رواية حب خفي الفصل الرابع بقلم ناهد خالد
رواية حب خفي الفصل الرابع
قطعت وعد علي نفسي إني مسبكيش تباتي ليله واحده هنا... بس غصب عني هتضطري تفضلي لبكره بس لإني علي ما جيت كان وكيل النيابه مشي ومعرفتش اقابله...
_نوح انا مش هقدر اقعد هنا كتير صدقني مش هقدر..
_لسه مصممه متتكلميش!
_انا.. انا لو اتكلمت هبقي بخوض في شر"ف أختي ارجوك قدر موقفي....
بصلها باستغراب وقال:
_اي علاقة شر" فها بأنك تقولي اي اللي حصل يوم ما ما"تت..!
_.....
_مي.. الموضوع دلوقتي دخل في الجد وفيها حياتك.. لو ماتكلمتيش يبقي بتحكمي علي نفسك بالاعد" ام..
_انت كنت عاوز وكيل النيابه في اي؟
بصلها بسكوت وهو عارف انها بتوه بس قال:
_تعرفي جار ليكم اسمه حسام..
اتوترت وهي بتبصله بسكوت فكمل:
_شكلك تعرفيه.. عموما انا عرفت ان حسام ده هو اللي اشتري الس" م يوم مو"ت اختك من البقال اللي في اخر شارعكم.. وبعد ما ما" تت واتعرف انها ما" تت مسمو"مه البقال لقح عليه بالكلام وسأله هو كان عاوز الس"م في اي.. وقتها هد" ده انه يجيب السيره دي لأي حد حتي لو حد سأله وفعلاً بعدها لما اتسأل في النيابه انكر ان في حد اشتري منه س" م خلال شهر فات... بس هو اعترفلي ان الشخص ده اشتري منه فعلا يومها الصبح..
ملامحها كانت مصدومه ودموعها بتنزل بو" جع:
_يعني أي؟.. اختي اتق" تلت فعلاً!!
بصلها بشك وقال:
_لي كان عندك شك انها اتق" تلت؟
كلامه وصلها لحيطه سد مع نفسها وكل الحقايق اللي هي كانت متخيله انها الوحيده اللي تعرفها مبقتش حقايق اصلا وواضح انها زيهم تمام متعرفش الحقيقه فين.. بس لو فعلاً اختها اتق" تلت يبقي لازم تتكلم عشان ع الاقل متسبش حقها يضيع..
_انا كنت فاكره انها انت"حرت..
كانت الصدمه المره دي من نصيبه وهو بيقول :
_نعم! انتي بجد كنت مفكره كده! طب لي؟ اي اللي يخليها تعمل كده؟.
بصتله شويه وبعدين قالت :
_هحكيلك اللي حصل يومها... سمر"اختها" قالتلي انها مش هتكمل مع عاصم واتكلمنا شويه في الموضوع بعدين اتغدينا وقالتلي هدخل اكلم واحده صاحبتي وانا قومت اعمل شاي بعدين رجعت اسألها تحب اعملها شاي معايا ولا لا... وصلت قدام باب الاوضه وكنت هفتحه بس سمعتها بتقول...
*فلاش....
_بجد ياحسام يعني هتييجي تتقدملي بكره!
-......
_بجد انا مبسوطه اوي تعرف انا كنت همو"ت من الر" عب لما عاصم اتقدملي واضطريت اوافق عليه عشان بابا ميشكش فيا من كتر رفضي الغير مبرر للعرسان اللي بيتقدموا...
_.....
_لا طبعاً مكنتش هكمل مع عاصم انت عاوزني اتف"ضح...
_.......
_عملية اي اللي هفكر اعملها انت اتجننت.. يابني انا بخاف من خيالي كان عندي اعيش حياتي كلها من غير جواز او اط" فش حتي ولا إني اروح اعمل عمليه...
_.........
_بصراحه فكرت انك ند"ل وقتها.. وكنت عاوزه اق" تلك ولولا اني لو خرجت ورقة جوازنا العر"في هتف"ضح معاك كنت عملتها وعرفت اجيب حقي منك ازاي...
_.........
_خلاص بقي ده كله عدي... المهم هتيجي بكره امتي؟
*باك
_انا اتصدمت ومعرفتش اتصرف ازاي.. دخلت اوضتي وفضلت قاعده فيها وانا مش حاسه بنفسي واعصابي بايظة.. معقول اختي متجوزه عر"في من ورانا ازاي قدرت تعملها أصلا... محستش بنفسي غير بعدها بفتره ولاقيت اني نمت وانا قاعده.. خرجت روحت اشوفها وانا مقرره اواجهها.. روحت اوضتها لقيتها مرميه ع الارض ووشها مز" رق وفي حاجات طالعه من بوقها وجنبها بقايا طبق بسبوسه... وبس ففكرت انها اتخانقت معاه او قالها انه مش جاي فانت"حرت خصوصاً ان محدش كان في البيت غيرنا...
_طب لي مفكرتيش انه يكون هو الي قت" لها...
_مش عارفه بس هيكون عمل كده ازاي؟!
_ده اللي هنعرفه...
*********************
ثاني يوم....
_أنا مقت"لتهاش...
_طيب يا حسام الإنكار مش في صالحك خااالص صدقني.. كل الأدلة ضدك... ورقة الزواج العر"في اللي لقيناها في أوضة سمر.. و المكالمات الهاتفيه الكتيره ما بينكوا وقبل وفاتها ب ٥ دقايق كمان... وكلمتها من رقم غريب قال يعني بتأمن نفسك.. وانك اشتريت س"م من البقال في نفس اليوم... واختفائك ٣ ايام بعد مو"تها.. كل دي ادله ضدك وضيف بقي اننا منتظرين شركة الاتصالات تبعت لنا مسجلات صوتيه لمكالمتكم ووقتها اعترافك او إنكارك ملوش لزمه...
قعد علي الكرسي برعب وهو حاسس انه مش قادر يقف علي رجله.. وقدامه مي الي دموعها نزلت بق" هره علي اللي عملته سمر في نفسها ووصلت نفسها للنهايه البشعه دي...
مر نص ساعه.. ونوح واقف بره رايح جاي قدام مكتب وكيل النيابه بعد ما حاول كتير يدخل بس العسكري رفض.. نفسه يطمن علي حالة مي ويطمن كمان علي سير القضيه والادله اللي النيابه وصلت لها بعد ما جه لوكيل النيابه الصبح بدري وحكاله الي وصله وكلام مي ومن وقتها وهم اتحركوا.. واهو قربوا علي المغرب ولسه مفيش حاجه تطمنه... شاف شخص جه ودخل ع المكتب بعد ما خد الأذن من وكيل النيابه وسمعه نوح وهو بيقول للعسكري انه من شركة الاتصالات...
_ها وصلت لأي!؟
_دول ٣ مسجلات صوتيه بأهم ٣ مكالمات تمت بينهم...
_شغلهم بالتتابع....
_حاضر يافندم...
المكالمه ١...
_يعني اي انت هتتخلي عني يا حسام! بقلك عاصم متقدملي وبابا موافق وانا معنديش حجه للرفض!
_وفيها اي يا حبيبتي وافقي عاصم شخص كويس جداً..
_انت هتستعبط.. انا لو وافقت واتجوزته هت"فضح..
_والله دي مشكلتك مش مشكلتي..
_حسام!
_كلامي خلص وياريت تنسي اي حاجه حصلت بينا كان وقت لطيف قضيناه سوا وممنون ليكي ع الوقت ده.. وياريت تقطعي الورقه اللي معاكي ملهاش لازمه انتي كده كده مش هتقدري تعملي بيها حاجه...
_ده انا هوديك في ستين داهيه... انا هطلع الورقه و...
_بس بس.. انتي بتقولي اي كلام وانتي عارفه كده كويس... انتي لو فكرتي تطلعي الورقه دي ابوكي هيق"تلك وانتي اول حد هيتأذي انتي اجبن من انك تعرفي تعملي ده...
_حسام ارجوك متعملش فيا كده انا أمنتلك و....
قالتها وهي بتعيط بانهيار...
_شوفي دي برضو مشكلتك انتي هو انا قولتلك تأمنيلي! وعارفه مكنش لازم تأمنيلي خالص ع فكره... يلا سلام عشان انا دماغي صدعت...
_حسام اقسم بالله لهفض"حك وعليا وعلي اعد" "ائي ومش هيهمني حتي لو ابويا قت" لني...
.....
المكالمه ٢
_انتي اتجننتي رايحه تشتكي لأمي وتوريها الورقه..
_انا لسه معملتش حاجه ده انا لسه بقول ياهادي... بالمناسبه امك قالتلي ان في بنت انت بتحبها وهتمو"ت عليها من زمان وأخيراً وافقت عليك وهتتقدملها الاسبوع الجاي... ابقي قابلني لو ده حصل... وهودي الورقه المحكمه وهرفع عليك قضيه ويا أنا يا أنت...
سكت شويه بعدين قال :
_انتي لي دايماً متسرعه.. علي فكره انا امبارح فضلت افكر في اللي حصل ولاقيت اني كنت غلطان.. انا بس لما قولتيلي ان عاصم متقدملك وأن والدك موافق انا اتضايقت لاني وقتها مكنتش جاهز اني اتقدم اصلا... فهلفت بالكلام بس انتي عارفه اني بحبك وعمري ما اتخلي عنك بالشكل ده...
_والبنت التانيه!
_ياستي كان نتاج لغضبي كنت عاوز اغيظك زي ما انتي هتتخطبي وبعدين كلامك كمان وقتها ضايقني وانتي بتهد"ديني...
_ماهو انت اللي....
_خلاص بقي مش هنسيب المهم ونعيد في اللي فات...
_هتتقدملي امتي؟
_قريب ان شاء الله.. متقلقيش
_خلاص انا هسيب عاصم..
_اصبري شويه يعني عشان محدش يشك في حاجه..
_خلاص ماشي... بس مش هصبر كتير..
_متقلقيش يا حبيبتي مش كتير خالص...
............
المكالمه ٣
_الو... حسام الحقني بطني وجعاني اوي من وقت ما كلت البسبوسه اللي جبتهالي وخايفه اوي...
_خايفه من اي؟
- انا بطني وجعاني وبرجع و قلقانه يكون حمل ولا حاجه انا مش عارفة بس عمري ما حسيت بالوجع ده.. اااه
_لا ياروحي متقلقيش مش حمل ولا حاجه.. اهدي بس وكلها ثواني وكل حاجه تخلص وكلنا نرتاح...
_انت... اااه... انت حاطط حاجه.. اااه
_فضولك غريب يا سموره يعني حتي وانتي بتمو"تي مش عارفه تمو" تي في صمت ده انتي غريبه...
............
_ها اي رأيك يا حسام باشا....كل الادله ضدك وكل حاجه انتهت...
مكنش بيتكلم هو بس أعلن عن رعبه بإنه اغمي عليه لما عرف مصيره اللي مبقاش منه مفر...
................
خرجت مي بعدها بفتره....
_مي... ها اي اللي حصل؟
قالها نوح بتوتر ولهفه.. اتحولوا لصدمه لما رمت نفسها في حضنه فوقف مكانه وكأن جسمه اتصمر مش عارف ياخد رد فعل....
يتبع الفصل الخامس والأخير اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حب خفي" اضغط على اسم الرواية