رواية جعلني حطام امرأة الفصل الرابع بقلم بسملة محمد
رواية جعلني حطام امرأة الفصل الرابع
في كافتيريا المستشفى كان يجلس أيهم بصحبة داليا،فهم اصبحو اصدقاء لتردف داليا بسعاده بالغه.
داليا بفرحه:مبارك يا أيهم.!!؟
أيهم ببسمه:الله يابارك فيكِ..!
داليا:مش قادره اوصفلك فرحتي اخيراا اتعينت هنا.!!؟
أيهم:الحمد الله.!!
داليا: الحمدلله،
لتكمل بحماس:خبر زي دا محتاج اننا نحتفل بيه.!؟
أيهم بتأكيد:اكيد انشاء الله.!!
ليقاطعهم احد الممرضات وتخبره ان هناك مريضه اتت الان وحالتها خطره ليستأذن من داليا ويذهب لإسعافها لينصدم عندم يرآ جابر امام العنايه المركزه ليخفق قلبه بشده ويقف مكانه يإخذ نفسه ويقترب من الغرفه ليدخل دون ان يعير جابر اي اهتمام،ولكن يقف عندما يردف جابر بحده.
_علي فين.!؟
أيهم ببرود:هكون داخل العب مثلاً،اكيد داخل اشوف المريضه اللِ جواه..!؟
جابر بنفي:علي جثتي لو انت اللِ هتعلجها،
ليرفع صوته:دكتور غير دا بسرعه.!!؟
الدكتور اخر:للاسف يا فندم مفيش غير دكتور أيهم الموجود في قسم النسا وحالة المدام خطر مش هتتحمل نستنا لما دكتور يجي.!!؟
جابر بعند:قولت لا.!!
الدكتور:تمام يا فندم احنا بعتنا لدكتور وزمانه جاي بس حضرتك اتفضل معانا عشان تمضي ان اي ضرر صاب المدام ملناش ذنب فيه.!!؟
جابر بتردد:هيا حالتها اي.!؟
الدكتور بتلقائيه:لو طلعت عايشه يبقا من رحمة ربنا ليها.!!؟
جابر بتوجس:هيا حالتها خطر للدراجه دي.!!؟
الدكتور:دا نذيف لو مدخلش دكتور ايهم عشان يوقفه هتموت.!؟
جابر:ادخل طيب.!!
أيهم بحنق:ما كان من الاول..!!
ليدلف للغرف ويقع قلبه من منظره حبيبته فهي اشباه بالموتي حقاا ًليهرول لها ويردف بخوف.
_كارمن يا حبيبتي اي اللِ حصلك!!؟.
كارمن:........لا رد.
لتأتي داليا بعد له فهيا كانت بممر المستشفى اثناء مشاجرتهم لتعلم انها هيا.
داليا:الحقها يا أيهم،اركن كل حاجه علي جمب وانقذ حياتها،حياتها بين ايدك انا عارفه ان اللِ انت فيه صعب بس عشان خاطرها بلاش تخسرها،ابدأ يلاا يا أيهم انا واثقه فيك،وهيا كمان واثقت فيك بلاش تخذلها المره دي كمان،يلاا يا أيهم انا معاك…!!؟
كانت هذه الكلمات لها سحر خاص له فجعلته يقف ويبدأ بإسعافها ودموعه اخذت مجراها علي وجنتيه،وهيا ظلت معه تشجعه،فا الوضع صعب عليه وعليها ايضااً فا الان حبيبته حياتها بين يداه اي خطا ولو صغير سيادي بها الي الهلاك.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
بعد اكثر من 3 ساعات انتهي ايهم من ايقاف النذيف ومداواة جروحها،ليتناهد بتعب وآلم ويردف.
_الحمد الله قدرت اسيطر علي النذيف واوقفه.!؟
داليا بسعاده:الحمد الله،قولتلك انت قدها..!
أيهم بإمتنان:حقيقي شكراا جداً ليكِ،الفضل ليكي بعد ربنا بإني انقذ حياتها.!!
داليا:انا معاك دايماا ومفيش بينا شكر،ويلا علي مكتبك ارتاح شويه، عشان تعرف تعالجها كويس،
لتكمل بتنهيده يكسوها التوتر:ياريت متنساش انها لسه علي ذمة راجل تاني..!؟
أيهم بغضب:انا مستحيل اسيبهالو ثانيه وتحده كمان!!؟..
دالبا بحنق:بصفتك اي هاا!؟.
أيهم:هطلقها منه.!!؟
داليا بغصة آلم:وهتتجوزها بعدها..!؟
أيهم بسمه حالمه:اكيد،دا يبقا يوم المني.!!؟
داليا:تفكيرك فيها وهيا لسه علي ذمة حد تاني دا حرام..!؟.
أيهم بعصبيه:في اي يا داليا،وانتِ مالك..!!؟
داليا بتأيد:انا مالي فعلاا..!!
وخرجت وتركت له الغرفة ليتناهد بغضب ويخرج خلفها ليرآ ذالك البغيض "جابر"،لم يحتمل رؤيته ليقترب منه بسرعه كبيره ويصدد له الكمات…!
جابر بتوتر:ماتت!!؟.
أيهم بغضب اعمي:دا انت اللِ هتموت علي ايدي..!؟
استطاعه الممرضين ابعد أيهم عنه،
ليردف جابر بخوف ظاهر:هيا عامله اي دلوقتي!!؟.
أيهم بحنق:يهمك اووي،دي بين الحيا والموت وانت السبب.!!
جابر وهو يبتلع ريقه:يعني اي!!؟
أيهم:يعني احنا مستنين ال72 الساعه الجتين نشوف حالتها هتوصل لاي،والنذيف اللِ حصلها خلاها تفقد الجنين..!؟
جابر بصدمه:اي،هيا كانت حامل!!؟.
أيهم بغيظ:ايوه،في الشهر التاني.!!
لم يحتمل جابر الخبر ليشعر بالإختناق ويجلس علي الكرسي القريب منه ويردد.
_اقتلته….انا السبب…. مات بسببي..!!؟
لم يحتمل النيران التي تفتك به ليقع ارض اثر فقدانه للوعي.!!
لييلتمُ جميعاا حوله وينقلوه لاحدي الغرف،ويقوم بفحصه احدي الاطباء واخبرهم انه اصيب بذبحه قلبيه نتيجة الصدمه…
الدكتور:الذبحه دي في سبب ورآها،وانا شكاك في حاجه هحلل الاول عشان تأكد لان حالته دي مستحيل تكون من صدمه زي دي،الموضوع اكبر.!!؟
ايهم بتوجس:شكاك في اي!!؟.
الدكتور:هحلل الاول واعرفك!!.
أيهم بإيماء:طيب،ابقا طمني!!؟.
الدكتور:اوك..!
………………..
خرجت نتائج التحاليل وتاكد الطبيب من شكوكه فدم جابر به نسبه هروين عااليه وهيا السبب الرئيسي بإصابته بهذه الذبحه.
أيهم بصدمه:هروين!!؟.
الدكتور بحزن:للاسف ايوه وحالته كل دقيقه بتسوء ولازم نبلغ حد من أهله..!؟
أيهم:سيبلي الموضوع دا انا هتصرف فيه.!!
الدكتور:تمام.!!
تركه "ايهم" وتوجه لغرفة داليا فهيا ما زالت غاضبه منه،طرق الباب لتسمح له بدخول ليدلفو يردف بنبره مرحه.
_الجميل عامل اي..!؟
داليا بلامباله:كويسه وانت!!
أيهم:لا واضح انك شايله من علي الاخر!!؟
داليا بهدوء:لي بتقول كدا.؟!
أيهم:انتِ مش شايفه طريقتك معايا..!؟
داليا:ايوه مالها طريقتي..!؟
أيهم بغيظ:انا اسف يا ست بس وحياة اللِ خلفوكي بطلي برود.!!
داليا:كارمن عامله اي.!؟
أيهم بشرود:احسن بكتير،بس خايف من المواجه.!!؟
داليا بتعجب:وخايف لي؟!،وبعدين التعامل بينكم هيبقا دكتور ومريضه بلاش تخرب عليها…!؟
أيهم:الكل اللِ شاغلني دلوقتي هعرفها ازاي خبر نزول البيبي!!؟
داليا بتنهيده:حقيقي ربنا يكون في عونها..!!؟
أيهم بدعاء:يارب..!.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
تحدث أيهم مع داليا قليلاً وذهب لمكتبه وجلس شارد بها،يا إلهي انها تغيرت كثير وتغير بها الكثير،ليسأل نفسه كيف استطاع معالجتها،كيف له ان يقف صامداً وهوا يرآها بهذه الحاله تعجب من نفسه كثير ولكن لا ينكر ان سبب وقفته امامها هي داليا،ابتسم علي تذكره لها فهي اكثر شخص يثق هوا به واصبحت في الفتره الاخيره المقربه اليه فيومه لا يكتمل الا برؤيتها او محادثتها،كم هيا رأئعه حقاا،فهي بقت بجانبه بأكثر فتره كان يحتاج لكارمن بها،وليبتسم بسخريه من نفسه فهو كان يظن انها تعيش بحال افضل منه، فهو شاهد أثر التعذيب علي اكثر من مكان بجسدها النحيل كان يظن انها تعيش برفاهية فا زوجها غني ولكن عكست كل توقعته،وما ألمه ايضاا اخباره الطبيب صديقه انه كل فتره بمنزلهم بسبب تدهور حالتها وان جابر لا يتوقف عن رفع يده عنها، ليتنهد بشوق هيا مازالت تحبه مثلما يحبها فهي اثناء العمليه كانت تهلوس بإسمه وتردف"الحقني..أيهم.!!" ليغمض عيناه عند هذه الذكري ويقسم انه لن يجعلها ترجع مع ذاك الوغد ابداا..
……………….
في منزل ايهاب كان يجلس يشاهد التلفاز هوا وزوجته،فحالتهم الماديه تحسنت كثير بعد ان اثبت جابر برائته،تم ترقيته كا عتذار من الشركه لإخلاصه،ليرآه زوجته شارده ليردف.
_في اي يا كوثر مش علي بعضك لي..!؟
كوثر بقلق:هنفضل كدا قاعدين منعرفش عن كارمن حاجه!؟،دي بقالها سنه يا حبة عيني لا شوفناها ولا حتي سمعنا صوتها،وحاولت اكلمها اكتر من مره بيديني مغلق.!!
إيهاب بحنق:يا وليه بلاش نكد اكيد غيرلها التلفون،وبعدين هدي نفسك انا لما اقابل جابر باشا هسأله عنها ارتحتي كدا.!!
كوثر بتنهيده:ربنا يصلح لها الحال..؟!
إيهاب بلامباله:حاله مصلوح والله دا هيا عايشه في العز كله هتحتاجنا في اي.!!؟
كوثر بنفي وحده طفيفه:انا بنتي عمرها ما بصت لفلوس حد،وبعدين داخلت الاهل علي بنتهم دي بدنيا عندها وجوزها بيقدرها ويعرف انها ليها ضهر تتسند عليه،انت حتي من يوم ما جوزتها مسمعتكش بتسأل عنها ولا حتي اطمنت عليها كويسه ولا لاء.!؟
إيهاب بسخريه:وانتي فين اهلك يا حلوه،ولا من امتي وهما بيزروكي..!؟
كوثر بفتور:انت عارف انا اهلي فين ومين هماا،وعارف انهم مقطعني بسببك..!!
إيهاب بغضب:غوري من وشي عكننتي عليا،وليه بومه صحيح جتك القرف..!!
ليخرج من المنزل ويتركها ليخرج لها إياد إبنها ويردف بسخريه.
_اخير افتكرتي ان عندك بنت..!؟
كوثر بغضب:اتكلم بحترم يا إياد انت بتكلم امك مش حد من الزباله اللِ تعرفهم..!
إياد:انتِ فاكره نفسك ام،انتِ عشان تحمي جوزك رميتي بنتك في النار،انتِ فاكره بنتك مبسوطه تبقي غلطانه دي متجوزه واحد قد ابوها،
ليكمل بسخريه لازعه:ما ابوها الراجل رمها عشان يتهني في العز دا صح...طول عمري اعرف ان الااهالي هيا اللِ مستعده تضحي بحياتهم عشان ولادهم،بس انتِم العكس ضحيتو ببنتكم ورمتوها في نار جابر حسبي الله ونعم الوكيل فيكم..!!؟
كوثر بحده:اتكلم عدل يا ولد.!!؟
إياد ببرود:طب كويس انك فاكره انك امي عشان انا نسيت..!؟
لم تحتمل كوثر فرفعت يدها وصفعته علي جبينه.
كوثر بغضب يكسوه الحده:دا عشان تبقا تحترم الاكبر منك،عشان فعلاً انا معرفتش اربي..!!!
إياد بسخريه: طب كويس انك معترفه انك معرفتيش تعملي اي حاجه يا..ماما..!؟
ليخرج ويتركها وحده تكاد تنفجر من شدة غيظها.
كوثر بغيظ:مش ناقص غير عيل برشحه ويرفع صوته علياا..!؟
………………
في المستشفى غفا "أيهم" مكانه من شدة تعبه،استيقظ علي صوت طرق علي باب غرفته ليأذن للطارق بالدلوف،ليجدها الممرضه..
الممرضه:دكتور أيهم المريضه كارمن فاقت..!!
أيهم بلهفه:طيب روحي وانا جاي حالاً..!!؟
الممرضه بإيماء:تمام يا دكتور..!
ليدلف للحمام الملحق بغرفة الكشف ليتوضأ،وخرج واده فريضته وذهب سريعاا لها.
…………….
في غرفة كارمن بعد ان اخبرتها الممرضه بخبر إجهاضها لتجلس شارده فكيف حدث ذالك فهيا لم تتوقف عن اخذ تلك الحبوب، هيا تشعر بآلم داخل صدرها علي فقدها لطفلها فهيا مهماً حدث يظل قطعه من روحها،شعرت بآلم داخلها تريد احد بجانبها،هل كتب عليها ان تظل وحيده بقيت عمره،هل ستظل هكذا ليس لها احد تتحدث معه...هل ستظل تحتمل جابر وعنفه معها..هل ستظل هكذا….الي متي ستظل تحتمل لما هيا مكتوب لها دائماً العذاب....ليس لها احد يكون لها ضهر فا اهلها تخلوا عنها، ليس لديها من تحتمي به من جابر…هيا من يوم ما ولدُت لم تعرف للسعاده طريق لم تزوقها قط….لتناهد بعمق فهيا لن تجعله يشمت بها لتمسح دامعه خانتها وتسللت علي وجنتيها لتمسحها سريعاا وتعود لبرودها مره اخري الي ان تعود لمنزله ذالك السجن التي تسكن به، ليقطع شرودها دلوف احد ما لها لم تعره اهتمام ظن منها بإنه جابر، ولكن خيب ظنها عندما سمعت صوت سارق قلبها وهوا يردف بحنيه وخرجت منه رقيقه بعض الشئ.
_حمد الله علي سلامتك يا كارمن..!!؟
لتلتفت له بلهفه ولكن لما هيا غير قادره علي التحدث.!!؟
أيهم بشوق:وحشتيني.!؟؟
صلطت كارمن نظراتها عليه كما فعل هوا لتغرق عيناه بالدموع،اما عنه فكانت نظرتها يملؤها الشوق الحب العتاب الحزن بما مرت هيا به.
أيهم:حاسه بـ اي!؟،تكلمي يا كارمن عايزه اسمع صوتك وحشني..!!
حاولت كارمن كثيراً الحديث ولكن لا تستطيع، لتشير له بيدها انها لا تستطيع ليردف بقلق.
_اكيد من البنج.. لسانك تقيل من البنج… انتي لسه تحت تأثيره..!؟
لم يكن ردها سوا إيماء رأسها كا إجابه له.
أيهم بإضطراب وهوا يحاول الا يجعلها ترتبك:ريحي نفسك عشان اطمن عليكِ..!!
لتصغي هيا اليه ويقوم هوا بالإطمئنان عليها،وجلس يتحدث معاها كثير ليجعلها تشاركه والتخفيف عنه،ولكن هيا لم تشاركه ابدا هيا فقط تصغي له بلهفه...،ليقرر هوا احضار احد الاطباء المختصين للإطمئنان فهوا الشك تملك منه وفعلاا احضر الطبيب وفحصها واردف.
الدكتور بعمليه:مفيش اي حاجه غلط احبالها كلها بخير،دي ممكن تكون فتره مؤقته،ونتيجة دا عامل نفسي،لان اللِ ظهرالي انها بخير..
أيهم بقلق:والفتره دي هطول.!؟
الدكتور:والله دا علي حسب استجابتها للعلاج النفسي..!!
أيهم بتنهيده:شكرا ليك.!؟
الدكتور:العفو دا وجبي..
خرج الطبيب واردف أيهم بعض الكلمات لعدم جعلها تقلق وهاتف داليا واخبرها بما اخبره به الطبيب لتخبرها بأنها ستأتي لها الان.
أيهم:داليا هتيجي دلوقتي متقلقيش انشاء االه هترجعي زي الاول.!!
لتغمض عيناها بإيماء.
ليردف هوا بتوجس:جابر.!؟
لتلفت له بستغراب وتحرك يدها بمعني ما به.!؟
ليردف هوا:جاتله ذابحه قلبيه لما عرف انك اجهضتي، هوا انتي كنتي تعرفي انك حامل.!!
هزت كارمن رأسها بلا..
أيهم:ربنا يعوض عليكِ.
لتبتسم بسخريه فهيا تفكر بالانتحار قبل ان تفعلها مره خري..!
اتت داليا وجلست معاه وحاولت كثير التحدث معاه وجعلتها تشاركها بالحديث عن الطريق الكتابه،وارتاحت لها كارمن كثيراً.
بعد مده طويله من حديثهم معاً تركتها وغادرت وهاتفت أيهم يأتي لها.
أيهم بتوتر:طمنيني.!!؟
داليا بتنهيده:حقيقي حالتها صعبه..!!
أيهم بقلق:بمعني..!؟
داليا:انها ترجع زي الاول هياخد شهوور وممكن سنه.!!؟
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية جعلني حطام امرأة" اضغط على اسم الرواية