقا مجنون لاء والف لاء،المريض النفسي بتبقا اعصابه تعبانه شويه،مكبوت،معندوش حد يفضفض معاه؛ فـَ بيجيلنا واحنا بنسمعه ونديلو حلول لمشاكله..!
أيهم بنبره يكسوها الحنق وغاضبه بعض الشئ:ومين اللِ قالك ان اعصابي تعبانه او متزفت علي عيني منا زي الفل اهو..!!
داليا ببرود:اه ما انت بخير،بس في حاجه جواك مزاعلك وانت مش لاقي حد تحكيله وانا اهو بقولك احكي..!؟
أيهم بضيق:يا دكتوره انا مش فاضي للعب العيال دا!؟.
داليا:بس انا فاضيه،
لتكمل بحده طفيف:ما قولنا احكي..!؟
أيهم بتنهيده آلم:اسمي أيهم الصعيدي، 24 سنه،في كلية طب قسم نساء وتوليد،كان حلمي ادخل جراحه بس ربنا مأردش،بس زي ما في سبب لكل حاجه سبب اني مدخلش جراح واحده اسمه جابر الدرويش،
ليكمل بحقد:سرق مني كل حاجه حلوه في حياتي،دمر حلمي،البنت اللِ كنت بحبها ومستعد اضحي بحياتي كلها عشانها سرقها مني الواطي دمر حياتي وسرق حبي..
داليا بهدوء:وهيا كانت بتحبه..؟!
أيهم بدموع:لا،جات عرفتني انه اتقدملها واعترفنا لبعضنا اننا بنحب بعض..!
داليا بستغراب:و اي اللِ يخليها توافق وهيا بتحبك..؟!.
أيهم:ابوها،عمل لابوها مشكله في شغله ما هوا يبقا ابن اخوه الراجل اللِ ابوها بيشتغل عنده،ابوها اتحبس اربع ايام علي ذمة التحقيق وهوا قالو هخرجك منها بس المقابل بنتك وعشان هوا ايده طايله قدر يعمل اللِ هوا عايزه وخدها وحرق قلبي عليها…!!
داليا بتوجس:ومجربتش تقعد تشوفو حل انت وهيا..؟!
أيهم:قعدنا بس هيا طلعت انانيه اختارت الحل الاسهل ليها ومفرقش معاها كسرتي،بعدت هيا التانيه..!!
داليا بحبور:وكان اي حلك..!؟
أيهم:نهرب سو ونتجوز ونحطهم قدام الامر الواقع،
ليردف بسخريه يكسوها وجع:قالتلي لاء انا مستحيل اعمل في بابا كدا،انت اناني عايزني من غير ما تتعب،عايز تخلي بابا يكرهني اكتر،مفكرتش فيا فكرة في منظر ابوها ونفسها وبس..!!
داليا:هيا قالتلك ابوها يكرها اكتر دا معناه انه بيكرهاا..!؟.
أيهم: ااه هيا منبوذه من كل اللِ يشوهفها بسبب انها سمره شويه،ودايما بيعيروها بكدا ودا مسبب لها نقص..!
داليا:تمام،كمل سمعاك.!!؟
أيهم:بس تاني يوم اتجوزو ودلوقتي عدا اربع شهور معرفش عنها حاجه..!!
داليا:هسألك شوية أسأله.!؟
ايهم بإنتباه:اتفضلي.!؟
داليا:جوزها عنده كام سنه!؟..
أيهم بتذكر:مش متأكد بس قرب علي الاربعين.!
داليا:وهيا عندها كام سنه،وهوا كان لي تجارب قبل كدا.!؟!
أيهم:هيا 20 سنه،اه هوا بتاع ستات ومتجوز قبلها تلاته ولسه علي ذمة.!!
داليا بتعجب:وهيا وافقت عليه كدا..!؟
أيهم بحنق:اه،هيا انانيه اخترات الراحه ليها ومعبرتنيش واكبر دليل انها من يوم ما اتجوزت مشوفتاهاش ولا اعرف عنها حاجه..!!
داليا بتهجم:انت فعلا اللِ اناني..!؟.
ايهم بإنكار:اناا..!!
داليا وهي تطإطإ رأسها لاسفل:زعلت صح..!؟
أيهم:صراحه اه…!!
داليا بحنق:طب ما هيا اكيد زعلت لما قولتلها كدا،وبعدين ما هيا كانت في ضغط،وصراع نفسي بين انها تتمرد علي ابوها ويكرها او تهرب معاك وبرضو هيكرهاا وهتحط رأسه في الارض،انت فكرة في نفسك وبس،
_هل سألت نفسك لمره واحده في الاربع شهور هيا عامله اي،او حياتها ماشيه ازاي،هل هيا مبسوطه ولا زعلانه لاء، فكرة في نفسك بس، وتهمتها انها انانيه مع اني شايفه العكس وانت اللِ اناني،انت عرضت عليها خيار هتبقا هيا الطرف اللِ هيضر بس وانت لاء..!
ايهم:ما انا كنت هبقا معاه وهنعدي من كل دا سوا.!
داليا:لا هيا كانت هتتأذي كتير بسببك،زعلان عشان فضلت ابوها عليك مهيا لو اخترتك انت كنت هتعيش عمرك تعايرها بدا،وهيا علاقتها بأهلها شبه هتتقطع،دا غير انها متذبذبه وهتفكر 100 مره قبل ما توافق عليك،انت كنت اصعب اختيارتها لانها شايفه ان قربها منك ظلم ليك ولي انت تقبل بواحده مش جميله،النقص اللِ عندها اتملك منها وانت مفهمتش دا ومقدرتش ومعرفتش تحتويها ،هيا اكتر واحده تعبانه دلوقتي نفسياً، متفتكرش عشان اتجوزت انها اتخطت حبك،لا هيا دلوقتي عايشه في صراع اكبر وهوا انها بتحبك ومش قادره تنساك،وان بدا في خيانه لجوزها انها تبقي معاه وبتفكر في واحد تاني ودي خيانه لجوزها...كفايه اوووي كدا انهارده الجالسه الجايه نكمل كلامنا.!!
أيهم بحزن:هيا وحشتني.!؟
داليا:بطل تفكر فيها وعيش حياتك ودور علي شريك ليك عشان تنسها انت بتفكر في واحده علي ذمة راجل،لو هترضاها لمراتك انها تبقي معاك وتفكر في غيرك،ارحم نفسك شويه…!
أيهم بإمتنان:شكراا ليكي جداا..!!؟
داليا ببسمه:علي اي دا واجبي..!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليبدأ جسدها بالارتعاش بطريقه غريبه مما جعل جابر يجلس يقترب منها ويحاول تهدأتها.
جابر بقلق: اهدي يا كارمن يا حبيبتي.. مش هقربلك تاني غير برضاكي.!!
لا حياة لمن تنادي.
جابر اقترب منها واخذها لا احضانه واردف بنبره خرجت منه رقيقه بعض الشئ: اششش اهدي يا قلبي اهدي وكل حاجه هتبقا تمام اهدي بس.... هشش كل هيبقا بخير انا معاكِ...... كل هيبقا بخير.!!
لتفقد وعيها وهيا بين يداه، ليحملها ويضعها علي السرير ويتصل بالطبيب يأتي لها فحرارتها مرتفعه، ليأتي الطبيب ويخبره بأنه حدث لها انهيار عصبي نتيجة كبت،واوصاه بالراحه التامه!،وبعد ان استعادة وعيها وجدت زوجته نجلاء بجوارها.
نجلاء بتنهيده رأحه بعد ان رأتها استعادة وعيها:حمد الله علي سلامتك يا بنتي،
لتكمل بحسره:لي يا بنتي تعمل في نفسك كدا قولتلك بطلي تردي عليه زحازلي تكسبيه لصفك،اللِ زي جابر معندوش قلب،ورحمه منزوعه من قلبه، هتموتي في ايده فمره..!؟
كارمن بوهن:ربنا ينتقم منه.!!
نجلاء بخفوت:طب اسكتي دلوقتي عشان هو واقف بره بيشرب سيجارة وداخل.!!؟
كارمن بدموع وغصه بحلقها:تعبت والله،مش قادره اتحمله.!؟
نجلاء بطولة بال:.{ إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ }، وفي حديث بيقول أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال : تنصب الموازين فيؤتى بأهل الصدقة فيوفون أجورهم بالموازين ، وكذلك الصلاة والحج ، ويؤتى بأهل البلاء فلا ينصب لهم ميزان ، ولا ينشر لهم ديوان ، ويصب عليهم الأجر بغير حساب،اصبري وصبرك خير عند رينا بس اهم حاجه طاعة الزوج وربنا يهديكم.!!؟
كارمن بإرهاق شديد:يارب..!
………
مرت 7 اشهر عليهم تحسنت علاقة جابر بكارمن بعض الشئ فأصبحت هيا منذ ذالك اليوم هادئه لا تتحدث كثيراً،ولا تعانده مما جعله لا يمد يده عليها كثيراً،اما هي كرثت حياتها لدراستها وانتقلت للصف الثاني بإمتياز والان هيا وجابر اصبحُ يتجنبون الحديث معااً لعدم دخولهم في مشكله فهم اي نقاش يسير بينهم ينتهي بمشكله، وعلاقة
……..
كان جابر بحمام الملحق بالغرفه التي تمكث هيا بها ليحد شريط علاج ليستغربه فهيا لا تشتكي من اية مرض ليضعه في جيبه ويقرر ان يسأل الطبيب بعلاج ماذا هذا،هوا اثأر ريبته؛ليخرج من الحمام ليجدها تلف حجابها امام المرأه .!
جابر:يلاا هوصلك في طريقي.!!؟
كارمن بلامباله:ماشي يلا.!!
صعدا بسيارته واوصلها الي جامعتها،وتوقف امام البوابه مباشرةً.
جابر:ان احتاجتي حاجه كلميني والسواق هيجيلك،متروحيش مواصلات..!؟
كارمن:حاضر،يلا سلام!!.
جابر:سلام،خدي بالك من نفسك..!؟
تحرك جابر بسيارته وذهب الي احدي الصيدليات،واخرج شريط الدواء للطبيب.
جابر:بعد اذنك ممكن اعرف العلاج دا لاي..!؟
اخذه منه واردف بعد ان قرأ اسمه:دا برشام منع الحمل،للاسف مش متوفر عندنا..!
ليقع كلامه عليه كا من لدغه عقرب ليردف بشحوب:متأكد..!!؟
الصيدلي:اه طبعاا،دا برشام منع الحمل.!
جابر بتوتر:طيب شكراا جدا ليك..!!
وخرج من الصيدليه.
جابر بخنقه لنفسه:هوريكي يا كارمن انا هعمل فيكي اي.!!؟
………............
عادت كارمن بعد يوم شاق بالجامعه وما ان دلفت حتي وجدت جابر ينتظرها.
جابر ببرود:الحمدلله علي سلامتك..!؟
كارمن بستغراب:الله يسلمك..!!
جابر:عاملتي اي في الجامعه انهارده.!؟
كارمن بإرهاق:زي كل يوم هعمل اي يعني.!!
جابر:امممم،بقولك اي تعرفي البرشام دا بتاع اي.!؟
لتصوب نظرها عليه وتبلع ريقها بتوتر:اااا...لاء.!!
ليقترب منها جابر ويردف بخبث:بس انا لاقيته في حمامك.؟!
كارمن بخوف:بص هفهمك..!
لم تكمل كلمتها وحتي شعرت بيده تقبض علي خصلاتها فهيا تخلصت من حجابها وهيا تدلف للغرفه من شدة الحر.
ليصق علي اسنانه ويردف بغضب جاالي:بتخاديه من امتي دا!!؟.
كارمن بذعر من هيئته لتردف بتلقائيه:من بداية جوازنا.!
ليشدد من قبضته علي شعرها لتصرخ هيا وتردف بوجع حقيقي:شعري اااااه حرام عليك بتوجعني.!؟
جابر بغضب يكسوه الحنق:بوجعك!!؟،ما انتِ وجعتيني،انتِ لسه شوفتي وجع..!!
ليصفعها علي وجنتيها اكثر من مره وقام بدفعها علي الارض ثم قلع حزام بنطاله،واخذ ينزل علي جسدها به لتصرخ هيا ولكن هيهات فهي اخرجت الوحش الكاسر به.
جابر بوعيد:انا تستغفليني يا بنت*****،دا انتِ متسويش ورقه… دا انا مش راضي اتكلم معاكِ عن الخلفه واقول عشان مجرحهاش وانتي يا بنت **** مستغفلاني،كنتي فاكره اني هسيبك تروحيلو بسهوله،لو فاكره كدا تبقي غلطانه،انتي بتعتي فاهمه بتعتي وبس،واموتك لو فكرتي تبصي لغيري،انت بتعتي انا وبس فااااهمهه.
كان يتحدث وهوا يضربها بحزامه،ظل هكذا مده طويله الي ان فقدت كارمن وعيها،لم يبالي هوا به ظنً منه انه تتصنع.
جابر غضب:حقيقي تمثيلك بارع اسفلك عليه بس كل دا مش هيرحمك مني.!!
ظل هكذا الي ان رأه دماء بجوارها وهيئاتها اشبه بالموتَا لينزل علي ركبتيه ويردف بتوجس ممزوج بقلق.
_كارمن انتِ كويسه..!!؟
جابر وهوا يبتلع ريقه:فوقي عشان خاطري وانا والله ما هعملك حاجه بس اصحي.!!؟
ليحاول إفاقتها بعدة طرق ولكن دون جدوي،ليتصل بطبيب ياتي لها،وما هيا سوا دقائق وحضر الطبيب وقام بفحصها بعد ان ابدل جابر لها ملابسها ،ليخبره بخطورة حالتها وانها بحاجه شديده للمستشفي لتعرضها لنزيف حاد ..!؟
يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية جعلني حطام امرأة" اضغط على اسم الرواية